reinhoud
MF veteraan
Ik heb twaalf Citroen DS gehad en er een paar gerestaureerd en die kennis is ook een ervaren en kundige man. De koppeling van de DS wordt bediend met een kabel en je moet vrije slag kunnen voelen.
Maar de fabriek levert geen onderdelen meer en het is dus allemaal namaak. Lekzakken gingen vroeger 10 a 12 jaar mee, nu zijn ze binnen twee jaar kapot.
Wat is een lekzak? De DS veert op veerbollen en de wagenhoogte wordt geregeld met vier cilinders. Op een graafmachine, die werkt met meer dan 300 bar, lekken die cilinders pas na jaren en na honderdduizenden malen in en uit te zijn gegaan.
Bij de DS lekt de veercilinder al als hij nieuw is en dus zit er een rubber balg omheen met een tuutje. Door het bewegen wordt de hydraulische olie teruggepompt naar het voorraadvat en die balg noemt men lekzak.
Wonderlijke auto.
Passen de bollen van een CX er niet op?
Die bollen moet je ook bij kunnen vullen.