Monteurs gezocht

Ik heb twaalf Citroen DS gehad en er een paar gerestaureerd en die kennis is ook een ervaren en kundige man. De koppeling van de DS wordt bediend met een kabel en je moet vrije slag kunnen voelen.

Maar de fabriek levert geen onderdelen meer en het is dus allemaal namaak. Lekzakken gingen vroeger 10 a 12 jaar mee, nu zijn ze binnen twee jaar kapot.

Wat is een lekzak? De DS veert op veerbollen en de wagenhoogte wordt geregeld met vier cilinders. Op een graafmachine, die werkt met meer dan 300 bar, lekken die cilinders pas na jaren en na honderdduizenden malen in en uit te zijn gegaan.

Bij de DS lekt de veercilinder al als hij nieuw is en dus zit er een rubber balg omheen met een tuutje. Door het bewegen wordt de hydraulische olie teruggepompt naar het voorraadvat en die balg noemt men lekzak.

Wonderlijke auto.


Passen de bollen van een CX er niet op?

Die bollen moet je ook bij kunnen vullen.
 
Natuurlijk hoef je jezelf niets te betalen maar even voor mijn beeld waarom het grote verschil. Zonder uurloon te rekenen ben je natuurlijk altijd goedkoper uit.

Verder heb je gelijk, verschillen tussen dealer en een normale garage is vaak wel erg groot.

Overigens betaal ik graag wat uurloon voor zaken waar ik liever niet mijn vrije tijd in steek of wat een vakman vele malen beter kan dan ik.

Natuurlijk, maar ook onderdelen elders halen kan enorm schelen en net zo origineel als bij de dealer.
Zoals bijvoorbeeld Jaguar S type, zit heel veel Ford onderdelen in.
Haal je die bij Ford dan scheelt je dat al gauw een paar honderd, zelfde onderdeel.

Je moet wel de weg weten en dat is met internet heden ten dagen niet echt moeilijk, alle informatie is te vinden en, je moet een beetje technisch zijn.

Maar het allerergste is, bij de dealer staat er ook vaak een net 'afgestudeerde' monteur te knutselen a raison van €110 ex en die maken ook fouten waardoor ik dan weer terug moet, weer een dag je auto/motor kwijt.
Die eventuele fout maak ik dan liever zelf, dat is nog altijd veel goedkoper.
Voor je beeldvorming 'beun de haas' rekent voor zichzelf €30 per uur en ik ben iets van een uur langer bezig dan een prof, maar die gaat koffie zuipen tussendoor terwijl de klok gewoon doortikt.
Tel maar uit je winst!
 
Ach, bij een Ferrari moet ook de motor eruit om bij het oliefilter te komen. :+

Ik hoorde trouwens een verhaal over de audi Q8? Dat er een lullig koelpijpje, dat van een soort kunstof is gemaakt, vervangen ook 4dagen? sleutelen is.
De reparatie zou €4000,- moeten kosten.

Bij Audi zit heel veel plastic in en om het koelsysteem, en dat kan heel erg bros worden en zo afbreken..
 
En na 30 jaar zit je nog met een schuld van waar je het huis voor hebt gekocht...

Aflossingsvrij betekent niet dat je niet af kunt lossen, dat vele dat weer niet doen en maar rente terug blijven zuigen van de overheid is de reden dat men dat heeft gewijzigd en langzaam afbouwt.
Maakt mij verder niet uit, je kunt beter geen maandlasten hebben, hoef je ook niks terug te vragen.
De staat heeft zich gewoon goed in de maling laten nemen door een aantal handige babyboomers, daar komt nu een einde aan en die flikkers komen zichzelf nog wel tegen want die krijgen aan het einde vd looptijd geen hypotheek meer.
 
De universele garage is 35 > 50% goedkoper dan de dealer. Het komt echter (zeker bij nieuwe auto's) voor dat de factuur even hoog eindigt als bij de dealer. De dealer heeft voor sommige klussen namelijk minder tijd nodig. Het hangt maar net van de integriteit van een dealer af of ze dan de gewerkte uren factureren, of de uren die er volgens de werkplaats software in gaan zitten ;)

Zelf doen is helemaal prima, maar een vergelijking in de kosten is dan eigenlijk irrelevant. Als je zelf je oprit bestraat, dan betekent dat niet dat een firma in sierbestrating per definitie duur is.
 
Passen de bollen van een CX er niet op?

Die bollen moet je ook bij kunnen vullen.

De bollen van een XM passen er zelfs op, maar een DS veert het fijnst met de originele gedeelde bollen. Deze hebben meer volume.

Overigens heb je veel verschillende drukken in de diverse bollen en het past wel omdat de schroefdraad niet verschilt, maar dat betekent niet dat het goed past.

Zo heb je ook de voorraadbol en de remaccu. De gedeelde bollen kun je bijvullen.

veerani.gif
 
Laatst bewerkt:
Nee, alle argumenten zijn al genoemd. Het salaris is kut, de waardering laag, het wordt vanuit school en de overheid ontmoedigd om met je handen te werken. Bij een beetje tegenwind sta je bij het UWV. De baas heeft namelijk een enorm mooie shoowroom en die moet wel gefinancierd worden.
Geen enkele relatie met nieuwe Nederlanders, uitkeringen of islam.
Misschien spreek ik mezelf tegen, de mannen die het hardste werken of voor zichzelf beginnen zijn vaak moslims.
Maar ik begrijp dat ik de PVV fractie van MF tegen de schenen getrapt heb.


Ben het met je eens, als een topic over de aantrekkelijkheid (qua betaling) van een monteur/vakman) meteen gebruikt wordt om een stokpaardje te berijden dan is dat een opmerking waard naar mijn mening. Is niets doms aan,...

(Dat een vakman zo weinig verdient dat het bijna niet loont in vergelijk met een uitkering is natuurlijk krom.) Maar heeft niets met geloof of afkomst ansich te maken. Of met monteurs,... :?
 
Laatst bewerkt:
De universele garage is 35 > 50% goedkoper dan de dealer. Het komt echter (zeker bij nieuwe auto's) voor dat de factuur even hoog eindigt als bij de dealer. De dealer heeft voor sommige klussen namelijk minder tijd nodig. Het hangt maar net van de integriteit van een dealer af of ze dan de gewerkte uren factureren, of de uren die er volgens de werkplaats software in gaan zitten ;)

Zelf doen is helemaal prima, maar een vergelijking in de kosten is dan eigenlijk irrelevant. Als je zelf je oprit bestraat, dan betekent dat niet dat een firma in sierbestrating per definitie duur is.

Daarom moet je ook naar een merkspecialist gaan die geen dealer is })
 
Heb je enig idee hoeveel werk het is om bij een DS de koppeling te vernieuwen? Voorschermen er af, radiateur weg, stuurhuis er uit, aandrijfassen los, zooi leidingen weg, handremkabels er af, is niet heel gezellig hoor.

En dat voor zo'n kut druklager.

dus als het minder werk is om iets te vervangen is het minder erg dat de kwaliteti niet zo groot is?
Ik vind dat een rare redenatie, je valt evengoed stil met je auto.
En bij een 'normale' voorwielaangedreven auto is het evengoed best een werk hoor.

Dat álles veel werk is bij een DS dat weten degene die er eentje rijden donders goed.
 
Renault Megane nadert de 150,000....
Distributieriem, waterpomp, olie...

Renault merkgarage, na het inkloppen van allerlei schermen.... Euro 1,900.
Euh pardon?
Laat het ruim genomen 400 euro aan onderdelen zijn (gok ik). Uurtarief zeg 75. Het is toch geen 20 uur werk? vraag ik de jongeman.
"Ja maar, het is specialistiblablablabla."

Ik denk er nog ff over na hoor!!!!

300meter verderop, onafhankelijk (voormalig Citroen) schat het op 800 in de btw. Deal!
Belt op dat ie klaar. Dat het sneller ging dan verwacht, dus 750....
 
Laatst bewerkt:
Renault Megane nadert de 150,000....
Distributieriem, waterpomp, olie...

Renault merkgarage, na het inkloppen van allerlei schermen.... Euro 1,900.
Euh pardon?
Laat het ruim genomen 400 euro aan onderdelen zijn (gok ik). Uurtarief zeg 75. Het is toch geen 20 uur werk? vraag ik de jongeman.
"Ja maar, het is specialistiblablablabla."

Ik denk er nog ff over na hoor!!!!

300meter verderop, onafhankelijk (voormalig Citroen) schat het op 800 in de btw. Deal!
Belt op dat ie klaar. Dat het sneller ging dan verwacht, dus 750....

Gok maar €175 en dan gok ik nog ruim want een distributieriem kost €45.
Mooie deal verder. ;)
 
Laatst bewerkt:
dus als het minder werk is om iets te vervangen is het minder erg dat de kwaliteti niet zo groot is?
Ik vind dat een rare redenatie, je valt evengoed stil met je auto.
En bij een 'normale' voorwielaangedreven auto is het evengoed best een werk hoor.

Dat álles veel werk is bij een DS dat weten degene die er eentje rijden donders goed.

Hoezo rare redenantie? Je vervangt de koppeling, is een hele klus en je gaat rijden en binnen no time explodeert het druklager. Dus moet je die hele klus nog een keer doen.

Bij een oude Mercedes ligt de bak er in een uur naast, bij een oude Jaguar staat binnen twee uur de motor plus bak naast de auto.

Overigens is niet alles veel werk aan een DS, een achterscherm zit met één buit vast en is er binnen twee minuten af. Een portier verwijderen is een kwestie van een moertje lossen en de stift even omhoog stellen en je pakt hem er zo vanaf.
 
Renault Megane nadert de 150,000....
Distributieriem, waterpomp, olie...

Renault merkgarage, na het inkloppen van allerlei schermen.... Euro 1,900.
Euh pardon?
Laat het ruim genomen 400 euro aan onderdelen zijn (gok ik). Uurtarief zeg 75. Het is toch geen 20 uur werk? vraag ik de jongeman.
"Ja maar, het is specialistiblablablabla."

Ik denk er nog ff over na hoor!!!!

300meter verderop, onafhankelijk (voormalig Citroen) schat het op 800 in de btw. Deal!
Belt op dat ie klaar. Dat het sneller ging dan verwacht, dus 750....

De Renault dealers zijn extreem duur. Bij de Peugeot dealer kost het vervangen van een snaar voor een viercilinder benzine 129 euro incl. Dat geld voor Peugeot en Citroen, maar dat is een aanbieding. APK kost daar 17.50.
 
De Renault dealers zijn extreem duur. Bij de Peugeot dealer kost het vervangen van een snaar voor een viercilinder benzine 129 euro incl. Dat geld voor Peugeot en Citroen, maar dat is een aanbieding. APK kost daar 17.50.

Dat handelt zich vast om de Multi riem, niet de distributie.
 
Laatst bewerkt:
Charme van het vak

dit de charme uit het auto of motor monteur vak is, geldt eigenlijk voor heel veel branches.
Een tv wordt echt nooit meer aan huis gerepareerd, ikzelf ben ooit begonnen als servicemonteur van cv ketels (35 jaar geleden) dat was gaaf, relais doorverbinden, droogkook beveiliging ook, of even gasklep helpen om te ontsteken, nu is het bv code A121 ja besturingsautomaat doet iets wat hij niet moet doen, vervangen maar.

Bij cv ketels zie ik op korte termijn wel een ruilketeltje aan de muur, en bij de vlg onderhoudsbeurt krijg je jouw ketel weer terug of e.d.

was wel een hele gave tijd.
 
Dat handelt zich vast om de Multi riem, niet de distributie.

Nee hoor, het ging echt om de D snaar en dat kan ik zelf niet doen voor die prijs. Hij heeft voor die 129 euro ook de riem van mijn Citroen XM gedaan die ik destijds had en afgelopen april de D snaar van mijn 206 en dat doen ze daar keurig.
 
Nee hoor, het ging echt om de D snaar en dat kan ik zelf niet doen voor die prijs. Hij heeft voor die 129 euro ook de riem van mijn Citroen XM gedaan die ik destijds had en afgelopen april de D snaar van mijn 206 en dat doen ze daar keurig.

Tensen!
 
Nee hoor, het ging echt om de D snaar en dat kan ik zelf niet doen voor die prijs. Hij heeft voor die 129 euro ook de riem van mijn Citroen XM gedaan die ik destijds had en afgelopen april de D snaar van mijn 206 en dat doen ze daar keurig.

Dankzij IJzervreter heb ik het zelf gezien.
Heel schappelijk, en als jij zegt dat ze het voor die prijs ook nog netjes doen... :}

Tensen Enkhuizen!
 
Tensen idd, maar ik weet niet of die aanbieding nu nog geldt. Ze hebben mijn 206 twee keer gedaan en de eerste keer kwam er een spanrol bij, dus dat werd iets van 40 euro extra en de tweede keer is alles vervangen, dus ook de waterpomp.

Maar bij de XM is toen alleen de snaar vervangen voor 129 euro en dat is echt een k*tklus bij die auto.

De 206 hebben we al 13 jaar en zo lang komen we daar voor apk, banden en kleine dingen die ik zelf niet wil doen voor die prijs. Ik kan dat wel, maar waarom zou ik zelf een D snaar gaan vervangen als het voor 129 euro kan terwijl ik lekker aan een biertje zit?

Tensen Hoorn en Enkhuizen heeft dezelfde eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Achter het tankstation en naast de Opel dealer, zit er al jaren. Was vroeger van de Bruyn ofzo.
 
Hoezo rare redenantie? Je vervangt de koppeling, is een hele klus en je gaat rijden en binnen no time explodeert het druklager. Dus moet je die hele klus nog een keer doen.

Bij een oude Mercedes ligt de bak er in een uur naast, bij een oude Jaguar staat binnen twee uur de motor plus bak naast de auto.

Overigens is niet alles veel werk aan een DS, een achterscherm zit met één buit vast en is er binnen twee minuten af. Een portier verwijderen is een kwestie van een moertje lossen en de stift even omhoog stellen en je pakt hem er zo vanaf.

Ik bedoel: lager moet niet zo vlug kapot gaan. (Punt)
Dat is onafhankelijk van hoe lang het duurt om hem te vervangen. Ik snap dat het extra zuur is, maar ook bij de mercedes is het 2 uur werk wat niet nodig zou moeten zijn.
Maar ik denk dat wij het eigenlijk gewoon eens zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan