Motorbanden afvoeren onmogelijk

Ik kan de werknemers op de milieustraat niets kwalijk nemen, ze voeren het beleid uit.

Dit zinnetje is de bron van de ellende:

Daarin is Nederland uniek”, aldus Kees van Oostenrijk. “In heel Europa geldt het inzamelingssysteem met verwijderingsbijdrage ook voor motor-, truck- en busbanden, maar bij ons heeft de overheid ervoor gekozen dat niet mee te nemen. De reden was daarvoor destijds, dat er geen probleem was en is met de inzameling en herverwerking van alle andere banden, behalve autobanden. Gekozen is voor de praktische oplossing met focus op autobanden.

Hierdoor zit ik nu met het probleem en als ik dan contact opneem met mijn gemeente verwacht ik dat er een oplossing wordt gezocht. Maar na 2 jaar, uren bellen, en alle moeite krijg ik als antwoord "ik heb geen oplossing voor u". Dat vind ik wel kwalijk.

Dan beroep ik mij dus maar op de afvalhiërarchie met als voorkeursvolgorde: preventie-hergebruik-recycling-verbranden-storten.

Band heb ik al, dus de eerste valt af.
Band is versleten, dus de tweede optie valt hiermee ook af.
Recycling, dat weten we nu dus ook, valt af.

Dan dus maar verbranden. En aangezien de afvalverwerker ze niet voor mij kan/mag/wil innemen moet ik de verantwoordelijkheid zelf nemen.
Nu zijn min buren mij lief en wil ze niet opzadelen met dikke zwarte rook. Daarom wil ik ze in kleine stukjes snijden en beetje voor beetje verbranden.

Ik kan de werknemers op de milieustraat niets kwalijk nemen, ze voeren het beleid uit.

Dit zinnetje is de bron van de ellende:

Hierdoor zit ik nu met het probleem en als ik dan contact opneem met mijn gemeente verwacht ik dat er een oplossing wordt gezocht. Maar na 2 jaar, uren bellen, en alle moeite krijg ik als antwoord "ik heb geen oplossing voor u". Dat vind ik wel kwalijk.

Dan beroep ik mij dus maar op de afvalhiërarchie met als voorkeursvolgorde: preventie-hergebruik-recycling-verbranden-storten.

Band heb ik al, dus de eerste valt af.
Band is versleten, dus de tweede optie valt hiermee ook af.
Recycling, dat weten we nu dus ook, valt af.

Dan dus maar verbranden. En aangezien de afvalverwerker ze niet voor mij kan/mag/wil innemen moet ik de verantwoordelijkheid zelf nemen.
Nu zijn min buren mij lief en wil ze niet opzadelen met dikke zwarte rook. Daarom wil ik ze in kleine stukjes snijden en beetje voor beetje verbranden.
Als je ze in stukken doet dan kun je ze beter in de grijze bak doen dan kleine stukjes verbranden imo

Laatst bewerkt:
Met de decoupeerzaag of slijptol (roooooooooook!!!) in vier stukken en gewoon in de container of zak stoppen.

Wij hebben hier vier bakken ,de bak voor tuinafval was vol,ik doe het in een dikke vuilniszak.
Komt de vuilnisman,ik zeg mag ik de vuilniszak er even in leegkieperen,zegt hij geef maar en kiepert mijn tuinafval met zak en al in de vuilniswagen,en wij alles maar keurig scheiden

Verrek, ik kijk net op de site van de gemeente en je mag hier ook geen motorbanden inleveren.

Toch al wel eens gedaan. Controleren op adressen doen ze hier ook niet, dus je kunt ook naar Helmond rijden. Je kunt online gewoon een afspraak maken en een willekeurig adres invullen. Niemand die dat controleert.

net even gekeken hier bij het grondstoffencentrum, valt gewoon onder de rubbermix .
daar mag alles in behalve autobanden, truck banden mogen er weer wel in.
autobanden is helemaal apart.

Stuur ze op naar mijn adres lever ik ze netjes in.
Wow, één van de (weinige) normale adviezen. :}

Als er toch adressen zijn waar ze wel normaal ingeleverd kunnen worden, dan is verbranden/in de plomp gooien/in stukken in de (restafval)container toch niet nodig en gewoon een superslecht advies? :?

Ik heb het al een keer op circuitdagen geopperd, al werd er toen ook lacherig over gedaan, maar tegen een kleine vergoeding zou ik ook best de banden willen innemen aangezien er gewoon recyclemogelijkheden voor zijn, anders dan de hierboven genoemde 'verwerkingsopties' :+

Iedereen gooit ze liever gewoon weg. Lekker makkelijk natuurlijk, snap ik helemaal, maar deze hobby kent een einde, onder meer vanwege de vervuiling die het met zich meebrengt. Ik vind het heerlijk om op het circuit te knallen met een open pijp, benzine slurpend, rubber verstokend, de omgeving verstorend, mooiste dat er is. Voor mij maximaal plezier, maar altijd lastig uit te leggen, omdat dit (zogezegd) het plezier van anderen beperkt (mensen die houden van maximale rust, de natuur en zo min mogelijk opwarming van de aarde, al is het maar voor onze nakomelingen). En ik toch hoop dit zolang mogelijk te mogen/kunnen blijven doen. :]

Maar om mijn banden nou na afloop in de fik te gaan steken, omdat ik ze niet mag inleveren bij mijn eigen milieustraat (bij mij ook het geval), dan ben ik toch echt moedwillig bezig om mijn hobby zo snel mogelijk de nek om te draaien, of niet?

Uiteraard, tenzij iemand juist ultiem geniet van het in de fik steken van banden hoor. Als dat juist jouw geluksmomentje is, dan zul je mij er niet over horen. Leven en laten leven (met al het gezeik erbij waarom dat technisch niet mogelijk is omdat belangen nou eenmaal vaaktegengesteld zijn) en ieder zijn ding. Maar als je toch goed wil doen en er zijn opties, dan slaan de gegeven adviezen in veel gevallen nergens op. Daarom, als dit gemeend is, top van @propje, daar heb je je oplossing @Velthuis

Laatst bewerkt:
Tuurlijk meen ik dat.
Ik praat geen poep.alhoewel dat mag ik ook gaarne doen.
En een band in de fik ja dat kan wel eens gebeuren.
Maar dan is er heul veul alcohol in het spel.
Met spijt achteraf.

Met de decoupeerzaag of slijptol (roooooooooook!!!) in vier stukken en gewoon in de container of zak stoppen.

Dan kun je hem makkelijker dubbel binden met een touwtje denk ik.

Wow, één van de (weinige) normale adviezen. :}

Als er toch adressen zijn waar ze wel normaal ingeleverd kunnen worden, dan is verbranden/in de plomp gooien/in stukken in de (restafval)container toch niet nodig en gewoon een superslecht advies? :?

Ik heb het al een keer op circuitdagen geopperd, al werd er toen ook lacherig over gedaan, maar tegen een kleine vergoeding zou ik ook best de banden willen innemen aangezien er gewoon recyclemogelijkheden voor zijn, anders dan de hierboven genoemde 'verwerkingsopties' :+

Iedereen gooit ze liever gewoon weg. Lekker makkelijk natuurlijk, snap ik helemaal, maar deze hobby kent een einde, onder meer vanwege de vervuiling die het met zich meebrengt. Ik vind het heerlijk om op het circuit te knallen met een open pijp, benzine slurpend, rubber verstokend, de omgeving verstorend, mooiste dat er is. Voor mij maximaal plezier, maar altijd lastig uit te leggen, omdat dit (zogezegd) het plezier van anderen beperkt (mensen die houden van maximale rust, de natuur en zo min mogelijk opwarming van de aarde, al is het maar voor onze nakomelingen). En ik toch hoop dit zolang mogelijk te mogen/kunnen blijven doen. :]

Maar om mijn banden nou na afloop in de fik te gaan steken, omdat ik ze niet mag inleveren bij mijn eigen milieustraat (bij mij ook het geval), dan ben ik toch echt moedwillig bezig om mijn hobby zo snel mogelijk de nek om te draaien, of niet?

Uiteraard, tenzij iemand juist ultiem geniet van het in de fik steken van banden hoor. Als dat juist jouw geluksmomentje is, dan zul je mij er niet over horen. Leven en laten leven (met al het gezeik erbij waarom dat technisch niet mogelijk is omdat belangen nou eenmaal vaaktegengesteld zijn) en ieder zijn ding. Maar als je toch goed wil doen en er zijn opties, dan slaan de gegeven adviezen in veel gevallen nergens op. Daarom, als dit gemeend is, top van @propje, daar heb je je oplossing @Velthuis

Het is van de zotte dat je als normale burger afval kunt hebben wat je niet bij de milieustraat in kunt leveren.
Dit heeft niks met mijn hobby te maken, voor mij zijn het voornamelijk woon werk kilometers.
Het is te verwachten dat er dan mensen recalcitrante reacties gaan geven.

Ik overweeg om ze voor de poort te leggen als de milieustraat gesloten is, ik ga ervanuit dat ze dan goed verwerkt worden.

Hoi allemaal.

Ik lijk in een Kafka-achtige situatie terecht te zijn gekomen en ben benieuwd naar jullie ervaringen of suggesties.

Ik bestel mijn motorbanden online en monteer ze zelf. De oude banden moet ik dus afvoeren, maar hierbij stuit ik op een probleem.

Bij de milieustraat kunnen oude banden gratis ingeleverd worden, maar motorbanden worden uitgesloten en geweigerd.

Dit probleem heb ik twee jaar geleden ook al eens gehad en nu weer. In totaal heb ik inmiddels 2,5 uur gebeld, de milieustraat bezocht, verschillende motorzaken en een afvalverwerker geprobeerd, maar ben tot nu toe nergens geholpen. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden, voor iets wat zo'n simpel probleem zou moeten zijn. Twee jaar geleden heb ik de banden over de schutting bij de afvalverwerker gegooid, maar nu hangen daar camera’s.

Ik heb contact opgenomen met de gemeente, die aangeeft dat motorbanden uitgesloten zijn omdat de rubbersamenstelling anders is dan die van autobanden. Vervolgens heb ik verschillende suggesties gekregen:

• Inleveren bij een speciale afvalverwerker, tegen €7,50 per band, op 30 kilometer afstand. Dit heb ik geprobeerd, maar werd geweigerd omdat ik geen zakelijke klant ben.
  • Inleveren bij een motorzaak. Ik heb dit bij verschillende zaken geprobeerd, maar dit mag niet omdat het aantal verkochte banden moet overeenkomen met het aantal ingenomen banden.
  • De banden in stukjes snijden en bij het huisvuil meegeven. Dit heb ik niet geprobeerd omdat een motorband vol staal zit en het niet makkelijk is om die in stukken te snijden.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat ik een verwijderingsbijdrage betaal, maar mijn oude banden niet kan inleveren.

Vandaag heb ik opnieuw contact gehad met de gemeente, maar zij konden me geen oplossing bieden. Ik heb hen aangegeven dat ik de banden nu maar in de vuurkorf ga gooien en weet oprecht geen andere oplossingen. Ik ben benieuwd of iemand van jullie misschien nog betere oplossingen heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dus je wilt van je banden af en gooit ze daadwerkelijk bij iemand over de schutting ja werkelijk ......... dat niveau heb je.

Hoi allemaal.

Ik lijk in een Kafka-achtige situatie terecht te zijn gekomen en ben benieuwd naar jullie ervaringen of suggesties.

Ik bestel mijn motorbanden online en monteer ze zelf. De oude banden moet ik dus afvoeren, maar hierbij stuit ik op een probleem.

Bij de milieustraat kunnen oude banden gratis ingeleverd worden, maar motorbanden worden uitgesloten en geweigerd.

Dit probleem heb ik twee jaar geleden ook al eens gehad en nu weer. In totaal heb ik inmiddels 2,5 uur gebeld, de milieustraat bezocht, verschillende motorzaken en een afvalverwerker geprobeerd, maar ben tot nu toe nergens geholpen. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden, voor iets wat zo'n simpel probleem zou moeten zijn. Twee jaar geleden heb ik de banden over de schutting bij de afvalverwerker gegooid, maar nu hangen daar camera’s.

Ik heb contact opgenomen met de gemeente, die aangeeft dat motorbanden uitgesloten zijn omdat de rubbersamenstelling anders is dan die van autobanden. Vervolgens heb ik verschillende suggesties gekregen:

• Inleveren bij een speciale afvalverwerker, tegen €7,50 per band, op 30 kilometer afstand. Dit heb ik geprobeerd, maar werd geweigerd omdat ik geen zakelijke klant ben.
  • Inleveren bij een motorzaak. Ik heb dit bij verschillende zaken geprobeerd, maar dit mag niet omdat het aantal verkochte banden moet overeenkomen met het aantal ingenomen banden.
  • De banden in stukjes snijden en bij het huisvuil meegeven. Dit heb ik niet geprobeerd omdat een motorband vol staal zit en het niet makkelijk is om die in stukken te snijden.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat ik een verwijderingsbijdrage betaal, maar mijn oude banden niet kan inleveren.

Vandaag heb ik opnieuw contact gehad met de gemeente, maar zij konden me geen oplossing bieden. Ik heb hen aangegeven dat ik de banden nu maar in de vuurkorf ga gooien en weet oprecht geen andere oplossingen. Ik ben benieuwd of iemand van jullie misschien nog betere oplossingen heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
ik gooi mijn motor banden in de clico,zie ze nooit terug, of het mag dat weet ik eingelijk niet,dus gewoon bij rest afval

Herkenbaar probleem, hier in de buurt moet ik betalen om mijn banden af te voeren bij de milieustraat. Dus de verwijderingsbijdrage heb je betaald en vervolgens nog een keer de kiloprijs betalen. Er zit vervolgens nog een max op van vier per jaar en e 0,15 per kilo
Op de zaak moet tegenwoordig duidelijk zijn hoeveel banden er worden ingekocht en hoeveel er worden afgevoerd.
Klopt dat niet een hoop gedoe.
Motor, brom en fietsbanden gaan nu de kliko in, een touwtje erom en je kunt deze halveren. Regelmatig kom ik banden in de sloot of de natuur tegen, dat is niet mijn ding en dat zal ik ook nooit overwegen.

Zelfs asbest kan ik hier onbeperkt bij de millieustraat inleveren, afgewerkte olie, de meest rare chemische meuk als het moet.

Maar de bekende grijze vuilniszak met restafval (alles dat niet in de papier- en GFT bak kan), die werd geweigerd. Onze container was door de vuilnismannen per ongeluk niet geleegd, dus dan maar zelf weggebracht. Dat ding wordt tenslotte slechts 1x per maand geleegd hier. Was geen excuus, ding moest en zou weer mee terug.
Motorbanden dus ook, had er geen idee van.

Rare jongens, die gemeentes…

Nog een stap verder.
Het klinkt raar maar breng ook het afval van je meth lab bij de gemeente.
Dit kost de staat veel geld.
Een soort anoniem loket waar je dan je vaten met afval kan dumpen.
Net als bij leger des heils waar je een vondeling kan neerzetten.
In brabant is het al zo erg.
Dat als ze het op je land illegaal dumpen ze de eigenaar willen laten opdraaien voor de kosten.
Echt gebeurt.

Nog een stap verder.
Het klinkt raar maar breng ook het afval van je meth lab bij de gemeente.
Dit kost de staat veel geld.
Een soort anoniem loket waar je dan je vaten met afval kan dumpen.
Net als bij leger des heils waar je een vondeling kan neerzetten.
In brabant is het al zo erg.
Dat als ze het op je land illegaal dumpen ze de eigenaar willen laten opdraaien voor de kosten.
Echt gebeurt.
Is idd veel goedkoper dan die dumpingen die er nu gebeuren

@Sonny1 Waar en bij wie heb jij dan verwijderingsbijdrage betaald voor een motorband bij de aanschaf daarvan?

Herkenbaar probleem, hier in de buurt moet ik betalen om mijn banden af te voeren bij de milieustraat. Dus de verwijderingsbijdrage heb je betaald en vervolgens nog een keer de kiloprijs betalen.
Zolang jij geen motorbanden ergens hebt ingeleverd heb je geen verwijderingsbijdrage betaald.

@TS Het siert je dat je zoveel moeite doet om netjes van je oude banden af te komen.

Hier zijn ze heel soepel bij de milieustraat maar toen ik mijn oude motorbanden wilde inleveren mochten ze niet in de autobandencontainer maar bij restafval. Dat kan thuis ook dus daarna heb ik ze niet meer meegenomen naar de milieustraat en gaan ze gewoon in de kliko. Vier knipjes in de gordel met een betonschaar en je vouwt ze zo dubbel. Touwtje er om en het neemt bijna geen ruimte in.

Ik woon in een appartement waar we grote rolcontainers hebben. Als ik een af te voeren motorband heb gaat die gewoon daar in. En dat is dus ook geheel volgens de milieuregels.

Ik woon in een appartement waar we grote rolcontainers hebben. Als ik een af te voeren motorband heb gaat die gewoon daar in. En dat is dus ook geheel volgens de milieuregels.
Volgens mij is dit het juiste antwoord. Als er geen coulance is bij een milieustraat dan is dat de enige optie . Je kunt ze met een decoupeerzaag in kleine stukken zagen of met een stevige T rip de band in helften binden. Het is geen groot probleem en voor de meesten geldt dat je ze laat waar ze vervangen worden en betaal je 3 euro per band of neem je ze mee en los je het zelf op.

Terug
Bovenaan Onderaan