Meest efficiënte motorscooter moet nog gemaakt worden !

Als ie maar op water loopt, mag ie van mij ook 1;25 doen.

Geen gekheid zoek maar es met google op engine on water.
 
T-max design, gevoel en vermogen/prestaties maar dan electrisch met een flinke actiradius (+350 km) Het vrijkomen van de ruimte van het ontbreken van de tank kan mooi bij de bagageruimte worden getrokken. Opbergruimte X-max zeg maar.

Gaat er op korte termijn ook komen denk ik. Uiteraard niet geproduceerd door een groot merk. Afwerking, wegligging en degelijkheid zal nog wel ver te zoeken zijn.

De vectrix.... dikke onvoldoende.
 
Nee motorfabrikanten zijn aanbod gericht..... zij maken iets en jij neemt het of niet.......

Wat je vraagt is dat motorfabrikanten vraaggestuurd motoren gaan maken...... Is te voor de hand liggend!!!!

Als we zo gaan beginnen hebben we straks geen ontevreden Nederlander meer over......

Wat een wereld ha ha ha.....
 
... een motorscooter die alle voordelen van bepaalde modellen, maar dan samengebald in 1 scooter !...
Wat jij wilt is de Google Scooter; dus een scooter van een fabrikant die vraagt wat de consument wil.

Toen ik een aantal van jouw eisen las -en die komen aardig overeen met de mijne- moest ik denken aan deze scooter.

full



Mijn ideale scooter heeft helemaal geen benzinemotor; elektrisch rijden heeft de toekomst.
Graag een model zoals bovenstaand: mooi formaat, goed bruikbaar, sportief uiterlijk, ABS en een goed bruikbare bergruimte.
Natuurlijk uitermate betrouwbaar, eenvoudig onderhoud met lange onderhoudsintervallen en nog wat handigheden m.b.t. beveiliging.
 
Laatst bewerkt:
(Na een tijdje weggeweest te zijn, nu weer terug !)

:] :] :]

Wat je beschrijft is voor jou misschien de meest ideale scooter, leuk voor dagelijks woonwerk verkeer voor niet te grote afstanden. Maar er zijn vele andere gebruikers met dito eisen.
Mijn B200 is een maatje lichter, maar met een bulk aan bergruimte. Zelf heb ik op dit moment echt niet meer nodig.
Ik kan me wel goed voorstellen dat er ook rijders zijn die dagelijks grote afstanden afleggen en daarom terecht een zwaarder type kiezen.
Ook verschillen de smaken in rijstijl, uitstraling en kwaliteit; gelukkig maar, anders hadden we beter in Noord Korea o.i.d. kunnen wonen.

Ik hou wel van een beetje keuze :Y
 
Ik heb minder eisen voor de efficiënte scooter:

Motor en weggedrag: Gilera GP800
Eindoverbrenging: Yamaha T-max 500
Wendbaarheid: Piaggio Liberty 125
Bagageruimte: Malaguti SpiderMax 500
Betrouwbaarheid en CVT: Suzuki Burgman 650

Een onmogelijke opgave... :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marco

Nog geen nadelige gevolgen neem ik aan van de waterstof ?

En hoe is dit nu precies gedaan, misschien ook leuk voor de scooters.
 
Er zijn geen nadelige gevolgen als je een klein beetje meedoseert. Verder heb ik ook ietsje meer pk`s. Zie ook www.aquatune.com voor de geïnteresseerden.

gr
Marco
 
Is dit makkelijk in te bouwen, ben echt een nerd wat dat betreft.

Misschien nieuw topic openen hierover?
 
Nou Buikschuiver,

Als je een motorscooter zoekt voor de volgende 8 eisen: 1)plezier 2) makkelijk lading boodschappen inslaan/vervoeren zonder stabiliteit te verliezen 3) wendbaarheid 4)weggedrag 5)5) betrouwbaarheid 6) veiligheid (ABS) 7) geringe onderhoudskosten 8) laag verbruik

Dan denk ik dat men gewoon een mix moet maken tussen een yamaha x-max 250 (opbergruimte),
Honda sh 300i (wendbaarheid/abs-systeem/pittig motorblok), Gilera Nexus 250 (sportief uiterlijk).

Dus een soort mini t-max (met aanzienlijk meer opbergruimte) met 30pk & 30 nm koppel moet best te maken zijn voor zo'n 6000 euro (dat komt dan neer op +/- 5400 euro in Italiaanse adviesprijs)

Denk dat als ze de Yamaha & Honda ingenieurs eens samen laten werken dat er dan een prachtig produkt op de markt kan komen dat ook nog eens minimale co2 uitstoot heeft.

Dat elektrisch staat bovendien in z'n kinderschoenen, en de actieradius is gewoon te klein, bovendien heb je een speciale snellader nodig die je dus niet overal zult aantreffen.

Die Piaggio mp3 hybride, toyota prius, honda civic hybride klinken als muziek in de oren, maar ga je verder reizen dat pak 'm beet 150 km, dan gaat die benzine-motor de accu weer opladen van het hybride gedeelte, en zuipt je voertuig ineens het dubbele aan brandstof.
Voor de korte afstand is het natuurlijk al een perfekt alternatief, al blijven deze accu's natuurlijk wel zwaar in gewicht, wat de wendbaarheid/stabiliteit negatief beïnvloedt !!

Opbergruimte: een X-max is groot maar een SpiderMax slaat alles.
Wendbaarheid: een Liberty maakt gehakt van de SH300i.
Nexus 250: schitterend, maar de GP800 overklast hem (en terecht voor dat geld!!!)
Mini T-max: zo beschouw ik de X-max al!
Vermogen: 30 pk is me veel te weinig!
5400 Italiaanse €uro's: daar rij je hier Beverly 500 + koffer voor, een 30 pk-machine zou dus maximaal 4999 mogen kosten!

Mijn eisen zijn gewoon onmogelijk te verenigen in één scooter... ;(
 
idd aprilia vraag men eigen af waar de benzine tank enzo zit... onder de voetplank? is de enige optie denk ik bij zoon chopped scooter
lijkt me niet verstandig die zodicht bij het motortje te plaatsen

is een amerikaan die zich in tijden van crisis wat verveeld zeker?
 
Laatst bewerkt:
Beste Drs. in de Motorscooterkunde Buikschuiver,

Dat zou Ing. moeten zijn mocht ik die titel in de "Motorscooterkunde" waard zijn! ;)

Het gaat immers niet om JOU eisen, maar wat er in de toekomst met de steeds duurder wordende brandstof een goed & effectief vervoermiddel is voor zowel fun/praktisch/economisch/betrouwbaar vervoer zonder dat de onderhoudskosten/verbruik de pan uitrijzen !
*

Het gaat WEL om mijn eisen, want wat IK een efficiënte motorscooter vind is net zo persoonlijk en subjectief als wat JIJ dat vindt. Brandstof wordt ALTIJD steeds duurder, niet alleen maar tijdens de huidige crisis. Kijk maar eens naar dit leuke grafiekje waarin je de historische benzineprijs vanaf 1971 kunt volgen:
benzineprijs200810.png

In 1971 kostte een liter Euro95 ("normaal" heette dat) nog geen 30 cent, in 1979 55 cent, in 1989 80 cent, in 1999 een euro en in 2009 ruim 1,40 euro. Gokje: in 2019 zitten we op 1,90 euro en kijken we naar vervoermiddelen die efficiënter zijn "vanwege de stijgende brandstofprijs". Een scooter is per definitie praktisch/economisch en betrouwbaar als je een Japans of Italiaans produkt hebt met relatief lage onderhoudskosten en verbruik als je het vergelijkt met gewone motoren. Uit praktische overwegingen wil ik een grotere bagageruimte als de Beverly, meer kracht als de Beverly, een betere wegligging als de Beverly. Onmogelijk natuurlijk om dat in één scooter te combineren. Iedereen heeft zijn eigen specifieke eisen en ideeën wat een scooter ideaal maakt, daarom rijden er ook zoveel verschillende modellen rond die allemaal tevreden rijders hebben. Een Liberty is een geweldig scootertje maar ik wil 'm niet hebben omdat-ie me veel te klein en te langzaam is, maar je kunt er wel mee om z'n eigen as draaien, dat lukt de GP800 niet! *D

De Yamaha x-max 250 heeft als manco's: geen ABS, iets te weinig vermogen om ook op de snelweg stabiel en ook voor langere autobaan-ritten GOED mee te komen, motor zit NIET in het frame, dus wegligging is minder & is meer zijwindgevoelig dan b.v. een t-max, verder schijnt hij ook te veel roestvorming te hebben (m.n. uitlaat, schroeven e.a. metalen delen).

Mijn idee: Maak de yamaha x-max sportiever (vooral design: achterkant en ook voorkant), zet er het Honda blok in van de sh 300i inclusief het ABS systeem, geef de x-max grotere wielen, een soort t-max neus/kont en boor het blok op naar zo'n 30pk met 30nm koppel (max. snelheid: 140 echte kilometers), en hou de bagageruimte minimaal gelijk & je hebt een VERKOOPHIT in handen !

Zeer goed Tmax-speedy: ABS, dat moet ABSOLUUT toegevoegd worden aan mijn wensenlijstje!!!

Leuk idee je sportieve X-max, maar het eindresultaat is een gekrompen zwangere T-max (want veel te breed in het midden) met een blok van de eeuwige vijand z'n buik. Die kan dus nooit goedkoop zijn en met zo'n uiterlijk verkoop je er dus ook niet veel van... :N

Wat dacht je van een "Burgman 300" op basis van de 200? Alleen grotere wielen zie ik dan niet komen, want i.c.m. het grotere blok kun je een grote bagageruimte niet handhaven... '(
 
Laatst bewerkt:
T-max design, gevoel en vermogen/prestaties maar dan electrisch met een flinke actiradius (+350 km) Het vrijkomen van de ruimte van het ontbreken van de tank kan mooi bij de bagageruimte worden getrokken. Opbergruimte X-max zeg maar.

Gaat er op korte termijn ook komen denk ik. Uiteraard niet geproduceerd door een groot merk. Afwerking, wegligging en degelijkheid zal nog wel ver te zoeken zijn.

De vectrix.... dikke onvoldoende.

zonder tank maar vergeet de extra accu's niet ;), denk dat er weinig EXTRA ruimte overblijft.

Om maar niet op het gewicht in te gaan wat vrees ik vele male zwaarder zal zijn
 
Ik denk dat we over een jaar of drie wel de eerste productiemodellen gaan zien op basis van plug-in hybride technologie. Scooter staat vaak dicht bij huis en wordt overwegend gebruikt voor vrij korte ritten. Vanuit de auto-hoek wordt er nu zoveel geinnoveerd dat daar vast ook wel wat bruikbaars tussen zal zitten voor tweewielers. Wanneer er qua accu-techniek echt een doorbraak komt dan rijden we natuurlijk binnen de kortste keren allemaal electrisch.
 
Gelukkig heb ik niet zoveel wensen, al kan ik me het voorstel van de TS wel begrijpen. Al is de (mijn) Vespa GTS 300 ie Super weliswaar niet perfect in alle aspecten, ik vind het voorlopig mijn perfecte scooter en neem de eventuele minpuntjes op de koop toe aangezien voor mij de kilometers, de bergruimte, de flitsende spurt (alhoewel die dit wel heeft ;-) ), enz. niet zo belangrijk zijn en ik wel voor lief neem. Maar zoals al even werd aangehaald heeft ie qua uitstraling natuurlijk allang gewonnen, en qua prestatie doet ie het ook niet echt slecht. Het is maar waar je je grenzen legt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan