Motor verkopen en dan (rare)eisen stellen

Hangt af bij een bedrijf of bij een particulier ? Een goed bedrijf dekt zich tegenwoordig goed in middels een proefrit document . Een particulier heeft pech gehad als men schade veroorzaakt aan het voertuig.
In mijn geval: particulier verkoopt aan particulier.
kandidaat koper betaald 10000€ voor een motor die total los is?
 
Heb mijn Honda particulier gekocht en vond het een positieve ervaring. Van te voren veel chatverkeer gehad via marktplaats en vanuit beide kanten afspraken gemaakt zoals prijs en de huidige mankementen aan de motorfiets.

Motor was geschorst en niet verzekerd dus zoals afgesproken proefrit gedaan op een afgesloten terrein. Had van te voren al contact gehad met de verzekeraar en meldcode opgevraagd zodat ik ook tijdens de proefrit verzekerd ben. Want uiteindelijk is de intentie de motorfiets aan te schaffen.

Motor was beter dan op de foto’s en de gebreken waren zoals verwacht. Vergat mijn randomreader dus kon niet meteen betalen. Uiteindelijk gelukt via een autobedrijf waar de verkoper goed contact mee heeft.

Na overmaken geldbedrag daarna de motorfiets overgeschreven en voorzichtig teruggereden. Afspraak gemaakt bij de garage om de motorfiets te herstellen en helemaal na te lopen. Kosten zoals verwacht en heb een goede mooie Honda aangeschaft voor een eerlijke prijs.

Zou het zo weer doen.

Zoals ik in een aantal eerdere berichten lees is er veel argwaan richting potentiële koper. Begrijp ik wel en heb daarom ook geen moeite als kenteken van mijn auto wordt genoteerd of er gegevens van het rijbewijs worden overgeschreven. Bij een aankoop zoals motorfiets gaat mijn vader altijd mee. Met twee personen gaan geeft toch meer vertrouwen.
 
Dat blijft die jongen waarschijnlijk de rest van zijn leven bij die goede deal.
Hij mag nog een eens terugkomen voor een andere motor 😉 als die er aan toe is daar komt bij ik heb niet de intense om iemand te besodemieteren maar alle waar naar zijn geld daarom heb ik redelijk goede punten eehh sterren achter me naam staan toch wel een fijn eik punt ook ik kijk erna bij de andere maar wel zelf scherp blijven en opletten en het valt staat met het voor werk en nawerk

Heb ook geleerd de doorheen te kijken bij slecht taal en schrijf beheersing in begin had ik een voor oordeel veel van geleerd maar kunnen hele goede en fijne mensen zijn alleen zijn ze de taal niet machtig .
 
Hij mag nog een eens terugkomen voor een andere motor 😉 als die er aan toe is daar komt bij ik heb niet de intense om iemand te besodemieteren maar alle waar naar zijn geld daarom heb ik redelijk goede punten eehh sterren achter me naam staan toch wel een fijn eik punt ook ik kijk erna bij de andere maar wel zelf scherp blijven en opletten en het valt staat met het voor werk en nawerk

Heb ook geleerd de doorheen te kijken bij slecht taal en schrijf beheersing in begin had ik een voor oordeel veel van geleerd maar kunnen hele goede en fijne mensen zijn alleen zijn ze de taal niet machtig .
Jij gelukkig wel...
 
Wat ik me zo eens afvroeg: als je je motor te koop hebt staan en er komen een of twee mensen de zaak bekijken waarvan jij als eenvoudige gehoorzame burger meteen aanvoelt “halve criminelen, die vertrouw ik voor geen meter”, dan is het toch niet zo simpel om daar van af te komen, laat staan een proefrit laat maken. Je kunt toch moeilijk zomaar zeggen dat je iemand niet vertrouwd om z’n indruk/uiterlijk of zo, ook al kun je vanaf een kilometer afstand zien dat het foute boel is?
 
Als er bij mij twee jongens aan komen van jonge leeftijd van een bepaalde afkomst vs een wat oudere man met zijn dochter. Dan wordt er in het ene geval wel een proefrit gemaakt; in het anderen geval zeer zeker niet. Zo simpel is het.

Dus ja; dat is wel makkelijk. Gewoon je bek opentrekken en op je strepen gaan staan.

Mensen die kwaad willen misbruiken de tolerantie van mensen. Tijd om daarmee te stoppen.
Je mag best uitgaan van je "gut feeling" .. dat mensen daar iets van vinden is hun probleem. Je bent immers niemand iets verplicht en hoeft je niet te verantwoorden. Jouw motor; jouw regels.
 
Ik begrijp het idee en gevoel.
Als je kijkt naar sociale experimenten zoals het TV programma 'de verraders' dan zie je hoe vaak we er naast (98.999%) zitten in het beoordelen van andere mensen.

Pas ook nog een onvriendelijke koper op MP qua communicatie.
Steeds maar 1 woord terug en ongeduldig kwam hij over, laag bieden, etc.
24 uur genegeerd.
Nog derden de gunfactor gegeven, maar die krabbelden ineens terug.
Met het ophalen kwamen er twee man, mooi weer, maar mutsen tot over de oren, ongeschoren koppen.
Ik zette mij schrap voor kritische blikken en kritiek.
Pompte mijn spieren al wat op, maakte mij groot en ging de strijd aan dacht ik. :P

Ze bleken slecht Nederlands te spreken en hier pas te wonen.
Na de deal die uiteindelijk snel naar mijn zin was vroegen ze ook of ik nog meer te koop had omdat ze een schade motor aan het opknappen waren.
Ik had nog e.a. liggen van mijn oude motor en heb het zo meegegeven.
Het bleken aardige en zachte mensen te zijn, beleefd en nederig.

En hij wist daarna zelfs hoe het waarderingssysteem met vijf sterren werkte op Marktplaats. 8)7
 
Pas nog een 3d printer verkocht op marktplaats.. "Can i haz come look for da printer" kwam er vanaf de andere kant. Ja; hoor.. kom maar langs. Waarde van het ding is nou ook niet echt denderend.

Heel aardige Poolse arbeidsmigrant die hem wilde mee gaan nemen naar Polen om daar te gaan klussen/knutselen.

Maar het gaat ook wel echt om de waarde van het ding wat je verkoopt. Een item van +-300 euro is wel wat anders dan een motor van 10K+.. Dan ben je toch wat meer op je hoede.
 
Wat ik me zo eens afvroeg: als je je motor te koop hebt staan en er komen een of twee mensen de zaak bekijken waarvan jij als eenvoudige gehoorzame burger meteen aanvoelt “halve criminelen, die vertrouw ik voor geen meter”, dan is het toch niet zo simpel om daar van af te komen, laat staan een proefrit laat maken. Je kunt toch moeilijk zomaar zeggen dat je iemand niet vertrouwd om z’n indruk/uiterlijk of zo, ook al kun je vanaf een kilometer afstand zien dat het foute boel is?
Waarom niet
 
Als er bij mij twee jongens aan komen van jonge leeftijd van een bepaalde afkomst vs een wat oudere man met zijn dochter. Dan wordt er in het ene geval wel een proefrit gemaakt; in het anderen geval zeer zeker niet. Zo simpel is het.

Dus ja; dat is wel makkelijk. Gewoon je bek opentrekken en op je strepen gaan staan.

Mensen die kwaad willen misbruiken de tolerantie van mensen. Tijd om daarmee te stoppen.
Je mag best uitgaan van je "gut feeling" .. dat mensen daar iets van vinden is hun probleem. Je bent immers niemand iets verplicht en hoeft je niet te verantwoorden. Jouw motor; jouw regels.
Snap ik wel, ouderen van dagen en vrouwen op een motor is vragen om ellende.
 
Als er bij mij twee jongens aan komen van jonge leeftijd van een bepaalde afkomst vs een wat oudere man met zijn dochter. Dan wordt er in het ene geval wel een proefrit gemaakt; in het anderen geval zeer zeker niet. Zo simpel is het.
Jouw motor jouw regels inderdaad. Maar ik heb toevallig mijn twee vorige motoren aan Marokkanen verkocht zonder enige ellende. Had ook geen borg tijdens de proefrit genomen. Alles ging lekker. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een andere keer ook zo goed gaat aflopen. Een tweedehands motor verkopen is altijd spannend en doe ik liever aan bekende dan onbekende mensen.
 
Wat ik me zo eens afvroeg: als je je motor te koop hebt staan en er komen een of twee mensen de zaak bekijken waarvan jij als eenvoudige gehoorzame burger meteen aanvoelt “halve criminelen, die vertrouw ik voor geen meter”, dan is het toch niet zo simpel om daar van af te komen, laat staan een proefrit laat maken. Je kunt toch moeilijk zomaar zeggen dat je iemand niet vertrouwd om z’n indruk/uiterlijk of zo, ook al kun je vanaf een kilometer afstand zien dat het foute boel is?
Klanten filteren doe je voordat ze jouw woonadres weten.
 
Zoals ik in een aantal eerdere berichten lees is er veel argwaan richting potentiële koper. Begrijp ik wel en heb daarom ook geen moeite als kenteken van mijn auto wordt genoteerd of er gegevens van het rijbewijs worden overgeschreven. Bij een aankoop zoals motorfiets gaat mijn vader altijd mee. Met twee personen gaan geeft toch meer vertrouwen.
Je zou ook zomaar met gestolen/illegal geproduceerde kentekenplaten kunnen komen en een vals rijbewijs. Het heeft allemaal geen nut als iemand jouw motor wil stelen. Niet iets wat men om een motor van een paar duizend euro gaat doen, maar voor eentje voor boven 10K gaan ze dat makkelijk regelen.
 
Proefrit=proefrit, geen koopovereenkomst.
Proefrit is afsluiting van een koop. Motor goed, prijs goed, IK KAN HEM BETALEN, en ik wil hem mits er geen rare dingen tijdens de proefrit naar voren komen. Gratis even een keer wat proberen en een boete rijden of gezeur bij schade doe je maar lekker bij je eigen familie. Ga die maar lastig vallen en tijd verdoen.🙃
 
Laatst bewerkt:
Proefrit is afsluiting van een koop. Motor goed, prijs goed, IK KAN HEM BETALEN, en ik wil hem mits er geen rare dingen tijdens de proefrit naar voren komen. Gratis even een keer wat proberen en een boete rijden of gezeur bij schade doe je maar lekker bij je eigen familie. Ga die maar lastig vallen en tijd verdoen.🙃
Dus een proefrit moeten ze maar doen door iets soortgelijks te huren?
 
Proefrit is afsluiting van een koop.
Neen. Dit is maar het begin. Hoe weet ik dat ik de motor wil als ik nooit erop heb gereden :? Deze logica lijkt heel erg op de redenering van sommige vaders, soort van als je met mijn dochter wil slapen dan moet je met haar eerst trouwen. :Y
 
Dus een proefrit moeten ze maar doen door iets soortgelijks te huren?
Wat is daar gek aan, kost 100 euro en dan heb je een dag om het uit te vinden. Of motor van een vriend of bekende, ik kan mij niet voorstellen dat je als motorrijder geen idee hebt, wat bij je past als je zoekt in het hogere segment. Zo heb ik al 4 keer een motor verkocht. Echt niemand die dat gek vond of dit zo niet wilde. maar als er mensen zijn die hun dure motor blind aan een vreemde meegeven onder het mom van een proefrit, mijn zegen hebben ze. Als boetes en schade niet uitmaakt…en veel plezier met het contact met je verzekeringsmaatschappij😄
 
Laatst bewerkt:
Neen. Dit is maar het begin. Hoe weet ik dat ik de motor wil als ik nooit erop heb gereden :? Deze logica lijkt heel erg op de redenering van sommige vaders, soort van als je met mijn dochter wil slapen dan moet je met haar eerst trouwen. :Y
Ik zie de correlatie met vaders en dochters niet zo, maar zie mijn eerdere reactie aan IJzer, als je echt iets serieus wil kopen en ondervinden, kan dat op andere manieren dan op kosten, risico en tijd van een toevallige pariculiere eigenaar. Kom op zeg..
 
het is idd best moeilijk,
hangt er ook vanaf welk type/ ouderdom vd motor,
met mijn bmw neem ik genoegen met rijbewijs, maar ik betwijfel of daar een jong iemand op af komt.

voor mijn rallybrommer, als ik deze zou verkopen, eerst betalen met inleveren pp of rb, schade is kopen en betalen met een tikkie,

onze camper hebben we ook met een tikkie gekocht, ging prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan