Kettingsmeersysteem: welke?

Nog een tevreden Tutoro Auto gebruiker hier. Niks elektronisch of aansluiten op vacuüm, werkt met een gewichtje wat reageert met hobbels (gewichtje omhoog door hobbel laat de hele tijd iets olie door). Eenmaal instellen en klaar is kees.

Als ik weer een smeersysteem nodig heb (deze zit nu overigens al op de 3e motor onderhand en ziet er nog als nieuw uit en werkt nog perfect) koop ik zeker weer een Tutoro.
 
Ook al gekeken naar de Tutoro Auto?

TUTORO AUTO - KIT 3 - STANDARD

Alleen 1 Potje bevestigen, 1 slangetje bevestigen en ergens richting de ketting leggen, potje vullen met olie,
1-malig afstellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken. (nou ja: als het echt hoost, wat meer olie...)

Niks op electra aansluiten, niks op vacuum aansluiten, niks na ieder tankbeurt aan een plunjer trekken:
als de motor beweegt, geeft hij (volgens ingesteld interval) een drup olie, als de motor stil staat, geeft hij niks.

Super-systeem. Na Osco, Scott en Pro wil ik nooit meer wat anders :N

Gebruik jij ook kettingzaagolie, of de olie van tutoro zelf? Ik denk dat ik deze ook ga bestellen, want ik vergeet altijd mijn ketting op tijd te smeren.

Hoe maak je de eerste keer je ketting zuiver? Parafine had ik ergens gelezen. Is dat veilig? Ik gebruik nu de motul kettingspray, de zooi die in m'n kettingkassen vliegt is haast niet te verwijderen, als kauwgom plakt het overal tegen. Rotzooi, sinds ik die zooi gebruik roest m'n ketting ook. Dat had ik niet toen ik de S100 spray gebruikte.

Ik ga hem zo een mailtje sturen of ik via overschrijving kan betalen. Heb geen paypal, noch credit card...
 
Gebruik jij ook kettingzaagolie, of de olie van tutoro zelf? Ik denk dat ik deze ook ga bestellen, want ik vergeet altijd mijn ketting op tijd te smeren.

Hoe maak je de eerste keer je ketting zuiver? Parafine had ik ergens gelezen. Is dat veilig? Ik gebruik nu de motul kettingspray, de zooi die in m'n kettingkassen vliegt is haast niet te verwijderen, als kauwgom plakt het overal tegen. Rotzooi, sinds ik die zooi gebruik roest m'n ketting ook. Dat had ik niet toen ik de S100 spray gebruikte.

Ik ga hem zo een mailtje sturen of ik via overschrijving kan betalen. Heb geen paypal, noch credit card...
Ketting krijg je prima schoon met WD40 volgens dit filmpje.
Of kettingreiniger of petroleum natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me eens laten vertellen dat dat niet zo best is voor je o-ringen. Maar ik heb geen idee waarom, want het is gewoon diesel en visolie ofziets... Edit:nvrmnd, bedankt voor het filmpje
Ik zal het eens proberen als mijn tutoro aankomt uit Merkelistan. Juist besteld en overgeschreven.

Maakt het iets uit welke de olie je erin doet? Is zoiets (Bosch) of zoiets (McCulloh) goed?
 
Laatst bewerkt:
Gebruik jij ook kettingzaagolie, of de olie van tutoro zelf? Ik denk dat ik deze ook ga bestellen, want ik vergeet altijd mijn ketting op tijd te smeren.
Ik gebruik nu de olie van Tutoro zelf, maar kettingzaagolie werkt ook perfect...

Verder gebruik ik de bijgevoegde nozzle (enkel of dubbel) eigenlijk nooit: ik leidt het olieslangetje onder langs de achterbrug en laat 'm eindigen met het buigzame stukje metaal erin net voor het kettingwiel aan de binnenzijde van de ketting. Werkt perfect...

Hoe maak je de eerste keer je ketting zuiver?
Met diesel: reinigt perfect, is goedkoop en niet schraal.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik heb hem daarstraks bij een Duitse website besteld. 105 euro incl verzending. Kon ook bij een Franse site voor 5 euro minder, maar aangezien het in Frankrijk een beetje vierkant aan het draaien is... Ik wil natuurlijk wel dat hij aan komt, liefst dit jaar nog.

Wat wel sneu is, ik vond een review filmpje van 2013. De prijzen zijn inmiddels zo ongeveer verdubbeld. Maar goed, je spaart nog steeds geld uit als je de verlengde levensduur van ketting en tandwielen mee telt, en het feit dat je geen busjes kettingvet moet kopen. behalve dan voor af en toe de zijkanten vd ketting.
 
Ander voordeel is als je op vakantie gaat.

2jr terug naar Sicilië had ik een bus ketting-spray in mijn tanktas. Niet meer nodig.....
Nu met de OSCO hoef ik alleen nog maar te zorgen voor een vol vaatje olie bij vertrek!
 
Thanks, ik heb hem daarstraks bij een Duitse website besteld. 105 euro incl verzending. Kon ook bij een Franse site voor 5 euro minder, maar aangezien het in Frankrijk een beetje vierkant aan het draaien is... Ik wil natuurlijk wel dat hij aan komt, liefst dit jaar nog.

Wat wel sneu is, ik vond een review filmpje van 2013. De prijzen zijn inmiddels zo ongeveer verdubbeld. Maar goed, je spaart nog steeds geld uit als je de verlengde levensduur van ketting en tandwielen mee telt, en het feit dat je geen busjes kettingvet moet kopen. behalve dan voor af en toe de zijkanten vd ketting.
Misschien nog wat handige tips voor je: Je kunt goed scottoiler onderdelen gebruiken, ook voor de tutoro uiteraard (die zgn dispenser adapter kits zijn erg handig om dingen bij je ketting te positioneren, mooier dan de tutoro oplossing naar mijn mening).

En verder gebruik ik vol synthetische kettingzaag olie (schijnt dat die biologische de boel kan gaan verstoppen op termijn ofzo). Ga binnenkort over op versnellingsbak olie (75w90 a 80w90 ofzo, heb dat nog staan in de garage). Kettingzaagolie is wat plakkerig, en ik krijg dan wat van die sliert(jes) her en der. Dus wellicht is dat met die andere olie verholpen..
 
Naar aanleiding van dit topic vorig weekend de Loobman gekocht. Het is een beetje gepriegel om alles weg te werken (dat zal het waarschijnlijk met elk systeem zijn) maar binnen een half uurtje heb je het erop. Ondanks dat hij strak aan een buis gebonden zit blijft hij een beetje wiebelig met de aangeleverde tie rips, geen probleem maar toch jammer.
Hij smeert goed alleen is het, bij nader inzien, toch aan te raden om hem te installeren op een goed schone ketting omdat hij nu direct onder de oude smeer is gekomen. Er zit nu 10w40 in en de olie is nog vet, zal over wat meer km update geven hoe goed hij werkt op lange termijn.
 
Na het lezen van deze site heb ik de Loobman aangeschaft....

Om hem goed te kunnen installeren heb ik veel How to do filmpjes bekeken. klik hier voor de meest complete instructie filmpje van de Loobman
 
Laatst bewerkt:
Mooiste smeersysteem ;)

20160614_230702_zpswscone9m.jpg
 
Maakt het iets uit welke de olie je erin doet? Is zoiets (Bosch) of zoiets (McCulloh) goed?

Ja, de ene kettingzaag olie is dikker dan de andere.
Ik gebruik ook verschillende oliën voor mijn kettingzagen.
In een elektrische kettingzaag (Husqvarna en Dolmar) heb ik graag dikke olie van Dolmar.
Maar in de Dolmar (motorzaag) gebruik ik Kroon. (is iets dunner)
Bij het gebruik van dunne olie in een Husqvarna gaat er wel 2 keer zoveel (onnodig) doorheen.

Ik kan mij voorstellen dat het bij een kettingsmeersysteem de soort olie óók bepalend is voor het verbruik. (ongeacht de smerende werking)

En ja, kettingzaag olie heeft de eigenschap dat het goed "plakt".

Je zou het misschien gewoon uit kunnen proberen.
Kettingzaag olie is er ook in 1 liter flacons. (Bouwmarkten of Welkoop)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan