Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Nieuw: Garmin zumo 350LM

Dat is wel erg kort door de bocht, mijn Nuvi510 krijgt na vier jaar nog steeds mooie updates.
En onlangs gehackt naar de NuviZumo 210/220.
 
Laatst bewerkt:
Garmin en bugs gaan best goed samen. Garmin heeft het al een paar keer gepresteerd om in een nieuw model bugs te hebben die in de voorganger verholpen waren.
 
Het is goed dichtgetimmerd, voor Windows Mobile en Android navigatie systemen of telefoons zijn talloze apps te krijgen om rondetijden te meten.
Van een programmeur op de hoek van de straat.
 
Laatst bewerkt:
499 is de adviesprijs. De werkelijke prijs zal lager gaan liggen.
 
Het is goed dichtgetimmerd, voor Windows Mobile en Android navigatie systemen of telefoons zijn talloze apps te krijgen om rondetijden te meten.
Van een programmeur op de hoek van de straat.
Tja, er zijn zoveel soorten apparaten waarop je geen apps kunt installeren...
Maar als je dat dwars zit, waarom heb je dan een Garmin gekozen i.p.v. een WM/Android apparaat? Met de talloze apps die er zijn moet het wel mogelijk zijn om iets te hebben wat veel beter werkt dan zo'n Garmin, toch?
 
Vier jaar geleden was er nog geen Android.
Tja ben heftig op zoek geweest, maar het is er gewoon niet.
Blijft het gewoon een computer waar software op draait.

Maar goed binnenkort de baan op met de Qstarz GPS laptimer.

 
kan niet ontkennen dat hij mij wel aanstaat.

geen mp3 ....geen probleem deed ik nu ook al via de mp3 speler/autocom.
geen telefoon, ook geen probleem loopt nu al via de autocom.
spraak uitgang loopt nu ook al van de st2720 naar de autocom....
nu jaarlijks nieuwe kaarten zolang het nog duurt (live update doet het dacht ik niet bij de oude ST versies dus...)

Eeh jammerd dat het zondag al vaderdag is, anders wist ik eindelijk eens wat te noemen als gift
 
Ja hoor, werkt prima die life time update, heb ook een 2720 met LTU en dat gaat prima, net kaart 2013.10 er op gezet (nou ja een gedeelte dan want het geheugen is wel allang aan de limiet)
die 350 trouwens lijkt mij ook een zeer goede vervanging voor die 2720. Inderdaad op de autocom en gaan met die ba....navi.
 
Even terug naar de specificaties van de ZUMO 350 waar het hier over gaat. Ik heb de filmpjes gezien van mr GPS en ik ben erg te spreken over dit toestel.
Ik heb sinds 5 weken de zumo660 en een nadeel vind ik de traagheid met name tijdens zoomen en soms valt de kaart ook wel eens een paar seconden weg. Verder kan ik het scherm niet goed lezen als de zon erop staat. De 350 heeft een snellere processor en een beter scherm dus die zou ik liever willen. Het is gewoon een betere GPS alleen in een wat kaalere verpakking. Het hoesje enzo moet je los kopen en dus is hij eigenlijk niet goedkoper.
 
Hij is wel goedkoper maar je vergelijkt de adviesprijs van de 350 met de gangbare winkelprijs voor 660. Daarnaast is het vrij normaal dat een goedkoper toestel ook mindere specs heeft.
 
Ik zit zelf ook te kijken naar de 340/350. Het enige wat ik mij echt afvraag is, waarvoor is het nodig tracks te importeren?

Ik heb op dit moment geen enkele ervaring met een motor GPS, dus zou niet weten in welke formaten ik routes van internet ga plukken. Maar is het niet kunnen importeren van tracks een echt nadeel, of zijn hier oplossingen voor. Is het bijvoorbeeld mogelijk de route op de pc aan te passen en dan wel te importeren?
 
Prachtige routes haal je op gpstracks.nl.
Klik op motor & autoroute. Beginpunt van de route per land, maar de route zelf kan naar n ander land gaan!
Je kunt selecteren op routenaam, land of km's.

Klik op n route en je ziet n beschrijving van de route en vaak reacties.
Klik op google maps knop om de route te bekijken.

Het downloaden en inladen op je navigatie verschilt per device. Ik ken alleen tomtom (smartphone), maar deze Garmin lijkt me vet.

Mp3 luister ik via telefoon
 
Tracks is voornamelijk interessant wanneer je Off-Road gaat rijden. Hier zijn geen vastgelegde wegen.
De meeste formaten op internet zijn gewoon routes en geen tracks.

Tracks kan overigens met Mapsource of Basecamp vrij eenvoudig omzetten naar een route
 
Prachtige routes haal je op gpstracks.nl.

Klik op n route en je ziet n beschrijving van de route en vaak reacties.
Klik op google maps knop om de route te bekijken.

Mp3 luister ik via telefoon

GPS tracks... het zou nog een redelijk waardevolle toevoeging zijn als de reacties ook nog even vermelden wat voor motorfiets ze zouden rijden... ik ken gevallen waarbij ik de route zelf gereden heb en vervolgens denk.... geen flikker aan. Te veel doorgaand, alleen leuk met een supersport met 150+.

MP3 luister ik ook via de telefoon.

Nieuwe Zumo... interessant, maar voorlopig houden we het toch nog bij de 550. We hebben er allebei een... 't wordt anders wel een hele stevige aderlating
 

Dus met een extra handeling zijn ze ook op de 350 te gebruiken, off road ga ik toch niet. Althans dat is de bedoeling van de GPS, krijg nu al vaak genoeg de opmerking dat ik maar een GS moet kopen omdat ik de groep weer een grindpad op stuur...

Dus de enige echte beperking is het ontbreken van de MP3 speler en telefoonkoppeling tov. de 660. Maar dat is voor mij niet belangrijk.
Dan maar eens even afwachten totdat hij daadwerkelijk in de winkel ligt en wat de prijzen dan gaan doen, tot nu toe de 350/340 alleen voor adviesprijs gevonden.
 
Nieuwe Zumo... interessant, maar voorlopig houden we het toch nog bij de 550. We hebben er allebei een... 't wordt anders wel een hele stevige aderlating
Zolang ze het blijven doen is er geen enkele reden over te stappen. De zumo 550 is een uitstekend toestel dat niet onderdoet voor nieuwere modellen...
okee, de opslagruimte is beperkt (maar dat geldt nu ook al voor de 660 en met een SD-kaart voor een paar euro is dat prima op te lossen), en geen nieuwigheden als lane assist en junction view, maar nog snel genoeg en heeft minder bugs in de firmware en een beter afleesbaar scherm dan bijv. de 660.
 
Zolang ze het blijven doen is er geen enkele reden over te stappen. De zumo 550 is een uitstekend toestel dat niet onderdoet voor nieuwere modellen...

Opslagruimte heb ik nog geen moeite mee gehad. Ook niet met routes voor een week.
 
Routes nemen nauwelijks plaats in... Ik doelde eigenlijk op de ruimte voor de kaarten (die steeds groter worden)
 
Lees ik in dit topic het stukje over de nieuwe ZUMO 350LM. In eerste instantie...... blij zijn, dit is een mooie vervanger voor de 550, met de nodige +punten tov de 660.....


Na het zien van de 3 promotiefilmpjes........... zwaar bedroeft... Mijn grootste nadeel van dit mooie apparaat: Je kunt er geen tracks in laden..... grrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ik maak namelijk van elke route in GDB bestand, gewoon de routes over de verharde weg, een track met behulp van het gratis programmaatje WinGDB3. Voordeel van het laden van een track is dat het niet uitmaakt in welke versie kaartmateriaal de route is gemaakt en welke versie er op je Garmin staat. De ZUMO vreet hem namelijk altijd...... en juist!!!!

Ik zeg: nog even rustig doortoeren met de ZUMO 550
 
Routes nemen nauwelijks plaats in... Ik doelde eigenlijk op de ruimte voor de kaarten (die steeds groter worden)


Dan gooi je toch het grootste deel van de kaarten eruit.... je hebt maar zelden alles binnen no time nodig.. probleem ook opgelost.

...beetje pragmatisch denken nietwaar
 
Even reageren op enkele van de opmerkingen in het draadje hierboven:

a. als je nu een zumo 550 of 660 hebt dan zou ik dat lekker zo laten. Zeker: het kàn zijn dat de 350 enkele voordelen heeft, maar ook enkele nadelen. Het geld dat je bijlegt kun je echter ook gebruiken om te tanken en de toegevoegde waarde daarvan is groter (maar hey, da's persoonlijk )

b. in mijn review ben ik uitgegaan van adviesprijzen. Doordat de 660 al veel langer in de markt is is die prijs stevige ge-erodeerd. Ik durf niet te voorspellen hoe dat met de 350 zal gaan. Maar in eerste instantie zullen de 350 en 660 behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt liggen, en dan is het nog maar de vraag wat de beste keuze is.

c. de trackimport is inderdaad vooral van belang voor off-road. Maar ik begrijp Henk ook heel goed: zijn werkwijze is minder gebruikelijk maar voorkomt een hoop 'geklooi'. En bovendien: routes van bijvoorbeeld www.routeyou.com en www.bestbikingraods.com zijn in basis sowieso in track-formaat. Die kùn je dan wel weer met bijv wingdb ombouwen of handmatig overtekenen. Maar gaandeweg ben ik zelf steeds meer fan geworden van het track-format dus begrijp ik Henk wel.
Werk je echter op de meest gangbare manier, en ga je niet off-road, dan ga je dit niet missen (wat je niet kent kun je niet missen immers

d. specifiek voor wie met een bekabelde intercom rijdt: in tegenstelling tot de 220 kun je de 350 wèl bekabeld koppelen. Maar je zult dan wel telkens de jackplug in het toestel moeten stoppen. De 660 heeft dan (in deze situatie) het voordeel dat de audio 'doorloopt' in de kabel en dus 'vast' aan de intercom gemonteerd kan worden. De motorsteun van de 660 kent dan ook veel meer contacten.

e. kleine correctie van de review: Imiddels heeft Garmin ervoor gekozen bij de 350 wèl een autosteun mee te nemen. Dat maakte het prijsverschil tussen de 340 en 350 een dikke 10 euro (en daarmee de 340 imho overbodig).

f. Dat zòu betekenen dat het prijsverschil tussen de 350 en 660 nog groter wordt. Echter: inmiddels is er ook een bundel van de 660 met lifetime voor 50 euro; en dat compenseert dan weer. Op basis van adviesprijs blijft de prijsvergelijking 350/660 overeind.

g. In de review heb ik het over betere afleesbaarheid van het scherm. Inmiddels heb ik begrepen dat dat ook echt een andere schermtechniek is, vergelijkbaar met de Montana (en daar was ik errug enthousiast over). Ik heb dit aspect echter maar summier kunnen testen (mede met dank aan ons briljante klimaat) dus ik ben hééél benieuwd naar de eerste ervaringen daarmee.

h. die laatste zullen niet lang op zich laten wachten: ik heb begrepen dat de 350 eerste helft juli in de schappen zal liggen.
 
g. In de review heb ik het over betere afleesbaarheid van het scherm. Inmiddels heb ik begrepen dat dat ook echt een andere schermtechniek is, vergelijkbaar met de Montana (en daar was ik errug enthousiast over).
Ik heb 'm nog niet gezien, maar ik heb wel een Montana. Vergeleken met de zumo 550 is die laatste met afstand de betere qua afleesbaarheid. De helderheid van de Montana op 100% is vergelijkbaar met 60% op de zumo 550. Daarnaast heeft de 550 een ietwat grovere weergave van de kaartelementen en gebruikt contrastrijkere kleuren; beide hebben een positieve uitwerking op de afleesbaarheid.
Nu is de Montana weliswaar voorzien van een beschermfolie (die uit het pakket van de motorsteun), maar dat zou toch niet zo'n grote invloed moeten hebben op de helderheid.
De folie is op de motor absoluut noodzakelijk; zónder kun je je haren erin kammen, zo sterk spiegelt het scherm...

Mooi toestel hoor de Montana, maar op de motor ga ik toch maar terug naar de zumo...
 
In hoeverre die spiegeling van de Montana een probleem is hangt ook sterk af van de bevestigingsplek. Ik had 'm zelf boven de klokken en vond de Montana dan echt beter, zooral zònder folie. (zie ook )

Bij de 350 is, net als bij de 660, in het scherm zèlf ontspiegeling toegepast. Dat maakt dat de 350 minder helder is als de montana, maar wèl contrast-rijker dan de 660.
 
Wat ik dus hieruit begrijp is dat ik de "meeste" routes van gpstracks.nl (dus gdb/gpx formaat) wel kan inladen en rijden zonder problemen? Maar off road routes bijv niet? Maar hebben deze dan ook een andere extensie waar deze aan te herkennen zijn? Of zijn dit juist de .gpx bestandjes die niet ondersteund worden?