Motor aanhangwagen, of gewoon een aanhangwagen

Nomiis

MF veteraan
2 okt 2009
3.675
5
Roosendaal
Mijn vriendin en ik gaan naar het zuiden. Twee motoren gaan mee. We willen niet heen rijden op de motoren, omdat we geen behoefte hebben aan een beurse derrière van 800 km snelweg.

Nu ben ik aan het rondkijken voor een motor aanhanger, maar op de weg zie ik regelmatig twee motoren op een simpele enkelasser.
Mijn vraag dus, wat is nu het voordeel van een motoraanhanger boven een enkelasser met een oprijplaat en een bende spanbanden? Het prijs verschil is namelijk fors.

(We pakken niet de nachttrein en we gaan ECHT niet zelf rijden ;) )
 
Niets :N Ik vervoer mijn motor ook altijd op een normale enkelasser of tandemasser.
 
Mijn vriendin en ik gaan naar het zuiden. Twee motoren gaan mee. We willen niet heen rijden op de motoren, omdat we geen behoefte hebben aan een beurse derrière van 800 km snelweg.

Nu ben ik aan het rondkijken voor een motor aanhanger, maar op de weg zie ik regelmatig twee motoren op een simpele enkelasser.
Mijn vraag dus, wat is nu het voordeel van een motoraanhanger boven een enkelasser met een oprijplaat en een bende spanbanden? Het prijs verschil is namelijk fors.
(We pakken niet de nachttrein en we gaan ECHT niet zelf rijden ;) )
Een motor aanhanger is mooi. Maar met een gewone aanhanger waarop je 1 of 2 inrijwielklemmen vastzet is het ook prima te doen, voorwiel in de klem, voor en achter een trekband en de zaak staat muurvast. en zo' n gewone aanhanger is dan ook veel makkelijker voor andere doeleinden te gebruiken.

Inrijwielklem gebruik ik op deheftafel, ideaal en dus ook te gebruiken op een aanhanger:
full
 
door de goten is de motor wat makkelijker stabiel vast te zetten op een motoraanhanger, maar een gewone aanhanger heeft natuurlijk het voordeel dat deze voor veel meer klussen te gebruiken is.
 
http://www.aanhangernu.nl/ongeremd-750-mt/180-mt750bs2.html

Of idd een bestaande pakken en nabouwen :Y

Inrijwielklem is helemaal top.
Je rijdt de motor er in, en kunt hem dan loslaten. Dat is gemak!

Nog een voordeel: de motor gaat niet zijdelings schuiven. Want als dat gebeurt, kun je de spanbandjes nog zo lekker hebben zitten; het ding pleurt om..

Op zich is een vlakke bodem voldoende. Met ruim versteviging onder de wielen.
Op de plek van de wielklem, moet zeker ondersteuning zijn (komt nogal wat kracht op).

Ogen kun je halen bij Praxis en zo.

Oprijplaat: laatst 80 euro per twee bij Makro (ex btw).
Worden ook per stuk verkocht, onder andere bij Cranenbroek.

Tip bij oprijplaat: zorg voor een borging van plaat op aanhanger, zodat die niet los kan schieten bij op- of afrijden.

Doe je twee naast elkaar: meet dan even goed. Ook waar je de ogen voor spanbanden plaatst.

Spanbanden: liever eindeloze, dan met haak (kan losschieten bij kuil of drempel). En met ratel, ivm kracht zetten om de motor in de vering te trekken.

en ga aub niet voor de knakenbak, als het aankomt op spanbandjes, ga je gewoon spijt van krijgen.

Koop fatsoenlijk dikke exemplaren, veel degelijker, gaan nauwelijks kapot, en gaan lang mee :)
 
Ga je voor een inrijklem kun je deze eventueel nog vastbouten aan je aanhanger staan ze zeker goed vast of gewoon 2 goten vastbouten en daar de wielen in tegen eht heen en weer schuiven...

Is veel mogelijk voor echt minder centjes...
 
Thanks, Maar met ombouwen erbij ben je volgens mij net zoveel kwijt als een motoraanhanger toch?Tenzij ik natuurlijk het bakkie tweedehands kan aanschaffen.
 
Voor minder dan 200 eu vind je op marktplaats een goede aanhanger. Schroef er 2 inrijklemmen 2 gootjes op en trek ook een oprijplank van marktplaats. Ben je onder de 400 euro klaar en kan je de aanhanger ook nog voor andere nuttige dingen gebruiken.

-edit
Valt toch tegen, aanbod is niet echt groot. Familielid heeft destijds een aanhanger gekocht via mp voor 150 eu, zag er bedenkelijk uit maar was technisch in prima staat. Ding was vrij groot, paste met gemak 2 motoren op, helaas werd ie gejat. Heb mijn motor er meer dan eens mee vervoerd met 2 spanbandjes en 2 balkjes die op de bodem waren geschroefd. stond als een huis. Ding kwam trouwens uit de bijlmer :+
 
Laatst bewerkt:
http://www.aanhangernu.nl/ongeremd-750-mt/180-mt750bs2.html

Of idd een bestaande pakken en nabouwen :Y

Inrijwielklem is helemaal top.
Je rijdt de motor er in, en kunt hem dan loslaten. Dat is gemak!

Nog een voordeel: de motor gaat niet zijdelings schuiven. Want als dat gebeurt, kun je de spanbandjes nog zo lekker hebben zitten; het ding pleurt om..

Op zich is een vlakke bodem voldoende. Met ruim versteviging onder de wielen.
Op de plek van de wielklem, moet zeker ondersteuning zijn (komt nogal wat kracht op).

Ogen kun je halen bij Praxis en zo.

Oprijplaat: laatst 80 euro per twee bij Makro (ex btw).
Worden ook per stuk verkocht, onder andere bij Cranenbroek.

Tip bij oprijplaat: zorg voor een borging van plaat op aanhanger, zodat die niet los kan schieten bij op- of afrijden.

Doe je twee naast elkaar: meet dan even goed. Ook waar je de ogen voor spanbanden plaatst.

Spanbanden: liever eindeloze, dan met haak (kan losschieten bij kuil of drempel). En met ratel, ivm kracht zetten om de motor in de vering te trekken.

en ga aub niet voor de knakenbak, als het aankomt op spanbandjes, ga je gewoon spijt van krijgen.

Koop fatsoenlijk dikke exemplaren, veel degelijker, gaan nauwelijks kapot, en gaan lang mee :)

:^

Is prima te doen, twee motoren op een normale aanhanger.

Nog een opmerking over de spanbandjes... Neem ze met een keurmerk!
In Duitsland zijn ze erg streng als het komt op lading. Dit moet met gekeurde spanbanden.
 
idd, je merkt het qua remmen echt goed zo'n aanhanger met 2 motoren achterop, verschil tussen een geremde aanhanger en een ongeremde aanhanger is dan echt groot. Met 1 motor merk je er niet zo heel veel van.
 
Mijn vraag dus, wat is nu het voordeel van een motoraanhanger boven een enkelasser met een oprijplaat en een bende spanbanden? Het prijs verschil is namelijk fors.
) )
nadeel; je kan minder meenemen.
In een normale aanhanger kan je een hoop extra spullen wegstouwen.
 
nadeel; je kan minder meenemen.
In een normale aanhanger kan je een hoop extra spullen wegstouwen.

Dit bedoel ik dus :

De meeste auto's mogen ca. 400kg ongeremd trekken. Dit betekend dat bij een eigengewicht van de aanhangwagen van 150kg er slechts 250kg aan lading mag worden vervoerd.

Overbelading kan tot fikse bekeuringen leiden en in het geval van een ongeluk bent u niet verzekerd.


Het gaat allemaal goed totdat -O-
 
Ik mag 650 kg ongeremd trekken.
ik hou 185 kg over voor een aanhanger -O-
reservewiel erbij, 180 kg. Zijn wel allebei de motoren volgetankt.
 
Ik heb zelf destijds 2 motoren op een gewone aanhanger vervoerd (zonder inrijklemmen). Het was prima te doen, maar het staat of valt met je vastbindcapaciteiten. Als je de motor regelmatig achter de auto wilt hangen, zou ik wel inrijklemmen gebruiken.
Motoraanhanger heb ik geen ervaring mee.
 
Geremd is simpelweg te duur. En als ik ongeremd binnen de marge blijf moet dat ook veilig zijn. Anders zou je het niet mogen.
 
tja, wat is duur?

Als je een opklapbare aanhanger koopt en deze ergens binnen kan zetten, dan gaat deze oneindig lang mee. Door deze achter een leaseauto te hangen verdien je em vanzelf terug met brandstof- en bandenbesparing van de motoren.

Ik reed eerst met de Opel Astra met een motolug met 2 motoren erop, ging prima. In 1 vakantie de aanschaf terug verdient door 2000 km op de tankpas te rijden:

(2000x2 motoren)4000 : 15(1op15)= 267 liter benzine bespaard.
267 x €1,50= €400,-

Doe dit minimaal 2x in je leven en je verdient iedere aanhanger terug :+

Momenteel heb ik de leaseauto ingeruild voor een veel leukere baan, maar zonder auto.
Nu dus de motolug achter een peugeot 205 van maar 860 kg. Ik mag ongeremd 430kg trekken, de aanhanger weegt 95kg, dus ik hou nog 335kg over.... Das niet veel!

Zeker in de bergen ben je langzamer dan de gemiddelde vrachtwagen heuvel op en komt het echt op je ervaring aan om geen brokken te maken. Het is dus wel te doen, maar echt fijn is het dan niet meer. Heb je een beetje meer auto, dan kan het makkelijk.

Succes met de keuze
 
licht aan de auto hoe zwaar de auto is en kan trekken . als je een caravan van 750 KG is mag je nog 250 KG er bij doen als bagage.
 
mijn auto:

Uitvoering
Omschrijving van de inrichting
hatchback
Aantal zitplaatsen
5
Aantal staanplaatsen
N.v.t.
Kleur(en)
GRIJS
Motor
Brandstof
Benzine
Aantal cilinders
4
Cilinderinhoud
1493 cm³
Vermogen
71 kW
Vermogen (brom/snorfiets)
N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets)
N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig
1.053 kg
Laadvermogen
N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig
1.518 kg
Massa rijklaar
1.153 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd
453 kg
- geremd
1.100 kg

- oplegger geremd
N.v.t.
- autonoom geremd
N.v.t.
- middenas geremd
N.v.t.

scheelt nogal :')

Nu heb ik een aanhangwagentje van ca 60 kg,mijn circuit fiets weegt,nat, ca 190 kg dus ik zit ruim onder het toelaatbare :)
 
Heel simpel, wil je alléén je motoren af en toe vervoeren? Gewoon een motor AHW kopen.
Wil je ook wel eens tegels, een kastje, wat groenafval en weet ik het weg kunnen brengen. Een normale AHW.
Geremd of ongeremd, ook kwestie van wat je wil kunnen trekken en wat je auto mag trekken (on)geremd.

Ik zelf mag met mijn Combo maar iets van 450-500kg trekken ongeremd en 1050 ofzo geremd. Nu wil ik ook 2 motoren mee kunnen nemen en heb ook vaak een zooi groenafval of andere dingen waarvoor ik de AHW gebruik.
Ik heb nu een geremde enkelasser die 1100 mag wegen. Dus ik kan zonder problemen 2 motoren meenemen en nog wat extra zooi.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Prijs speelt uiteraard een rol maar mag geen bepalende factor zijn.
Persoonlijk zou ik je een gewone ahw aanraden met enkele kleine, mobiele, modificaties, zoals bvb de reeds genoemde inrijwielklem en, in jouw geval twee, gootjes die je kan (de)monteren.
Wat het heen en weer schuiven betreft, gebruikt een kennis, in plaats van gootjes zelfs gewoon twee planken waar ie de wielen van de motor tussen zet, maar goed. Da's maar hoeveel je wil/kan investeren en hoe creatief je bent.
Een normale ahw is vooral handig omdat je deze, na verwijdering van de go(o)t(en) en inrijklem ook kan gebruiken voor andere doeleinden. Maar das natuurlijk een keuze die je voor jezelf moet maken.

Mvg
Geert
 
Laatst bewerkt:
Als het alleen om jullie derriérre gaat , dan

is dit wellicht een goedkopere oplossing ,

images


En met een reise enduro zoals jij hebt ben je die 800 km zo vergeten :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan