Motorfiets op de ferry.

Mister Vogezen

Prov Antwerpen.
14 jan 2019
1.254
1.070
Prov Antwerpen
In september neem ik de ferry in Brindisi, havenstad in het zuidoosten van Italië ( de hiel van de laars ) naar Igoumenitsa een havenstad in Griekenland.
Om 13.00u vertrekt de boot en komt aan in Igoumenitsa rond 23.00 U.
Omdat ik ongeveer 25 dagen van huis ben zal ik op mijn Pan 1300 een waterdichte carry bag op mijn zadel vastsjorren met van die rekkers die je kan aantrekken.
Het is de eerste keer dat ik zo'n grote ferry neem en tijdens die reis kan je niet meer aan je motorfiets.
Is het veilig dat die bag enkel is vast gemaakt met rekkers tegen diefstal ?
Er zit enkel kledij in , niets van waarde.
Ik heb wel 3 koffers op mijn motorfiets maar daar zitten andere spullen in die ik eventueel snel nodig heb.
Wat zijn jullie ervaringen met ferry reizen die langer duren dan een overzet van Calais naar Dover ?
Ook lees ik de fiets op de zijstandaard , in 1e versnelling en eventueel een rekker rondom je hendel van de voorrem , op stuurslot en een spanband over je zadel met een handdoek of foam of een handschoen tussen de spanband en je zadel.
 
In september neem ik de ferry in Brindisi, havenstad in het zuidoosten van Italië ( de hiel van de laars ) naar Igoumenitsa een havenstad in Griekenland.
Om 13.00u vertrekt de boot en komt aan in Igoumenitsa rond 23.00 U.
Omdat ik ongeveer 25 dagen van huis ben zal ik op mijn Pan 1300 een waterdichte carry bag op mijn zadel vastsjorren met van die rekkers die je kan aantrekken.
Het is de eerste keer dat ik zo'n grote ferry neem en tijdens die reis kan je niet meer aan je motorfiets.
Is het veilig dat die bag enkel is vast gemaakt met rekkers tegen diefstal ?
Er zit enkel kledij in , niets van waarde.
Ik heb wel 3 koffers op mijn motorfiets maar daar zitten andere spullen in die ik eventueel snel nodig heb.
Wat zijn jullie ervaringen met ferry reizen die langer duren dan een overzet van Calais naar Dover ?
Ook lees ik de fiets op de zijstandaard , in 1e versnelling en eventueel een rekker rondom je hendel van de voorrem , op stuurslot en een spanband over je zadel met een handdoek of foam of een handschoen tussen de spanband en je zadel.

Nee het is niet veilig tegen diefstal, moge duidelijk zijn he? Het is alleen de vraag hoe wantrouwig je moet zijn...

Je hebt speciale stalen bagagenetjes zodat je het iets beter beveiligd hebt maar is het de moeite waard?

Rustig water? Voorrem vast en 1 band over het zadel op de zijstandaard. Meestal loopt er wel iemand rond om je eventueel te helpen.
 
Stalen bagagenetjes , nog nooit van gehoord.
Als je zoiets toepast moet je eigenlijk al gaan beginnen met dat netje te verankeren met een slotje(s) aan de handgrepen of iets dergelijks.
Dat gaat me iets te ver , maar het is zoals je schrijft Roy hoe wantrouwig moet ik zijn.
 
Gedurende de reis mag alleen de bemanning in het ruim komen, dus de kans op diefstal is beperkt. Anders moet je even ompakken, als je andere spullen uit je koffers gehaald hebt. De motor op de zijstandaard vastsjorren zoals je zelf al voorstelt. Stuurslot zou ik niet doen. De motor kan niet gestolen worden. De bemanning is verplicht de lading te controleren, ook als het weer onderweg verslechtert. Ik weet waar ik over praat, ik ben eerste stuurman op een Noordzee ferry geweest, en ik nam regelmatig mijn motor mee aan boord.
 
Ik ga al jaren met een veerboot
Laat alles op de motor ook de helmen
Ik neem alleen de vrouw mee :+
Vastsjorren alsof ‘t je eigen motor is :9
 
Zoals RR al schrijft, afgezien van de bemanning kan er toch niemand bij je motor, dus om diefstal zou ik me niet te druk maken. Stuurslot is sowieso niet nodig, want ze kunnen je motor toch nergens mee naartoe nemen.

Sloten aan je bagage wekt juist alleen maar de indruk dat er iets te halen valt. Zo'n bagagerol snij je zo open, dus geen enkele beveiliging neemt alle risico's weg. Gewoon zorgen dat er geen waardevolle spullen inzitten. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en ik zet mijn motor met alle bagage rustig een paar uur ergens op de openbare weg neer als ik bv iets ga bezoeken.

Wat op de ferry wel handig is, is om vooraf een klein tasje klaar te maken waarin je alles hebt zitten wat je tijdens de overtocht nodig hebt. Toiletspullen, wat kleding, evt medicijnen, telefoonoplader. Zorg dat je daar makkelijk bij kan, bijvoorbeeld bovenaan in de koffer. Dan hoef je aan boord niet al je bagage te doorzoeken naar spullen voor onderweg. Motor neerzetten, vastsjorren, tasje meenemen en klaar. Helm laat ik ook meestal bij de motor, die neemt echt niemand mee. Zorg wel dat hij zo hangt of ligt dat hij niet van je motor valt.
 
Ik liet ook alles op de motor bij overtocht van Denemarken naar Noorwegen, maar die is indd 'maar' 3 uur. Maar ik zou het bij langere overtocht volgens mij niet anders doen dan toen. Je moet wel ver gaan om zo'n grote bagagetas van iemand zn motor te halen hoor... Maar goed, dat is jouw gevoel erbij. Ik vond het lastiger om hem met bagage ergens in een stad neer te zetten als ik daar even boodschappen of sightseeiing ging doen. Maar ook dat is goed gekomen...


Ik had motor op zijstandaard en in zn 1 gezet. Maar ik had ipv band over de buddy een band door het frame gehaald ergens, evt bij het duo stepje. Zo zag ik het bij mijn buren ook. Gaat je zadel iig niet kapot, weet niet of er bij jou motor nog kappen onder het zadel lopen...
 
Op de ferry van Palermo naar Genua. Overtocht van 23h. Zelf had ik een rolbag op de motor achtergelaten. Niets was eraf.
Wat ik wel vreemd vond bij het aan boord gaan..........alle motoren stonden gewoon 'los' geparkeerd alleen op de jiffy en in de 1.
Geen spanbanden, helemaal niks. De motoren stonden alle aan het eind van de reis nog gewoon overeind.
De zee.....eeeeeh, zeg maar rustig badkuip was toen helemaal glad. Geen golf gezien!

Over de spanbanden........................
Wat ik wel eens begrepen heb dat door het heen-en-weer gaan van het schip, de banden toch gaan schuren.
Daarom op de motor onder de band ALTIJD een lap oid ertussen.
 
Ik zag een filmpje op you tube van een motard die de boot nam van Brindisi naar Igoumenitsa .
Die moest gewoon aansluiten met de wagen voor hem en zo zijn motor parkeren tussen de auto's.
Zonder spanband erover .
Je zag aan zijn reactie dat hij het vreemd vond.
 
Het kan ook zijn dat de crew de motoren pas vast zet als het autodek al gesloten is voor de passagiers, en dat ze kort voor aankomst alles alweer losgemaakt hebben.

Kan zo'n band over het zadel geen ingedrukt zadel achterlaten?

Het schuim drukt altijd wel in, maar dat trekt wel weer goed. Het gaat er met name om dat de bekleding niet beschadigd door het schuren van die banden. Daarom doe ik er altijd iets tussen. Je ziet wel dat sommigen doeken of iets dergelijks meenemen, maar ik gebruik altijd mijn handschoenen, die heb ik toch bij me.

Ik ben zelf meer voorstander van 2 banden, en dan gewoon ergens aan het frame, maar die keus heb je niet altijd.
 
Ik zag een filmpje op you tube van een motard die de boot nam van Brindisi naar Igoumenitsa .
Die moest gewoon aansluiten met de wagen voor hem en zo zijn motor parkeren tussen de auto's.
Zonder spanband erover .
Je zag aan zijn reactie dat hij het vreemd vond.

Ik kan me voorstellen, dat men afhankelijk van de weersvoorspelling (of eigenlijk golfvoorspelling) bepaalt of de motoren wel of niet vastgezet moeten worden. Zo'n schip is doorgaans behoorlijk stabiel, en niet direct bij iedere deining speelbal.
 
Kiel - oslo de motor met 2 spanbandjes vast gezet , 1 Noor plofte hem er gewoon neer maar werd toch vriendelijk verzocht om de motor ff vast te zetten ,
terugweg Noorwegen - Denemarken een soort hele grote speedboot:t die had een soort van beugels ,hadden kussens en deden dan de beugel over de motor:t
 
Op de ferry naar de Lofoten waar het altijd waait en schommelt was iedereen op de boot aan het kotsen. Sphyr vergat zijn helm, die lag nog op het stuur... Na aankomst dacht ik nou die zal wel het hele ruim door gestuiterd zijn. Maar tot m’n verbazing lag hij er nog.... Gelukkig bleef bij ons de lunch wel binnen ha ha.
 
Ik zette in Noorwegen zelfs op al die veerponten mijn motor vast, behalve als het een hele korte overtocht was waarbij je gewoon op de motor kon blijven zitten. Mijn motor staat op de jiffy al erg rechtop, en dan met volle bagage waarbij het zwaartepunt nog hoger komt te liggen heeft hij niet veel nodig om om te vallen. Better safe than sorry, al vonden die pontmedewerkers het soms nogal overdreven.
 
Op de ferry naar de Lofoten waar het altijd waait en schommelt was iedereen op de boot aan het kotsen. Sphyr vergat zijn helm, die lag nog op het stuur... Na aankomst dacht ik nou die zal wel het hele ruim door gestuiterd zijn. Maar tot m’n verbazing lag hij er nog.... Gelukkig bleef bij ons de lunch wel binnen ha ha.
In het ruim is het altijd rustiger, daar zijn minder vesnellingskrachten. Helemaal voorin het ruim wordt het weer slechter.
 
Ik kan me voorstellen, dat men afhankelijk van de weersvoorspelling (of eigenlijk golfvoorspelling) bepaalt of de motoren wel of niet vastgezet moeten worden. Zo'n schip is doorgaans behoorlijk stabiel, en niet direct bij iedere deining speelbal.
Zo'n systeem van variabel sjorren bestaat, maar daar gaat een langdurige testperiode met versnellingsmeters aan vooraf. Het gaat echter niet op voor tweewielers, die bij de geringste verstoring al omvallen.
 
Ik kan me voorstellen, dat men afhankelijk van de weersvoorspelling (of eigenlijk golfvoorspelling) bepaalt of de motoren wel of niet vastgezet moeten worden. Zo'n schip is doorgaans behoorlijk stabiel, en niet direct bij iedere deining speelbal.
Bij mijn overtocht Palermo-Genua werd ons door het personeel aangegeven dat de motor niet hoefde te worden vastgezet.
Ik vond het idee toch wel een beetje tricky. Maar de zee bleek onderweg als een spiegel, dus.............................?

1 week ervoor was de zee in de Straat van Messina aanmerkelijk ruwer geweest. Ook was deze pont veel kleiner dan de ferry.
Toen was de motor ook op de jiffy gewoon blijven staan.

Bij mijn overtocht HvH-Engeland lagen voor iedere motor spanbanden gereed. Deze zee was aanmerkelijk ruwer, daarom ook wel nodig.
Moest je 'm zelf vastzetten. Ja, dan is beter wel iets tussen de band en de motor te stoppen!
 
Laatst bewerkt:
In het ruim is het altijd rustiger, daar zijn minder vesnellingskrachten. Helemaal voorin het ruim wordt het weer slechter.
Dat is waar, maar dit scheepje ging zo te keer, dat echt vrijwel iedereen aan het kotsen was. Je kon nauwelijks op het dek lopen. En ik ben wel wat gewend, want ik zeil al 25 jaar op de Noordzee met een oude tweemaster, meestal in oktober en dan kan het ook leuk spoken. Maar goed mijn losliggende helm was gelukkig niet gaan rond springen tussen de auto’s.
 
Ik heb alleen ervaring met de ferries tussen Duitsland ,Denemarken en Zweden. Op die pontjes hebben ze aan de zijkant plaats voor motoren, met spanbanden, en de overtochten zijn meestal niet ruw. Maar, even de mechanica in gedachten : een driehoek is altijd stabieler dan een vierhoek, vandaar denk ik dat je altijd beter je motor op je jiffy kunt zetten.
 
…. Maar, even de mechanica in gedachten : een driehoek is altijd stabieler dan een vierhoek, vandaar denk ik dat je altijd beter je motor op je jiffy kunt zetten.
Mijn fietsen staan op de bok ook gewoon op drie punten hoor, achterwiel is (net) los van de grond. Een driehoek is zeker niet altijd stabieler dan een vierhoek. Een tafel op vier poten staat meestal echt wel steviger dan een tafel op drie poten. E.e.a. is echt afhankelijk van de belasting en het aangrijpingspunt van de massa (zwaartepunt) .... (Maar ik snap wat je bedoeld....)
 
De voornaamste reden om een motor aan boord van een schip niet op de middenbok te zetten is dat hij dan staal op staal staat. Dan kan hij wegglijden bij slingerend schip.
 
Hebben we het wel over het grijze verleden, Ijmuiden -> New Castle , moest je de motor ( in mijn geval, brommer.. lol ) aan de zijkant vastzetten.
Kreeg je een bult spanbanden en - trek je plan maar -

Ruimte zat, was op overtocht de enige die zo gek was ( kuch.. november ) om op 2 wielen te gaan ..
 
Mijn fietsen staan op de bok ook gewoon op drie punten hoor, achterwiel is (net) los van de grond. Een driehoek is zeker niet altijd stabieler dan een vierhoek. Een tafel op vier poten staat meestal echt wel steviger dan een tafel op drie poten. E.e.a. is echt afhankelijk van de belasting en het aangrijpingspunt van de massa (zwaartepunt) .... (Maar ik snap wat je bedoeld....)

Apel met peren ;) stabiel is niet hetzelfde als stevig
Als ik een bouwlaser neerzet wil ik dat hij stabiel staat daarom staat een laser op 3 poten
Je weet zeker dat alle poten de grond raken
Bij 4 poten is dat nog maar de vraag
 
Terug
Bovenaan Onderaan