bertocello
Die hard MF'er
24.000 om precies te zijn, nog bovenop de 6.000 die ik met de Kymvo Downtown 350i doe. Sym Symphony ST 50 4tDoe jij gemiddeld jaarlijks echt meer dan 20.000km per jaar met je Sym 50cc?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
24.000 om precies te zijn, nog bovenop de 6.000 die ik met de Kymvo Downtown 350i doe. Sym Symphony ST 50 4tDoe jij gemiddeld jaarlijks echt meer dan 20.000km per jaar met je Sym 50cc?
Je verwoordt precies mijn gedachteZeker jammer. Er zijn erbij die niet met scooterrijders geassocieerd willen worden, maar wel veel tijd op dit scooterforum doorbrengen. Je zou ze bijna aan het handje terug brengen naar het grote mannen forum.
Met andere woorden scooters zijn niet voor grote mannen maar voor watjes en vrouwenZeker jammer. Er zijn erbij die niet met scooterrijders geassocieerd willen worden, maar wel veel tijd op dit scooterforum doorbrengen. Je zou ze bijna aan het handje terug brengen naar het grote mannen forum.
Je benadrukt dat de scooter praktisch moest zijn voor iedereen, en vervolgens laat je een (geweldige) foto zien die onderstreept dat de meeste verschillen tussen een brommer en een scooter gebaseerd zijn op het (toen voor het eerst) zeer bewust aan vrouwelijke bestuurders én passagiers denken... Die design eigenschappen zijn juist niet te verklaren onder de noemer "vervoer voor iedereen". Er waren al meer dan genoeg brommers en motoren "voor iedereen" beschikbaar, waar je feitelijk precies het zelfde mee kon voor dezelfde prijs. Behalve..Daar heb je het werkelijk helemaal mis. Een scooter werd niet ontwikkeld als een vervoermiddel voor dames.
De foto uit het midden van de jaren 60, hier: Gli anni del nostro incanto - Marsilio Editori toont in 1 beeld waar die wel voor ontwikkeld werd. (Prachtige foto, vind ik)
Goedkoper dan een auto, handig en compact voor in de stad, waarmee je kan rijden met je gewone kleren, waarmee iedereen kan rijden, alleen of met passagier, of desnoods met de hele familie.
In Italiaanse steden is dat nu vandaag nog altijd het geval. Iedereen rijdt er scooter, jong en oud, man en vrouw, in kostuum met aktentas of in gerafelde jeans, enz.
Nou dat geen geluid valt nog tegen,kijk maar eens naar EV motor wedstrijden het zijn net straaljagers.De Vespa werd gemaakt als vervoersmiddel voor rijk en arm. En Piaggio mocht natuurlijk geen vliegtuigen meer bouwen na WO2 (en de boel was platgebombardeerd), en gingen ze dus over op scooters (waarvan enkele onderdelen nog van de vliegtuiglijn vandaan kwamen, voorwiel was bijv neuswiel van een Piaggio-vliegtuig). Maar goed, de Vespa is niet de eerste scooter, maar wel de bekendste. Bij de Vespa 98 uit 1946 zit je al op generatie drie. Die werd dus niet gebouwd voor vrouwen, maar als goedkoop vervoersmiddel. De eerste Vespa kostte 28 euro. Dan had je niet de deluxe variant, die kostte 30 euro.
Lekker boeiend wat het ook is. Ik zei vroeger altijd wel dat een echte kerel van 16 jaar op een schakelbrommer reed en niet op een scooter; dat was voor opa's en oma's. En een meisje op een schakelbrommer was helemaal mind blowing.
Maar goed.. automaten.. wen er maar aan, als we straks elektrisch moeten motorrijden, valt er weinig meer te schakelen en heb je ook geen of weinig geluid.
Ik probeer gewoon beide in bezit te hebben. Voor het echte lekkere (knal)werk de motor, voor het praktische de motorscooter. Maar je zal mij niet betrappen op het kopen van een Vespa. Of ze moeten echt met een ander design komen.
Die jullie voorbij gestoken hebben zaten zeker te drinken op een terrasWe zijn dit weekend in de moessel ( nabij cohem ) gaan rijden onder een paar scootervrienden( 7 scooters bestaande uit brugman 650,maxsym 600i,integra,en een vespa ) en op een paar stukken konden motorrijders niet mee of dichterbij komen hebben zelfs een groepje voorbij gestoken op de kronkelwegen , maw dat scooterrijders pussy zijn is hiermee volledig ontkracht , ook tussen de zelfuitgeroepen motorgoden zitten pussy tussen
Een goede samenvatting. Schakelen hoort niet bij een scooter of auto.Ik denk dat groeten met name met de grootte te maken heeft; ik word op de Burgman net zo vaak begroet als vroeger op de Kawasaki. Een motorscooter is gewoon een motor, zelf schakelen is echt zó vorige eeuw (de meeste betere -dure- auto's kun je vaak geeneens met handbak meer krijgen).
Het is in dit topic niet de motorijder die zich als echt wil laten erkennen,maar juist een scooterijdster die zich buitengesloten voeltAch, de meeste scooterrijders hebben lak aan die herkenning. De zogenaamde echte motorrijders maken er vaak een groter probleem van dan het is. Het lijkt wel of ze zich bedreigd voelen doordat de motorscooters steeds populairder worden en omdat ook steeds meer (volwassene ) motorrijders met volle tevredenheid de overstap maken naar de motorscooter. (ai, nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen....)
Het is gewoon geinig om te zien hoe het "echte" motorrijden met hand en tand verdedigd wordt, je krijgt soms medelijden met dat macho gedrag om maar altijd je gelijk te halen. Laat iedereen op zijn manier genieten van het motorrijden onafhankelijk van het type motor. Gelukkig dat er zoveel verschillende smaken zijn anders zou het maar een saaie boel worden op de weg.
vandaar dat ik ook geen scooters groet want dan kan je net zo goed naar brommers,fietsers ,paardrijders gaan zwaaien,gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd ben.
Ik denk dat groeten met name met de grootte te maken heeft
Hallo mede motorscooterrijders, Maru hier. Ik zit met een "probleem" dat voornamelijk tussen de oren zit, zowel bij mezelf als bij anderen -- en dat is de stelling dat motorscooters geen echte motoren zijn.
Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een jaar lang op m'n CBF 500 gereden. Ik vind 'm mooi om te zien en vergeleken met andere motorfietsen weegt-ie niet veel, maar ik blijf het een lomp en onhandig apparaat vinden. Rechtdoor rijden is geen probleem, maar op lage snelheid een krap bochtje draaien of -- oh god -- 'm aan de hand verplaatsen is echt een drama. Ik ben maar een tenger vrouwtje, dus het zwaartepunt voelt al snel hoog aan. Dat is de reden waarom ik veel liever op een compacte motorscooter rijd. Laag zwaartepunt en zelf weegt het ook drie-keer-niets, dus heb ik veel meer zelfvertrouwen om mijn toertochtjes over onmogelijk smalle en kronkelige weggetjes te rijden. Ik geef niet veel om snelheid (boven de 100 km/u vind ik oncomfortabel), dus het vermogen van mijn Aprilia Leonardo 250 is meer dan genoeg.
Alleen voelt het als opgeven. Ik heb mijn A-volledig gehaald en mag dus overal op rijden. De Royal Enfield Himalayan is een motorfiets die veel fijner aanvoelt dan mijn CBF (waar manlief nu op rijdt), maar toch overweeg ik uiteindelijk zoiets als een Honda SH 300 te kopen als "Leo" uiteindelijk de geest geeft.
Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?
Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Ik groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.vandaar dat ik ook geen scooters groet want dan kan je net zo goed naar brommers,fietsers ,paardrijders gaan zwaaien,gaan ze nog denken dat je niet goed bij je hoofd ben.
Jij ben dus wat ze in de volksmond een vrolijke Frans noemenIk groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.
Ik vind het fijn dat ik makkelijker een positieve boodschap communiceer op de motor dan ingeblikt. Maak ik ook graag gebruik van.
Ik groet ook brommers, vaak tijdens het offroad rijden ook fietsers, paardrijders ook altijd. Maar ook kindjes langs de weg die staan te zwaaien, mensen in blikken die langer dan normaal naar mijn stalen ros blijven kijken, omaatjes die ik voorlaat bij het zebrapad, collega's, mensen die me voorlaten, MP3's, can ams, mensen met snelle hothatches, peuters op driewielers op de rijbaan, doodgereden konijntjes, levende konijntjes, de schoonmaaksters bij ons op het werk, de buurvrouw en zo gaat de lijst nog wel even door.
Ik vind het fijn dat ik makkelijker een positieve boodschap communiceer op de motor dan ingeblikt. Maak ik ook graag gebruik van.