KTM 390 Duke

Die heb ik er in zitten. Ik heb die gemonteerd en rest origineel gelaten. Mijn Vitpilen is daardoor onderin een stuk soepeler geworden.

Ongetwijfeld zal het vast beter zijn met nog een PC er tussen of whatever, maar ik vind dit al een hele verbetering.
 
De eerste pot vanaf de cilinderkop, links van het blok is de catalysator, die wordt geëlimineerd door de pijp die Omedave heeft gefotografeerd (hierboven).
De pot in de pijp op de foto van Omedave is de voordemper, die dus gehandhaafd blijft.
Remus levert een uitlaat zónder catalysator en zónder voordemper.
Als je die monteert zul je iets aan je mengsel moeten doen.

Als je de foto kantelt kijk je (na montage) aan tegen de linkerkant.
Linksboven sluit ie aan op de voorbocht, rechtsonder op de einddemper $_86.jpg
 
De verdikking is de voordemper, vergelijkbaar met die dikke zwarte trommel die vóór de einddemper komt.

Omedave, is het mogelijk dat je ook een foto post van de R6-schokbreker, en dan met name van het onderste bevestigingsoog?
 

Bijlagen

  • IMG_20180917_1317013.jpg
    IMG_20180917_1317013.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 6
  • IMG_20180924_1438370.jpg
    IMG_20180924_1438370.jpg
    602,7 KB · Weergaven: 5
Met de decat van omeDave gemonteerd ipv de cat en zwarte koektrommel geen wezenlijke verandering van het mengsel nodig?

Is zo'n DNA filter wezenlijk anders dan willekeurig welk ander powerfilter (Pipercross, K&N etc)
Het DNA filter hoeft niet geolied te worden en wordt droog gebruikt, of heb ik dit gewoon nog niet gevonden in wat op interweb beschikbaar is?
Mijn ervaring met een K&N filter in een carburateurfiets is dat het mengsel serieus te arm wordt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met die filters is dat ze zeer weinig verschil maken om merkelijk opener te zijn..
 
bedankt Omedave voor de foto's.
kan niet goed zien of het onderste oog uitgedraaid/vervangen kan worden, maar korter maken met een vervangoog lijkt me geen optie..
 
Mijn ervaring met een K&N filter in een carburateurfiets is dat het mengsel serieus te arm wordt.
Ik ben er heel erg positief over. Zeker voor de stapvoets scenarios.

Mocht die meet er komen, en ik kan er bij zijn, dan ga jij lekker een rondje hobbelen op mijn Vitpilen.
 
Mijn dashbord valt af en toe uit.
De controlelampjes blijven het doen, maar het display is zwart.
Zie foto. Niet heel handig. Tot nu toe is het iedere keer na het van het contact halen van de motor en weer aanschakelen daarvan weer goed gekomen, maar je kunt niet overal zomaar even contact af en weer aan doen. Om toch te weten wat de snelheid is heb ik er maar zo'n fietscomputertje op gezet.
Na een week op de SV gereden te hebben was het wel weer geweldig vandaag weer eens op het zadel van de Duke plaats te nemen.
Nu de buitentemperaturen weer wat aan het dalen zijn is helaas ook het afslaan van de motor weer gestart (vandaag 3 keer is een kleine 200 km)
unnamed.jpg
 
nooit last van afslaan, maar goed, onze 390 rijdt dan ook met een PowerTronic...............................;)
 
Doe ik Koen.
Even het 'dikke Duke' topic doorgestruind, en het blijkt op een drag bar te gaan.
Dat stuur heeft helemaal géén rise, en ik verwacht dat in dat geval de stuurarmaturen tegen de kappen naast de tank zullen komen, maar bericht verstuurd. Dank voor de tip!

Mooi Theo !!
Ik ga binnenkort ook even meten.

Dat nieuwe stuur van Rok Bagoros is dat wat ?
Geen idee of het lager is ?
 

Bijlagen

  • B0F25C2E-916F-45CE-808F-23CFF51CB40D.png
    B0F25C2E-916F-45CE-808F-23CFF51CB40D.png
    37,4 KB · Weergaven: 10
Dat stuur is niet lager of veel te weinig lager. 't Ziet er wel gaaf uit.

Afgelopen weekend stond ik met een 390 eigenaar onze motoren even te bewonderen en het geluid van onze Dukes te vergelijken. Hij had er een Leovince sportuitlaatsysteem op, en ik met mijn originele stille uitlaat. Toen ter sprake kwam dat ik best wat meer geluid wil maar geen 500 Euro wil uitgeven voor een Akra oid kreeg ik het advies te proberen wat de originele uitlaat doet bij vervanging van de katalysator door een decat pijp. Er zou dan meer geluid, maar geen vreselijke herrie uit moeten komen. De decat pijp zonder demper zou waarschijnlijk teveel herrie kunnen maken, maar met de decat pijp met de tussendemper erin zou ik met de originele einddemper wel eens kunnen krijgen wat ik zou willen. Het mag van mij best iets harder, maar ik wil nog wel om 8 uur in een woonwijk de motor kunnen starten, zeg maar ;) . De sportdemper met de dB killer erin is het maximum, maar iets tussen origineel en dat zou mooier zijn.
Gewoon een beetje luider, voller en minder gedempt dan origineel. Weet iemand of dat inderdaad wordt verkregen met deze aanpassing?
Een voordeel van gebruik van de originele demper is bovendien dat je gewoon het e-keur daarop nog hebt en dat het er nog vrij origineel uitziet. Dus als het dan niet vreselijk veel kabaal maakt valt het niemand echt op natuurlijk, dus dat lijkt me wel wat.
OmedaveMT, volgens mij is de pijp die jij op MP hebt staan de pijp die de beste man bedoelde, dus de pijp die ik wel eens zou willen proberen.
Heb je 'm nog? Zo ja, kan ik 'm van je overnemen?
Heeft iemand ervaring met zo'n decat in combinatie met de originele einddemper?
Maakt het inderdaad wat meer geluid zonder vreselijk hard te zijn?
 
Helaas eergisteren verkocht. Had je er graag mee geholpen. Ik had de originele einddemper er op. Het was luider, maar opzich niet schrikbarend. Echter op de snelweg waar je natuurlijk tamelijk hoog in het toeren blijft zitten vond ik het wel een beetje veel van het goede. Daarbovenop vond ik de motor ook een stuk slechter lopen. Voelbaar minder vermogen. Alhoewel dat allicht met het standaard luchtfilter beter had geweest.

Idealiter als je gaat dekatten ga je ook voor een ECU modificatie waar ik tevens over heb gesproken met Coober. Die gaf aan heel veel te hebben getest en in geen enkel scenario een gunstige afstelling kon vinden waarbij de katalysator was gedelete. Los van dat allemaal, in jouw scenario had je dan makkelijker gewoon geld kunnen steken in die slip-on.
 
Dank voor je reactie. Ik heb nog nergens geld aan besteed hoor. Ik zal eens kijken of ik zo'n decat-pijpje ergens tegenkom. Mijn ervaring met andere motoren is dat je aan de uitlaatzijde best meer doorlaat mag maken. Zolang je de inlaatzijde origineel laat heeft dat niet veel effect op het mengsel.

EDIT: Hij is toch echt gemaakt voor het doel dat ik voor ogen heb.
KTM 390 DUKE RC390 2017 LEOVINCE DECAT EXHAUST ELIMINATES CATALYST *IN STOCK | eBay
LEOVINCE DECAT PIPE ELIMINATOR EXHAUST
LEOVINCE PART : 8086
LeoVince designed this decat pipe to give you more power, and sound. Their unique primary silencer cuts down the harsh notes from your exhaust system whilst still giving a better more throaty sound, and helps back pressure for a better performing exhaust.
*includes decat pipe, rubber bush, mountings etc
*replaces stock catalyst
*tested to fit with original silencer or LeoVince

Hoe het geluid zal zijn blijft natuurlijk de vraag. Op papier ziet alles er goed uit. ;)
 
Laatst bewerkt:
Theo, jouw bobins had ik eerder in gebruik als crashdoppen voor de achtervork, maar heb ik inmiddels 5 mm ingekort en afgeplat aan de onderkant zodat ik ze als 'vorkverbreders' in gebruik heb genomen om de Duke met dezelfde achterbok op te kunnen tillen als mijn SV. In feite zijn het dus nu weer bobins, maar dan wel voor een bok met vlakke 'lepels.'
Aan de voorkant heb ik inmiddels een setje sliders die hiervoor bestemd zijn.

.slider.jpg
Ik heb ze van iemand gekocht die ze op MP had staan. Volgens mij zijn het gewoon van die AliExperss dingen, maar ze zien er goed uit.
Ik zoek ze ook nog voor de achtervork.
Als ik me niet vergis hoeft dat helemaal niet modelspecifiek te zijn toch?
Gewoon doppen voor 8mm bouten.
Zijn die ook ergens anders te koop dan op Ali?
Heeft iemand van jullie ze wellicht ooit gekocht en achteraf toch niet gemonteerd en ter overname?
Het gaat dus om een setje voor de ACHTERVORK (M8 bevestiging)
Ik ben niet zo'n on-line shopper en ga het liever zelf ergens halen.

Deze zoek ik dus nog.
Iemand?
 

Bijlagen

  • sliders_rear.jpg
    sliders_rear.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
De versie met het tussendempertje doet het hartstikke leuk.
Duidelijk meer geleuid, maar echt niet veel te veel.
Lekker roffelen en knorren bij gas geven en lekker ploffen bij gas dicht doen.
De motor (verder standaard) trekt zeker niet slechter en ik krijg ook niet de in indruk dat ie ergens verkeerd afgesteld staat.
Leuk!

Heeft iemand van jullie de schakelaar die aangeeft dat de koppelingshandle is ingetrokken buiten werking gesteld?
Als je 'm los schroeft van de koppelingshandle krijgt het systeem niet door dat ontkoppelt wordt. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dit effect op de ontsteking en/of injectie heeft. Mogelijk is het van invloed op het afslaan bij intrekken van de koppeling na afremmen op de motor bij lage buitentemperaturen. Ik ga eens proberen wat het doet en of het iets toevorgt of uitmaakt.
Dient het schakelaartje ook nog ergens anders voor?
 
De versie met het tussendempertje doet het hartstikke leuk.
Duidelijk meer geleuid, maar echt niet veel te veel.
Lekker roffelen en knorren bij gas geven en lekker ploffen bij gas dicht doen.
De motor (verder standaard) trekt zeker niet slechter en ik krijg ook niet de in indruk dat ie ergens verkeerd afgesteld staat.
Leuk!

Heeft iemand van jullie de schakelaar die aangeeft dat de koppelingshandle is ingetrokken buiten werking gesteld?
Als je 'm los schroeft van de koppelingshandle krijgt het systeem niet door dat ontkoppelt wordt. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dit effect op de ontsteking en/of injectie heeft. Mogelijk is het van invloed op het afslaan bij intrekken van de koppeling na afremmen op de motor bij lage buitentemperaturen. Ik ga eens proberen wat het doet en of het iets toevorgt of uitmaakt.
Dient het schakelaartje ook nog ergens anders voor?

Bij bepaalde (alle?) Suzuki-injectie modellen loopt de motor op een geheel andere mapping als de koppeling ingetrokken is. Of dit bij KTM dito is geen idee, maar het is mogelijk dat het van invloed is op de loop van de motor.

Het schakelaartje is natuurlijk ook een beveiliging dat je m niet per ongeluk in zn versnelling kan starten.
 
roger_SV,
"leuk!" is zo subjectief, zou je me kunnen zeggen hoe jouw uitlaatsysteem er nu uitziet?
Voorbocht + linkpijp zonder CAT mét voordemper........ en dan? Wat voor einddemper? En met of zonder DBkiller?

Ik ben op zoek naar meer geluid (rij nu met originele uitlaat + Akra zonder DBkiller) en verwacht dat een volledig open systeem te agressief is.
Dus dan blijft de optie Catvervanger met voordemper over.
Als dat maar lekkere klappen geeft.......... een ééncilinder mag best blaffen.......
 
Mijn systeem is helemaal origineel, enkel is het gedeelte links op de foto vervangen door het gedeelte rechts op de foto. Het luchtfilter is ook gewoon origineel. Enorm klappen of blaffen doet ie niet, maar dat wil ik ook niet. Je hoort 'm wel een heel stuk beter. Met name bij acceleratie en afremmen op de motor.
IMG_6064.JPG

Inmiddels de schakelaar bij de koppelingshandle losgehaald, dus permanent gekoppeld. Vanavond ga ik zo'n 45 km binnendoor naar huis, dus ik merk wel wat er gaat gebeuren. Starten in de versnelling doet ie nu inderdaad niet meer, dus na afslaan eerst in neutraalstand zetten. Als deze fix het afslaan helpt voorkomen is dit wel een lastige permanente oplossing. Ik ga zowiezo ook testen wat er gaat gebeuren met de schakelaar in permanent ONTkoppelde stand.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat het alleen een veiligheidsdingetje is, maar ik zal het merken. Als ie 'ontkoppeld' slechter rijdt doet het schakelaartje meer dan dat.
 
Laatst bewerkt:
De 390 roffelt en floddert er lekker op los zo met de decat linkpijp, maar ik durf na een kleine 200 km testen met de schakelaar in de koppelingshandle toch wel voorzichtig te concluderen dat deze niets meer bijdraagt dan voorkomen dat de motor in de versnelling en aangegrepen koppeling gestart kan worden. De helft van de afstand heb ik in permanent gekoppelde en de andere helft in permanent ontkoppelde stand van de schakelaar gereden. Het maakt voor het lopen van de motor en het afslaan niets uit. Het afslaan is niet meer of minder in één van de standen, dus waarschijnlijk doet de schakelaar niets met het motormanagement.

De hele zomer heb ik NERGENS last van gehad, maar nu de temperatuur weer wat lager is steekt het fenomeen de kop weer flink op. Gemiddeld 2-3 keer op een binnendoor-ritje van zo'n 45 km, waarbij het niet uitmaakt of de motor warm of koud is. Best frequent dus en een vervelend modelspecifiek kwaaltje.
Ik zit tegen een oliewissel aan, dus ik zou eens een dunnere olie kunnen proberen. 5W50 lijkt mij OK, maar gezien het feit dat het ook is bij warme motor verwacht ik hier niet veel van, maar nieuwe olie moet er toch in, dus proberen kost niets.
Een gedeelte van de radiateur afdekken waardoor ook bij lagere temperaturen de fan af en toe eens aanslaat en de motor dus warmer wordt (zoals zomers) zou ik ook nog kunnen proberen.

Als dat allemaal niets oplevert lijkt de Power Commander de enige oplossing. Montage blijkt eenvoudig, maar modificaties aanbrengen in een elektrisch systeem dat ik in originele toestand al niet kan doorgronden voel ik niet heel veel voor. Ik denk niet dat ik dat ga doen.
Dan maar proberen of ik mijzelf kan aanleren een beetje 'tussengas' te geven bij remmen tot stilstand, al is dat niet erg logisch. Mogelijk terugschakelen tot de 1 waardoor je met een wat hoger toerental de koppeling al intrekt. Ik probeer wel wat.

Als ik een technische fix heb gevonden laat ik het weten, want ik ben niet de enige bij wie de Duke afslaat en dit als hinderlijk wordt ervaren.

Theo, heb jij de Dukeje eigenlijk al verkocht?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan