Op de Honda Deauville naar de Noordkaap

Status
Niet open voor verdere reacties.

senoir

Rookie
25 sep 2016
4
7
Beste forum leden,
Ik heb kort geleden vrij impulsief een Honda Deauville 650 gekocht van 2004 met 17000 km op de teller.
Ik hoop maar dat de tellerstand klopt :?
De motor ziet er best netjes uit en heb er een klein stukje op gereden.
Het was koud en het regende dus was er al gauw klaar mee.
Maar de motor deed alles netjes zoals het hoort.
Zeker moet de motor een beurt krijgen zoals alle vloeistoffen en de banden te vervangen.
Het is het plan om er dit jaar mei mee naar de Noordkaap te rijden en dan door naar Finland.
Tentje en de andere benodigde kampeerspullen mee en op avontuur.
Eenmaal een stukje Finland in is er nog geen plan hoe verder.
Ik heb 4 tot 5 weken de tijd.
Dus ik heb nog voldoende tijd om de motor onderhoud te geven en te te testen.
Tot op heden heb ik geen reis genoot maar misschien kom ik die onderweg wel tegen.
Zijn er onder jullie mensen die tips hebben voor zowel de reis als de Honda voor de voorbereiding als de reis zelf.
Ook jullie meningen over dit plan zijn welkom.

In ieder geval alvast bedankt voor de belangstelling en eventuele tips en/of ervaringen.

Groeten van Senior
 
Laatst bewerkt:
Mooie vooruitzichten, wow! Mijn advies is om de sterkste formule “deet” mee te nemen. Want buiten de vele bomen kom je ook heel veel muggen tegen die zelfs door je spijkerbroek bijten. Post af en toe even een fotootje. Succes!
 
Je hebt in ieder geval de goede motor gekocht. Oerbetrouwbaar, niet te zwaar en niet te licht en je kunt spullen meenemen. Moet goed komen. Veel plezier (inclusief voorpret). Enige tip voor de Deauville: check de brandstofpomp of neem voor de zekerheid een reserve mee. Is - wanneer de motor goed onderhouden is - zo'n beetje het enige dat stuk kan kan gaan. Is in een half uurtje vervangen zonder al te veel gereedschap. Overigens kun je ook zonder brandstofpomp rijden, maar dan moet je wel tanken voordat je op reserve komt.
 
Is gewoon een eind rijden, verder weinig ''spannends'' aan.

Begrijp me niet verkeerd, door Noorwegen is prachtig, maar het is niet alsof je veel vraagt van de motor. Constant een beetje 80 rijden vinden alle motoren heerlijk.

Zweden is voor het grootste deel geen hol aan, een lange rechte weg tussen bomen door. Mooie kustweg hebben ze ook niet. Wel wat mooie steden en er zijn ook echt mooie gebieden, maar daar wordt je niet snel langs geleid. Staat niet op je plan, maar hoeft er dus ook niet op.

Verder, houdt je bagage beperkt en houdt extra ruimte in je koffers/tassen. Er komt die ellendige ochtend dat je tent nat is en alles inpakken in iets dat net wel/niet past en dan met touwtjes en spanbanden martelen echt heel slecht voor je humeur. Ook is het lekker als je ruimte hebt om voor een paar dagen boodschappen te hebben. Hoewel heel Noorwegen gewoon bewoond is kan het in het noorden wel eens aardig beperkt uitvallen.
 
Gewoon alleen gaan, dan maak je onderweg veel sneller contact met de plaatselijke bevolking, iedereen spreekt engels daar. Binnenland van Zweden is wel mooi hoor, mooie meanderende wegen door het binnenland. Heel veel plezier alvast.
 
Wat de Deauville betreft: de motor kan het zeker aan. Overweeg om de topkoffer thuis te laten en in plaats daarvan een roltas oid. te gebruiken, dan kan je net iets meer meenemen. Je hoeft ook geen speciale banden te leggen, met gewone kom je overal waar je wil zijn.

Ik trek dit jaar (opnieuw) die richting uit. Misschien komen we mekaar wel tegen. :]
 
Op YouTube heb ik ook de Europese reis van itchy boots bekeken, daar zit veel Scandinavië in. Echt leuke ideeën gezien. Aanrader.
(Ja ja, Jakobsgrenze trekt mij ook wel op de 1 of andere manier....hoeveel campers zouden daar staan eind juli??? ).
 
Op YouTube heb ik ook de Europese reis van itchy boots bekeken, daar zit veel Scandinavië in. Echt leuke ideeën gezien. Aanrader.
(Ja ja, Jakobsgrenze trekt mij ook wel op de 1 of andere manier....hoeveel campers zouden daar staan eind juli??? ).
Valt wel mee, in 2021, het drukste camperjaar in Scandinavië tot nog toe (vanwege covid toen) stonden er 4.
 
Je hebt in ieder geval de goede motor gekocht. Oerbetrouwbaar, niet te zwaar en niet te licht en je kunt spullen meenemen. Moet goed komen. Veel plezier (inclusief voorpret). Enige tip voor de Deauville: check de brandstofpomp of neem voor de zekerheid een reserve mee. Is - wanneer de motor goed onderhouden is - zo'n beetje het enige dat stuk kan kan gaan. Is in een half uurtje vervangen zonder al te veel gereedschap. Overigens kun je ook zonder brandstofpomp rijden, maar dan moet je wel tanken voordat je op reserve komt.
Dank voor je opmerking.
Ik neem zeker een reserve benzine pomp mee.
Ook heb gelezen dat het probleem met een diode er tussen op te lossen is.
 
Wat de Deauville betreft: de motor kan het zeker aan. Overweeg om de topkoffer thuis te laten en in plaats daarvan een roltas oid. te gebruiken, dan kan je net iets meer meenemen. Je hoeft ook geen speciale banden te leggen, met gewone kom je overal waar je wil zijn.

Ik trek dit jaar (opnieuw) die richting uit. Misschien komen we mekaar wel tegen. :]
Ja de topkoffer eraf, zat ik ook aan te denken ja.
Ik hoop begin mei te vertrekken en heb ongeveer 5 weken de tijd !
En mocht jij een Deauville zien met een grijze kop dan kan het niet missen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon alleen gaan, dan maak je onderweg veel sneller contact met de plaatselijke bevolking, iedereen spreekt engels daar. Binnenland van Zweden is wel mooi hoor, mooie meanderende wegen door het binnenland. Heel veel plezier alvast.
Bedankt !!
 
Met mijn Deauville heb ik preventief de benzine pomp vervangen door een solid state type (Facet 60104).
1705559392567.png

Enige aandachtspuntje is dat de secundaire aansluiting aan de achterzijde zit.
Hierdoor moet je een bocht maken terug naar de carburateur en is het oppassen dat de brandstofleiding niet knikt.
Ik heb dat opgelost met een 90 graden bochtje.
Werkt perfect, is stil en superbetrouwbaar!
 
Met mijn Deauville heb ik preventief de benzine pomp vervangen door een solid state type (Facet 60104).
Bekijk bijlage 1964337
Enige aandachtspuntje is dat de secundaire aansluiting aan de achterzijde zit.
Hierdoor moet je een bocht maken terug naar de carburateur en is het oppassen dat de brandstofleiding niet knikt.
Ik heb dat opgelost met een 90 graden bochtje.
Werkt perfect, is stil en superbetrouwbaar!
Goedmorgen, bedankt voor de tip, ga ik zeker doen !
 
Mooie vooruitzichten, wow! Mijn advies is om de sterkste formule “deet” mee te nemen. Want buiten de vele bomen kom je ook heel veel muggen tegen die zelfs door je spijkerbroek bijten. Post af en toe even een fotootje. Succes!
Ja het muggen probleem heb al veel over gelezen, er schijnt speciale kleding te koop te zijn waar ze niet doorheen bijten.
Zo'n bochtje had ik eerder moeten vinden :)
Bekijk bijlage 1964362
Succes, en veel plezier!
Ok, daar ga ik wel wat op vinden ! thanks
 
Ja het muggen probleem heb al veel over gelezen, er schijnt speciale kleding te koop te zijn waar ze niet doorheen bijten.
Je gaat er in mei geen last van hebben en in juni valt het wel mee. Niet tussen de bomen kamperen maar in het open: ze houden niet van wind.
En ter plekke kan je muggenspul kopen, werkt beter dan wat je hier koopt.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat er in mei geen last van hebben en in juni valt het wel mee. Niet tussen de bomen kamperen maar in het open: ze houden niet van wind.
En ter plekke kan je muggenspul kopen, werkt beter dan wat je hier koopt.
In mei, heb je helemaal geen last van muggen , het is nog te koud. Het binnenland van Zweden is best wel mooi, zeker als het ten noorden van de grote meren komt. Het zuiden is inderdaad niet veel aan, het beging leuk te worden bij Jonkoping. Als je de weg nr, 26 neemt heb je best leuke bochten en leuke uitzichten. Als je via Noorwegen wilt, houd dan Roros in de gaten, dat is een plaatsje net aan de Noorse kant van de bergen . Als je de weg langs de Botnische golf kiest, heb je een supermooie brug bij Sundsvall. Dan kun je bij Tornio kiezen of je de Zweedse kant of de Finse kant neemt naar het Noorden. Persoonlijk vindt ik de Finse kant het mooiste, langs Rovaniemi.

Ook in die tijd kun je bijnde campings een stuga huren, rond de 35 euro per nacht. Dan kun je lekkre slapen in een droge hut en je eventuele natte pak drogen en gewoon koken. Ik heb dat een paar keer gedaan , ondanks dat ik de tent en alle zooi meehad. Dat tientje verschil in kosten tussen kamperen en de hut is echt de moeite waard.
Daarnaast, de weg naar de noordkaap via Alta is aardig, maar de weg via Kiruna is dodelijk vervelend, ( loopt langs een kaarsrechte spoorbaan )

Misschien houdt ik je wel gezelschap, hangt voor mij nog van wat dingetje af. Mijn plan is om in elk geval de Lofoten aan te doen trouwens .
Houdt me maar op de hoogte en je nog vragen hebt, stuur maar een pb tje
 
Mooie vooruitzichten, wow! Mijn advies is om de sterkste formule “deet” mee te nemen. Want buiten de vele bomen kom je ook heel veel muggen tegen die zelfs door je spijkerbroek bijten. Post af en toe even een fotootje. Succes!
Deet moet je juist niet meenemen maar daar kopen, dat spul van daar is veel beter. En zoals gezegd, mei en juni valt het met de muggen nog redelijk mee, juli en augustus zijn de hoogtijdagen. Als je door Noorwegen terug gaat valt het ook wel mee, rond de kust zitten er veel minder.
 
Gebruikte speciale deet die ook geschikt is voor de Amazone. Die kun je wellicht daar ook daar kopen. Maar een kleine hoeveelheden alvast bij je hebben is wel zo handig toch? Zeker met de afstanden daar.
 
Beste forum leden,
Ik heb kort geleden vrij impulsief een Honda Deauville 650 gekocht van 2004 met 17000 km op de teller.
Ik hoop maar dat de tellerstand klopt :?
De motor ziet er best netjes uit en heb er een klein stukje op gereden.
Het was koud en het regende dus was er al gauw klaar mee.
Maar de motor deed alles netjes zoals het hoort.
Zeker moet de motor een beurt krijgen zoals alle vloeistoffen en de banden te vervangen.
Het is het plan om er dit jaar mei mee naar de Noordkaap te rijden en dan door naar Finland.
Tentje en de andere benodigde kampeerspullen mee en op avontuur.
Eenmaal een stukje Finland in is er nog geen plan hoe verder.
Ik heb 4 tot 5 weken de tijd.
Dus ik heb nog voldoende tijd om de motor onderhoud te geven en te te testen.
Tot op heden heb ik geen reis genoot maar misschien kom ik die onderweg wel tegen.
Zijn er onder jullie mensen die tips hebben voor zowel de reis als de Honda voor de voorbereiding als de reis zelf.
Ook jullie meningen over dit plan zijn welkom.

In ieder geval alvast bedankt voor de belangstelling en eventuele tips en/of ervaringen.

Groeten van Senior
Mooi vooruitzicht, zeker doen!
Zoals al vaker gezegd, het binnenland van Zweden is niet bijster spannend. Ik hou er persoonlijk wel van, maar daar over lopen de meningen uiteen. Door Zweden heb je globaal 2 opties om naar boven de rijden, de E45 vanaf Goteborg, of de E4 vanaf Stockholm. De E4 is wat sneller, maar ik vind de E45 persoonlijk leuker rijden, je hebt wat meer afwisseling omdat je door meer dorpjes komt, maar het schiet alsnog prima op. Heb je een bepaalde reden om ook naar Finland te gaan? (Los van dat stukje wat je in het Noorden moet kruisen). Ik zou er zelf voor kiezen om vanaf de Noordkaap door Noorwegen terug te gaan. In Noorwegen is naar mijn mening veel meer te zien en te beleven dan in Finland. Niks mis met Finland hoor, maar het lijkt in het binnenland best veel op Zweden.

Je kan ook wat reisverslagen hier op het forum doorlezen voor tips, er staan er de nodige naar de Noordkaap op. Ik heb er een opstaan van 4 weken, ook eind mei en juni.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan