Loop jij je motor na als het spontaan mooi weer is?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Gisteren heb ik de hele dag gereden, het was heerlijk! Terrasje hier, ff langs bij een kennis en dan weer scheuren.. hoera!
:] :]

Wat mij echter opviel, was de hoeveelheid motorrijders die de motor na 8 maanden uit de schuur hebben gehaald en er niets aan hebben gedaan voor ze gingen rijden. Om maar wat te noemen dat mij en mijn vriendin opgevallen is, in èèn dag:

- Zachte banden (vooral achter). Motoren met 2 personen er op, waarbij de vorm van de band meer op een ingezakte soufflé leek.

- Kettingen die op de snelweg 5cm op en neer stuiteren

- Trage knipperlichten en zwakke koplampen (accu)

- Een voorvork van een geparkeerde motor, waar de olie uit zeek (plasje op de grond).

- Een brik zonder luchtfilters en achter-rem

- Recordhouder: Een motor die naast een terrasje stond (en dus al gereden had), waar de remvloeistof door de ontluchtings-nippel naar buiten kwam druppelen.

Hebben jullie je zaakjes wel voor elkaar? Of denk je "och, èèn rondje maar :X "..?

Nu gaat wellicht iedereen de ridder uithangen, maar wat ik gisteren allemaal zag spreekt dat vrij sterk tegen.. Ik ben er ook niet naar op zoek geweest, het viel gewoon op. :+
 
Laatst bewerkt:
Dat scheelt al een hoop! Ik vraag me af hoeveel van die "het motorseizoen is weer begonnen" ongelukken gewoon stiekem door beroerd onderhoud worden veroorzaakt..
 
Wat mij vooral opviel was dat er al veel chopper rijders zonder handschoenen reden!
Buiten het feit dat het gewoon niet fijn rijdt leek het mij ook nog behoorlijk fris daarvoor!
 
Altijd de standaard controles, voordat ik ga rijden. Ketting gespannen, banden op druk.
Nu eerst nog een complete beurt geven en dan ga ik pas weer rijden.
 
Aangezien ik niet kan wachten tot het mooi weer is, heb ik niets beters te doen dan rondjes rond de motor te lopen. De basis zaken zijn wel weer voor elkaar als ik ga rijden.
 
Doorgereden muv de 3 weken met sneeuw. Bijna alles op orde, deze week pitsstop voor nieuwe bandjes en nieuw dopje voor op de ontluchting van de voorrem. En dan gaat voor mij weer een nieuw jaar van start! (hoe vaak kun je nieuw typen :+)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb misschien 2 maand niet gereden,
maar voor mijn eerste echte ritje dit jaar:
bandendruk gecontroleerd, olie gecontroleerd, rempeil gecontroleerd, ketting gechecked, al wandelend de remmen gecontroleerd (dat niets te vast zat)...

en binnenkort zoiezo een onderhoudje :)
 
Weekje geleden nog een beurt van €500 euro betaald, alles gesteld en vervangen wat vervangen moest worden. Dus ik wel ja :)
 
Eerst proberen of dat ding wel wil starten na 3½ maand voor de deur stil te hebben gestaan...ja hoor, doet ut.
Op naar m'n (volle) garage...effe de accu eruit en alle cellen bijvullen tot maximum.
2½ Liter olie in het carter gekieperd.... |(
Banden op druk gebracht.
Effe aftanken, spullen voor het weekeinde eraan en hup rijden met dat ding.
Conclusie na 150 km: gaat voorlopig niet weg.
 
nou wel 2 van de door jou aangehaalde punten kunnen niet tijdens een enkele rit ontstaan zijn. De overige punten kunnen makkelijk tijdens het rijden ontstaan zijn :X
 
Laatst bewerkt:
Ja!
Zaterdagmiddag een onderhoudsbeurt gehad bij de (erkende)garage.
En vervolgens zondag gaan rijden (zonder na controle).
 
H'm,

De K75RT. Heeft binnenkort een 150k beurtje nodig met verse achterslof (ligt klaar) en een nieuwe remschijf achter.

De GS500. Heeft net een 60k beurtje gehad, gisteren wat roestplekjes weggekrabbeld en opnieuw in de verf gezet. Bij 66k krijgt hij voor een setje nieuwe remblokken.

De Dylan. In april krijgt hij verse olie. Hij heeft nog geen 1000 km gereden sinds het laatste beurtje in april 2011, dus ik verwacht dat veel nog gewoon in orde is. Maar ik moet het wel even controleren, dat is waar. De bandenspanning is vrijwel zeker te laag, ik heb ze lang geleden voor het laatst gecontroleerd / opgepompt.
 
De motor krijgt in de winter altijd een beurt zodat die weer in orde is voor het voorjaar.
Daarnaast kijk ik altijd even of alles nog in orde is voor en als ik weg rij.
Het is gewoon stront vervelend als je in de Eifel stil komt te staan en iemand moet laten komen om de motor op te halen. Dat kost altijd meer geld dan wat preventief onderhoud.
 
Mijn nog uit te voeren actiepunten voordat ik dit jaar ga rijden met de motor (helaas nog niet aan toe gekomen):

controle accu (hangt nu aan een druppellader)
controle bandenspanning en profiel
controle remdruk, globale inspectie van remleiding en werking remklauw
controle verlichting en knippers
controle kettingspanning en nieuwe kettingspray aanbrengen
controle oliepeil (zou nog goed moeten zijn)

Ik heb alles gecontroleerd voor z'n winterslaap gecontroleerd. Het zou allemaal goed moeten zijn, maar hij heeft toch een paar maanden stil gestaan.
Better safe than sorry...!
 
Als ik je verhaaltje lees lijkt het alsof het wel heel erg is gesteld met het Nederlandse motorenpark. Nu lig ik ook niet wekelijks of maandelijks te sleutelen aan dat ding, maar toen ik 'm afgelopen zaterdag heb gewekt uit de winterslaap heb ik toch alles even nagelopen, juist voor de eigen veiligheid! Dus banden, remmen, verlichting, ketting, etc. (accu is in oktober er nieuw ingegaan en heeft aan de druppelaar gehangen)... Dus vergeleken met de voorbeelden van jou doe ik het niet eens heel slecht.
 
Mijn Kawa loop ik altijd helemaal na voordat hij op de winterstaling gaat en dat doe ik vlak na een lange rit kan ik ook voelen hoe alles nog zit. Dingen als remvloeistof vervangen doe ik dan in september vlak voor de winter stop maar nog tijd om goede test ritten te maken.

Mijn GS 500 doe ik helemaal verder niets speciaals aan gezien ik die de winter door rijd en dus feitelijk niet 'stil' staat.

Als ik weer met me Kawa ga rijden, natuurlijk even banden oppompen zonder motor aan even remmen testen en als de motor draait even alle lichten maar dat is het.
 
Ik BRAVOK altijd voor het rijden. Alleen met een zwakke accu ben ik wel eens nonchalant, laadt onderweg wel op. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan