Hangt vaak ook van de cataloguswaarde van de motor af. Mijn GSA moest thuis ook nagelvast staan, voor mijn Versys was het stuurslot voldoende. Inmiddels zijn beide motoren alleen nog WA verzekerd, dus eisen van de verzekering zijn voor mij niet relevant op het moment.Mijn verzekeraar vraagt gewoon een ART4 slot en thuis is achter een afgesloten garage of schuurdeur al voldoende.
Klopt wel. Maar in dit specifieke geval heeft mijn Panigale denk ik een hogere cat waarde dan de motor waar ts t over heeft.Hangt vaak ook van de cataloguswaarde van de motor af. Mijn GSA moest thuis ook nagelvast staan, voor mijn Versys was het stuurslot voldoende. Inmiddels zijn beide motoren alleen nog WA verzekerd, dus eisen van de verzekering zijn voor mij niet relevant op het moment.
Waar ben jij verzekerd?Mijn verzekeraar vraagt gewoon een ART4 slot en thuis is achter een afgesloten garage of schuurdeur al voldoende.
Dat hangt er vanaf. Als ze die motor terugvinden met het onbeschadigde slot in een koffer of met zo'n houder aan het frame dan is duidelijk dat je het slot niet hebt gebruikt. Bovendien geldt in civiele rechtspraak over het algemeen "wie eist bewijst". En jij eist schadevergoeding van de verzekeraar dus het is in eerste instantie aan jou om te bewijzen dat de motor volgens de regels op slot stond, niet andersom.Overigens zo’n art 4 schijfslot is natuurlijk nooit te controleren of ie erop stond. Je koopt zo’n slot. Bewaard de bon. Gebruikt hem wat keren zodat de sleutels ‘gebruikt’ zijn en dan is t voldoende. Verzekering kan nooit aantonen of dat ding erop zat of niet…
Wat een onlogische voorwaarden. Meestal is het juist andersom, strengere eisen bij jou thuis dan wanneer je van huis bent!Een ART4 / 5 schijfremslot is thuis voldoende. Op vakantie dus kijken naar een stalling met afgesloten ruimte of een kettingslot mee
Mike , tekst aangepast , verkeerd gelezen door mij. Bij 1000m verwijderd van huis adres is een ketting niet nodig........ alleen een ART 4/5 slotWat een onlogische voorwaarden. Meestal is het juist andersom, strengere eisen bij jou thuis dan wanneer je van huis bent!
ASR. Overigens keren ze thuis wel alleen uit als er sprake is van inbraakschade. Buitenshuis spreken ze van een ART4/5 slot en een af fabriek stuurslot.Waar ben jij verzekerd?
Klopt. Maar als dat slot thuis in de garage ligt…. Ik zet niemand aan tot illegaal gedrag hoor. Ik zeg alleen dat t heel lastig te bewijzen is. En je eigenlijk altijd wel safe zit als je een aanschaf bon en 2 sleutels hebt. Slot er wel of niet op. Overigens staat de Panigale wel altijd op slot hoor. Op plekken waar vaak gestolen wordt of ik de kans groot acht, zoals bijv TT, maak ik altijd ff een foto’tje van t slot wat er aanhangt als bewijs.Dat hangt er vanaf. Als ze die motor terugvinden met het onbeschadigde slot in een koffer of met zo'n houder aan het frame dan is duidelijk dat je het slot niet hebt gebruikt. Bovendien geldt in civiele rechtspraak over het algemeen "wie eist bewijst". En jij eist schadevergoeding van de verzekeraar dus het is in eerste instantie aan jou om te bewijzen dat de motor volgens de regels op slot stond, niet andersom.
Nee, voertuigen met kenteken zijn nooit inboedel.Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?
Goed ideeOverigens staat de Panigale wel altijd op slot hoor. Op plekken waar vaak gestolen wordt of ik de kans groot acht, zoals bijv TT, maak ik altijd ff een foto’tje van t slot wat er aanhangt als bewijs.
Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.Klopt. Maar als dat slot thuis in de garage ligt…. Ik zet niemand aan tot illegaal gedrag hoor. Ik zeg alleen dat t heel lastig te bewijzen is.
Ja dat snap ik. Maar meer dan twee sleutels en een aankoopnota en eventueel een foto van een slot kun je niet bewijzen. Als de motor weg is is die weg.Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.
Ja, dan worden het opeens weer logische voorwaarden!Mike , tekst aangepast , verkeerd gelezen door mij. Bij 1000m verwijderd van huis adres is een ketting niet nodig........ alleen een ART 4/5 slot
Gelukkig heb ik geen camera,s.@MrProper : Ik zal ook eens Univé kijken, daar heb ik al het één en ander.
Er zal vermoedelijk toch zo'n Kriega 5 litertasje komen met een (goed ingepakte) kettingslot erin voor geval dat ik hem ergens moet achterlaten waar het wat minder prettig voelt.
En op slot zetten in mijn garage voelt wel heel raar, ik laat meestal de sleutels in de auto zitten voor geval dat... haast of brand, denk niet dat de verzekering het erg zou vinden als ze de auto niet hoeven te vergoeden?!?!?! Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?
@propje : En opgeven op een ander tijdstip dan dat de camera's aangeven is hier wel een uitdaging, hier komen ze toch wel kijken na een melding van een persoon met een grote universele sleutel die zich bedacht (na het opgestuurd van het filmpje).
Denk je dat dat zo is of is dat ook echt zo? Want op die manier zal de verzekering elke claim van motordiefstal kunnen weigeren. Want hoe bewijs je dat de motor was voorzien van een goedgekeurd slot?Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.
Het is in rechtspraak nooit zwart/wit, als je er met de verzekeraar onderling niet uitkomt zal een rechter er uiteindelijk over beslissen. En dan geldt in eerste instantie “wie eis bewijst”. Dan helpt alles wat je kunt aandragen, regelmatig een foto maken hoe de motor op slot staat, thuis, op diverse vakantieadressen, etc. Hoeft echt niet elke keer, maar een paar keer per jaar is aan te raden. Als een verzekeraar dan nog weigert en jouw verhaal is verder plausibel dan zal een rechter dat wel voldoende bewijs vinden. Ook omdat als de verzekeraar echt keihard waterdicht bewijs eist hij in feite een zinloze polis heeft verkocht en dat zal een rechter ook mee wegen.Denk je dat dat zo is of is dat ook echt zo? Want op die manier zal de verzekering elke claim van motordiefstal kunnen weigeren. Want hoe bewijs je dat de motor was voorzien van een goedgekeurd slot?
Unive geeft ook pakketkorting als je meerdere verzekeringen hebt lopen (Nee ik heb geen aandelen@MrProper : Ik zal ook eens Univé kijken, daar heb ik al het één en ander.
Er zal vermoedelijk toch zo'n Kriega 5 litertasje komen met een (goed ingepakte) kettingslot erin voor geval dat ik hem ergens moet achterlaten waar het wat minder prettig voelt.
En op slot zetten in mijn garage voelt wel heel raar, ik laat meestal de sleutels in de auto zitten voor geval dat... haast of brand, denk niet dat de verzekering het erg zou vinden als ze de auto niet hoeven te vergoeden?!?!?! Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?
@propje : En opgeven op een ander tijdstip dan dat de camera's aangeven is hier wel een uitdaging, hier komen ze toch wel kijken na een melding van een persoon met een grote universele sleutel die zich bedacht (na het opgestuurd van het filmpje).
Helaas doet AON (waar al mijn andere verzekeringen lopen) niet aan motorverzekeringen en inmiddels is opgegaan in OpGroen….dus moest ik op zoek gaan en kwam ik zodoende bij combi motors terecht. In mijn eigen garage voor de vol casco verzekering slechts een art4 slot.Ik heb alles zowel zakelijk als privé via mn vaste tussenpersoon lopen die van de meeste verzekeraars een volmacht heeft. Scheelt ook heuuuul veel in de snelheid en zekerheid van afhandeling van schades o.i.d.