Kettingslot van 5 kilo mee !

Mijn verzekeraar vraagt gewoon een ART4 slot en thuis is achter een afgesloten garage of schuurdeur al voldoende.
Hangt vaak ook van de cataloguswaarde van de motor af. Mijn GSA moest thuis ook nagelvast staan, voor mijn Versys was het stuurslot voldoende. Inmiddels zijn beide motoren alleen nog WA verzekerd, dus eisen van de verzekering zijn voor mij niet relevant op het moment.
 
Hangt vaak ook van de cataloguswaarde van de motor af. Mijn GSA moest thuis ook nagelvast staan, voor mijn Versys was het stuurslot voldoende. Inmiddels zijn beide motoren alleen nog WA verzekerd, dus eisen van de verzekering zijn voor mij niet relevant op het moment.
Klopt wel. Maar in dit specifieke geval heeft mijn Panigale denk ik een hogere cat waarde dan de motor waar ts t over heeft. :+ Niks ten nadele van andere motoren dan he.
 
Overigens zo’n art 4 schijfslot is natuurlijk nooit te controleren of ie erop stond. Je koopt zo’n slot. Bewaard de bon. Gebruikt hem wat keren zodat de sleutels ‘gebruikt’ zijn en dan is t voldoende. Verzekering kan nooit aantonen of dat ding erop zat of niet…
 
Motor NL Clausule DIEFSTALPREVENTIE
Aanvullend op de voorwaarden dient de motor tussen 23:00 en 7:00 uur te allen tijde door middel van een ART categorie 4 of 5
goedgekeurd ketting- of beugelslot rechtstreeks te zijn bevestigd aan een ART – goedgekeurd muuranker of grondanker, of aan een
aard- en/of nagelvast object. Twee motoren aan elkaar wordt ook gezien als aard- en/of nagelvast.

Indien de motor wordt gestald in een goed afgesloten ruimte of wanneer u hemelsbreed meer dan 1.000 meter van uw adres bent is
het toegestaan om de motor alleen door middel van een ART categorie 4 of 5 goedgekeurd slot te beveiligen.
Indien niet aan de
hierboven omschreven preventiemaatregelen is voldaan, bestaat er geen recht op schadevergoeding.

Een ART4 / 5 schijfremslot is thuis voldoende. Op vakantie dus ook ART 4 voldoende . Maar thuis zonder afgesloten stallingsruimte een kettingslot.
Tekst aangepast
 
Laatst bewerkt:
Overigens zo’n art 4 schijfslot is natuurlijk nooit te controleren of ie erop stond. Je koopt zo’n slot. Bewaard de bon. Gebruikt hem wat keren zodat de sleutels ‘gebruikt’ zijn en dan is t voldoende. Verzekering kan nooit aantonen of dat ding erop zat of niet…
Dat hangt er vanaf. Als ze die motor terugvinden met het onbeschadigde slot in een koffer of met zo'n houder aan het frame dan is duidelijk dat je het slot niet hebt gebruikt. Bovendien geldt in civiele rechtspraak over het algemeen "wie eist bewijst". En jij eist schadevergoeding van de verzekeraar dus het is in eerste instantie aan jou om te bewijzen dat de motor volgens de regels op slot stond, niet andersom.
 
Een ART4 / 5 schijfremslot is thuis voldoende. Op vakantie dus kijken naar een stalling met afgesloten ruimte of een kettingslot mee '(
Wat een onlogische voorwaarden. Meestal is het juist andersom, strengere eisen bij jou thuis dan wanneer je van huis bent!
 
Wat een onlogische voorwaarden. Meestal is het juist andersom, strengere eisen bij jou thuis dan wanneer je van huis bent!
Mike , tekst aangepast , verkeerd gelezen door mij. Bij 1000m verwijderd van huis adres is een ketting niet nodig........ alleen een ART 4/5 slot
 
Laatst bewerkt:
@MrProper : Ik zal ook eens Univé kijken, daar heb ik al het één en ander.
Er zal vermoedelijk toch zo'n Kriega 5 litertasje komen met een (goed ingepakte) kettingslot erin voor geval dat ik hem ergens moet achterlaten waar het wat minder prettig voelt.

En op slot zetten in mijn garage voelt wel heel raar, ik laat meestal de sleutels in de auto zitten voor geval dat... haast of brand, denk niet dat de verzekering het erg zou vinden als ze de auto niet hoeven te vergoeden?!?!?! Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?

@propje : En opgeven op een ander tijdstip dan dat de camera's aangeven is hier wel een uitdaging, hier komen ze toch wel kijken na een melding van een persoon met een grote universele sleutel die zich bedacht (na het opgestuurd van het filmpje).
 
Dat hangt er vanaf. Als ze die motor terugvinden met het onbeschadigde slot in een koffer of met zo'n houder aan het frame dan is duidelijk dat je het slot niet hebt gebruikt. Bovendien geldt in civiele rechtspraak over het algemeen "wie eist bewijst". En jij eist schadevergoeding van de verzekeraar dus het is in eerste instantie aan jou om te bewijzen dat de motor volgens de regels op slot stond, niet andersom.
Klopt. Maar als dat slot thuis in de garage ligt…. Ik zet niemand aan tot illegaal gedrag hoor. Ik zeg alleen dat t heel lastig te bewijzen is. En je eigenlijk altijd wel safe zit als je een aanschaf bon en 2 sleutels hebt. Slot er wel of niet op. Overigens staat de Panigale wel altijd op slot hoor. Op plekken waar vaak gestolen wordt of ik de kans groot acht, zoals bijv TT, maak ik altijd ff een foto’tje van t slot wat er aanhangt als bewijs.
 
Klopt. Maar als dat slot thuis in de garage ligt…. Ik zet niemand aan tot illegaal gedrag hoor. Ik zeg alleen dat t heel lastig te bewijzen is.
Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.
 
Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.
Ja dat snap ik. Maar meer dan twee sleutels en een aankoopnota en eventueel een foto van een slot kun je niet bewijzen. Als de motor weg is is die weg.
 
Ik ben bij ASR verzekerd en bij de CRF staat er een extra clausule.


IMG_0986.webp
 
@MrProper : Ik zal ook eens Univé kijken, daar heb ik al het één en ander.
Er zal vermoedelijk toch zo'n Kriega 5 litertasje komen met een (goed ingepakte) kettingslot erin voor geval dat ik hem ergens moet achterlaten waar het wat minder prettig voelt.

En op slot zetten in mijn garage voelt wel heel raar, ik laat meestal de sleutels in de auto zitten voor geval dat... haast of brand, denk niet dat de verzekering het erg zou vinden als ze de auto niet hoeven te vergoeden?!?!?! Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?

@propje : En opgeven op een ander tijdstip dan dat de camera's aangeven is hier wel een uitdaging, hier komen ze toch wel kijken na een melding van een persoon met een grote universele sleutel die zich bedacht (na het opgestuurd van het filmpje).
Gelukkig heb ik geen camera,s.
Ben n.l. niet zo snel bang.
En verzeker eigenlijk niks tegen diefstal.
Alles kan ik zonder zorgen terug kopen.
Volgens mij is m.n huis wel verzekerd bij inbraak.
Maar daar valt niet veel te halen.
 
Alleen hoeft de verzekeraar niet te bewijzen dat de verzekerde zich niet aan de stallingsvoorwaarden heeft gehouden. De bewijslast ligt bij jou als verzekerde.
Denk je dat dat zo is of is dat ook echt zo? Want op die manier zal de verzekering elke claim van motordiefstal kunnen weigeren. Want hoe bewijs je dat de motor was voorzien van een goedgekeurd slot?
 
Denk je dat dat zo is of is dat ook echt zo? Want op die manier zal de verzekering elke claim van motordiefstal kunnen weigeren. Want hoe bewijs je dat de motor was voorzien van een goedgekeurd slot?
Het is in rechtspraak nooit zwart/wit, als je er met de verzekeraar onderling niet uitkomt zal een rechter er uiteindelijk over beslissen. En dan geldt in eerste instantie “wie eis bewijst”. Dan helpt alles wat je kunt aandragen, regelmatig een foto maken hoe de motor op slot staat, thuis, op diverse vakantieadressen, etc. Hoeft echt niet elke keer, maar een paar keer per jaar is aan te raden. Als een verzekeraar dan nog weigert en jouw verhaal is verder plausibel dan zal een rechter dat wel voldoende bewijs vinden. Ook omdat als de verzekeraar echt keihard waterdicht bewijs eist hij in feite een zinloze polis heeft verkocht en dat zal een rechter ook mee wegen.

Daarnaast, een verzekeraar die heel moeilijk doet bij uitkeren zal ook snel zijn klanten verliezen en zal het dus niet snel op een rechtszaak laten aankomen.

Maar dat neemt niet weg dat de bewijslast bij jou als verzekerde ligt en niet andersom wat velen lijken te denken.
 
@MrProper : Ik zal ook eens Univé kijken, daar heb ik al het één en ander.
Er zal vermoedelijk toch zo'n Kriega 5 litertasje komen met een (goed ingepakte) kettingslot erin voor geval dat ik hem ergens moet achterlaten waar het wat minder prettig voelt.

En op slot zetten in mijn garage voelt wel heel raar, ik laat meestal de sleutels in de auto zitten voor geval dat... haast of brand, denk niet dat de verzekering het erg zou vinden als ze de auto niet hoeven te vergoeden?!?!?! Dus waarom de motor op slot, is het dan niet inboedel of zo?

@propje : En opgeven op een ander tijdstip dan dat de camera's aangeven is hier wel een uitdaging, hier komen ze toch wel kijken na een melding van een persoon met een grote universele sleutel die zich bedacht (na het opgestuurd van het filmpje).
Unive geeft ook pakketkorting als je meerdere verzekeringen hebt lopen (Nee ik heb geen aandelen ;) )
In mijn geval (splinternieuwe tracer 9gt+ à 19000 euro) kom ik weg met een roadlok en laat ik mn kettingslot lekker thuis.
Overigens is Unive super snel met uitbetalen, pechhulp, en zijn ze ook niet kinderachtig als er iets is. (Vorig jaar mn nieuwe motor total loss gereden in het buitenland, zeer snel opgelost)
 
Ik heb alles zowel zakelijk als privé via mn vaste tussenpersoon lopen die van de meeste verzekeraars een volmacht heeft. Scheelt ook heuuuul veel in de snelheid en zekerheid van afhandeling van schades o.i.d.
 
Maar in het hele verhaal even terug te komen op het "zware sloten" verhaal, dat hele rechtsysteem van ons is een hele andere discussie.

Verzekeringen:
Gelijk hebben is iets aders dan gelijk krijgen en ik verzeker alleen iets wat ik me op dat moment niet kan veroorloven om nog eens te kopen.
Dus na een paar jaar de motor gewoon gebruikt te hebben gaat deze gewoon een WA-verzekeringen in.
Verzekeringen zijn er niet voor jou, ze spelen in op je een angstgevoel die je eigenlijk al helemaal niet had.


Nu is het al enige tijd geleden dat mijn laatste motor " All- Risk " was verzekerd en wil ik van deze ook weer lang genieten.
Dus als de verzekering buiten het stuurslot en een schijfremslot verder geen eisen heeft, is er dan een lichtgewicht alternatief?

Stel dat ik een weekje ga touren, motor voor een hotel zetten als er geen garage is. Dan zou ik het wel fijn vinden om de Ténéré toch vast te zetten zonder dat er 5 liter (5 kilo) gewicht de hele reis mee te slepen.. Het zal niet meer worden dan een tasje op de buddy en een heel licht rugzakje worden.. On-Off road : travel durty, be dirty ;)
In het verleden probeerde ik het met een u-beugelslot maar soms zie ik ook gevlochten staalkabels voorbij komen.
Zijn die lichter en compacter en most of all is het ook wat?

p.s.
Tijdens het zoeken van verzekeringen zie ik dat er ook gelijk voor duizenden euro's kleding en accessoires verzekerd zijn en als toetje ook een opzittende verzekering..??
-Ik ga gewoon mijn oude jas etc gebruiken!.
-Alleen mijn eigen vrouw gaat wel eens achterop en als het iemand anders is dan wil die het toch zelf?!!? Misschien zie ik het wel verkeerd 😂🤣
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles zowel zakelijk als privé via mn vaste tussenpersoon lopen die van de meeste verzekeraars een volmacht heeft. Scheelt ook heuuuul veel in de snelheid en zekerheid van afhandeling van schades o.i.d.
Helaas doet AON (waar al mijn andere verzekeringen lopen) niet aan motorverzekeringen en inmiddels is opgegaan in OpGroen….dus moest ik op zoek gaan en kwam ik zodoende bij combi motors terecht. In mijn eigen garage voor de vol casco verzekering slechts een art4 slot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan