Motor verkopen en dan (rare)eisen stellen

Vrijdag m'n auto, sleutels, papieren en rdw code in t dashbord kastje achter gelaten.

Konden ze op t gemak een proefrit maken, uitlikken, bekijken en wikken en wegen zonder dat ik me druk hoefde te maken.
Ding was verzekerd , zat nog een kwart tank benzine in.. en je bent d'r maar gezegend mee ;p

Kopers nooit gezien, want kreeg maandag ochtend een app'je met de vrijwaring.


Heb ze ook letterlijk nooit gezien, werkelijk geen idee wie dat hok nou gekocht hebt.


T is maar een beetje hoe je d'r in staat, meestal als je mensen niet bij voorbaat als boeven behandeld .. gaat t allemaal wel prima.
dat haf een vriend van ons ook..
hij bleef jaren achtereen boetes krijgen..

dus wees gewaarschuwd!
 
dat haf een vriend van ons ook..
hij bleef jaren achtereen boetes krijgen..

dus wees gewaarschuwd!
:^

Ik heb vijftien jaar geleden een motor in onderdelen verkocht maar wel compleet met frame en papieren.
Hij was nog een half jaar geschorst tot november en de overeenkomst was dat hij hem daarna zou overschrijven.
De koper kwam zo loyaal en aardig over en misbruik van een kaal frame op wielen en een paar kratten onderdelen leek mij niet zo voor de hand liggend.
Maar vijf jaar later was er nog niets gebeurd.
Ik had tussendoor RDW.nl nog wel eens gecheckt en zag de motor iedere keer op mijn naam staan.
En ik was het eigenlijk op een gegeven moment vergeten.

Het RDW was enige tijd later het bestand aan het opschonen en vreemd genoeg kon ik hem per kerende post zo gesloopt laten verklaren zonder enige boete van al die jaren. 8)7
 
Laatst bewerkt:
Ik vind je een beetje raar. Ik wil toch weten of de motor die ik wil kopen het goed doet? Blij dat je je motor verkocht hebt op jouw voorwaarden. Als ik er niet nop mag rijden denk ik dat je wat te verbergen hebt.
ik vind het raar dat je dat raar vindt..natuurlijk wil je weten of de motor het goed doet, dat zou ik ook willen. Daarom is een proefrit ook prima. Als afsluiting van een koop, geen mankementen, dan kopen. En niet: fijn een uurtje gereden, bedankt en ik ga er een nachtje over slapen, of: ja, hier ga ik voor sparen. Daar koop ik dan niets voor, 😉
 
Vrijdag m'n auto, sleutels, papieren en rdw code in t dashbord kastje achter gelaten.

Konden ze op t gemak een proefrit maken, uitlikken, bekijken en wikken en wegen zonder dat ik me druk hoefde te maken.
Ding was verzekerd , zat nog een kwart tank benzine in.. en je bent d'r maar gezegend mee ;p

Kopers nooit gezien, want kreeg maandag ochtend een app'je met de vrijwaring.


Heb ze ook letterlijk nooit gezien, werkelijk geen idee wie dat hok nou gekocht hebt.


T is maar een beetje hoe je d'r in staat, meestal als je mensen niet bij voorbaat als boeven behandeld .. gaat t allemaal wel prima.
En dan heb je het over een auto van 15k of 500 euro?
Waarom mochten ze je trouwens niet zien, wat heb jij op je kerfstok? 😇
 
ik vind het raar dat je dat raar vindt..natuurlijk wil je weten of de motor het goed doet, dat zou ik ook willen. Daarom is een proefrit ook prima. Als afsluiting van een koop, geen mankementen, dan kopen. En niet: fijn een uurtje gereden, bedankt en ik ga er een nachtje over slapen, of: ja, hier ga ik voor sparen. Daar koop ik dan niets voor, 😉
Je wil me slecht begrijpen volgens mij.
 
Er is niet voor niets een campingcarnet in het leven geroepen. Al die paspoorten in een burealade bij de receptie.

Dat heb ik altijd raar gevonden dat de receptie mijn paspoort wil hebben.
Dit jaar nog in België. Ze kunnen een kopie maken en anders ga ik naar de volgende. (Was niet nodig)
Maar wat denken ze te bereiken door mijn paspoort te houden? Als ik kwaad zou willen (geen idee wat) dan maakt het mij eigenlijk niet uit wie mijn paspoort heeft. Thuis aangifte doen, een nieuwe aanvragen en klaar.
 
Ik kan helemaal verliefd zijn op de specsheet, serieus in zijn voor de koop, vervolgens een proefrit maken... En wat rijdt dat bagger. Dan is alles technisch misschien wel voor elkaar, maar gaat hij alsnog niet mee.

Zo dit jaar bij een particulier voor een auto gekeken. Een Leon Cupra. Dikke bak, veel vermogen op papier wel heel leuk en wat ik zocht. Na een prima proefrit toch bedankt. Misbruik van de situatie? Ligt er aan hoe je het bekijkt... Ik was serieus in voor de koop tot ik een paar km achter het stuur had gezeten en dat had niks met de technische staat te maken.

Ik ben altijd heel makkelijk met proefritten en ben voel me ook absoluut niet benadeeld als iemand terug komt en de motor toch niet wat vindt. 9/10 keer voelt men zich al aardig opgelaten dat ze een kwartiertje met jouw motor op pad zijn geweest, laat staan als ze hem niet kopen. Als men graag een goede testroute wil rijden wil ik ook nog wel mee op een andere motor. Als het dan geen koop wordt hebben we iig allebei een leuke rit gehad toch?
 
Nee, serieus niet. Ik dacht oprecht dat we langs elkaar heen praatte. De noodzaak van een proefrit deel ik, maar sommigen vinden dat vrijblijvend, anderen minder. Een verschil van visie
Dat je de intentie hebt de motor te kopen als die goed in orde is ga ik van uit. Anders ga je niet eens proefrijden. Dat je hem dan moet kopen is natuurlijk onzin.
 
Proefrit hoort er gewoon bij in mijn ogen, ik koop geen voertuig zonder proefrit.

Ik heb meerdere auto's en motoren proefgereden en vervolgens bedankt. Dat kwam of omdat het voertuigtype toch tegenviel, of omdat er iets tegenviel aan dat specifieke voorbeeld van dat voertuig.

Proefritten zijn wel iets wat je imo als koper moet 'verdienen'

Als je duidelijk interesse hebt om het voertuig te kopen en je netjes opstelt moet het geen probleem zijn, maar je moet wel de intentie hebben dat voertuig te kopen als het bevalt. Het is geen joyride.


Vertrouwen is heel simpel, ik spreek van te voren af dat ik een proefrit wil doen en hoe ik die wil doen. Koude motor, minstens 20 minuten, ect. Dan krijgt de verkoper ook de kans om zijn/haar eisen te stellen.

Als onderpand laat ik meestal gewoon de sleutels achter van de auto waarmee ik gekomen ben, of ik spreek iets af waar de verkoper mee akkoord gaat.
 
Dat heb ik altijd raar gevonden dat de receptie mijn paspoort wil hebben.
Dit jaar nog in België. Ze kunnen een kopie maken en anders ga ik naar de volgende. (Was niet nodig)
Maar wat denken ze te bereiken door mijn paspoort te houden? Als ik kwaad zou willen (geen idee wat) dan maakt het mij eigenlijk niet uit wie mijn paspoort heeft. Thuis aangifte doen, een nieuwe aanvragen en klaar.
Ze weten dan wie je bent. Dat lijkt me het doel.
 
Inderdaad, het wordt mooi vervelend als ze je naam en BSN hebben en je bent van plan ze op te lichten of je hebt schade gereden waar jullie niet uit gekomen zijn.
Ook al zou de partij met de kopie/je ID kaart verliezen, je bent er even goed druk mee om rechtzaken af te weren en mogelijk onvermoeibare teleurgestelde mensen die je iedere social media post die ze kunnen vinden uitmaken voor oplichter weg te krijgen.
 
Ze weten dan wie je bent. Dat lijkt me het doel.

Inderdaad, het wordt mooi vervelend als ze je naam en BSN hebben en je bent van plan ze op te lichten of je hebt schade gereden waar jullie niet uit gekomen zijn.
Ook al zou de partij met de kopie/je ID kaart verliezen, je bent er even goed druk mee om rechtzaken af te weren en mogelijk onvermoeibare teleurgestelde mensen die je iedere social media post die ze kunnen vinden uitmaken voor oplichter weg te krijgen.

Is dat een reden om het origineel te willen hebben ipv een kopie?
 
Het is gewoon tijdverspilling en frustrerend als je iemand treft die op zoek is naar "de perfekte motor". Die komt heel enthousiast langs, rijdt 3 kwartier en zegt dan bij terugkomst doodleuk dat hij nog 3 proefritten die dag gaat maken en misschien wel terugkomt.
Precies dit is me een keer overkomen, maar de meeste proefritten zijn nog geen 10 min. en komen dan met een smile van oor tot oor terug. Dat maakt onderhandelen ook heel makkelijk (voor mij als verkopende partij).

Maar een proefrit weigeren of hele achterdochtige eisen stellen (paspoort achterlaten, vooraf betalen) betekent voor mij dat we dan verder kijken.
Het blijft dus altijd even spannend hoe een (ver)koop gaat lopen. 9 van de 10x gewoon makkelijk en ontspannen, als motorliefhebbers onder elkaar.
 
Als ik het om 1 of andere reden niet zou vertrouwen rijd met een ander motor er achteraan vooral bij iemand die alleen zou komen .
 
Stel, je wil een BMW GS van 3 jaar oud verkopen (waarde 15000 - 20000).
Laat je dan een wildvreemde een half uurtje rondtoeren?
 
Stel, je wil een BMW GS van 3 jaar oud verkopen (waarde 15000 - 20000).
Laat je dan een wildvreemde een half uurtje rondtoeren?

Kans is groot dat die op inruil gaan. Maar die vreemde komt waarschijnlijk met een auto, die meer kost dan de motor. Kwestie van sleutel ruilen.
 
Bij mij mag niemand met mijn motor rijden, mijn vrienden niet en vreemden ook niet.
 
Kans is groot dat die op inruil gaan. Maar die vreemde komt waarschijnlijk met een auto, die meer kost dan de motor. Kwestie van sleutel ruilen.
er zijn veel auto’s die minder kosten dan €15.000. Los daarvan, het risico van schade ligt bij jou. Verhaal van “ik hou de autosleutel“ houdt geen stand. Je kunt niet als burger zomaar een auto confisqueren. De schade aan je motor bij een eventuele schade is echt jouw probleem.
 
Stel, je wil een BMW GS van 3 jaar oud verkopen (waarde 15000 - 20000).
Laat je dan een wildvreemde een half uurtje rondtoeren?
Dat dus. En ik snap de proefrit, maar dan iemand die er al uit is, dat type motor echt te zoeken en er ook het geld voor heeft. Overeenstemming transactiebedrag en ter uitsluiting van mankementen. En de grap, iedereen die de motor kan betalen kent zelf de waarde van het bezit en snapt dat ook. Ik snap dat de regels anders kunnen zijn bij een motor van € 1000—Dan vind ik het ook niet zo spannend.
 
Laatst bewerkt:
Wat een bange mensen hier… Gewoon lekker bij de dealer inruilen

Voor de rest: vertrouw je gevoel O-)
Heb zeker de helft van mijn motoren zonder proefit gekocht. En ja, de teller staat op 20+ exemplaren
 
Ik heb zelf alleen maar nieuwe motoren gekocht.
ik ken dus alleen de verkoperskant .
 
Terug
Bovenaan Onderaan