Kawasaki Z1000 '77-'83 kenners om advies gevraagd

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Goedenavond mannen :)

Ik heb een serieus adviesje nodig van de specialisten....

Het gaat hier om een verbouwde Kawasaki Z1000 uit 1977 waar een Z1000 J motorblok uit 1982 in hangt en waar ik een aantal jaar geleden weer een ander J-blok in heb gehangen i.v.m. een gescheurd carter. Voor het originele J-blok waar ik het gehele binnenwerk van had bewaard heb ik vervangende carterhelften gekocht en alles weer in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten van het originele motorblok heb ik het bijbehorende werkplaatshandboek gebruikt en daarnaast had ik het werkende tweede J-blok op de werktafel staan zodat ik daar ook kon afkijken. Vóór het in elkaar zetten heb ik alles nagemeten en gecheckt om te ziet of er onderdelen waren die aan vervanging toe waren. Het in elkaar bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Eerst nog cilinders laten opboren door JSPP, nieuwe overmaats zuigers gemonteerd, kleppen gesteld, carbs gesyncht, etc. Toen alles in elkaar zat en het motorblok weer in het frame hing was het sleutel omdraaien, starten, en direct lopen. Het blok loopt erg mooi, het geluid a.g.v. het opboren is iets zwaarder, alles is dicht dus geen lekkages o.i.d. dus helemaal top…… MAAR…….

Nu ben ik aan het testrijden en het volgende probleem doet zich voor.

De versnellingsbak schakelt niet zoals ik gewend ben (na 19 jaar) en het voelt ook niet lekker. Daarnaast, als ik bij stilstaan de versnellingsbak in z’n neutraal zet, wil de motor als ik de koppelingshendel los laat nog steeds een beetje vooruit. (wat trouwens bij de eerste x starten niet zo was). Je hoort ook als ik de koppelingshendel los laat dat het toerental van de motor iets daalt omdat het gewicht van de motorfiets + het gewicht van mijzelf het vooruit rollen verhindert. Je ziet ook aan de ketting dat deze trilt omdat er trekspanning vanuit het blok op staat, terwijl het zo moet zijn dat in neutraal er geen aandrijving is en de ketting totale rust heeft. Op de één of andere manier is de 1e versnelling dan toch niet helemaal “los” lijkt mij….

Is iemand hier bekend met zoiets?

Mochten HydroLeo, Moriwakid of Paul Ritzen dit lezen, hebben jullie (hopelijk) een gouden tip?


Tnx 8-)
 
Koppeling die niet goed vrijkomt?
Hoe oud zijn de platen en is de olie?
Had je een lange testrit?

Hi Jos,

Bij een niet vrijkomende koppeling wordt de versnellingsbak niet ontkoppeld van de aandrijving als je in een versnelling staat. Het gaat er juist om dat als ik naar neutraal schakel en het neutraallampje groen oplicht er toch nog een verbinding is tussen aandrijving en bak. Please correct me when I'm wrong...

De koppelingsplaten zijn rond de 10.000 km oud. Volgens Paul Ritzen (vertelde hij mij enige tijd geleden) zijn die dingen bij normaal gebruik "bomb proof".

Na het monteren van het blok is er uiteraard nieuwe olie in gegaan. Olie is nu 145 km oud.

Testrit gisteren was +/- 130km.
Vandaag stukje van +/- 15 km.
 
Laatst bewerkt:
Ha Robberobbe/ Mastertommy, jullie hebben gelijk, sorry.

Ik had niet goed gelezen en dacht met ingetrokken hendel.
Dan doe je zo'n operatie, knap hoor, maar dan verwacht je dit niet.

Misschien dat Zot nog iets meer kan vertellen.

Succes :)
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je het andere geluid koppelt aan het opboren...
Ik heb met een Z900-Z1000 en Z1R "gespeeld" van moriwaki kit tot 1360 cc kit's en N2O, en nooit iets van zwaardere geluid kunnen waarnemen, dus misschien kun je dat geluid koppelen aan een geluid uit de bak,maar dat was ook geen abracadabra...
Je tandwielen koppelen op de zijkanten met de drie nokjes, als daar iets fout zit merk je dat meteen al maar dan moet je iets heel vreemds aan je bak hebben veranderd, en hele kromme schakelvorken hebben gehad...Stel eerst je koppeling goed af...dan verder kijken
 
Goedenavond mannen :)

Ik heb een serieus adviesje nodig van de specialisten....

Het gaat hier om een verbouwde Kawasaki Z1000 uit 1977 waar een Z1000 J motorblok uit 1982 in hangt en waar ik een aantal jaar geleden weer een ander J-blok in heb gehangen i.v.m. een gescheurd carter. Voor het originele J-blok waar ik het gehele binnenwerk van had bewaard heb ik vervangende carterhelften gekocht en alles weer in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten van het originele motorblok heb ik het bijbehorende werkplaatshandboek gebruikt en daarnaast had ik het werkende tweede J-blok op de werktafel staan zodat ik daar ook kon afkijken. Vóór het in elkaar zetten heb ik alles nagemeten en gecheckt om te ziet of er onderdelen waren die aan vervanging toe waren. Het in elkaar bouwen ging zonder noemenswaardige problemen. Eerst nog cilinders laten opboren door JSPP, nieuwe overmaats zuigers gemonteerd, kleppen gesteld, carbs gesyncht, etc. Toen alles in elkaar zat en het motorblok weer in het frame hing was het sleutel omdraaien, starten, en direct lopen. Het blok loopt erg mooi, het geluid a.g.v. het opboren is iets zwaarder, alles is dicht dus geen lekkages o.i.d. dus helemaal top…… MAAR…….

Nu ben ik aan het testrijden en het volgende probleem doet zich voor.

De versnellingsbak schakelt niet zoals ik gewend ben (na 19 jaar) en het voelt ook niet lekker. Daarnaast, als ik bij stilstaan de versnellingsbak in z’n neutraal zet, wil de motor als ik de koppelingshendel los laat nog steeds een beetje vooruit. (wat trouwens bij de eerste x starten niet zo was). Je hoort ook als ik de koppelingshendel los laat dat het toerental van de motor iets daalt omdat het gewicht van de motorfiets + het gewicht van mijzelf het vooruit rollen verhindert. Je ziet ook aan de ketting dat deze trilt omdat er trekspanning vanuit het blok op staat, terwijl het zo moet zijn dat in neutraal er geen aandrijving is en de ketting totale rust heeft. Op de één of andere manier is de 1e versnelling dan toch niet helemaal “los” lijkt mij….

Is iemand hier bekend met zoiets?

Mochten HydroLeo, Moriwakid of Paul Ritzen dit lezen, hebben jullie (hopelijk) een gouden tip?


Tnx 8-)


Het kan zijn ….
Lagerbus (of indien van toepassing evt zwaarlopend naaldlager in bak tandwiel) die vreet oid`s , die neemt dan de rest van bak mee op sleeptouw ...vandaar het doorduwen ..
 
koppelingsdeksel eraf en ff lopen laten....
veel oliedruk hebben ze niet stationair maar je kunt wel zien of de olie bij de korf komt dan.
daarmee tackel je gelijk de hele smeringsvraag naar de bak.

waren de gleuven waar de stalen platen invallen ook erg ingevreten?
heb je de stalen platen goed om gemonteerd? (snijzijde naar voren)
wederom als je het deksel eraf hebt kun je zien of ie hem scheef wegdrukt of blijft hangen...
 
koppelingsdeksel eraf en ff lopen laten....
veel oliedruk hebben ze niet stationair maar je kunt wel zien of de olie bij de korf komt dan.
daarmee tackel je gelijk de hele smeringsvraag naar de bak.

waren de gleuven waar de stalen platen invallen ook erg ingevreten?
heb je de stalen platen goed om gemonteerd? (snijzijde naar voren)
wederom als je het deksel eraf hebt kun je zien of ie hem scheef wegdrukt of blijft hangen...


Probleem zit in de bak ……..


Check - platenpakket er uit en ketting er af, bak rondraaien en voel . succes ..
rest is onzin..
 
Laatst bewerkt:
Je tandwielen koppelen op de zijkanten met de drie nokjes, als daar iets fout zit merk je dat meteen al maar dan moet je iets heel vreemds aan je bak hebben veranderd

volgens mij kun je die bak dan niet eens in elkaar krijgen...
veel kun je er niet aan fout doen afgezien van die smeringsgaatjes niet in lijn zetten...
overigens krijgen bepaalde delen van de bak dan geen smering en draaien die lagers kapot wat ansich best voor zwaar draaien kan zorgen denk ik....
je hebt die gaatjes toch wel goed zitten mag ik aannemen? (zie wphb)
 
Probleem zit in de bak ……..


Check - platenpakket er uit en ketting er af, bak rondraaien en voel . succes ..
rest is onzin..

Zodra ik gelegenheid heb zal ik dit doen. Mocht het geen verschil maken dan gaat het blok weer uit elkaar om te zien hoe en wat.

Ik zit net nog ff in het WPH te kijken....
Wat gebeurt er als je de schakelvork voor de 1e versnelling verwisselt met de schakelvork voor de 2e en 3e versnelling, of kan dat niet? Dingen lijken op papier identiek.... :X
 
volgens mij kun je die bak dan niet eens in elkaar krijgen...
veel kun je er niet aan fout doen afgezien van die smeringsgaatjes niet in lijn zetten...
overigens krijgen bepaalde delen van de bak dan geen smering en draaien die lagers kapot wat ansich best voor zwaar draaien kan zorgen denk ik....
je hebt die gaatjes toch wel goed zitten mag ik aannemen? (zie wphb)

De bak zelf is ook niet uit elkaar geweest. Alleen uit het blok.
 
Zodra ik gelegenheid heb zal ik dit doen. Mocht het geen verschil maken dan gaat het blok weer uit elkaar om te zien hoe en wat.

Ik zit net nog ff in het WPH te kijken....
Wat gebeurt er als je de schakelvork voor de 1e versnelling verwisselt met de schakelvork voor de 2e en 3e versnelling, of kan dat niet? Dingen lijken op papier identiek.... :X


;)
Kawasaki Z1000R2 1983 EUROPE UK IT NR SD ST CHANGE DRUM, SHIFT FORK - buy original CHANGE DRUM, SHIFT FORK spares online
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan