Racefit/SC project te veel db

^DMP

MF'er
11 nov 2022
85
26
Tilburg
Ik wil een gixxer 750 uit 2008 kopen. Deze gixxer heeft nog een standaard uitlaat. Ik wil hier gelijk een nieuwe uitlaat bij halen. Ik zou wel een Racefit growler of een SC project GP-M2 erop willen zetten maar ik vraag mij af of ze niet te luid zijn. Heeft iemand hier ervaring mee??

Als iemand een andere uitlaat weet dat ook mooi geluid maakt maar binnen de normen dan hoor ik dat ook graag 😁
 
Ok, dan zal het allemaal wel; e-keur zegt niks, het gaat enkel om het volume.


Mag ik het dus dan ook omdraaien? Een uitlaat zonder E-keur die ik stil heb gemaakt gaat mij nooit een boete opleveren?
Ik heb het niet over Duitsland, want daar schijnt E-keur gewoon een verplichting te zijn ongeacht het volume.


En daarnaast, wat zegt de term 'for race use only' dan eigenlijk? Als ik die uitlaat stil maak middels een eigen db-killer, is ie dan ook voor de straat in orde?
Die kreet geldt alleen in de vorm zoals jij hem uit de doos haalt, als jij hem zo modificeert dat ie stil is mag hij wel.
Dat is de theorie, een agent zal in de praktijk achter zijn oren krabben wat hiermee te doen.
Maar een goede meting zal dan bevestigend moeten zijn.
 
Dit is het idee van de voorpoten volgorde van de platen.
20240109_091931.jpg
 
Zoals eerder genoemd maken fabrikanten hetzelfde type demper voor meerdere motoren. Dan passen ze alleen de bocht aan.

Maar het lijkt me stug dat ze elk model motor gaan testen op een testbank/db meting etc. Al helemaal als de montage hetzelfde is tussen bouwjaren maar de typegoedkeuring gaat veranderen naarmate hij nieuwer is (minder db's mogen hebben).

Dan zou je voor 1 type demper honderden motoren moeten gaan testen..
 
Ik heb begin vorig jaar m’n motor besteld met een af fabriek Akra demper; ik ga ervan uit dat die voldoet aan de regelgeving, en dus geen problemen oplevert.
IMG_1787.jpeg
 
Akrapovic levert altijd kwaliteit. Daar zit je zeker goed mee. Die leveren ook vaak "OEM/Fabriek af" spul voor BMW etc.

Heb zelfs voorbeelden gezien waar de Akra stiller was dan origineel.
 
Heb op m'n s1000r een fabrieks-af akra demper.
Helaas zit er geen e-keur op.

Belachelijk, want kan er nu niet Duitsland mee in.

En ja, ik weet dat hij legaal stil is, maar toon het maar aan.
Volgens mij werkt dat daar niet zo, als je staande word gehouden doen ze een meting met een ruime marge. Voldoe je aan de voor jou motor gestelde limiet is er niks aan de hand. Een E-keur zegt iets, maar niet alles want wie zegt dat er niks gemodificeerd is aan de uitlaat naderhand.
 
In Duitsland is het toch weer anders voor Nederlanders? Want hier mag het wel; dus dan daar ook ofzoiets?

Voor Duitsers zelf mag je daar nog geen valbeugel op je motor zetten als deze niet "Tuv" gekeurd is etc. En heb je remhendels uit ali-land dan mag je de motor laten staan.
 
In Duitsland is het toch weer anders voor Nederlanders? Want hier mag het wel; dus dan daar ook ofzoiets?

Voor Duitsers zelf mag je daar nog geen valbeugel op je motor zetten als deze niet "Tuv" gekeurd is etc. En heb je remhendels uit ali-land dan mag je de motor laten staan.
Als je met een niet goedgekeurd uitlaatsysteem rijdt kun je als buitenlander ook jouw motor gewoon laten staan in Duitsland en deze met een busje of aanhanger op komen halen.

Ze passen daar de eu regels gewoon strenger toe dan hier in NL.
 
Heb op m'n s1000r een fabrieks-af akra demper.
Helaas zit er geen e-keur op.

Belachelijk, want kan er nu niet Duitsland mee in.

En ja, ik weet dat hij legaal stil is, maar toon het maar aan.
Een af fabriek demper zonder E-keur, dat is vreemd 🤔. Je verwacht dat een fabrikant als BMW alleen goedgekeurde spullen monteert/levert.
 
Een af fabriek demper zonder E-keur, dat is vreemd 🤔. Je verwacht dat een fabrikant als BMW alleen goedgekeurde spullen monteert/levert.
Yep..

BMW Akrapovic sport achterdemper S1000R (K47) S1000RR (K46 2009-2014)

Deze gaat het om.

Er zijn uitvoeringen daar staat de E-keur op de achterzijde (tegen de achterbrug), maar er zijn genoeg exemplaren die dat niet hebben.
Heb veel mensen aangesproken op marktplaats met dezelfde demper en zij hebben allemaal hetzelfde probleem: hij zou goedgekeurd moeten zijn volgens BMW (zelfs zonder db-killer, de katalysator is bij deze s1000r de voornaamste demping), maar er staat niks op de uitlaat.
 
In Duitsland is het toch weer anders voor Nederlanders? Want hier mag het wel; dus dan daar ook ofzoiets?

Voor Duitsers zelf mag je daar nog geen valbeugel op je motor zetten als deze niet "Tuv" gekeurd is etc. En heb je remhendels uit ali-land dan mag je de motor laten staan.
Hier mag het ook niet helaas , maar wij hebben het geluk dat er nauwelijks gecontroleerd wordt op geluid.
Helaas gaat dat veranderen en gaat er wel meer controles komen .
 
Yep..

BMW Akrapovic sport achterdemper S1000R (K47) S1000RR (K46 2009-2014)

Deze gaat het om.

Er zijn uitvoeringen daar staat de E-keur op de achterzijde (tegen de achterbrug), maar er zijn genoeg exemplaren die dat niet hebben.
Heb veel mensen aangesproken op marktplaats met dezelfde demper en zij hebben allemaal hetzelfde probleem: hij zou goedgekeurd moeten zijn volgens BMW (zelfs zonder db-killer, de katalysator is bij deze s1000r de voornaamste demping), maar er staat niks op de uitlaat.
Raar :Y.
 
Ik heb begin vorig jaar m’n motor besteld met een af fabriek Akra demper; ik ga ervan uit dat die voldoet aan de regelgeving, en dus geen problemen oplevert.
Bekijk bijlage 1961177
Een kennis van mij heet een BMW S1000 XR, als die zijn gas open trekt gaat de klep open en breekt de hel los.
Ik durf te beweren dat die demper van Akra op toeren stiller is dan de standaard uitlaat.
Mede op basis van wat ik gezien heb van een andere kennis met een Triumph street triple RS met een Arrow uitlaat die er
als special edition onder zat.
En het smoelt stukken beter dan die standaard pot.
 
Akrapovic levert altijd kwaliteit. Daar zit je zeker goed mee. Die leveren ook vaak "OEM/Fabriek af" spul voor BMW etc.

Heb zelfs voorbeelden gezien waar de Akra stiller was dan origineel.
Komt ook omdat de grootste demper al onder het motorblok hangt, daar wordt de vervangingsdemper op aangesloten.
Verder vind ik er velen hier nogal schijterig, ben al diverse malen door Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland Frankrijk, Luxemburg,
en Belgie gereden met mijn Akra's (db killers en kats erin) en nooit ergens last gehad.
Als je je normaal gedraagt krijg je ook geen last.
En van wat ik gezien, en gehoord :+ heb, hebben ze in genoemde landen aan de locals al hun handen vol _O-
 
Komt ook omdat de grootste demper al onder het motorblok hangt, daar wordt de vervangingsdemper op aangesloten.
Verder vind ik er velen hier nogal schijterig, ben al diverse malen door Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland Frankrijk, Luxemburg,
en Belgie gereden met mijn Akra's (db killers en kats erin) en nooit ergens last gehad.
Als je je normaal gedraagt krijg je ook geen last.
En van wat ik gezien, en gehoord :+ heb, hebben ze in genoemde landen aan de locals al hun handen vol _O-

Simpel, dan voldoe je aan de e-keur eis (duitsland) en is je volume legaal.
Dat heeft niks met schijterig te maken.
Wie niet illegaal rondrijdt, hoeft natuurlijk geen angst te hebben.
Een aantal van de landen die je noemt, doen ook echt niet moeilijk, zoals Italie en Frankrijk en Belgie.

Heb je in al die landen controles op geluid gehad terwijl je in niet legale staat rondreed?
 
Komt ook omdat de grootste demper al onder het motorblok hangt, daar wordt de vervangingsdemper op aangesloten.
Verder vind ik er velen hier nogal schijterig, ben al diverse malen door Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland Frankrijk, Luxemburg,
en Belgie gereden met mijn Akra's (db killers en kats erin) en nooit ergens last gehad.
Als je je normaal gedraagt krijg je ook geen last.
En van wat ik gezien, en gehoord :+ heb, hebben ze in genoemde landen aan de locals al hun handen vol _O-
Maar een Akra met db killer en kat erin klinkt ook gewoon prima beschaafd ..:t

Wel zielig voor die kat.
 
Simpel, dan voldoe je aan de e-keur eis (duitsland) en is je volume legaal.
Dat heeft niks met schijterig te maken.
Wie niet illegaal rondrijdt, hoeft natuurlijk geen angst te hebben.
Een aantal van de landen die je noemt, doen ook echt niet moeilijk, zoals Italie en Frankrijk en Belgie.

Heb je in al die landen controles op geluid gehad terwijl je in niet legale staat rondreed?
Ook met uitlaten zonder E-keur(bij eerdere motoren) maar alleen een Db-killer genoeg 'm, 's gemaakt in Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk.
Als je je normaal gedraagt wordt je ook niet aangehouden.
Ik lees te veel paniek, van dat men Duitsland niet in kan want geen E-keur op de uitlaat. Overigens kunnen ze in Italië heeeeel moeilijk maken als je het bont maakt.
En tenslotte, in Nederland is E-keur niet verplicht dus de verplichting E-keur op mijn uitlaat te hebben geld niet voor mij.
Als ik maar niet boven de geluidsnorm uitkom.
 
Het gaat om fuiken (in bv. de Eifel) he, daar wordt gewoon iedereen even bekeken. Ook als je het niet te bont maakt.
Nee, de kans op een fuik is klein, maar als ie er is, ben je gewoon de sjaak.

Sterker nog, ooit met een groep in Duitsland een hert aangereden (de voorste rijder dan), dan moet je die polizei even bellen. Toen oom agent aankwam, was het allereerste wat hij deed even in de uitlaten kijken met zn zaklamp of er wel db-killers in zaten. Daarna gaf hij onze maat die gevallen was een handje en vroeg ie of alles goed was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan