Gezocht; Kawasaki kenner

Wolfie145

Rookie
13 jan 2022
22
4
Beste forumleden,

Na meerdere pogingen om de compressiedruk van mijn Kawasaki GPZ 750 (1983) op niveau te krijgen ben ik op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen.
Hebben jullie advies of kennen jullie iemand die mij hierbij kan helpen?

Zelf ben ik woonachtig in Hoogeveen (Drenthe), een klein beetje daarbij in de buurt zou fijn zijn 🙄😁
 
Ik ben even benieuwd, als je dat goed vind, naar: Wat is er gebeurd dat de compressie nu niet meer in orde is? Wat heb je in de meerdere pogingen gedaan om die compressie te verhogen, en wat lukte daar wel en niet aan?
 
Uiteraard geen probleem, ik heb de motor op deze manier gekocht dus de voorgeschiedenis kan ik niet vertellen.
Het blok heeft redelijk wat km's gedraaid (80k op de teller) en heeft ongeveer 50% van de voorgeschreven compressiedruk.
- De klepspeling is afgesteld.
- De kleppen zijn opnieuw ingeslepen.
- Nieuwe pakkingen zijn geplaatst.
- Test is uitgevoerd met een beetje olie in de verbrandingskamer.

Ik vermoed dat de zuigerveren zijn versleten, maar ik wil graag eerst een kenner er naar laten kijken voordat ik nieuwe zuigers laat plaatsen i.c.m. honen.

Een vreemde constatering is wel dat de huidige voetpakking (een wat lijkt koperen variant) een stuk dunner is als de originele.
Ik heb een originele (dikkere) voetpakking gemonteerd en de compressiedruk werd daar juist nog minder, wat een logisch gevolg lijkt te zijn.
 
Heb je het gashandvat volledig open gedraaid tijdens de compressietest? De getallen die worden opgegeven in een werkplaatshandboek zijn vaak bij een warme motor met vol open gedraaid gashandvat. Bij een koude motor zal het wat lager uitkomen, maar niet halveren.

Gaf het beetje olie in de verbrandingskamer nog een verschil in de compressiewaarden?
 
Een oude bougie leeg slaan en daar dan een pijpje op lassen/(hard)solderen oid.
Daar een luchtslang op en met de compressor lucht in de cilinder zetten, als de lucht merendeels uit je carterontluchting
blaast zijn de zuigerveren wel aardig versleten.
Tevens weet je gelijk of de kleppen goed afdichten, heb je dat gecontroleerd? Door bv wat wasbenzine in de kanalen te gieten?
 
Uiteraard geen probleem, ik heb de motor op deze manier gekocht dus de voorgeschiedenis kan ik niet vertellen.
Het blok heeft redelijk wat km's gedraaid (80k op de teller) en heeft ongeveer 50% van de voorgeschreven compressiedruk.
- De klepspeling is afgesteld.
- De kleppen zijn opnieuw ingeslepen.
- Nieuwe pakkingen zijn geplaatst.
- Test is uitgevoerd met een beetje olie in de verbrandingskamer.

Ik vermoed dat de zuigerveren zijn versleten, maar ik wil graag eerst een kenner er naar laten kijken voordat ik nieuwe zuigers laat plaatsen i.c.m. honen.

Een vreemde constatering is wel dat de huidige voetpakking (een wat lijkt koperen variant) een stuk dunner is als de originele.
Ik heb een originele (dikkere) voetpakking gemonteerd en de compressiedruk werd daar juist nog minder, wat een logisch gevolg lijkt te zijn.
Volgende keer als het spul los ligt even langs een revisiebedrijf, die kunnen de boel accuraat opmeten en je adviseren wat te doen.
Ik denk dat de tolerantie tussen cilinders en zuigers nu gewoon te groot is.

Is het de turbo variant van de 750 trouwens?
 
Heb je het gashandvat volledig open gedraaid tijdens de compressietest? De getallen die worden opgegeven in een werkplaatshandboek zijn vaak bij een warme motor met vol open gedraaid gashandvat. Bij een koude motor zal het wat lager uitkomen, maar niet halveren.

Gaf het beetje olie in de verbrandingskamer nog een verschil in de compressiewaarden?
Beide opties geprobeerd, nagenoeg geen verschil.
Het beetje olie in de verbrandingskamer gaf wel een klein beetje meer compressiedruk, maar niks noemenswaardig.
 
Volgende keer als het spul los ligt even langs een revisiebedrijf, die kunnen de boel accuraat opmeten en je adviseren wat te doen.
Ik denk dat de tolerantie tussen cilinders en zuigers nu gewoon te groot is.

Is het de turbo variant variant?
Nee, helaas niet de turbo-variant. De GPZ is de basis voor een zelfbouw.

Alle goede adviezen worden uiteraard van gewaardeerd! Echter de initiele vraag over een kenner/specialist in de buurt is nog niet beantwoord, het zou mooi zijn als iemand daar nog advies in heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan