Koppeling slip na winterslaapje

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.419
18.554
Zeeuws Vlaanderen
Paniek !!!

Nee, valt mee..

De VFR uit '91 maar eens uit z'n winterdutje gehaald.
Accu even bijladen, lucht in de bandjes.. t is een honda.. dus die doet het gewoon.
Gebruikte olie, de juiste.. :) en niet van de Action.
Ik heb hem géén oliebeurt gegeven.



Máár .. Nu , en dat heeft ie nooit eerder gedaan..
Onder vermogen wil de koppeling een beetje slippen.
Na een stukje de bestuurder en de motor losrijden werd het minder, maar helemaal weg is het nog niet.
( al moet ik het wel steeds gekker maken om hem te laten slippen )

Het viel me wel op, dat na de winterstop de hydraulische koppeling wat lastig ging, maar na even spelen en warmdraaien
was het weg.

Snel oordeel.. even een vloeistof wissel van de koppeling ( ?? )
Of moet ik al op google gaan kijken voor verse platen ?
 
Die zou ik eerst maar vervangen, de vloeistof van je koppeling. Zul je zien dat de remvloeistof in de slave op het blok tegen het zwart aan zal zitten, verse erop en dat alvast uitsluiten.
Slipt ie dan nog kun je eens je hele plaatpakket opmeten.
 
Haal ook meteen de duwpen achter de slave los, trek je er zo uit. Kan een randje vuil of roest op zitten waar hij op blijft hangen, even schoonpoetsen.

Ik heb overigens de hele slave er even uitgepompt en alles schoongemaakt. Daarna ontluchten voordat je de slave terug op het blok monteert, dan kan je met je hand de slave terugduwen en weer net de hendel pompen, maakt het ontluchten heel makkelijk.
 
En het was een mix van allemaal :)

Heb ik zo'n hekel aan he, iemand die wat vraagt en nooit meer de update geeft..

Nah, de remvloeistof was ( ok ok.. nu heet het koppelingvloeistof ) , zelfs voor een chauffeur ondrinkbare koffiedik geworden,
dus wat verse verf afbijt d'r in , en maar 6 doekjes later en 4x opruimen verder het even ververst .

meteen ook even de cilinder d'r af getrokken, en de pen schoon gemaakt..


Stukken beter, slip was weg.. maar deze lange was nog niet tevreden.
Of ik heb wat kracht verloren in m'n linker hand door te lang getrouwd te zijn, of die koppeling gaat te stroef.

Rondje rijden * onder het koppelen , iets zegt er *plop* * , en meteen een stuk soepeler.. maar niet afgedraaide bout soepel..
Het begint er op te lijken dus.. ( honda-san doet aan zelf healing nietwaar )

Brommert weer op de brug gezet, wat.. * fuck bukken * , en dus de echte oorzaak gevonden.. ik was het zelf :)

Als totaal autist met passingen , heb ik m'n china-made rem en koppeling hendel nabewerkt..
( dus ? )
Nou.. die werkplaats.. die is d'r niet voor de show, dus d'r vliegt nog wel eens wat rond aan ijzer en andere shit.

Er zat dus vuil, tussen de koppelings-hendel-aanslag... en aangezien de passing zo krap is. .. juist..

1 bus remreiniger verder.. hij gaat weer soepel.


Hoe simpel het af en toe kan wezen .
 
En het was een mix van allemaal :)

Heb ik zo'n hekel aan he, iemand die wat vraagt en nooit meer de update geeft..

Nah, de remvloeistof was ( ok ok.. nu heet het koppelingvloeistof ) , zelfs voor een chauffeur ondrinkbare koffiedik geworden,
dus wat verse verf afbijt d'r in , en maar 6 doekjes later en 4x opruimen verder het even ververst .

meteen ook even de cilinder d'r af getrokken, en de pen schoon gemaakt..


Stukken beter, slip was weg.. maar deze lange was nog niet tevreden.
Of ik heb wat kracht verloren in m'n linker hand door te lang getrouwd te zijn, of die koppeling gaat te stroef.

Rondje rijden * onder het koppelen , iets zegt er *plop* * , en meteen een stuk soepeler.. maar niet afgedraaide bout soepel..
Het begint er op te lijken dus.. ( honda-san doet aan zelf healing nietwaar )

Brommert weer op de brug gezet, wat.. * fuck bukken * , en dus de echte oorzaak gevonden.. ik was het zelf :)

Als totaal autist met passingen , heb ik m'n china-made rem en koppeling hendel nabewerkt..
( dus ? )
Nou.. die werkplaats.. die is d'r niet voor de show, dus d'r vliegt nog wel eens wat rond aan ijzer en andere shit.

Er zat dus vuil, tussen de koppelings-hendel-aanslag... en aangezien de passing zo krap is. .. juist..

1 bus remreiniger verder.. hij gaat weer soepel.


Hoe simpel het af en toe kan wezen .
Je zit zeker al aan het bier of nie dan? 🍺
 
Mooie update 👍
Ik heb ook wel eens last gehad van een stroeve hendel.
En dan net op het aangrijpingspunt schiet ie door.
lijkt het net alsof je niet kan rijden.
De hendel plus drukstift even schoon maken en smeren lost dat op.
En de vloeistof vervangen pak ik gelijk met de remmen mee, het potje heb je dan toch al bij de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan