Motorbanden afvoeren onmogelijk

AFS.

Eerlijk gezegd maakt het in dit geval niet zoveel uit, omdat er talloze andere scenario's zijn waarbij je van je oude banden af moet zonder nieuwe banden aan te schaffen of een verwijderingsbijdrage te betalen.

Bijvoorbeeld, ik kan een koelkast bij elke grotere witgoedhandel inleveren, zelfs zonder dat ik daar een nieuw apparaat koop. Bij motorbanden werkt dat echter anders, omdat een motorzaak blijkbaar niet meer banden mag innemen dan dat hij verkoopt. Een bandenhandel in de buurt is hiervoor al eens flink beboet.

Paar jaar terug hetzelfd gehadin Deventer. Toen de band doormidden gedaan en in de pmd bak gedrukt.

Nu staat er bij autobanden op de lijst specifiek dat motorbanden er ook onder vallen.

Circulus is hier de heilige afval god.

db

Zelfs asbest kan ik hier onbeperkt bij de millieustraat inleveren, afgewerkte olie, de meest rare chemische meuk als het moet.

Maar de bekende grijze vuilniszak met restafval (alles dat niet in de papier- en GFT bak kan), die werd geweigerd. Onze container was door de vuilnismannen per ongeluk niet geleegd, dus dan maar zelf weggebracht. Dat ding wordt tenslotte slechts 1x per maand geleegd hier. Was geen excuus, ding moest en zou weer mee terug.
Motorbanden dus ook, had er geen idee van.

Rare jongens, die gemeentes…

AFS.

Eerlijk gezegd maakt het in dit geval niet zoveel uit, omdat er talloze andere scenario's zijn waarbij je van je oude banden af moet zonder nieuwe banden aan te schaffen of een verwijderingsbijdrage te betalen.

Bijvoorbeeld, ik kan een koelkast bij elke grotere witgoedhandel inleveren, zelfs zonder dat ik daar een nieuw apparaat koop. Bij motorbanden werkt dat echter anders, omdat een motorzaak blijkbaar niet meer banden mag innemen dan dat hij verkoopt. Een bandenhandel in de buurt is hiervoor al eens flink beboet.
Als jij Frank een verwijderingsbijdrage betaalt dan is Frank verantwoordelijk voor het afvoeren van jouw band.

@Super Blackbird , waarom krijgt @Velthuis geen verzendlabel van je om die band aan jou op te sturen als hij jou betaalt voor het verwijderen van die band?

TLM nijmegen doet niet moeilijk, wel extra kosten voor het afvoeren. begripelijk dan. Maar wl raar. Motorbanden anders het milleustaat wilt ze niet, 60 km verderop weer wel....raar landje...

Je brengt ze naar de milieustraat in Haps?
Daar heb ik tot nu toe al zeker 5 setjes motorbanden ingeleverd. Maar de laatste keer kreeg ik inderdaad ook commentaar dat het eigenlijk niet mag, en de volgende keer niet toegestaan zal worden. Ben benieuwd, heb weer een setje liggen die meegaat als de aanhanger weer vol met zooi ligt.

Dit schreef @Super Blackbird twee jaar geleden hierover op het forum van de GS club:
"Helaas is het in NL anders geregeld.
De verwijderingsbijdrage bij autobanden zit verplicht inbegrepen in de verkoopprijs van de autoband.
Bij motorbanden rekenen de montagebedrijven bij achterlaten van de oude motorband een losse verwijderingsbijdrage. Wij laten daarna die banden ophalen door een recyclingsbedrijf (ja, dat kan ook bij motorbanden), en daar moeten wij ook voor betalen.
Dus heb je oude motorbanden die je niet kwijt kan, probeer het dan even bij een motorzaak. De meesten vragen daar zo'n 3 Euro voor (wij ook).
Bij autobanden is er een wettelijke regeling waarbij de verwijderingsbijdrage al VERPLICHT in de verkoopprijs is inbegrepen. Die mag je dus altijd bij elk inzamelpunt gratis inleveren.
Bij o.a. motorbanden is dat niet zo, en kost het de inzamelaars dus gewoon extra geld als ze ze verwerken."

Oké, het kan inderdaad zijn dat er geen verwijderingsbijdrage is betaald. Ik zal de bon even opzoeken, het betreft immers een oude bestelling. Dat was mijn fout.

Maar zoals ik eerder al aangaf, staat dit los van de situatie.

Als je een motor in eigen beheer zou slopen, zou je tegen dit probleem aanlopen.

Als je gebruikte banden van iemand overneemt, kom je ook in deze situatie terecht.

En als ik de banden bij een Tsjechische shop zou bestellen, zou hetzelfde gebeuren.

Mlieustraat Haps inderdaad.

Helder artikel, hier staat het helder beschreven.
Lang verhaal kort, er zit een gat in de wetgeving sinds 2004 met de invoering van de BBA waarbij motorbanden zijn uitgesloten. Het probleem wordt herkent maar is dus in al die jaren nog nooit opgelost.

Dan gaan ze dus inderdaad maar de vuurkorf in.

Iemand een idee hoe je een band een beetje makkelijk in stukjes kunt krijgen?

Helder artikel, hier staat het helder beschreven.
Lang verhaal kort, er zit een gat in de wetgeving sinds 2004 met de invoering van de BBA waarbij motorbanden zijn uitgesloten. Het probleem wordt herkent maar is dus in al die jaren nog nooit opgelost.

Dan gaan ze dus inderdaad maar de vuurkorf in.

Iemand een idee hoe je een band een beetje makkelijk in stukjes kunt krijgen?
Ter lering en vermaak heb ik wel eens een oude, versleten band met een haakse slijper doormidden gehaald. Lering: wat zit er maar een erg dunne laag rubber boven de stalen gordellaag. Vermaak: lang bezig geweest om alle plakkerige rubber "krullen" van het slijpen overal op te ruimen....

Of effe rondvragen hier welke milieustraat niet moeilijk doet en niet al te ver weg is? Het is voor mij alweer een tijdje terug maar in Rotterdam heb ik altijd zonder problemen mijn achterbanden ingeleverd en dat waren er 2 per jaar toen het zijspan nog op motorbanden stond. laatste band 2 jaar geleden ingeleverd bij een schuuropruiming..

Eindhoven - CURE, laatst ook geprobeerd mijn motorbanden in te leveren.
Mocht niet, alleen autobanden... Voor nu nog ruimte in de berging dus wordt het nog "opgeslagen"
Wordt dus ook voor mij tzt in stukken zagen...

Eindhoven - CURE, laatst ook geprobeerd mijn motorbanden in te leveren.
Mocht niet, alleen autobanden... Voor nu nog ruimte in de berging dus wordt het nog "opgeslagen"
Wordt dus ook voor mij tzt in stukken zagen...
In Eindhoven wel ingeleverd bij de milieustraat, maar dan als grofvuil. Motorbanden mogen niet bij autobanden in die speciale container

En hier maken we ons druk om onze bandenstapel netjes te verwerken.
Maar goed, we moeten ergens beginnen.

Hier willen ze ze ook niet, autobanden doen ze ook vaak moeilijk over.
Afgewerkte olie in kannen van 25 liter kan/ mag ik ook niet inleveren.
Dat hele ontmoedigingsbeleid zorgt ervoor dat ik niet meer bij een milieustraat kom.
Banden stapelen zich op in de tuin en de olie daar verwarm ik mijn schuur mee.
Al de rest breng ik naar een afvalverwerker.

Hier in Hilversum doen ze altijd moeilijk
Wij hadden een speedbootje gekocht die lag op een paar banden,die kon ik dus niet inleveren,ik zeg dan gooi ik ze hier om de hoek in de eerste beste ondergrondse container
Uw doet maar meneer,en dat heb ik dus gedaan.
Ander gevalletje,ik lag met de boot in Katwijk en mijn ijskast gaat kapot,ik koop in Rotterdam een nieuwe,maar de oude moest naar de stort
Ik met dat ding lopen martelen om hem vanaf de boot naar de auto te krijgen,en toen er nog in
Kom ik bij die stort zit er een slagboom voor de ingang,ik kon er dus niet in,ik loop dus na een medewerker en leg de situatie uit ,zegt die man dan moet uw naar de stort in u woonplaats,ik zeg dat gaat niet gebeuren ik kom netjes hier heen en moet van dat ding af,en anders flikker ik hem in de plomp,een ander medewerker hoort dit en zegt ,ik ga de slagboom voor u openen want ik heb geen zin om hem uit het water te vissen.

In Utrecht doen ze meestal niet moeilijk als ik hem in de banden-bak gooi. Eén keer iemand gehad die daar wel wat van zei, en die meldde dat ze bij het grofvuil moesten. Mij om het even, ik kon ze kwijt.

Maar ze hebben dan wel weer sterke controle of je wel uit Utrecht komt, dus voor jou geen oplossing.

Wat een gedoe.
Wil ik het netjes lever ik zein bij de Rova.
Ben wel eens naar binnengewandeld met 2 motorbanden onder m.n armen.
Niks aan de hand
Er staat soms zo.n lange wachtrij.
Of je gooit ze bij een boer op z.n inkuilbult.
Of over 1 weekje in de hens.
En dan het liefst onder een flitpaal met aanmaakblokje.
Maar dan komen er mensen in opspraak.
Ook dan die een band om de nek.

Vindt het zo idioot dat je niet alles kan inleveren bij je gemeente afoort is niet goedkoop.
Ik gok €1000 per jr aan belasting.
Zorg dan ook dat je alles wil opruimen voor je inwoners.
En niet dat mensen illegaal dumpen.
Wat je dus veel ziet op industrie terrein.

In Eindhoven wel ingeleverd bij de milieustraat, maar dan als grofvuil. Motorbanden mogen niet bij autobanden in die speciale container
Ik heb het nog gevraagd of het anders elders (bij) mocht... nee mocht niet van de persoon aan de poort.
Op het terrein nog een 2x gevraagd aan aanwezig personeel, zelfde antwoord.

Dus die van mij mochten niet eens bij het grof vuil... gaat t.z.t. dus gewoon in stukjes de container in.
Eerst heb ik nog een paar (betonnen)pilaren waar een paar banden mooi omheen kunnen als "stootkussen"

Nooit en te nimmer vragen bij de mileustraat wat de bedoeling is.
In afoort ik gok 90% reintregatie gasten dus kleinstrafbladje.
En is het wel een ambtenaar in dienst ipv schoffie.
Dan kan het helemaal onverstandig zijn om daar wat aan te vragen.
Want een ambtenaar kan maar één ding en dat is het kunstje dat ze hem hebben geleerd.
:+

Terug
Bovenaan Onderaan