Nieuwe helm beschadigd ontvangen

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.912
16.637
Een aantal weken geleden een nieuwe Shiro integraalhelm SH-833 Platinum Rood helm gekocht om cadeau te geven.
Deze wordt slechts 1x in de twee weken voor een ritje van 13,6 kilometer gebruikt.
Comfort is niet het speerpunt, een zonnevizier wel fijn en de juiste keuring is uiteraard van belang. :P

Normaal koop ik vaker via FC Moto, Louis, Motozoom of MLM parts.
Maar wat anders leek mij ook wel eens interessant om te proberen.

Shiro SH-833.jpg


Bij binnenkomst de helm uitgepakt, leek er netjes uit te zien aan de buitenkant.
De verpakking gelijk de kliko in en helm in de bagage mee.
(want ik kan altijd een nieuwe bestellen bij problemen en de verpakking wisselen :? , maar ik voorzag geen problemen)

Bij het opzetten ter plaatse viel mijn oog direct op de onderzijde. 8)7

Contact opgenomen met het bewuste bedrijf. Mijn voorstel was 1) nieuwe voering opsturen of 2) omruilen.
Eventueel wilde ik alvast een nieuwe bestellen+betalen en deze na ontvangst retour sturen.

Vervolgens kwam er een bericht terug dat ik €10,00 korting kan krijgen op deze mits ongebruikt, of €15,00 korting in de webshop.
De gehele voorraad heeft in meerdere of mindere mate last van deze fout werd erbij gemeld. U kunt beter een andere bestellen. 8)7

Dus eigenlijk vind ik de advertentie van deze aanbieder misleidend.
Je verwacht toch gewoon een 100% nieuw en foutloos product. :?
Tenzij anders aangegeven uiteraard.

20190628_163334.jpg 20190628_163311.jpg 20190628_163320.jpg 20190628_163259.jpg 20190628_163256.jpg 20190628_163245.jpg 20190628_163241.jpg

Ondertussen kan je deze ook nog steeds bestellen zonder melding op de site..
 
Tja, wat mag je verwachten als een Helm is afgeprijsd van 139,95 naar 49,95?
Als alle helmen dit defect hebben, zou het wel zo netjes zijn als dit in de advertentie wordt vermeld.
Aan de andere kant, gratis bestaat niet, en als iets te mooi is om waar te zijn, is dat het vaak ook.

De beschadiging is jammer, maar je ziet er niks van als je 'm op je hoofd heb.
Gezien het aankoopbedrag vind ik de geboden compensatie best redelijk.

Als de beschadiging je heeel erg stoort: bij de naaiwinkel (...) kun je zelfklevende patches in diverse kleuren en texturen kopen. Als je iets soortgelijks vind, knip je deze op maat, plakt hem op het beschadigde stuk, en zie je er niets meer van. Helemaal als je de andere kant precies hetzelfde doet.

Vaak verkopen ze bij de HEMA of bouwmarkt zwarte textieltape. Dat zou er ook geschikt voor kunnen zijn.

 
Tja, wat mag je verwachten als een Helm is afgeprijsd van 139,95 naar 49,95?
Als alle helmen dit defect hebben, zou het wel zo netjes zijn als dit in de advertentie wordt vermeld.
Aan de andere kant, gratis bestaat niet, en als iets te mooi is om waar te zijn, is dat het vaak ook.

De beschadiging is jammer, maar je ziet er niks van als je 'm op je hoofd heb.
Gezien het aankoopbedrag vind ik de geboden compensatie best redelijk.
Afgeprijsd zonder een reden erbij is geen afprijzen omdat er een manco is. :?
Verder is een prijs soms lastig te controleren, vele winkels maken hun eigen van-voor prijzen.

Zoals te lezen in de eerste zin was het ook nog een cadeau.
Er staan nu 240 nieuwe integraalhelmen op MP onder de 80 euro, de keuze is reuze.
Hij vervangt twee nette helmen die een paar jaartjes gebruikt waren.
Ik vond het tijd voor een frisse nieuwe start, in plaats van helmen met hele lichte gebruikssporen op de kapstok.

De voorraad is mij onbekend, maar ze hadden er nog voorraad van met in meer of mindere mate hetzelfde sympthoon.
Ondernemen is risico, maar verplaats je manco's niet zonder te vermelden naar de consument.

Nieuw in doos = nieuw zonder beschadigingen of problemen. :)
 
Indien het bij een webshop is afgerekend, kun je het product retourneren en je volledige aankoopbedrag terugvragen. Bij een online aankoop kun je aansprak maken op de wet Kopen op Afstand: Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand?. Wat ze doen is zeker niet netjes, correct. Maar als ze niet willen meegaan op jouw voorstel dan zit er niet veel anders op dan het retourneren en je geld terug te vragen.

Net wel even de telefoon opgepakt en ze gebeld met de vraag naar deze helm. Op de vraag 'waarom ze zo goedkoop zijn' kreeg ik als antwoord 'dat het de laatste zijn'.

'Dus ze hebben geen schade ofzo, zijn gewoon splik splinternieuw?'
'Zeker, ze zitten gewoon volledig nieuw in doos. Het zijn alleen de laatste die we hebben'.

:N
 
Het lijkt er op dat de webshop een goedkoop partijtje opgekocht heeft of ergens uit de vuilcontainer gevist heeft.
 
Ik zou deze helm gewoon retour sturen,dit probleem word alleen maar erger als die helm gedragen word,het
is duidelijk dat er materiaal gebruikt is van slechte kwaliteit,al zou je de voering kunnen wisselen dan zal die
ook al is die nieuw nog heel na een tijd heel waarschijnlijk weer dezelfde problemen geven.
 
Welnee, gewoon nog een keer contact opnemen met de webshop en deze keer duidelijk melden dat je dit niet acceptabel vindt. Geld terug of een onbeschadigde helm opsturen. En melden dat je rechtsbijstand hebt.

Dat je in een winkel dit niet hebt is gewoon flauwekul, er staan op het forum legio voorbeelden van discussies aan de kassa.
 
Zover ik weet hoef je helemaal niet de originele verpakking te hebben bij opsturen, al zetten verkopers dit maar al te graag in hun voorwaarden. De meeste consumenten kennen de wet hieromtrent niet en zijn al snel geintimideerd door 'de voorwaarden'
Je moet het product deugdelijk en solide terugsturen, dat schijnt de wet te zeggen en die gaat nog altijd voor verkoopsvoorwaarden.

bron: een pietluttige collega die dit soort zaakjes altijd helemaal uitpluist en eigenlijk altijd wel z'n rechten kent en haalt. (daarom dus ook 'schijnt') :+

Ergens logisch, want mijn zolder staat inmiddels vol met allerlei dozen en originiele verpakkingen van elektronica. Sommige producten hebben 5 jaar garantie...
 
Mee eens met monomuis! Of wettelijk de verpakking al dan niet verplicht is weet ik niet, maar lijkt me wel logisch en sowieso heb je dan geen trammelant met retourneren.
Ik bewaar bij elk ietswat duurder product de eerste maand de verpakking netjes inclusief plastic zakjes e.d.. Zou hetproduct toch niet bevallen of krijg je een manco dan is terugsturen nooit een probleem.
Blijft hard overeind dat de beschadigingen wel op de site gemeld zouden moeten. De prijs is er wel naar, maar toch...
 
En daarom gooi je dus niet meteen de verpakking weg. :+ Vraag me af of ie zonder verpakking terug kan. Met verpakking zijn ze verplicht terug te nemen.
Ik verlies de laatste tijd nogal snel het overzicht, en een driekamer woning is erg klein (ex in oude huis nog). :+
Mocht er wat zijn dan besteld ik gewoon een nieuwe, dan heb je een verpakking over.
En ik had hem rondom goed bekeken voordat hij in mijn tas meeging.
Niet opgezet, want hij was niet voor mij. Dan had ik het direct gezien.

Maar ze zeggen dus dat alle helmen dit hebben. Dus een nieuwe bestelling ook weer.
Die zag ik even niet aankomen. 8)7 ;)
 
Mee eens met monomuis! Of wettelijk de verpakking al dan niet verplicht is weet ik niet, maar lijkt me wel logisch en sowieso heb je dan geen trammelant met retourneren.
Ik bewaar bij elk ietswat duurder product de eerste maand de verpakking netjes inclusief plastic zakjes e.d.. Zou hetproduct toch niet bevallen of krijg je een manco dan is terugsturen nooit een probleem.
Blijft hard overeind dat de beschadigingen wel op de site gemeld zouden moeten. De prijs is er wel naar, maar toch...

Waarom zou je wel een maand de originele verpakking bewaren, maar niet de gehele garantietermijn dan?
Als voorbeeld heb ik in mijn hoofd een desktop pc. Doosje voor de videokaart, de harde schijf, het moederbord, RAM, headset etc etc etc.
 
De doos hoef je niet te bewaren, maar de verkoper is gerechtigd een percentage van het uit te keren bedrag in te houden vanwege geleden schade (als in, de verkoper moet de helm met korting verkopen omdat de originele verpakking ontbreekt). Daarnaast ben jij wel verantwoordelijk voor de retourzending, dus als je een andere verpakking gebruikt en er wordt daardoor extra schade aan het product toegebracht dan staat de verkoper in zijn recht in de retourzending te weigeren.

Dit alles is natuurlijk wel binnen je 14 dagen zichttermijn van online aankopen, en we zitten inmiddels alweer op "enkele weken geleden".

Als het mij was overkomen zou ik zeggen, schade geleden, geleerd en door naar de volgende ervaring. Had ik de verpakking maar niet direct weg moeten gooien of had ik de helm maar bij een respectabele zaak moeten kopen waar ik voor een normale prijs ook service verwacht (wat je bij een Outlet in beginsel niet hoeft te verwachten). Maar dat is reflecterend op mijn eigen situatie.
 
Komop jongens..
De helm is niet gekocht bij een of ander schimmig marktplaats type...
Gewoon bij een webshop. Als er niks over schade bij staat, mag je gewoon verwachten dat de helm splinternieuw en 100% in orde is.
En 50,- is voor een helm nou niet een prijs dat het 'een foutje' kan betreffen, zoals een ferrari voor 50,- aanbieden, dus dat verhaal gaat ook niet op.

Meestal kan ik aardig in beide kanten van het verhaal komen, maar in dit geval moet ik toch echt zeggen dat ik de reacties 'les geleerd, volgende keer beter' echt niet begrijp
 
De doos hoef je niet te bewaren, maar de verkoper is gerechtigd een percentage van het uit te keren bedrag in te houden vanwege geleden schade (als in, de verkoper moet de helm met korting verkopen omdat de originele verpakking ontbreekt). Daarnaast ben jij wel verantwoordelijk voor de retourzending, dus als je een andere verpakking gebruikt en er wordt daardoor extra schade aan het product toegebracht dan staat de verkoper in zijn recht in de retourzending te weigeren.

Dit alles is natuurlijk wel binnen je 14 dagen zichttermijn van online aankopen, en we zitten inmiddels alweer op "enkele weken geleden".

Als het mij was overkomen zou ik zeggen, schade geleden, geleerd en door naar de volgende ervaring. Had ik de verpakking maar niet direct weg moeten gooien of had ik de helm maar bij een respectabele zaak moeten kopen waar ik voor een normale prijs ook service verwacht (wat je bij een Outlet in beginsel niet hoeft te verwachten). Maar dat is reflecterend op mijn eigen situatie.

Nee, hij moet de helm met korting verkopen omdat hij kapot is en dus niet aan nieuwvoorwaarden voldoet en dit erbij vermelden |(
 
Indien het bij een webshop is afgerekend, kun je het product retourneren en je volledige aankoopbedrag terugvragen. Bij een online aankoop kun je aansprak maken op de wet Kopen op Afstand: Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand?. Wat ze doen is zeker niet netjes, correct. Maar als ze niet willen meegaan op jouw voorstel dan zit er niet veel anders op dan het retourneren en je geld terug te vragen.

Net wel even de telefoon opgepakt en ze gebeld met de vraag naar deze helm. Op de vraag 'waarom ze zo goedkoop zijn' kreeg ik als antwoord 'dat het de laatste zijn'.

'Dus ze hebben geen schade ofzo, zijn gewoon splik splinternieuw?'
'Zeker, ze zitten gewoon volledig nieuw in doos. Het zijn alleen de laatste die we hebben'.

:N
De Wet koop op afstand bestaat inmiddels al een tijdje niet meer. Tegenwoordig is dat als ik het goed heb geregeld in boek 6 BW.
Maar aangezien de doos al is weggegooid kan TS niet meer de (complete) geleverde zaak terugsturen met als gevolg dat het bedrijf niet het voledige aankoopbedrag hoeft terug te betalen. Daarom zou ik in dit geval niet de overeenkomst ontbinden op grond van die 'bedenktermijn'.

Een beter idee lijkt het mij om ze een mailtje te sturen waarin je zegt dat je de koopovereenkomst ontbindt op grond van non-conformiteit (ex art. 7:17 BW). Er is sprake van non-conformiteit omdat de geleverde zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De helm wordt namelijk verkocht als zijnde nieuw terwijl deze beschadigd is. Op grond van art. 7:18 lid 2 BW wordt aangenomen dat een dergelijke afwijking, indien deze zich binnen zes maanden na aflevering openbaart, al bij aflevering aanwezig was (dit is hier dus het geval).

In dit geval heb je als koper o.a. het recht om de overeenkomst te ontbinden. (art 7:21 jo. 7:22 BW)



Ohja je hebt trouwens ook recht op vergoeding van de verzendkosten als je 'm terugstuurt.
 
Laatst bewerkt:
Beetje lopen neuzen bij mijn bakkie ochtendpleur :Z

Wat ik zo snel kan vinden op sites van radar/kassa e.d. (dus niet de wet zelf) is dat je originele verpakking wel moet hebben bij omruilen, geld terugkrijgen enzo.
Niet als je aanspraak wilt doen op garantie. Dus reparatie, of als de niet gaat, vervangen voor een nieuw exemplaar hoeft dat wettelijk gezien niet.
 
Het product is ondeugdelijk,dus desnoods claim je het op garantie.
En misschien valt er via de fabrikant nog wat te regelen.
Al zou het mij niet verbazen dat men van te voren al wist dat deze helmen niet deugen en ze voor een prikkie
hebben gekocht met de bedoeling ze goedkoop door te verkopen,alleen kan je een hoop gezeik verwachten
als je dat niet vermeld in je advertentie,dan word het moedwillig de boel bedonderen.
 
Laatst bewerkt:
Als zij zo graag de verpakking willen dan sturen ze toch de nieuwe helm op zonder verpakking?

Hebben ze mooi een verpakking op voorraad :)
 
Recht hebben en recht krijgen, zijn twee verschillende dingen.
Het aankoopbedrag is laag. De verzendkosten relatief hoog. De webshop weet dit.

Stel jij stuurt het terug, met als instructie geld retour, incl. gemaakte verzendkosten.
Webshop betaald jou €30,- terug, want geen originele doos, en ze vonden nog een extra beschadiging.
En dan?

Dreigen met rechtsbijstand heeft geen zin. Een rechtsbijstand koopt alle zaken onder 750,- direct zelf af.
Daar zit ook de makkelijkste oplossing. Leg het voor aan je rechtsbijstand, en ze betalen jouw schade, vaak nog diezelfde dag.
 
Niet netjes.

Voor een nieuwe helm van €50 zou ik sowieso al minder kieskeurig zijn.

Zou iemand praktisch gezien een probleem hebben met deze 'slijtage'?

Of kan iemand zich er overheen zetten, want nooit zichtbaar en onbelangrijk en helm spotgoedkoop ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan