Moeilijke keuze nieuwe helm: Jet / Integraal in één.

Met "niet de allerbeste helmen" druk ik me misschien verkeerd uit, ik bedoel zoals jezelf aanhaald gebrek aan o.a. intern zonnevizier, geen voorbereiding brildragers. De Bell Bullit is ook in carbon versie, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.
Voordeel van de Glamster, kan een fotochromisch vizier op, dat is dan wel een groot pluspunt voor een helm zonder intern zonnevizier.
Het is mij niet bekend hoe jij het internet afzoekt, maar er zijn div. goede merk jethelmen met alle 'extra's' zoals door jou benoemd.
Onder andere >>>deze<<< en >>>deze<<< en >>>deze<<<

Ikzelf heb die Scorpion wat een hele fijne helm is....al heb ik hem maar enkele keren op gehad. Dit had echter een andere oorzaak. Deze helm heb ik gekocht tijdens het lessen vanwege de kosten. Ik wilde namelijk niet gelijk een hele dure helm kopen en die helmen van de motorrijschool vond ik niet zo hygiënisch. Tevens ingeval het motorrijden helemaal niks zou worden. Mijn instructeur gaf mij echter geen toestemming om die helm te dragen. Dit vanwege het ontbreken van een kinstuk. Na enkele lessen toch een vrij dure helm gekocht en hierna ook nooit meer een helm zonder kinstuk opgehad.

<edit>
Sorry, niet goed gelezen, het ging niet over jet-helmen maar over retro/intergraal helmen...
Het is nog vroeg en nog niet genoeg koffie op...
Bovenstaand stukje kan dan ook als geen reactie gelezen worden...
</edit>
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar zijn photochromic vizieren niet CE gekeurd.
SHOEI Vizier CWR-1 Fotochromatisch
Op de site van RAD vind je het volgende daar over:
Zelf rij ik met een helder vizier en een ingebouwd zonnevizier. Dus voor mij niet van toepassing.
Als je voor jezelf echter, het nut inziet van fotochromatisch en de centen wil ophoesten, dan zou ik het gewoon doen. Weet wel dat niet ieder fotochromatisch vizier voldoende verduistert in volle zon, dus ik zou dat toch checken, vooraleer veel geld uit te geven en vast te stellen dat je toch nog een zonnebril nodig hebt

1707849871341.png


1707849950022.png
 
Ik denk overigens niet dat je voor de Shoei Glamster, die je hiervoor noemde een photochromatisch vizier kan kopen.
Op de SHOEI website zie ik maar twee fotochromatische vizieren en die zijn niet gemaakt voor de Glamster:
1707850786310.png


Als je zoals oorspronkelijk bedoeld voor een systeemhelm zou kiezen ( bril en zo), dan zou ik , in het geval van een Neotec 3 toch aanraden om een clear vizier te behouden, vermits het gemonteerde zonnevizier heel erg makkelijk bedient en voldoende donker is
 
Laatst bewerkt:
Fotochromatische vizier voor de Glamster is er idd niet.
Verder ga ik alles bespreken met plaatselijke optieker waar ik reeds jaren klant ben en steeds goede service mag ervaren.
Het zou, indien ik kies voor een bril, één met fotochromatische multifocale glazen zijn ... maar kan dat / bestaat dat ... ikkenieweten.
 
Laatst bewerkt:
Als je zoals oorspronkelijk bedoeld voor een systeemhelm zou kiezen ( bril en zo), dan zou ik , in het geval van een Neotec 3 toch aanraden om een clear vizier te behouden, vermits het gemonteerde zonnevizier heel erg makkelijk bedient en voldoende donker is
De Neotec word het waarschijnlijk niet, als ik voor systeem helm ga dan liever een modulaire. Anders ga ik voor een integraal. Maar moet nog uitzoeken welke mogelijkheden er zijn ter vervanging van een geïntegreerd zonnevizier.
 
Ik heb een bril met fotochromatische multifocale glazen, dus ja dat kan.

Wat ik wel merk is dat fotochromatische glazen bij warm weer langzaam verkleuren en ook niet zo heel donker worden. Dus op een zomerse zomerdag heb je er niet zoveel aan. Terwijl ze bij koud weer al heel snel heel donker worden. Ook op een bewolkte regenachtige dag. Ik vermoed dat het komt doordat een laagstaande zon makkelijk de UV straling ver onder het wolkendek brengt. Met een fotochromatisch vizier zal je in deze tijd van het jaar dus vooral met een donker vizier rijden en in de zomer is het niet donker genoeg.

Onder mijn helm verkleurt mijn bril wel een beetje naar niet voldoende om echt als zonnebril te dienen. Ik heb dus ook een normale zonnebril (met multifocale glazen).
 
Ik heb inmiddels 3 shark helmen versleten en het systeem bevalt prima. Waar ik minder over te spreken ben is de beschikbaarheid en prijs van de vizieren. Ga op de motorbeurs dus maar eens kijken naar de Scorpion Exo Tech of de LS2 Advant x carbon.
 
Ik heb inmiddels 3 shark helmen versleten en het systeem bevalt prima. Waar ik minder over te spreken ben is de beschikbaarheid en prijs van de vizieren. Ga op de motorbeurs dus maar eens kijken naar de Scorpion Exo Tech of de LS2 Advant x carbon.
Goede keuze! Zowel de LS als de Scorpion zijn hele fijne helmen, weet ik uit ervaring.
Ik heb ook overwogen om de LS Advant X in carbon uitvoering te nemen. Uiteindelijk toch voor de Advant X Oblivion gegaan. Dit vanwege de kleuren/combinatie en ik die 50 gr minder aan gewicht niet ca. 75 euro meer waard vind. Voor dat geld heb ik nu een gekleurd vizier en pinlock.

 
Laatst bewerkt:
'T is niet makkelijk ... er zijn natuurlijk veel mogelijkheden maar alles heeft voor en nadelen of tekortkomingen.
Een modulair helm is als systeem misschien wel interessant / meest geschikt voor brildragers maar heeft ook minpunten natuurlijk.
Verder vind ik zo'n helmen nogal een opvallende look hebben, de vorm is meestal niet mijn ding, daarom dat ik ook een paar retro integraal helmen in gedachten heb die zijn vlakker, minder sportieve look. Maar deze hebben zowiezo geen intern zonnevizier.

Waar ik ook nog mee zit / over nadenk ... ik heb mijn Nolan nog, integraal met afneembaar kinstuk, met intern zonnevizier.
Deze misschien gebruiken in de zomer periode en een integraal bijkopen voor de resterende rij momenten.
 
Op de beurs eerst maar een passen welk merk het beste zit....
 
Gewoon een vraag:
Het feit dat je blijft zoeken naar een modulaire helm wil zeggen dat je effectief van plan bent om zonder kinstuk (dus als jethelm ) te gaan rondrijden?
Dan is mijn vraag : Als je toch dit risico neemt , waarom dan niet altijd en dan koop je toch gewoon een jethelm ipv een ingewikkeld modulair ding dat zwaarder weegt en dat je alsnog gaat gebruiken als jethelm?
Je weet nooit wanneer het gebeurt. Dress for the fall, not the ride. Het heeft weinig zin soms eens wel , dan eens niet het kinstuk toe te klappen. De snelheid is minder belangrijk. Als je aan 60km/u eraf komt, ben je evengoed je kaak en de rest kwijt.
En ik heb helemaal geen probleem met die keuze. Ieder maakt die voor zichzelf. Ik begrijp alleen niet de inconsistentie van nu eens wel dan eens niet. Kies dan voor je comfort gewoon een lichte jethelm, zou ik zo denken. ( niet dat ik dat aanraad, integendeel)

Voor mezelf : Ik heb een systeemhelm, niet om er mee te rijden. Wel omdat het heel handig is als brildrager om op en af te zetten. Het is ook heel handig en meer comfortabel aan het tankstation. ALs ik op reis ben ,om aan de stoplichten of aan de kant van de weg als we stilstaan, met de vrienden te overleggen. ALs ik op het werk toekom en afstap om ermee naar binnen te wandelen. enz.....
Ik rij eigenlijk nooit open, daarvoor heb ik die helm niet gekocht. Voor mezelf vind ik het niet verantwoord, ook niet eventjes omdat het warm is of een kort ritje. Ik rij overigens zomer en winter en ook vrij veel hoge snelheid kilometers
Idem , ik heb altijd alle gear aan inclusief airbagondervestje.

Voordien had ik goedkopere systeemhelmen (oa van GIVI ) Eentje was best goed, een ander minder. De reden dat ik duurder ging was omdat ik het comfort wou uittesten en die premium helm (in mijn geval SHOEI NEOTEC 2) is zodanig veel comfortabeler,in alle opzichten, dat ik waarschijnlijk niet terugwil naar een goedkope (hij is niet veiliger, want die goedkope voldoen ook aan de norm).

In jouw geval zou ik ofwel voor een premium Jethelm gaan ( gezien je de risico's wil nemen )
of voor een premium systeemhelm gaan (als je toch kiest voor veiligheid en vanwege het extra comfort)
Ik zie (zie mijn uitleg) eigenlijk weinig meerwaarde in een middenklasse compromis modulaire helm. Bij de premium systeemhelmen ken ik niet direct een modulaire helm.

Overigens : het risico op een whiplash is groter met een integraal of systeemhelm tov een jethelm , maar het risico op levensveranderende ernstige kaak en aangezichtsverwondingen is dan weer veel groter bij een jethelm. Niet alles is zwartwit.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een vraag:
Het feit dat je blijft zoeken naar een modulaire helm wil zeggen dat je effectief van plan bent om zonder kinstuk (dus als jethelm ) te gaan rondrijden?
Dan is mijn vraag : Als je toch dit risico neemt , waarom dan niet altijd en dan koop je toch gewoon een jethelm ipv een ingewikkeld modulair ding dat zwaarder weegt en dat je alsnog gaat gebruiken als jethelm?
Als ik dat voor mezelf beantwoord. In kouder weer of regen vind ik een volledig dichte helm prettiger, bij hogere snelheden op de snelweg ook. En ik ga vaak op vakantie in september, dan is het in Zuid-Europa aan het begin en midden van mijn vakantie nog bloedheet. Dan vind ik mijn hoofd koel houden wat belangrijker dan volledige bescherming rond mijn kaak. Maar later in de maand en weer noordelijker heb ik liever de helm dicht.

Daarnaast begeleid ik wel eens sportevenementen op de motor. Moet dan of kunnen fluiten tijdens het rijden, of kunnen praten met de deelnemers. De meesten gebruiken daarvoor een gewone systeemhelm, maar daar open mee rijden vind ik niet lekker. Je hebt dat kaakdeel bovenop je hoofd wiebelen èn je hebt in open stand geen vizier voor je ogen.

En inderdaad, een open helm biedt bij een val minder bescherming dan een integraalhelm. Maar ook een "gewone" systeemhelm biedt minder bescherming dan een integraalhelm, ook in gesloten stand. Evenzo biedt een textiel motorpak minder bescherming dan een leren pak. En sowieso, een motor biedt minder bescherming dan een auto. Dus motorrijden is sowieso risico-acceptatie.
 
Gewoon een vraag:
Het feit dat je blijft zoeken naar een modulaire helm wil zeggen dat je effectief van plan bent om zonder kinstuk (dus als jethelm ) te gaan rondrijden?
Dan is mijn vraag : Als je toch dit risico neemt , waarom dan niet altijd en dan koop je toch gewoon een jethelm ipv een ingewikkeld modulair ding dat zwaarder weegt en dat je alsnog gaat gebruiken als jethelm?
Je weet nooit wanneer het gebeurt. Dress for the fall, not the ride. Het heeft weinig zin soms eens wel , dan eens niet het kinstuk toe te klappen. De snelheid is minder belangrijk. Als je aan 60km/u eraf komt, ben je evengoed je kaak en de rest kwijt.
En ik heb helemaal geen probleem met die keuze. Ieder maakt die voor zichzelf. Ik begrijp alleen niet de inconsistentie van nu eens wel dan eens niet. Kies dan voor je comfort gewoon een lichte jethelm, zou ik zo denken. ( niet dat ik dat aanraad, integendeel)

Voor mezelf : Ik heb een systeemhelm, niet om er mee te rijden. Wel omdat het heel handig is als brildrager om op en af te zetten. Het is ook heel handig en meer comfortabel aan het tankstation. ALs ik op reis ben ,om aan de stoplichten of aan de kant van de weg als we stilstaan, met de vrienden te overleggen. ALs ik op het werk toekom en afstap om ermee naar binnen te wandelen. enz.....
Ik rij eigenlijk nooit open, daarvoor heb ik die helm niet gekocht. Voor mezelf vind ik het niet verantwoord, ook niet eventjes omdat het warm is of een kort ritje. Ik rij overigens zomer en winter en ook vrij veel hoge snelheid kilometers
Idem , ik heb altijd alle gear aan inclusief airbagondervestje.

Voordien had ik goedkopere systeemhelmen (oa van GIVI ) Eentje was best goed, een ander minder. De reden dat ik duurder ging was omdat ik het comfort wou uittesten en die premium helm (in mijn geval SHOEI NEOTEC 2) is zodanig veel comfortabeler,in alle opzichten, dat ik waarschijnlijk niet terugwil naar een goedkope (hij is niet veiliger, want die goedkope voldoen ook aan de norm).

In jouw geval zou ik ofwel voor een premium Jethelm gaan ( gezien je de risico's wil nemen )
of voor een premium systeemhelm gaan (als je toch kiest voor veiligheid en vanwege het extra comfort)
Ik zie (zie mijn uitleg) eigenlijk weinig meerwaarde in een middenklasse compromis modulaire helm. Bij de premium systeemhelmen ken ik niet direct een modulaire helm.

Overigens : het risico op een whiplash is groter met een integraal of systeemhelm tov een jethelm , maar het risico op levensveranderende ernstige kaak en aangezichtsverwondingen is dan weer veel groter bij een jethelm. Niet alles is zwartwit.
Ik rij al jaren met systeemhelmen. Het zet gemakkelijker op, in de stad geeft het meer zicht, bij warm weer is het minder vermoeiend dan met een dichte helm enz enz..... En zodra ik de snelweg op draai of het regent doe ik de boel dicht. Het extra gewicht maakt me niet zoveel uit, heb een sterke nek en ik rij altijd met oordoppen in zodra ik weet dat ik boven de 50km/u ga komen.....

Als ik bang moest zijn voor alle dingen die je op de motor kunnen gebeuren zou ik niet op moeten stappen.
 
Mike , Je gaf enkele valabele redenen voor de modulaire helm hier.
Je kiest duidelijk om het risico te nemen van een jethelm maar:
1. comfort : gesloten is het comfortabeler op hoge snelheid
2. sportevenementen : je wil praten al rijdend, (Zoals ik zei , ik zou nooit met mijn systeemhelm in open toestand rijden)

Duncan,
Bang zijn en risico nemen zijn twee heel andere dingen.
Ik ben nog nooit bang geweest op de motor.
Aan de andere kant ben ik rationeel en schat ik risico's in en hou me consequent aan wat ik kies en verder pas ik me aan aan voortschrijdende mogelijkheden in de techniek.

Ik rij geen circuit, maar een circuit is niet per definitie gevaarlijker dan de openbare weg (integendeel)
Ik zie niemand het circuit opgaan in korte broek , met jethelm , zonder aangepast schoeisel of handschoenen... etc.... Die mensen zijn niet bang op de motor. Ze doen het omdat ze de risico's vooraf hebben ingeschat en een keuze maken, waaraan ze zich houden.
Op de openbare weg is het niet anders, maar zie ik nogal wat mensen die het risico anders inschatten afhankelijk van de afstand, het weer etc....terwijl het er niets mee te maken heeft. Niet consequent zijn dus. Je kans op een ongeluk verandert niet met de temperatuur of de afstand. Veel ongelukken gebeuren overigens evengoed rond de kerktoren aan lage snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zijn de risico's meer dan acceptabel. Heb hier ook nog een arai liggen (te oud dus versiering) en een Shoei maar het is gewoon veel minder comfortabel
 
Gewoon een vraag:
Het feit dat je blijft zoeken naar een modulaire helm wil zeggen dat je effectief van plan bent om zonder kinstuk (dus als jethelm ) te gaan rondrijden?
Neen , totaal verkeerde conclusie, schrijf ik ook nergens dacht ik.
Momenteel is alles nog steeds mogelijk. Behalve jet, die heb ik eigenlijk al ... zie vorige post.
Waar ik ook nog mee zit / over nadenk ... ik heb mijn Nolan nog, integraal met afneembaar kinstuk, met intern zonnevizier.
Deze misschien gebruiken in de zomer periode en een integraal bijkopen voor de resterende rij momenten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan