Maatvaste stalen buis 20x2mm voor project

Jonson

MF'er
27 mrt 2003
116
15
Rheden
Ik heb een Honda CB900 uit 1983 met een achterbrug van een Yamaha FZR1000. Om de as van mijn Honda te kunnen gebruiken in de achterbrug van de FZR heb ik een vulbus nodig met de afmetingen 248mm lengte, en 20mm buitenmaat en binnenmaat 16mm. Deze afmetingen zijn standaard te krijgen, maar er wordt altijd bij vernoemd dat er een tolerantie op de maat zit van +/- 10%. Zo’n stuk buis heb ik er nu in zitten, de buitenmaat is perfect, alleen zoals te zien op de foto is de binnenmaat te ruim. Hierdoor zit er teveel speling op de as.
Vandaar de vraag: waar kan ik maatvaste buis krijgen in bovengenoemde afmetingen? En is er nog verschil in precisie tussen staal en RVS? Iemand een idee? Avast bedankt
7F87A1DB-6E94-4AB4-8160-845BB7C3322A.jpeg
CF10ED5B-6D69-4403-B921-3AF636C694B2.jpeg

E4163218-81AB-49B0-B531-FCB9E419D0B8.jpeg
 
Laten draaien

Overigens vraag ik me af hoe erg die speling is, mits de kopse vlakken recht zijn.
edit: ik ga er vanuit dat met vulbus een afstandbus bedoeld wordt. En niet een bus die in een lager moet oid. Dan kun je beter andere maat lager zoeken.
 
Laten draaien

Overigens vraag ik me af hoe erg die speling is, mits de kopse vlakken recht zijn.
edit: ik ga er vanuit dat met vulbus een afstandbus bedoeld wordt. En niet een bus die in een lager moet oid. Dan kun je beter andere maat lager zoeken.
De vulbus/ afstandsbus zelf moet niet in het lager, de buitenste bus op de eerste foto moet in de naaldlagers van de achterbrug. De achterbrug past precies in de motor, zijdelingse speling zal dus niet kunnen. Maar bij optrekken en remmen kan de brug in theorie wel naar voor en naar achter door de speling. Of is dat te verwaarlozen?
 
nee dat lijkt me zeker niet te verwaarlozen. In principe zou je naadloze precisiebuis moeten hebben.

Naadl kdg precisiebuis EN10305-1 E235+N/E235+C | MCB

Deze buis zou eigenlijk heel netjes aan de maat moeten zijn. Tenminste ik heb er heel goede ervaringen mee op het werk. Lagers passen er perfect in. Maarja. Als particulier kun je niks bij MCB kopen. Als je ergens zo'n stuk buis wil kopen moet je dus even op de normering letten! dan moet het lukken.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
en anders een buis met een wanddikte van 2.5 nemen en uitdraaien tot je een zuigende passing hebt.
andere optie (maar ik weet niet of dat nog gemonteerd kan worden) de buis met een vullende lijm op de as lijmen. die lijmen zijn er onder andere van locktite om lagers te monteren waar de passing wat ruim is.
 
nee dat lijkt me zeker niet te verwaarlozen. In principe zou je naadloze precisiebuis moeten hebben.

Naadl kdg precisiebuis EN10305-1 E235+N/E235+C | MCB

Deze buis zou eigenlijk heel netjes aan de maat moeten zijn. Tenminste ik heb er heel goede ervaringen mee op het werk. Lagers passen er perfect in. Maarja. Als particulier kun je niks bij MCB kopen. Als je ergens zo'n stuk buis wil kopen moet je dus even op de normering letten! dan moet het lukken.

Succes ermee!

Later,

Loek
Ik had al wat bedrijven benaderd, maar deze kleine hoeveelheden leveren de meeste niet. Ook geven ze aan dat hier ook nog een tolerantie op zit. Maar ik heb nog wat vragen uitstaan dus wie weet!
 
precisie bussen voor op de einden laten draaien (5cm is meer dan lang genoeg)zodat er geen speling meer op de as zit, en het tussendeel opvullen stuk buis dat je nu hebt, en zorgen dat alles wordt opgespannen bij het vast zetten van de brug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
precisie bussen voor op de einden laten draaien (5cm is meer dan lang genoeg)zodat er geen speling meer op de as zit, en het tussendeel opvullen stuk buis dat je nu hebt, en zorgen dat alles wordt opgespannen bij het vast zetten van de brug.

Dit!

Over het hele stuk een nauwkeurige binnenmaat realiseren lijkt mij geen doen? (maar ben geen metaalbewerker). Anders de bussen voor de naaldlagers laten maken in je gewenste maten, als dat een beetje te doen is (hardheid/afwerking?).
 
Dit!

Over het hele stuk een nauwkeurige binnenmaat realiseren lijkt mij geen doen? (maar ben geen metaalbewerker). Anders de bussen voor de naaldlagers laten maken in je gewenste maten, als dat een beetje te doen is (hardheid/afwerking?).
Ik denk dat dit hem inderdaad wordt. Als ik geen bevredigend antwoord krijg van een aantal gemailde leveranciers laat ik 2 bussen op maat maken. De rest vul ik dan op met de buis die ik al heb.

Bedankt voor het meedenken!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Klaar! En past als een nieuwe! Ik heb 2 bussen laten draaien van 5cm deze passen precies op de plek waar de naaldlagers zitten. De oude bus heb ik gebruikt om het middengedeelte op te vullen. Bedankt voor het meedenken!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan