Robberobbe
MF veteraan
Goedenavond mannen
Ik heb een serieus adviesje nodig van de specialisten....
Het gaat hier om een verbouwde Kawasaki Z1000 uit 1977 waar een Z1000 J motorblok uit 1982 in hangt en waar ik een aantal jaar geleden weer een ander J-blok in heb gehangen i.v.m. een gescheurd carter. Voor het originele J-blok waar ik het gehele binnenwerk van had bewaard heb ik vervangende carterhelften gekocht en alles weer in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten van het originele motorblok heb ik het bijbehorende werkplaatshandboek gebruikt en daarnaast had ik het werkende tweede J-blok op de werktafel staan zodat ik daar ook kon afkijken. Vóór het in elkaar zetten heb ik alles nagemeten en gecheckt om te ziet of er onderdelen waren die aan vervanging toe waren. Het in elkaar bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Eerst nog cilinders laten opboren door JSPP, nieuwe overmaats zuigers gemonteerd, kleppen gesteld, carbs gesyncht, etc. Toen alles in elkaar zat en het motorblok weer in het frame hing was het sleutel omdraaien, starten, en direct lopen. Het blok loopt erg mooi, het geluid a.g.v. het opboren is iets zwaarder, alles is dicht dus geen lekkages o.i.d. dus helemaal top…… MAAR…….
Nu ben ik aan het testrijden en het volgende probleem doet zich voor.
De versnellingsbak schakelt niet zoals ik gewend ben (na 19 jaar) en het voelt ook niet lekker. Daarnaast, als ik bij stilstaan de versnellingsbak in z’n neutraal zet, wil de motor als ik de koppelingshendel los laat nog steeds een beetje vooruit. (wat trouwens bij de eerste x starten niet zo was). Je hoort ook als ik de koppelingshendel los laat dat het toerental van de motor iets daalt omdat het gewicht van de motorfiets + het gewicht van mijzelf het vooruit rollen verhindert. Je ziet ook aan de ketting dat deze trilt omdat er trekspanning vanuit het blok op staat, terwijl het zo moet zijn dat in neutraal er geen aandrijving is en de ketting totale rust heeft. Op de één of andere manier is de 1e versnelling dan toch niet helemaal “los” lijkt mij….
Is iemand hier bekend met zoiets?
Mochten HydroLeo, Moriwakid of Paul Ritzen dit lezen, hebben jullie (hopelijk) een gouden tip?
Tnx
Ik heb een serieus adviesje nodig van de specialisten....
Het gaat hier om een verbouwde Kawasaki Z1000 uit 1977 waar een Z1000 J motorblok uit 1982 in hangt en waar ik een aantal jaar geleden weer een ander J-blok in heb gehangen i.v.m. een gescheurd carter. Voor het originele J-blok waar ik het gehele binnenwerk van had bewaard heb ik vervangende carterhelften gekocht en alles weer in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten van het originele motorblok heb ik het bijbehorende werkplaatshandboek gebruikt en daarnaast had ik het werkende tweede J-blok op de werktafel staan zodat ik daar ook kon afkijken. Vóór het in elkaar zetten heb ik alles nagemeten en gecheckt om te ziet of er onderdelen waren die aan vervanging toe waren. Het in elkaar bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Eerst nog cilinders laten opboren door JSPP, nieuwe overmaats zuigers gemonteerd, kleppen gesteld, carbs gesyncht, etc. Toen alles in elkaar zat en het motorblok weer in het frame hing was het sleutel omdraaien, starten, en direct lopen. Het blok loopt erg mooi, het geluid a.g.v. het opboren is iets zwaarder, alles is dicht dus geen lekkages o.i.d. dus helemaal top…… MAAR…….
Nu ben ik aan het testrijden en het volgende probleem doet zich voor.
De versnellingsbak schakelt niet zoals ik gewend ben (na 19 jaar) en het voelt ook niet lekker. Daarnaast, als ik bij stilstaan de versnellingsbak in z’n neutraal zet, wil de motor als ik de koppelingshendel los laat nog steeds een beetje vooruit. (wat trouwens bij de eerste x starten niet zo was). Je hoort ook als ik de koppelingshendel los laat dat het toerental van de motor iets daalt omdat het gewicht van de motorfiets + het gewicht van mijzelf het vooruit rollen verhindert. Je ziet ook aan de ketting dat deze trilt omdat er trekspanning vanuit het blok op staat, terwijl het zo moet zijn dat in neutraal er geen aandrijving is en de ketting totale rust heeft. Op de één of andere manier is de 1e versnelling dan toch niet helemaal “los” lijkt mij….
Is iemand hier bekend met zoiets?
Mochten HydroLeo, Moriwakid of Paul Ritzen dit lezen, hebben jullie (hopelijk) een gouden tip?
Tnx