Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Je mag meteen de weg op met motorrijlessen.
Alleen examen moet je eerst voor AVB slagen voordat je op examen AVD mag.

Afhankelijk van hoe handig de leerling is kun je zeker in de eerste of tweede les de openbare weg op.
De rijschool is vrij in het opbouwen van hun lessen.
De vraag die zich elke instructeur stelt is:
Kan ik die leerling al tussen de auto’s en fietsers laten rijden zonder onnodig risico te nemen.

Ik heb eerst AVB gedaan en examen, daarna pas begonnen met AVD. Leek me ook logisch.
Zou met één keer lessen 2uur per week ook niet weten waarom je het anders zou doen eerlijk gezegd.

Als je al een rijbewijs B hebt dan heb je geen verplicht theorie certificaat nodig om te starten met AVB lessen of AVB examen te doen (ook al ga je hierbij de weg op).
Heb je geen rijbewijs dan is het theorie certificaat motor rijden wel verplicht.
Bron:
CBR

• Eens
Waarderingen: Lert
Als je al een rijbewijs B hebt dan heb je geen verplicht theorie certificaat nodig om te starten met AVB lessen of AVB examen te doen (ook al ga je hierbij de weg op).
Heb je geen rijbewijs dan is het theorie certificaat motor rijden wel verplicht.
Bron:
CBR
AVB niet, maar het gaat over AVD?

Ik kan noch bij het cbr als de overheid iets vinden over het moeten hebben van een certificaat theorie of een ander rijbewijs voor lessen.
Alleen voor examen AVB doen .

Blijkbaar regels veranderd?

Geen B rijbewijs:
- AVB lessen mag zonder theorie.
- AVB examen moet je je theorie hebben
- AVD lessen mogen pas wanneer je AVB hebt gehaald.

Wel B
- Theorie moet gehaald zijn voor het AVD examen. De rest mag je zonder theorie doen.

Bron: begonnen op m'n 18e zonder B rbw en 2 jaar AVB les gegeven 😋.

Laatst bewerkt:
Ik kan noch bij het cbr als de overheid iets vinden over het moeten hebben van een certificaat theorie of een ander rijbewijs voor lessen.
Alleen voor examen AVB doen .

Blijkbaar regels veranderd?
Het staat beschreven onder artikel 7 regeling rijbewijzen lid 2 onder E, F, G . En dat geldt volgens mij niet voor een gesloten terrein. Dus je moet of al een lager rijbewijs hebben (bijvoorbeeld A1 als je voor A2 of A), of rijbewijs B en als je dat niet hebt dan een theorie certificaat.

Snap niet dat mensen niet iets meer rekening houden met een groepje motorrijders die aan het lessen is .
Welkom in de echte wereld waar niemand rekening met je houd. Beter om daar nu achter te komen en daar op getraind te worden dan pas wanneer je het rijbewijs hebt en denkt dat men rekening met je houdt.

Welkom in de echte wereld waar niemand rekening met je houd. Beter om daar nu achter te komen en daar op getraind te worden dan pas wanneer je het rijbewijs hebt en denkt dat men rekening met je houdt.
En ook een voordeel tov het lesblik. Daar wordt wel rekening met je gehouden en dat is heel vervelend. Dat je vlotter aan het rijden bent dan iedereen en ook nog veilig, toch willen mensen je inhalen. Dat zal jij ook wel ondervinden @Lert als je gaat lessen in het blik. Gezien jij de motor gewend ben zal je waarschijnlijk wat vlotter optrekken dan menig auto bestuurder.

Whoohoo vandaag een fijne positieve rijles gehad😁
Weer rustig aan met stapvoets rijden en langzame slalom geoefend en goede tips gekregen! Eindelijk kon ik mijn arm een keer de lucht in gooien met een luide whoohoo💪🏼🤗
Zelfvertrouwen +1
Na een uur met de slippende koppeling geoefend te hebben, zit er wel weer wat vocht in mijn duim. Niet erg, heb ook hard gewerkt vandaag maar het is goed dat ik nu even 2 weken de duim “rust” kan geven.

Wordt vervolgd!

Alvast fijne feestdagen 🎄

Terug
Bovenaan Onderaan