KTM 390 Duke

Het artikelnummer is correct, de getoonde afbeelding niet (is van het vorige model).
De schijf komt weliswaar van KTM maar is eigenlijk gewoon een Galfer.
Heb de schijf deels met de €50 KTM Power Parts voucher gekocht voor ca. €175.
Qua remgedrag zal bij normaal rijgedrag niet veel verschil zijn, wellicht bij een noodstop.
Moet zeggen dat de Bremboblokken (BB0235) de moeite waard zijn te monteren, remt merkbaar beter. Dat geldt voor de achterrem (GR18SA) nog meer! De remwerking van de originele achterrem blokken is schandalig slecht.
De KTM powerpart voucher is pas bij besteding vanaf 250 Euro. Was dat bij jou ook?
Dan haal ik er maar direct een setje remblokken bij.
Ik hoop wel dat die onder 'Powerparts' vallen en niet onder normale slijtagedelen.
 
Vanmorgen heb ik de banden die om de 2016 wielen lagen verwijderd en met een kwastje RAL2009 de beschadigde plekjes in de wielen even bijgewerkt. Na een nachtje drogen morgen even heel licht over de verse verf polijsten om de aanzetten weg te werken en dan de winterbandjes erom leggen en balanceren. Met de banden die ik ga monteren heb ik goede ervaring op mijn SV, en ik verwacht dat die banden op een lichtere motor met steviger rijwielgedeelte als de Duke nog beter zal zijn
IMG_6592.JPG

De voorband bleek verkrijgbaar in de originele 110/70-17. De achterband is er niet in 150/60-17, dus ik heb 'm in 140/70-17 besteld. 2,8% meer omtrek, die lager zal uitpakken aangezien de band iets platter wordt getrokken, dus een verwaarloosbaar verschil.
E6F6E088-E62F-42C9-AED1-DAF68576B4A1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met dit schijfje en deze remblokjes zou ie nog beter moeten remmen met het 2016 voorwiel dan met de originele 2017 schijf in het 2017 voorwiel.
IMG_6595.JPG
IMG_6596.JPG

En dat voor een wielsetje dat ik heb gekocht voor de winterbandjes. _O-
 
Ik ben op zoek naar een andere schokdemper, daarom de vraag: kan iemand mij de hart-op-hart maat geven van de originele 2017 schokdemper.
Dus de maat van midden bovenste oog naar midden onderste oog.
 
Ik heb een losse liggen. Ga het zo even meten. Nog meer maten nodig?
 
die twee kleine moertjes bovenop de kop van de schokbreker, weet je toevallig waar die voor zijn?
is daar misschien toch nog iets mee af te stellen?
 
Geen idee. Het werkt de suggestie dat de demping instelbaar zou zijn, maar ik ga er niet aan draaien. Wellicht is het te googelen. Er staat ook een nummer op de unit.
 
OK, inmiddels alweer wat over nat wegdek gereden, dus het wiel is wel weer wat vies van zand (grijzig op de foto), maar de bijgewerkte plekken zijn nog wel te zien als je weet waar je moet kijken. Meest duidelijk in de spaak onderaan de foto.
De wielen van de 390 Duke zijn standaard slecht gespoten. Beetje pukkelig, en er is een erg kwetsbare, zachte lak zonder grondverf gebruikt. Aan de spaken en de velg waren vrij veel plekken waar de verf tot het aluminium eraf was. Waarschijnlijk door het plaatsen van een kettingslot, maar ook op de velgrand door het monteren van een band . Die plaatsen heb ik dus gevuld en na drogen nabewerkt. De gebruikte verf bleek iets lichter van kleur, dus hierdoor kun je nog net zien wat de plekjes waren als je er met je ogen bovenop staat. Als je gewoon naast de motor staat en van een normale afstand naar de motor kijkt valt het nu niet meer op, terwijl de beschadigingen van 2 meter afstand al zichtbaar waren.
IMG-6608.JPG
 
Aha.......... maar als een veringspecialist er dunnere olie voor me in doet (dunner vloeit makkelijker) dan krijg ik misschien een schokdemper die niet meer zo heeeeel laaaaangzaaaaam uitveert.............. klinkt logisch toch?
 
Maar dan ook minder dempt bij inveren. Klinkt ook logisch toch?
:+
WP zit in Malden. Daar moet het na te vragen zijn.
 
Aha.......... maar als een veringspecialist er dunnere olie voor me in doet (dunner vloeit makkelijker) dan krijg ik misschien een schokdemper die niet meer zo heeeeel laaaaangzaaaaam uitveert.............. klinkt logisch toch?

Denk dat je beter even contact op kan nemen met HK suspension.
 
Daar hoor ik inderdaad ook goede verhalen over.

Ik moet zeggen dat ik voor sologebruik (65kg schoon aan de haak dus zo'n 70 kg inclusief motorpak en helm) helemaal niet ontevreden ben over de vering van de 390, al zou de motor aan de voorkant een klein tikkie meer demping mogen hebben. De achterveer heb ik één tandje meer veervoorspanning gegeven dan de fabrieksinstelling, om de boel met mijn lichaamsgewicht wat mooier in balans te brengen dan af-fabriek.
Met twee man (ikzelf inclusief passagier van 50 kg) voel je dat ie achter wat verder inveert, maar zeker niet problematisch. Doordat het stevige rijwielgedeelte (vorken en frame) is er heel goed bewegingsvrij mee te rijden en merk je ook bij lekker sturen niet echt dat er iemand achterop zit. Bij mijn andere motoren is een passagier veel voelbaarder als je begrijpt wat ik bedoel.
Met de duo, 2 zijtassen en een roltas met een complete kampeeruitrusting achterop wordt het wat zwaar aan de achterkant, met een vrij licht voorwiel tot gevolg, waardoor het allemaal wat minder lekker rijdt. Met name het kunnen corrigeren in bochten wordt hierdoor wat minder lekker, dus met volle bepakking wat minder risico nemen en wat behoudender rijden.

Wat is de beperking die jij hebt met de demping/vering?.
Hoe merk je dat er iets niet goed zou zijn?
Waarin openbaart dit zich in tijdens het rijden?
 
Laatst bewerkt:
Dat minder goed dempen bij inveren met dunnere olie....... daar heb je een punt roger_SV.

Belangrijkste reden om een andere schokdemper te willen is de slome uitgaande demping.
Zet de motor rechtop en geef een flinke korte druk op het duozitje: de motor veert in en komt vervolgens erg langzaam terug omhoog, echt langzaam.
Vertaald naar een (slechte) weg (met hobbels): na inveren is de veer nog nog niet terug in de uitgaanspositie als er alweer een andere hobbel/richel komt.
Het gevolg is een deinend, zwabberend weggedrag. Geen grote ramp, maar bij een verder goeie motor valt zo'n mankement op.
Misschien is het exemplarisch (of persoonlijk), zo hebben wij geen klachten over de voorvork.

Ik heb inmiddels contact gehad met heel veel veringspecialistische bedrijven, er zijn oplossingen genoeg,
maar 500 tot 700 euro+ ............. zó groot is onze kritiek nou ook weer niet. Alles in verhouding.
Een R6 veelelement komt niet in aanmerking want die kan ik niet inkorten (of wel?).

Ik zal m'n vraag idd eens voorleggen aan WP in Malden, een van de weinige die ik nog niet gecontact heb.

Mijn zoektocht heeft wel dit opgeleverd, een bedrijf dat veren op maat maakt tegen een redelijke prijs:
Shock Factory : Amortisseurs pour motos
Vooral die ene knop waarmee je in- en uitgaande demping regelt spreekt me aan, we zoeken geen schokdemper met een 1001-instellabyrint.

Bedankt voor het meedenken.
 
Duidelijk. Succes, en ik ben benieuwd of je een financieel haalbare oplossing gaat vinden.
 
Ik heb nu voor een groot deel alle reacties van jullie gelezen omdat ik misschien ook wel een duke 390 wil kopen maar ik heb wel een vraag. Modeljaar 2013 had nog wel enige kinderziektes, wat mij vooral zorgen baarde was het uitvallen van de motor. Kreeg de indruk dat vanaf 2014 dit minder vaak voor kwam, ook had iemand gemeld dat hij allemaal rommel in zijn olie had, dit bleken delen van een sensor te zijn. Vanaf 2017 is het model vernieuwd, is dit model dan ook beter. Ik zit nu te puzzelen welk modeljaar nu het beste is, of maakt het niet zo veel uit.
 
Die troep in de olie zat trouwens in ons 2017 model, dus.........
De kinderziektes zijn wel uit de oudere modellen denk ik.
Het zit 'm vooral in wat je je veroorloven kan en welke je mooier vindt, pré of post 2017. Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan