klassieke zijspanracer

Vanmiddag genoten van oa het span met Leo en Wim. Wat een gaaf geluid maakt dat ding. En wat gaat dat hard van z n plek.
was leuk vanmiddag Leo.
en goed dat jullie de boel luchtgekoeld hebben gehouden.
ze moesten behoorlijk tillen om die motor uit de sloot te halen.
gelukkig was die wel afgekoeld.
 
Vanmiddag genoten van oa het span met Leo en Wim. Wat een gaaf geluid maakt dat ding. En wat gaat dat hard van z n plek.
was leuk vanmiddag Leo.
en goed dat jullie de boel luchtgekoeld hebben gehouden.
ze moesten behoorlijk tillen om die motor uit de sloot te halen.
gelukkig was die wel afgekoeld.
Watissergebeurt??
 
Dat was in een solo klasse.
Er loopt een brede sloot langs het circuit en daar is er eentje ingegaan
Rijder was ongedeerd werd opgeroepen
 
Was leuk dat jullie er waren. In de 2e manche vloog er voor ons in de chicane nog een span af. Gelukkig zonder lichamelijke schade van de bemanning. Wel schade aan de brommer. Het zit er weer op voor dit jaar, afgesloten met twee goed rijdende spannen. Tevreden.
Oh joh...op de baan voor jullie...dat kan dan eigenlijk Henk geweest zijn? (wij waren ook vroeg weg)
 
Laatst bewerkt:
Ben lang geleden op Man geweest

Viel me toen wel op dat er enorm verschil zat in de balans van de combinatie 's
 
Horizontaal bergbeklimmen, door passagier ofwel aapje.

Mooi uitgelegd. ;)

Hebben ze dat kartbaan versie hier in NL ook? Vast niet toch?

Inderdaad een leuk en informatief filmpje.
Je vroeg naar die kartbaan versie, de zoon van een kennis heeft zo'n ding maar hier in Nederland wordt daar niets voor georganiseerd. Ook de in het filmpje getoonde F2 spannen zie je hier nauwelijks. Eigenlijk alles wat hier in Nederland rijdt zijn F1 spannen. F1 en F2 spannen nogal van elkaar, als er belangstelling voor is wil ik dat wel een keer op een rijtje zetten. In Engeland zijn ze veel meer "zijspan gek" dan hier, ik heb een paar keer meegedaan met het sidecarfestival op Mallory park, alleen maar zijspanracers in diverse klassen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, komt ie dan. Ik ga er een beetje van uit dat iedereen dit topic gelezen heeft:P en weet hoe de zijspanracers er in de jaren 70 er zo'n beetje uitzagen. Het waren over het algemeen sterk verlaagde motorfietsframes met auto- in plaats van motorwielen. Ook werd er in die tijd geëxperimenteerd met raceauto-achtige constructies met chassis van aluminiumplaat. Eén van die constructeurs was de Zwitser Louis Christen die een span had gebouwd waarbij in tegenstelling tot andere spannen het motorblok niet meer onder de rijder was geplaatst maar achter de rijder. Hierdoor moest de wielbasis een stuk langer worden wat de stabiliteit ten goede kwam en hogere bochtensnelheden mogelijk maakte. Tevens maakte Christen gebruik van wielophangingen uit de autowereld, o.a. naafbesturing voor het voorwiel. Dit is een mooi plaatje van een dergelijk span.
racespan1.jpg
racespan4.jpg

Een aantal mensen (vooral in Engeland) vond die ontwikkelingen maar niks, ook omdat die spannen niet bepaald gratis waren en men ook vond dat deze spannen weinig meer van doen hadden van de oorspronkelijke motorfietsen met zijspan. Er werden toen regelementen bedacht waarin alleen spannen werden beschreven die met een buizenframe zijn uitgerust en gebruik maken van een motorfietsachtige voor en achtervork. Motorblokken werden beperkt tot 350cc tweetakten of 600cc viertakten en de rijder moest als vanouds weer over het motorblok knielen.
racespan2.jpeg

racespan3.jpeg
racespan5.jpg

De spannen op de eerste twee plaatjes worden F1 spannen genoemd, die op de laatste 3 foto's F2
 
Nu vergeet je degene die het racen met naafbesturing, autobanden en aluminium monocoque chassis heeft uitgevonden en dat is Rudi Kurth. Louis Christen is wel degene die het groot heeft gemaakt.
Screenshot_20220107-102832_Chrome.jpg
Screenshot_20220107-102749_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je het niet helemaal goed gelezen. Ik schreef, Ook werd er in die tijd geëxperimenteerd met raceauto-achtige constructies met chassis van aluminiumplaat. Eén van die constructeurs was de Zwitser Louis Christen. Tuurliijk, Kurth is zo'n beetje begonnen met raceauto constructie en dan moet je ook Eric Vaugnat benoemen die de Seymaz zijspannen bouwde, maar Christen was degene die het blok achter de rijder plaatste en dat is vooral het onderscheid tussen F1 en F2 spannen.
 
Eric Vaugnat ken ik dan weer niet, weer wat geleerd. Seymaz wel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan