Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik zie heel veel discussie hier staan wat nu wel mag en niet mag.

Je mag AVB en AVD lessen nemen onder de volgende voorwaarden:
Autorijbewijs B in bezit:
je mag AVB & AVD lessen volgen op A1 motor. AVD examen mag je pas doen als je in het bezit bent van AVB en theorie
Je mag AVB & AVD lessen volgen op A2 motor. AVD examen mag je pas doen als je in het bezit bent van AVB en Theorie
Je mag AVB & AVD lessen volgen op A motor (ouder dan 24 jaar). AVD examen mag je pas doen als je in het bezit bent van AVB en Theorie
Je mag niet AVB & AVD lessen volgen op een A jonger dan 24 jaar motor zonder Theorie. De code 80 traject (Dit weten de meeste rijscholen niet). Dit gaat ook niet aangepast worden in de wet.

Heb je geen rijbewijs B dan moet je natuurlijk eerst Theorie halen.

Laatst bewerkt:
Ik zie heel veel discussie hier staan wat nu wel mag en niet mag.

Je mag AVB en AVD lessen nemen onder de volgende voorwaarden:
Autorijbewijs B in bezit:
je mag AVB & AVD lessen volgen op A1 motor. AVD examen mag je pas doen als je in het bezit bent van AVB en theorie
Je mag AVB & AVD lessen volgen op A motor. AVD examen mag je pas doen als je in het bezit bent van AVB en Theorie
Je mag NIET AVB & AVD lessen volgen op een A2 motor zonder Theorie. (Dit weten de meeste rijscholen niet). Dit gaat ook niet aangepast worden in de wet.

Heb je geen rijbewijs B dan moet je natuurlijk eerst Theorie halen.
Als ik het zo lees zeg je dus dat voor AVB & AVD lessen op een A1 motor en een A motor rijbewijs B voldoende is. Maar voor een A2 motor is theorie verplicht ondanks of je rijbewijs B hebt. Heb je daar een bron voor?

Onder artikel 4 lid 1 staat het, en als je goed leest staat er GEEN rijbewijs B

Onder artikel 4 lid 1 staat het, en als je goed leest staat er GEEN rijbewijs B
Artikel 4 heeft geen lid 1. Maar je bedoelt deze tekst? Ik kan je niet zo goed volgen.

Voor het besturen van motorrijtuigen is geen rijbewijs vereist tijdens het afleggen van de in de artikelen 101, eerste lid, aanhef, en 103, negende lid, bedoelde rijproef, mits de bestuurder in het bezit is van een oproep voor die rijproef.

Artikel 4 heeft geen lid 1. Maar je bedoelt deze tekst? Ik kan je niet zo goed volgen.
4Voor het besturen van motorrijtuigen van de rijbewijscategorie A is geen rijbewijs vereist:

• a.gedurende de tijd dat aan de bestuurder rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 wordt gegeven in het kader van de opleiding voor het praktijkexamen voor die rijbewijscategorie, mits:
    • I.die bestuurder, indien hij de leeftijd van 24 jaren nog niet heeft bereikt, in het bezit is van een van de volgende documenten:
      • 1°.een geldig rijbewijs A2;
      • 2°.een geldig rijbewijs A2, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Unie of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland;
      • 3°.of, indien de bestuurder niet beschikt over een rijbewijs voor de categorie A2, een niet langer dan een jaar en zes maanden tevoren afgegeven verklaring dat de bestuurder is geslaagd voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie A;

zoals ik het lees:
- als je nog geen 24 bent en je lest voor A, (in mijn tijd, 2013, kon dat pas na je 24e), moet je in bezit zijn van: rijbewijs A2, of rijbewijs A2 uit een ander EU- of EER-land, of theorie A van max 1,5 jaar oud.

er staat inderdaad niks vermeld over bezit van rijbewijs B bij begin van de lessen. in 2013 kon je met rijbewijs B (wel) beginnen met AVB, maar als je AVD-examen deed, moest je wel je A-theorie hebben.

wellicht gaat de overheid er gemakshalve vanuit dat als je 24+ bent, je voldoende B-ervaring hebt om voor A te gaan lessen. wat op zich een lijpe redenering is, want je kan als 24-minner al meer B-ervaring hebben dan een 24-plusser.

Zodra je 21 bent mag je lessen op een A motor en ook het rijbewijs halen op een A motor.
Haal je het rijbewijs dan krijg je code 80 die vervalt zodra je 24 wordt (wel nieuw rijbewijs halen dan op het gemeentehuis)
Op deze manier hoef je maar één keer alles te doen (theorie, AV-B en AV-D).
Ga je vóór je 21 al lessen en een rijbewijs halen dan krijg je A2 en dat vervalt niet, dus moet je de praktijkexamens achteraf nog een keer doen als je vol A wilt.

Volgens mij is dat alleen als je al een ervaren rijder bent dus via A1-A2 etc A hebt gehaald.
Dan zou het inderdaad op je 23e vervallen als je bij 21 jaar A haalt.

Volgens mij is dat alleen als je al een ervaren rijder bent dus via A1-A2 etc A hebt gehaald.

Vervalt ook als je op je 21e je rijbewijs hebt gehaald. (Gelest op vol vermogen). Wel even langs het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs

Dus zodra je twee jaar je A rijbewijs hebt vervalt code 80? Ook als je dan nog geen 24 bent (en dus rijbewijs voor je 22e hebt gehaald)

Dus zodra je twee jaar je A rijbewijs hebt vervalt code 80? Ook als je dan nog geen 24 bent (en dus rijbewijs voor je 22e hebt gehaald)
Ja stel je lest op een zware motor op je 21 en doet examen. Na 2 jaar kan je rijbewijs opnieuw aanvragen op het gemeentehuis en je code 80 is weg. Dus op je 23e

Waarom zou je niet gewoon de site van het CBR checken? Code 80 op het A-rijbewijs

EDIT: ging blijkbaar over het vervallen daarvan? Als je 24 bent geworden mag je op een A motor terwijl op je rijbewijs nog A code 80 staat. Als je twee jaar lang die code 80 hebt mag je op een A motor rijden maar als je nog geen 24 bent moet je een nieuw rijbewijs zonder code. De logica ontgaat mij ook.

Na bijna 15 jaar zonder motor mocht ik van mijn vrouw terug een motor kopen op voorwaarde dat ik een cursus volgde :] .
Dus bij deze heb ik gisteren een cursus gevolgd bij Motortraining.be van +- 3 uur en vond het zeer goed en eigenlijk wel verantwoord om eens een opfris cursus te doen :t.
Eigenlijk is het zoals fietsen dat je het niet verleerd.
Heb de motor reeds 3 weken en had er al met gereden en dat zat wel goed maar de behendigheid oefeningen voelde ik toch dat het stroef liep zeker de u turn en de acht.
Gisteren op de cursus met de nodige tips door de lesgever liep het allemaal terug soepel na paar keer oefenen deed ik alle oefeningen probleemloos slalom traag en snel(rechtstaan,1 hand enz.),u-turn,figuur 8,stapsvoet,rijden over voorwerpen,rem test en noodstop test aan in opbouw tot +-100km/uur,volgen van lesgever op de motor door hindernissen tussen auto's, enz. 8-).
Ik vond het zeer leerrijk en mijn vrouw is terug geruster :]:]:].
Raad eigenlijk iedereen aan die na lang niet rijden eens een opfriscursus volgt.

Mijne wil niet, ze wil risico niet lopen dat kids zowel geen moeder als vader meer hebben... vrouwen logica

Terug
Bovenaan Onderaan