Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.


*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, een expert, daar worden we wijzer van.

Zie ook mijn post hierboven: zit ik een beetje op de goede weg?

Hoofdschakelaar: check! 3 fase aardlek: check!
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.
 

daar lijkt me de hoofdschakelaar niet voor bedoeld Als het goed is heeft je beveiliging van de krachtgroep en/of motorbeveiligingsschakelaar dan z'n werk al gedaan.

Sinds een paar jaar zijn niet alleen in 400V installaties hoofdschakelaars verplicht, maar ook in 230V installaties.
Reden daarvoor is simpel...... om de beunhazen te beschermen
 
Laatst bewerkt:


uhm... dat dacht ik niet nee
voor zover ik weet ik het een schakelaar en meer ook niet

edit: en waarom zou je er niet meer als 2 ALS's op kunnen zetten?
 
Laatst bewerkt:


spanningsvrij aan de verdeler te werken
 


lijkt me niet maargoed

een hoofdschakelaar is toch gewoon op in 1 keer je installatie spanningsloos te maken.
 
Laatst bewerkt:

Eh ja, natuurlijk is je eigen installatie anders afgezekerd. Dat staat er ook logisch. Bij Nuon stopt het na deze hoofdschakelaar. Het meot dan kloppen met de NEN1010. En het valt dan formeel onder bouw en woningtoezicht. (verbeter me als het niet zo is...)
 
Laatst bewerkt:
Bij een nieuwe installatie moet alles achter een ALS zitten. Met een max van 4 groepen per ALS.

Bij een bestaande installatie geldt de norm van toen het aangelegd werd.


Maar even wat ander: Essent belde vanmiddag op: ze kunnen gewoon al eerder komen: "Heeft u uw groepenkast al klaar?".

Dus volgende week donderdagmiddag komen ze langs.

Dat betekent voor mij: komend weekend (vrijdag maar beginnen, dan zijn de winkels nog open ) de groepenkast aanpassen.

Foto's volgen!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is toch max 4 groepen per ALS?
Ja mijn kennis van huisinstallaties is maar beperkt hoor


uhm normaal gesproken wel (in sommigge gevallen nog niet eens 4)
maar als je max 2 ALS's op een HS mag kom je dus zowiezo niet verder als 8 groepen
en een gemiddeld kastje wat ik hang heeft toch minimaal een 10 groepen.


bedoelde het dus als ik er niet meer als 2 mocht gebruiken achter 1 HS
 


wat er in het kastje onder de meter zit is toch geen schakelaar
als het goed is behoort daar een automaat/zekeringen te zitten!!!


edit: de hele huisinstallatie valt onder de NEN1010
 
Laatst bewerkt:

Ik lees het nu pas goed. Volgens mij verwar je een hoofdschakelaar met een 3 fase automaat.

De eerste is gewoon echt een aan/uit schakelaar, de tweede geeft het effect dat jij beschrijft.
 

dat is goed nieuws (tenminste voor dit topic )


maar aangezien je waarschijnlijk geen zegeverbreking toe mag passen (dus niet spanningsvrij kunt werken) wil ik je toch een paar kleine tips geven voor je eigen veiligheid.



-zorg dat je ergens op staat wat isolerend is
-iets van rubberen handschoenen is ook nooit verkeerd
-en zorg ervoor dat je voor de beveiligingen nooit met een schroevendraaier (of wat dan ook) tussen een fase en nul komt (kan een vlamboog veroorzaken, en daar hoef je nog niet eens contact voor te maken)

en ik wacht met spanning de foto's af
 

Gezien de kans op een vlamboog, kan ik misschien beter een maatje met video regelen ipv zelf foto's maken

Ik sta op hout (parket in de gang). Enne, dat zegel gaat er gewoon aan hoor, ben niet gek!

Ik draai gewoon efkes die hoofdstop eruit, en die gaat mooi in de broekzak.

Ik heb teveel aan elektra gezeten om zin te hebben in continu extra voorzichtig doen, extra blijven opletten, extra afvragen of het wel goed is...

Ik zet mooi mijn nieuwe aggregaatje voor de deur (of in de achtertuin), snoer eraan, bouwlamp erop.

Fasestop eruit, alles losschroeven, nieuw plankje maken voor extra kastje, kastje er op. En dan alle aansluitingen één voor één maken, inclusief een tijdelijke lus, omdat ik ander niet overal spanning heb (vond Essent geen probleem).

Morgen maar eens lekker gaan meten wat er precies op welke groep zit, zodat ik de indeling ook logisch kan maken (dus niet de keuken, badkamer met was/droger en garage op één fase, maar juist een beetje gespreid).

Als ik niet toe kom aan de nieuwe kabel naar de garage, jammer dan. De groepenkast moet eerst op orde zijn, maar ik denk dat het allebei wel goed komt (ik heb verplicht vrij op 2 januari, dus een lang weekendje).

Ik zal vast nog wel vast komen te zitten, en jullie hulp nodig hebben. Dus ik hoop dat jullie net zo rap reageren als ik in troubles zit, als dat jullie de afgelopen dagen deden!!
 
ik zie het al voor me... agregaatje met een bouwlamp, koffiezetapperaat, modem en de pc erop

als je dan toch de hoofd zekering eruit gooit kun je ook wel een tijdelijke aansluiting maken:

zekering eruit draaien --> voeding die vanuit de meter naar de verdeler loopt losdraaien -->
kroonsteentje erop zetten en die weer koppelen aan een los stopcontact
 

Oh ja, das misschien wel handiger ja.

Ik wilde toch van mijn (extra) 8e groep een wcd in de meterkast maken, dus een nieuwe aansluiting (wcd zit er al). Kan ik idd beter even die gebruiken.

Leuke tips hebben jullie!

Jammer dat ik niet mijn aggregaat kan testen Nah ja, dan zet ik die gewoon even aan voor de fun.
 

oww op die manier
ik begon al aan me zelf te twijfelen
 

Roermond licht dichter bij tilburg dan Gouda. Maar op het klavier zal ik je bij staan. maar wel eerst uitslapen. *
 
Laatst bewerkt:
Even een technisch vraagje, voordat ik ga demonteren en monteren.

de vier dikke draden die straks van de meter komen, gaan onderin de hoofdschakelaar. Dat snap ik nog.

Maar met welke kleuren moet ik dan vanuit de hoofdschakelaar verder werken? Moeten dat dezelfde kleueren zijn, of moet ik enkel de Nuldraad blauw houden en de rest met zwart doorverbinden?