Mengselregeling en stationair toerental

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Ik vroeg me af:

Hoe wordt precies de samenstelling van het mengsel geregeld in je carbs? En welke rol speelt de choke hierin? Die maakt het mengsel rijker aan benzine door de luchtaanvoer een beetje te blokkeren, toch? En waarom is dat juist bij een koude motor nodig?

En de stationair schroef, die zorgt alleen dat de toeren omhoog gaan toch? Dat er dus sneller benzine en lucht aangevoerd wordt? Is er dan nog een verschil met het een klein beetje opendraaien van de gashendel?

reden van de vragen is dat ik zaterdag mijn carbs uit mekaar heb gehad maar het eigenlijk nog maar mysterieuze dingen vindt.

misschien dat iemand een mooie animatie voor me heeft?
 
Ik vroeg me af:

Hoe wordt precies de samenstelling van het mengsel geregeld in je carbs? En welke rol speelt de choke hierin? Die maakt het mengsel rijker aan benzine door de luchtaanvoer een beetje te blokkeren, toch? En waarom is dat juist bij een koude motor nodig?

En de stationair schroef, die zorgt alleen dat de toeren omhoog gaan toch? Dat er dus sneller benzine en lucht aangevoerd wordt? Is er dan nog een verschil met het een klein beetje opendraaien van de gashendel?

reden van de vragen is dat ik zaterdag mijn carbs uit mekaar heb gehad maar het eigenlijk nog maar mysterieuze dingen vindt.

misschien dat iemand een mooie animatie voor me heeft?

Samenstelling van het stationair mengsel wordt bepaald door de stationair sproeier en de stationairluchtsproeier.

Een deel van dit mengsel gaat via de mengselschroeven (of co schroeven) zo naar de boring, dit is het regelbare deel.

Het ander deel gaat naar andere openingen in de boring, de transitiepoorten.

Samenstellingvoor de andere gasstand posities gebeurt door de hoofdsproeier en de stand van de gasnaald, waar in de boring de benzine zich mengt met de lucht.

Bij sommige carburateurs heb je ook nog een hoofdluchtsproeier die al wat lucht inmengt nog voor het mengsel in de boring komt.

Dit is remlucht wat ervoor dient dat het mengsel niet steeds gaat verrijken bij hogere gassnelheden zodat je verhouding gelijker blijft.

Choke dient om tijdens koud start veel benzine te kunnen geven aan de motorfiets aangezien het beetje benzine van stationairmengsel niet genoeg is om goed te kunnen verdampen.

Choke geeft dus een extra benzine/luchtmengsel.

In de vlotterkamer is er een chokesproeier en een klein gat voorzien boven het benzine niveau voor wat lucht.

Stationairtoerentalschroef verhoogt of verlaagt het stationairtoerental, die verzetten dus de beginpositie van de vlinderkleppen.

Gasgeven bij choke aan doet deze eigenlijk teniet aangezien je dan geen onderdruk meer hebt in het chokecircuit.
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me af:

Hoe wordt precies de samenstelling van het mengsel geregeld in je carbs? En welke rol speelt de choke hierin? Die maakt het mengsel rijker aan benzine door de luchtaanvoer een beetje te blokkeren, toch? En waarom is dat juist bij een koude motor nodig?

En de stationair schroef, die zorgt alleen dat de toeren omhoog gaan toch? Dat er dus sneller benzine en lucht aangevoerd wordt? Is er dan nog een verschil met het een klein beetje opendraaien van de gashendel?

reden van de vragen is dat ik zaterdag mijn carbs uit mekaar heb gehad maar het eigenlijk nog maar mysterieuze dingen vindt.

misschien dat iemand een mooie animatie voor me heeft?

Als je het niet weet, waarom haal je ze dan uit elkaar? Ik zou eerst even wat info gaan verzamelen, als ik jou was.
En daarna pas gaan slopen.
 
Als je het niet weet, waarom haal je ze dan uit elkaar? Ik zou eerst even wat info gaan verzamelen, als ik jou was.
En daarna pas gaan slopen.

Lijkt me dat het geen kwaad kan om de boel open te maken, zolang ik het maar op dezelfde manier terug in elkaar zet toch? Hoe moet je het anders leren? :W

En uiteraard heb ik eerst rustig vragen gestelt op het forum en op t forum van mijn specifieke motor, me ingelezen hoe en wat ik moest doen en wat ik hiervoor nodig had. Voor het schoonmaken van carbs hoef je geen expert te zijn las ik, dus ben er maar gewoon voor gegaan...
 
Bij de carburateurs van mijn suzuki gsx-r750w is dat zo.

Choke voegt volgens mij veel benzine en weinig lucht toe dus kwa verhouding heel rijk tov stationair of gasgeven wat de normale verhouding (bij koude motor dus te arm).

Dit komt volgens mij omdat benzine moeilijker verdampt bij een koude motor dan bij een warme motor, reden waarom je dus extra benzine moet geven tijdens het starten.

Als het mengsel goed is afgeregelt zou je motor slechter of zelfs moeten stilvallen bij choke aan op bedrijfstemperatuur.
 
Laatst bewerkt:
ja ik vond het niet bijster ingewikkeld hoe het in elkaar stak..

maarja das wat anders dan precies weten hoe t werkt natuurlijk, maar het wordt me al wat duidelijker dankzij alle hulp hier!
 
Ja het helpt!

Maar de choke voegt dus ook lucht toe? Maar hoe verschilt dat dan van het gas een stukje opendraaien?
Normaal gesproken als je de motor start met gas dicht, wordt er benzine én lucht gezogen (via onderdruk) via de 'stationairkanaaltjes'. Als je je choke open zet, open je nog een extra kanaaltje die rechtstreeks uit je vlotterkamer komt (=benzine)
Hierdoor wordt er nog extra benzine bijgezogen.

Dit is anders dan als je je gas open draait, want dan komt zowel meer lucht als benzine.
Als je je gas dus open zet terwijl je start, zal de opening in je carb te groot zijn om genoeg ondruk te creeeren om je stationair en choke kanaaltjes te kunnen gebruiken.
Zie:

Er zijn echter ook carbs (zover ik weet) die met choke de lucht inlaat blokkeert met een vlinder klep (netzoals de gasvlinderklep) waardoor er minder lucht/meer benzine komt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan