Monteurs gezocht

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.569
71.757
Van de week was ik bij mijn autodealer en daar staat een groot bord buiten met daarop de tekst: monteur(s) gezocht.

Op TV zag ik dat de autobranche omzet mist omdat er niet aan monteurs te komen is. Volgens mijn bescheiden mening moeten ze die jongens en meiden dan maar eens goed gaan betalen.

Bijvoorbeeld: het tarief van die garage is 85 euro per uur en ik vraag me af wat het uurloon is van de monteur.

Hoe is dat in de motorbranche, is daar ook een tekort aan monteurs, of speelt dat alleen in de blikbranche?
 
ik denk dat er in verschillende technische beroepen een tekort is aan personeel.
de jeugd tegenwoordig wil geen vieze handjes meer (laat staan full time werken en moe worden)

qua salaris is de klein metaal cao dramatisch inderdaad.
als ik hoor wat een monteur bij een dealerschap verdient begrijp ik idd wel waarom niemand daar zin in heeft.
dat verklaard ook voor een deel de desinteresse van veel van die gasten.

ik denk dat de motorbranche wellicht wat beter is maar het zal geen wereld van verschil maken.
als je in deze branches volgens cao betaald wordt kun je beter iets anders zoeken.
 
Wilde van de week mn Toyota bij de dealer even naar mn achterremschoenen laten vervangen. Kon 2 tot 3 weken wachten en zou € 265,= kosten, een belachelijke prijs voor iets meer dan een uurtje werk en de prijs van de schoenen voor een Aygo.

Kon het laten doen bij Autopoint voor de 160,= Auto gebracht en naar huis gegaan. werd even later gebeld dat de auto klaar was en er geen nieuwe schoenen in hoefden, het gepiep was vuil, schoongemaakt en klaar, werd nog van mijn huis opgehaald ook toe hij klaar was, was bij AutoPoint in Zwaag, € 36,=
 
En dat geldt voor de electriekers, zorgmedewerkers, winkelpersoneel....
 
Technische opleidingen worden al jarenlang niet meer gestimuleerd, men begint er nu achter te komen dat dat niet zo handig is.
 
Wilde van de week mn Toyota bij de dealer even naar mn achterremschoenen laten vervangen. Kon 2 tot 3 weken wachten en zou € 265,= kosten, een belachelijke prijs voor iets meer dan een uurtje werk en de prijs van de schoenen voor een Aygo.

Kon het laten doen bij Autopoint voor de 160,= Auto gebracht en naar huis gegaan. werd even later gebeld dat de auto klaar was en er geen nieuwe schoenen in hoefden, het gepiep was vuil, schoongemaakt en klaar, werd nog van mijn huis opgehaald ook toe hij klaar was, was bij AutoPoint in Zwaag, € 36,=

Ik kan alles zelf en dat scheelt me enorm veel geld. Maar daar gaat het niet om en ook niet over het feit dat het merendeel van de garagebedrijven de klant oplicht. Daar kan ik je wel wat voorbeelden van geven.

Het gaat over de monteur en ik ben benieuwd naar de mening van de monteurs die dit forum bezoeken en er aan deelnemen.

Ik ben toen ik 17 jaar was ook als automonteur begonnen en toen al was de beloning belachelijk laag, dus ging ik naar de installatie bizz en verdubbelde mijn loon. Maar dat was in een tijd dat er nog geen elektronica in de auto zat.
 
Ik kan alles zelf en dat scheelt me enorm veel geld. Maar daar gaat het niet om en ook niet over het feit dat het merendeel van de garagebedrijven de klant oplicht. Daar kan ik je wel wat voorbeelden van geven.

Het gaat over de monteur en ik ben benieuwd naar de mening van de monteurs die dit forum bezoeken en er aan deelnemen.

Ik ben toen ik 17 jaar was ook als automonteur begonnen en toen al was de beloning belachelijk laag, dus ging ik naar de installatie bizz en verdubbelde mijn loon. Maar dat was in een tijd dat er nog geen elektronica in de auto zat.
Wat een tijd was dat :t
 
Wat je zegt Max. Ik haal een Jaguar XK motor uit elkaar met mijn ogen dicht en wij weten nog hoe een carburateur werkt en hoe betrouwbaar de ontsteking met contaktpuntjes kan zijn.
 
Wat je zegt Max. Ik haal een Jaguar XK motor uit elkaar met mijn ogen dicht en wij weten nog hoe een carburateur werkt en hoe betrouwbaar de ontsteking met contaktpuntjes kan zijn.
Klopt. Gewoon bijhouden en nooit problemen. Btw de Volvo 66 behoorde in zijn tijd tot de auto's met de minste storingen. Als je tegenwoordig wat aan de elektronica hebt staan ze eerst te kijken hoe een apparaat bezig is de storing te vinden en als dat niet lukt ben je al gauw aan de vervanging van een hele unit toe à raison van ettelijke honderden uro's.
 
Technische opleidingen worden al jarenlang niet meer gestimuleerd, men begint er nu achter te komen dat dat niet zo handig is.

:^

Had destijds een leraar op het toen nog ROC die tegen ons als beginnende metaalbewerkers zei dat we niet zo slim waren om dit vak te kiezen en we beter een jaartje langer naar school konden gaan.
Want dan konden we zo een kantoorbaan krijgen, werden we niet meer vuil en verdienden we veel meer dan we als 'simpele' frezer konden verdienen.
Fijne vent, heeft de helft van de toch al karige aanwas verpest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een schoonzoon die automonteur is,hij mag als kers op de taart om de paar weken ANWB dienst lopen.Veertien dagen dag en nacht bereikbaar zijn(dus geen biertje drinken)en mag hiervoor alleen gewerkte uren schrijven.Geen consignatievergoeding dus.
 
Ik heb een schoonzoon die automonteur is,hij mag als kers op de taart om de paar weken ANWB dienst lopen.Veertien dagen dag en nacht bereikbaar zijn(dus geen biertje drinken)en mag hiervoor alleen gewerkte uren schrijven.Geen consignatievergoeding dus.

Kijk, dan maak je het beroep dus minder aantrekkelijk en ontstaat er een tekort aan vaklieden.
 
Hier in het zuiden van het land klagen ook veel autobedrijven dat ze niet aan monteurs kunnen komen. Snap het wel, ASML neemt automonteurs aan bij de vleet. En ASML betaald best wel goed. (En hebben een leuke winstdeling elk jaar)
 
dat is al jaren een probleem. en echte monteurs willen sleutelen en de oorzaak van problemen achterhalen en dat mogen ze in de auto en motorbranche al heel lang niet meer. ze mogen tegenwoordig alleen het onderdeel vervangen dat door de computer aangewezen wordt.
en iedereen vind een vakman te duur en daardoor staat het loon erg onder druk. zelf mensen die in een garage bedrijf werken vinden dat een tuinman die 50 euro per uur vraagt te duur terwijl ze zelf rustig 85 euro per uur rekenen. en voor die 85 euro moet je maar afwachten of het werk door een goede monteur of door een leerling wordt gedaan.
en in het algemeen wordt er in de nederlandse maatschappij erg neergekeken op fysiek werk en dat drijft een heleboel mensen naar een kantoorbaan. 1 ding is zeker je zal als goede techneut niet snel zonder werk zitten maar je zal er voorlopig ook niet snel rijk van worden of je moet het goede geluk hebben dat je ook een goede ondernemer te zijn en voor je zelf te beginnen.
 
:^

Had destijds een leraar op het toen nog ROC die tegen ons als beginnende metaalbewerkers zei dat we niet zo slim waren om dit vak te kiezen en we beter een jaartje langer naar school konden gaan.
Want dan konden we zo een kantoorbaan krijgen, werden we niet meer vuil en verdienden we veel meer dan we als 'simpele' frezer konden verdienen.
Fijne vent, heeft de helft van de toch al karige aanwas verpest.


Hij was wél eerlijk.
Zeg hetzelfde tegen elke dromer die nu nog chauffeur wilt worden.

"je zou gek zijn"..
( de leuke tijd is al lang voorbij, en die komt toch niet meer terug )

Zoek maar een -normale- baan, hark je hetzelfde binnen maar dan met 40 uur, en niet met 60 uur.


Die kleine van me wou ook chauffeur worden, was ie gelukkig snel weer van genezen :)
 
Maar voor jezelf beginnen is een gedoe hoor in die bizz. Je moet enorm veel geld investeren en dan nog is het de vraag of je het redt. Of je moet willen kutten in een donker schuurtje, maar dan wordt het nooit wat.

De garage waar ik het over heb in de openingspost bestaat al sinds ongeveer de helft van de vorige eeuw en heeft gouden tijden meegemaakt.

En idd, een monteur wil het liefst sleutelen en dat geldt denk ik ook voor de motor monteur, al vind ik de moderne motor ook voor de monteur minder interessant dan de klassieker.
 
Ik kan alles zelf en dat scheelt me enorm veel geld. Maar daar gaat het niet om en ook niet over het feit dat het merendeel van de garagebedrijven de klant oplicht. Daar kan ik je wel wat voorbeelden van geven.

Het gaat over de monteur en ik ben benieuwd naar de mening van de monteurs die dit forum bezoeken en er aan deelnemen.

Ik ben toen ik 17 jaar was ook als automonteur begonnen en toen al was de beloning belachelijk laag, dus ging ik naar de installatie bizz en verdubbelde mijn loon. Maar dat was in een tijd dat er nog geen elektronica in de auto zat.

Ben ook automonteur geweest, heb zelf garageruimte om te sleutelen, maar heb daar geen zin meer in Han. Wat betreft het oplichten deed men vroeger al, heb het ook vaak meegemaakt.
 
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Onderdelen factureren die niet vervangen zijn?

Ik geloof dat de ANWB een onderzoek heeft gedaan en als je de resultaten zag dan sla je achterover. Ik heb dat zelf ook meegemaakt, dat ze een perfecte remklauw wilden vernieuwen. Dat werd een aardige rel, maar ze wisten niet dat ik de grote baas van die garage persoonlijk goed kende.
 
Ben ook automonteur geweest, heb zelf garageruimte om te sleutelen, maar heb daar geen zin meer in Han. Wat betreft het oplichten deed men vroeger al, heb het ook vaak meegemaakt.

Ik heb een paar weken geleden een paar middagen onder de MX5 gelegen en dat heeft me zo'n 850 euro bespaard.
 
Van de week was ik bij mijn autodealer en daar staat een groot bord buiten met daarop de tekst: monteur(s) gezocht.

Op TV zag ik dat de autobranche omzet mist omdat er niet aan monteurs te komen is. Volgens mijn bescheiden mening moeten ze die jongens en meiden dan maar eens goed gaan betalen.

Bijvoorbeeld: het tarief van die garage is 85 euro per uur en ik vraag me af wat het uurloon is van de monteur.

Hoe is dat in de motorbranche, is daar ook een tekort aan monteurs, of speelt dat alleen in de blikbranche?

85 euro is meer universele garage tarief.
Dealer uur tarief ligt tegenwoordig rond de 100-110 euro ex...
Uurloon van de monteur staat inderdaad ver uit verhouding.
Hopelijk kunnen we daar straks wat verandering in brengen met de monteur schaarste. :)
 
Auto's gaan dezelfde kant op als computers (en dan niet pc-tjes maar grote servers). Jaren geleden had je datacenters vol met racks vol met servers en diskcabinets en switches, en als daar wat aan kapot ging dan liep je daar een dagje te werken in plaats van op kantoor. Tegenwoordig doen de Googles, Microsofts en Amazons het per datacenter: bouwen, vullen, aanzetten, draaien, en als meer dan 40% of zo van de apparatuur kapot is dan schrijven ze het hele datacenter af, verkopen het aan een sloper, en bouwen een nieuwe. Dat is goedkoper dan iedere keer bij een storing een apart apparaatje vervangen. Er wordt soms ook wel modulair gewerkt met pre-installed 40' containers vol apparatuur die ze plug&play kunnen bijschakelen en afkoppelen. Alles inclusief noodstroom en koeling, uiteraard.
Oftewel: auto's worden voor de klant wegwerpartikelen, die gaan straks niet meer gerepareerd worden. Kapot? Inleveren en nieuwe meenemen, tegen een maandelijks bedrag, want administratief gezien wordt autorijden een dienstverlening in plaats van een apparaat in eigendom waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Een "monteur" is dan alleen nog maar achter de schermen bezig met het uitbouwen, opslaan, en weer inbouwen van modulaire componenten, op aanwijzing van de diagnostische computer. Alles plug&play, anders wordt het te duur, en als meer dan xx% kapot is (financieel gezien) dan wordt het ding verschrot.
 
Laatst bewerkt:
Ihkv een reportage vd week op TV moeten ze, onze overheid, belastingen gaan verlagen op werk....zodat een werknemer netto meer te besteden heeft. Naast de discussie mbt afschaffing dividenden belasting... ;)

En eventueel daardoor een dergelijk sector gaan kiezen......want het was toch vies werk/slecht betaald....etc.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar weken geleden een paar middagen onder de MX5 gelegen en dat heeft me zo'n 850 euro bespaard.
Hangt er van af hoe je het bekijkt. Als je 850 euro had uitgegeven had je je een paar middagen onder die auto bespaard. In die tijd had je op de Norton kunnen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan