Monteurs gezocht

Ik ben zelf 11 jaar lang motorfietsmonteur geweest,zo heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken.Ik heb dat altijd met veel plezier gedaan,maar vergis je niet je staat wel het grootste gedeelte van de dag op je benen rond een motorfiets te werken,en dat is toch niet altijd even prettig.
Het salaris was zo slecht nog niet,ga eens kijken op de salaris wijzer wat je in andere beroepen
aan salaris mag verwachten dan moet je toch een flink hoge opleiding gedaan hebben om echt
een goed salaris te verdienen,de rest zit zo,n beetje rond het zelfde niveau of daaronder van wat een ervaren monteur verdiend.
Het mooie is dat veel klanten het zelf ook wel zouden willen doen als werk,het lijkt ze zo leuk
om motorfiets monteur te zijn,die denken alleen maar aan de goede kanten van het beroep.
Verder heb ik in die jaren veel verloop meegemaakt onder het personeel,werken als monteur
wilde ze wel,maar het niveau was bedroevend laag,ze sloopten meer dan dat ze maakten.
Maar ja if you pay peanuts you get monkeys :Y :+
 
Laatst bewerkt:
Is mss niet duidelijk uitgelegd, wat ik wil zeggen is al wij als klant onze auto daar zouden binnendoen voor 1werkuut, dat we daar zelf een volledige dag moeten werken om dat uur te kunnen betalen.

Hoop dat het zo duidelijk is? :p
Ik vind dat nogal normaal. Ben zelf ook autotechnieker van opleiding.
Korte tijd bij Opel gewerkt, aan destijds 900€/maand.
Gereageerd op een vacature bij een Bentley handelaar, loon zou zijn, net geen 1000€/maand.
Ja dag en tot ziens! (niet letterlijk zo gezegd natuurlijk!)
Bij Opel betaalde een klant toendertijd misschien 75€ klein onderhoud, bij Bentley was dat ruim 500€.
Nee, ik hoef bij Bentley niet 5x zoveel te verdienen als bij Opel, maar 20 a 30 % meer had toch wel gemogen vind ik.

Heden ten dage zit je in België als autotechnieker, samen met verkopers en bewakingsagenten (dat laatste is dus wat ik doe), in ongeveer de laagste lonen.
Alleen heb je als bewakingsagent wel voordelen tegenover verkopers en automechaniekers, namelijk verschillende bijkomende premie's, en de mogelijkheid wat overuren te maken.
 
Zoiets, kom al jaren niet meer bij de dealer.

Kleine beurt VW €200, kun je op wachten als je wil met een 'lekker' bakkie koffie uit een of andere zompige automaat.
Duurt iets van 2 uur waarvan de auto anderhalf uur op de brug staat, zonder dat er iemand naar omkijkt.
Bewust gebracht met vol ruitensproeier reservoir, stond gewoon op de bon €7
Vroeg nog of ze het eerst eruit hadden gedronken, nee meneer, staat er standaard op.
En altijd dat klein materiaal, €5,45. 1 fucking koperen ringetje voor de olieplug, terwijl die ook drie keer meekan.

Of de BMW specialist die de distributieriem zou vervangen incl. waterpomp en de pomp gewoon niet had vervangen. ( had ik een merkteken ingeslagen )
Die ging wel ff stotteren toen ik hem daarmee confronteerde, bleek 6 jaar later ook nog verkeerde riem te hebben gemonteerd. ( 128 tanden ipv 127 )

Hoertjes zijn het.

Uiteindelijk ben ik alles zelf gaan doen

Daar heb ik laatst een hele discussie over gehad met nota bene een automonteur die verklaarde dat hij dan niet meer goed kon lopen. Maar niet het aantal tanden op de riem is bepalend, het aantal tanden op de poelies. Het nokkenaswiel heeft het dubbele aantal tanden van dat van het krukaswiel/poelie, zodat de nokkenas de helft van het krukastoerental draait.

En als je er een riem van een kilometer voor gebruikt, via twee kerktorens en drie bruggen, zolang hij strak staat blijft de motor keurig lopen. Als je bij een motorfiets de achtervork verlengt, moet je de ketting langer maken, maar aan de overbrengingsverhouding verandert niets.

Met andere woorden: die ene tand doet er niet toe. Als je de snaar goed kunt spannen maakt dat niet uit.

Voor de rest van je post: is een standaard klacht en dat bleek ook uit het onderzoek dat de ANWB jaren geleden deed. 85% van de garages belazert in feite de klant.

Ik had een Nissan Micra en werd gebeld dat er een nieuwe remklauw op moest. Omdat ik dat zelf kan haalde ik de auto op en demonteerde beide kanten, maar die waren nog als nieuw. Dus gebeld met de werkplaatschef, auto op de brug en de monteur er bij.

Ja meneer, maar daar zit roest en hij wijst op het raakpunt van de remzuiger met het remblok. Ja slimpie, maar dat is normaal want dat zit in de open lucht en daarom zit er een stofhoesje om de remzuiger, welke onder het hoesje nog splinternieuw is.

'En als je dan nou nog een keer uit elkaar haalt, vergeet dan niet dat anti gil veerplaatje te monteren want dat ligt hier nog op de vloer'.

Niet zo leuk voor de garage als de klant er verstand van heeft.
 
Laatst bewerkt:
Slecht betalen in Belgie? Kijk dan maar eens in dat enge land aan de overkant van het kanaal.
 
Maakt niets uit, ook bij een rijwielhandel kon men geen personeel krijgen het persoon wilde maar 3 dagen werken. het persoon vond het zo mooi werk dat hij nu 4 dagen werkt. moet nu wel langer wachten op mijn E-Bike tot die weer klaar is . weet niet wat het uurloon daar is. dat is bij veel bedrijven zo. De mensen willen de handen niet meer vuil maken.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik laatst een hele discussie over gehad met nota bene een automonteur die verklaarde dat hij dan niet meer goed kon lopen. Maar niet het aantal tanden op de riem is bepalend, het aantal tanden op de poelies. Het nokkenaswiel heeft het dubbele aantal tanden van dat van het krukaswiel/poelie, zodat de nokkenas de helft van het krukastoerental draait.

En als je er een riem van een kilometer voor gebruikt, via twee kerktorens en drie bruggen, zolang hij strak staat blijft de motor keurig lopen. Als je bij een motorfiets de achtervork verlengt, moet je de ketting langer maken, maar aan de overbrengingsverhouding verandert niets.

Met andere woorden: die ene tand doet er niet toe. Als je de snaar goed kunt spannen maakt dat niet uit.


Dat klopt inderdaad, het veranderd niets, alleen verwacht ik van een specialist die toch ook niet een misselijk uurloon rekent dat de door de fabrikant voorgeschreven materialen worden toegepast.

Daarnaast speelt de reikwijdte van de spanrol ook een part in het geheel, en laat die nou met die ene tand meer op riem maar net toereikend zijn, gevolg, riem net niet genoeg op spanning te brengen met alle mogelijk gevolgen van dien.

Voor de rest van je post: is een standaard klacht en dat bleek ook uit het onderzoek dat de ANWB jaren geleden deed. 85% van de garages belazert in feite de klant.

Ik had een Nissan Micra en werd gebeld dat er een nieuwe remklauw op moest. Omdat ik dat zelf kan haalde ik de auto op en demonteerde beide kanten, maar die waren nog als nieuw. Dus gebeld met de werkplaatschef, auto op de brug en de monteur er bij.

Ja meneer, maar daar zit roest en hij wijst op het raakpunt van de remzuiger met het remblok. Ja slimpie, maar dat is normaal want dat zit in de open lucht en daarom zit er een stofhoesje om de remzuiger, welke onder het hoesje nog splinternieuw is.

'En als je dan nou nog een keer uit elkaar haalt, vergeet dan niet dat anti gil veerplaatje te monteren want dat ligt hier nog op de vloer'.

Niet zo leuk voor de garage als de klant er verstand van heeft.

Kan er een heel boek over schrijven, nooit meer een dealert voor mij!
Kocht eens een Alfa Romeo Guilietta met kapot druklager.
Kostte bij de dealert 1200 gulden, zelf gedaan voor 350 en dan natuurlijk ook plaat en drukgroep, als de zooi toch al open ligt. ( dat zouden ze bij de dealer dan ook doen natuurlijk )
Maand later ging dat ding stuk, onstekingsproblemen.
Magneti Marelli ontsteking, de isolatie van de twee draadjes vd sensor volledig verpulverd dus kortsluiting.
kosten bij de dealer; 550 gulden, zelf gedaan voor 131 gulden.
Maar ook tussen gewone garages en dealers zijn de verschillen enorm.
3 verstuivers voor een simpel Polo'tje kostte bij de dealer €2200 incl.
Bij de dieselspecialist €1285 incl.
Scheelt nogal....
 
Ik gebruik altijd originele onderdelen, dat kost wel meer, maar loont op den duur. Verstuivers zijn idd achterlijk duur.
 
Klok en klepel maar met ene hypotheek en te weinig inkomen moet je je huis uit, in een huurhuis heb je links en rechts subsidies welke je als huisbezitter nooit zult krijgen.


Aan de andere kant, huur blijf je betalen, als je een beetje handige beslissingen maakt
( of, jezelf niet rijk rekent ) , dan ben je voor je pensioen woonlasten-vrij.

Dát scheelt aardig als je je pensioen haalt om er van te genieten.
 
Ik gebruik altijd originele onderdelen, dat kost wel meer, maar loont op den duur. Verstuivers zijn idd achterlijk duur.

Bestel het in Duitsland, veel schappelijkere prijzen , ook OEM.

En zo heilig is orgineel ook niet, bestel maar eens 2 waterpompen..
1'tje van bij de BMW dealer, 1'tje op het internet bij een dozenschuiver..

Zelfde nummers, zelfde pomp, alleen soms een ander doosje .. En andere prijs
Alleen de garantie is anders.. soms ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Is mss niet duidelijk uitgelegd, wat ik wil zeggen is al wij als klant onze auto daar zouden binnendoen voor 1werkuut, dat we daar zelf een volledige dag moeten werken om dat uur te kunnen betalen.

Hoop dat het zo duidelijk is? :p

Helemaal duidelijk. Oprecht kon ik dit er echt zelf niet uithalen maar duidelijk nu. :t
 
Kan er een heel boek over schrijven, nooit meer een dealert voor mij!
Kocht eens een Alfa Romeo Guilietta met kapot druklager.
Kostte bij de dealert 1200 gulden, zelf gedaan voor 350 en dan natuurlijk ook plaat en drukgroep, als de zooi toch al open ligt. ( dat zouden ze bij de dealer dan ook doen natuurlijk )
Maand later ging dat ding stuk, onstekingsproblemen.
Magneti Marelli ontsteking, de isolatie van de twee draadjes vd sensor volledig verpulverd dus kortsluiting.
kosten bij de dealer; 550 gulden, zelf gedaan voor 131 gulden.
Maar ook tussen gewone garages en dealers zijn de verschillen enorm.
3 verstuivers voor een simpel Polo'tje kostte bij de dealer €2200 incl.
Bij de dieselspecialist €1285 incl.
Scheelt nogal....


Zijn dit alleen de materiaal kosten of heb je hier ook je uurloon bij gerekend?
 
Ik vind dat nogal normaal. Ben zelf ook autotechnieker van opleiding.
Korte tijd bij Opel gewerkt, aan destijds 900€/maand.
Gereageerd op een vacature bij een Bentley handelaar, loon zou zijn, net geen 1000€/maand.
Ja dag en tot ziens! (niet letterlijk zo gezegd natuurlijk!)
Bij Opel betaalde een klant toendertijd misschien 75€ klein onderhoud, bij Bentley was dat ruim 500€.
Nee, ik hoef bij Bentley niet 5x zoveel te verdienen als bij Opel, maar 20 a 30 % meer had toch wel gemogen vind ik.

Heden ten dage zit je in België als autotechnieker, samen met verkopers en bewakingsagenten (dat laatste is dus wat ik doe), in ongeveer de laagste lonen.
Alleen heb je als bewakingsagent wel voordelen tegenover verkopers en automechaniekers, namelijk verschillende bijkomende premie's, en de mogelijkheid wat overuren te maken.
Bewakingsagent slecht verdienen? Zit je toch in het verkeerde bedrijf, denk ik?
Bevriend koppel van me, zij werkt als bewakingsagent bij umicore, hij bij total. Lonen liggen hoger als het mijne en ik sta al ondrr havenstatuut.
 
Zijn dit alleen de materiaal kosten of heb je hier ook je uurloon bij gerekend?

Alleen materiaal, waarom zou ik mezelf moeten betalen...
Maar dan nog, een 'normale' garage rekent ongeveer €45 uurloon ex btw tegen €110 ex bij de dealer.

En ik weet wel waarom dat is, dealers zitten altijd in een fucking duur huurpand, iets zelf kopen is er niet meer bij.

Vind ik prima, alleen hoef ik dat niet voor hun te betalen.
 
Ik gebruik altijd originele onderdelen, dat kost wel meer, maar loont op den duur. Verstuivers zijn idd achterlijk duur.

Dat ligt er ook maar aan waar je dat koopt.
Had laatst een brandstofpomp nodig voor een E30, was ie na 33 jaar wel aan toe.
Bij de dealert €395 incl.
Bij m'n vast inkoopadres €160 incl. zelfde pomp, van Bosch.

Dan krab je jezelf toch wel even achter het oortje, zoveel verschil....
 
Bewakingsagent slecht verdienen? Zit je toch in het verkeerde bedrijf, denk ik?
Nee, maar wel in het verkeerde land B|

Mijn collega's in NL verdienen bijna 30% meer, voor hetzelfde werk.

Als er een luchthaven in NL dicht genoeg was, ik zou wel willen.

Edit: even in je profiel,hegeken, wist niet dat je in B woonde.
Een kameraad van me werkt ook als bewakingsagent, maar bij de interne bewakingsdienst van de kerncentrale in Doel, die heeft een aardig stukje meer als ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ligt er ook maar aan waar je dat koopt.
Had laatst een brandstofpomp nodig voor een E30, was ie na 33 jaar wel aan toe.
Bij de dealert €395 incl.
Bij m'n vast inkoopadres €160 incl. zelfde pomp, van Bosch.

Dan krab je jezelf toch wel even achter het oortje, zoveel verschil....

Okee, maar dan heb je het originele onderdeel voor een stuk minder, slim van je.
Maar ik bedoel namaakmeuk, want dat is er ook genoeg en helemaal beroemd zijn de onderdelen voor auto's waarvan de fabriek geen onderdelen meer levert.

Voorbeeldje:

43323879151_e3cf9f31a2_z.jpg


Een kennis van me zet een nieuwe koppeling in zijn Citroen DS, is een hoop werk en zo zag het druklager er uit.

Paar keer gereden, hoop lawaai en dit is het resultaat:

41492968280_a056d4d90b_z.jpg
 
Bewakingsagent slecht verdienen? Zit je toch in het verkeerde bedrijf, denk ik?
Bevriend koppel van me, zij werkt als bewakingsagent bij umicore, hij bij total. Lonen liggen hoger als het mijne en ik sta al ondrr havenstatuut.

Ik loop elke nacht met de hond langs een bedrijfsweg en daar is een automaterialen groothandel. Vorige week zag ik de flitser op de gevel druk doen, dus daar was alarm. Met dat ik er was kwam er een bewaker naar buiten, klein schriel kereltje, beetje bang en ik sprak hem aan.

Hij had wel door dat ik niet gevaarlijk voor hem was en ik vroeg hem waarom hij alleen was en niet met z'n tweeën. Te duur, was zijn antwoord.

Moet je er toch niet aan denken dat daar een paar stevige inbrekers binnen zouden zijn geweest, want zo'n bewaker is helemaal ongewapend. Zouden ze mij niet voor krijgen voor die paar rotcenten.
 
Laatst bewerkt:
Okee, maar dan heb je het originele onderdeel voor een stuk minder, slim van je.
Maar ik bedoel namaakmeuk, want dat is er ook genoeg en helemaal beroemd zijn de onderdelen voor auto's waarvan de fabriek geen onderdelen meer levert.

Voorbeeldje:

[afbeelding]

Een kennis van me zet een nieuwe koppeling in zijn Citroen DS, is een hoop werk en zo zag het druklager er uit.

Paar keer gereden, hoop lawaai en dit is het resultaat:

[afbeelding]

Dat ziet er niet best uit :X

Wat had ie voor dat druklager betaald en, was het wel goed gemonteerd, ik zou bijna denken dat er te weinig vrije slag op het lager zat waardoor het constant heeft meegedraaid, daar kan een druklager niet tegen.

Soms heb ik geluk met onderdelen, niet met alles hoor.
Had links en rechtsachter een nieuw bumperdeel nodig die ik beide bij de dealer heb gekocht. €150 per stuk, die kon ik ook voor €20 per stuk op E bay kopen en dat is vaak meuk uit China.

Jij weet als oude rot vast wel dat Chinees chroom al roest in de huiskamer.
 
Ik niet want als jij je huur niet meer kan betalen heb jij een probleem.
Kan je de hypotheek niet meer betalen dan heeft de bank een probleem

Wat ze gewoon op jou afschuiven door je huis per executie te verkopen, tenzij je een regeling kunt treffen, die je dan ook nakomt.
Lukt dat niet of verzaak je dan betekent dat en, een kutprijs voor je huis en geen huis meer.
 
Dat ziet er niet best uit :X

Wat had ie voor dat druklager betaald en, was het wel goed gemonteerd, ik zou bijna denken dat er te weinig vrije slag op het lager zat waardoor het constant heeft meegedraaid, daar kan een druklager niet tegen.

Soms heb ik geluk met onderdelen, niet met alles hoor.
Had links en rechtsachter een nieuw bumperdeel nodig die ik beide bij de dealer heb gekocht. €150 per stuk, die kon ik ook voor €20 per stuk op E bay kopen en dat is vaak meuk uit China.

Jij weet als oude rot vast wel dat Chinees chroom al roest in de huiskamer.

Ik heb twaalf Citroen DS gehad en er een paar gerestaureerd en die kennis is ook een ervaren en kundige man. De koppeling van de DS wordt bediend met een kabel en je moet vrije slag kunnen voelen.

Maar de fabriek levert geen onderdelen meer en het is dus allemaal namaak. Lekzakken gingen vroeger 10 a 12 jaar mee, nu zijn ze binnen twee jaar kapot.

Wat is een lekzak? De DS veert op veerbollen en de wagenhoogte wordt geregeld met vier cilinders. Op een graafmachine, die werkt met meer dan 300 bar, lekken die cilinders pas na jaren en na honderdduizenden malen in en uit te zijn gegaan.

Bij de DS lekt de veercilinder al als hij nieuw is en dus zit er een rubber balg omheen met een tuutje. Door het bewegen wordt de hydraulische olie teruggepompt naar het voorraadvat en die balg noemt men lekzak.

Wonderlijke auto.
 
Ik heb twaalf Citroen DS gehad en er een paar gerestaureerd en die kennis is ook een ervaren en kundige man. De koppeling van de DS wordt bediend met een kabel en je moet vrije slag kunnen voelen.

Maar de fabriek levert geen onderdelen meer en het is dus allemaal namaak. Lekzakken gingen vroeger 10 a 12 jaar mee, nu zijn ze binnen twee jaar kapot.

Wat is een lekzak? De DS veert op veerbollen en de wagenhoogte wordt geregeld met vier cilinders. Op een graafmachine, die werkt met meer dan 300 bar, lekken die cilinders pas na jaren en na honderdduizenden malen in en uit te zijn gegaan.

Bij de DS lekt de veercilinder al als hij nieuw is en dus zit er een rubber balg omheen met een tuutje. Door het bewegen wordt de hydraulische olie teruggepompt naar het voorraadvat en die balg noemt men lekzak.

Wonderlijke auto.

Namaak hoeft niet per definitie slecht te zijn, aan het lager te zien is het voor een DS van bouwjaar tussen '69 en '71.
Wat had hij er nou voor betaald?

Buiten het feit dat ik het mooie elegante wagens vind zit er ook een keerzijde aan die mening.

Het is namelijk behalve het hydraulische veersysteem niets meer dan een grote eend qua constructie, bij een goeie aanrijding ben je dan ook zwaar de pineut.
 
Wat ze gewoon op jou afschuiven door je huis per executie te verkopen, tenzij je een regeling kunt treffen, die je dan ook nakomt.
Lukt dat niet of verzaak je dan betekent dat en, een kutprijs voor je huis en geen huis meer.


Gewoon genoeg aflossen zodat je maandbedrag naar beneden gaat.
Ja, ik heb nog een aflossingsvrije hypotheek. }) *O*
 
Gewoon genoeg aflossen zodat je maandbedrag naar beneden gaat.
Ja, ik heb nog een aflossingsvrije hypotheek. }) *O*

Ik ook *O*
Zat ik aan het begin nog op 1200 gulden aflossing per maand :/ , nu is dat nog maar €300 :t
In het begin natuurlijk zwaar uitgelachen door huurders, nu is dat mooi andersom.

Voor €300 huur je nog geen schuur waar ik zit...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan