K1100lt span

Zo even een kleine update,
vanavond afneembare plaat gemaakt voor de linker schoor en de gaten in de hoeklijnen gezet voor de stangkoppen. dus die kunnen nu ook gehecht worden. Had ik vanavond even geen zin meer in. Dus dat komt van de week samen met de foto's

Ben benieuwd!
 
Oeps vergeten plaatjes te maken, maar de storingen in de electriek zijn voor nu weer even over (lijkt het)
 
ow kom er eens kijken wat er in mijn schoentje zit:

IMAG0074.jpg


arme postbode :+ 3 nieuwe smart velgjes voor CB
 
Dat dacht ik ook,
ben even zo vrij geweest om de tekening van je site te pikken en die even door te zetten naar mijn neefje, die kan waarschijnlijk de adapter draaien en ook de naaf voor het zijspan wiel.
Nu nog even een antwoord van Enigma en we zijn aardig rond.
Wil deze week verder met het subframe, waar ik dan de eerste stukken pijp aan wil gaan hechten. Al met al moet het dan wel eens wat gaan worden
 
En daar ben ik weer.
Ik ben aan het nadenken over de lagers die ik wil gaan gebruiken voor het zijspan wiel. Heb zo eens wat rond gevraagd, want ik ben simpelweg niet zo thuis in de lagers.
Eerst kwam iemand met de suggestie om een simpele bronzen bus te gebruiken als lager. Eigenlijk net zoals bij de achterbrug van een CB400, maar dat draaipunt wordt natuurlijk maar in 1 richting belast, want de zijdelingse krachten zijn vrij beperkt. Of tenminste aanzienlijk minder dan bij een zijspan wiel.

Een andere optie en die werd me door een andere kennis aangeraden is om 2 conische lagers te gebruiken met een stalen afstandsbus er tussen. Die constructie heeft hij zelf ook in zijn Harley span zitten en die heeft zich op zich al behoorlijk bewezen.

Wat nu te kiezen, ik moet nog een naaf laten maken, dus die maat lijkt mij niet zo beperkend, dat kan gewoon pas gemaakt worden op de lagers die erin zitten.

ik wil iig gebruik maken van een algemeen verkrijgbaar lager, want ik wil toch wel afstanden gaan maken met het span en dan wil ik niet in de situatie komen dat ik ergens in the middle of nowhere sta met een lager te barsten en dat dat dan nergens te krijgen is.

Wat is wijsheid?
 
Ik denk dat het wijsheid is een bestaande naaf te nemen. De heren Halflive en konsorten hebben hier aardig kijk op. Kost het je niet al te veel. (laten) maken is vaak duur. succes.
 
conische lagers is het mooist. Als je een brug neemt met een 20mm as kan je lagers nemen van 47mm uitwendig, daar kan je prima conische lagers voor krijgen. Voor het scharnier van de brug kan je nog wel brons gebruiken, voor het wiel kan dat zeker niet. Een tussenbus kan, maar hoeft niet. Als je een kantelenmoer gebruikt met een gaatje door de as draai je het wiel vaster tot hij zwaar gaat draaien. Dan draai je de kantelenmoer terug tot het gaatje oplijnt. Een conisch lager moet namelijk altijd wat voorspanning hebben.

Maar ik zou op de sloop een VW naaf halen en die op de brug lassen. Dan heb je lagering, rem en wiel in een keer klaar.
Ik heb laatst ook een foto gezien van een zijspan met een eenarmige Honda achterbrug. Dan heb je ook in een keer alles klaar, met een 16 of 17" wiel met schijfrem. Dat ziet er heel gaaf uit.
 
Laatst bewerkt:
hmm ik heb natuurlijk al een wielophanging liggen, dus dan lijkt het me handig om te gaan zoeken naar een smart naaf, gezien dat ik nu 3 keurige smartvelgjes heb liggen lijkt me dat dan de minste moeite.
Dan blijft er alleen de adapter voor het achterwiel van de motor over (want de voorvork laat ik bouwen) en wordt dan gelijk pas op de smart velgen.
 
Ziet er zeker goed uit, ga zo vanuit mijn werk maar eens kijken op de sloop in de Velserbroek, eens even zien of er misschien een smart staat met schijfrem achter en eens horen wat ze voor een dergelijke naaf moeten hebben
 
Je kunt de voornaaf ook gebruiken. Dat is een simpel ding met een flensje en lagers ineen. Het kost nieuw iets van 80 euro. Dan moet je wel een as maken, zo dik als een Smart as.
Op de sloop kan je natuurlijk wel de naaf met schijf en klauw tegelijk kopen. Als je dubbel koopt, kan je zowel je voorwiel als je zijspanwiel Smart maken.
28230.jpg

Deze kost 60 euro

Suspension_HubPL.jpg

Deze kost 90 euro
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
Deze kost 90 euro

Ik heb deze, de achternaaf van een smart, gecombineerd met een schijf. De schijf heb ik een stuk afgedraaid omdat er anders geen Brembo klauw op zou passen maar als je een originele smart remklauw toepast ben je ineens klaar.

Je moet wel iets van een borging maken om er zeker van te zijn dat het binnenstuk niet uit de lagers loopt. Normaal zorgt de aandrijfas daarvoor maar die ga je niet gebruiken op je zijspan wiel. Een flinke bout met aan weerszijden een sluitring is voldoende.
 
Hmm ik heb gisteren op de sloop een smart gevonden, de boel is redelijk roestig vooraan, maar goed dat moet wel te doen zijn.
Moet even 1 van de nieuwe velgjes gaan passen voor de zekerheid, maar ik heb nu 3 nieuwe velgen liggen (speciaal voor dit project besteld) en die wil ik dan ook graag gaan gebruiken.

Maar is een smartklauw niet overbemeten voor het zijspan wiel? maw hoe kan ik de remdruk een beetje fatsoenlijk reduceren, zodat ik goed verdeeld kan remmen?
 
Ik denk dat de remkracht van zo'n smartding wel meevalt. Die zijn meer ontworpen op levensduur dan op prestatie. Viking heeft een 2e in zijn voorwiel gebouwd om dat één niet voldoende was.

Over het reduceren van remdruk is pas geleden hier op het forum nog het een en ander geschreven. Ik kan niet meer terugvinden waar dat was. Volgens mij in een topic van Rutgertjuh
 
Ik denk dat de remkracht van zo'n smartding wel meevalt. Die zijn meer ontworpen op levensduur dan op prestatie. Viking heeft een 2e in zijn voorwiel gebouwd om dat één niet voldoende was.

Over het reduceren van remdruk is pas geleden hier op het forum nog het een en ander geschreven. Ik kan niet meer terugvinden waar dat was. Volgens mij in een topic van Rutgertjuh


Ik zit ook heel hard na te denken ja.
Ik weet niet meer of het in mijn topic stond maar er was een post over een remkracht verdeler en hoe je hem kan maken van wat mini onderdelen
 
De klauwen zijn wel enorm groot, maar de remkracht is niet evenredig. Ik zou het eerst zo proberen. Liefst met een aparte rempomp en pedaal voor het zijspan. Anders met een remdrukverdeler er tussen.
 
Ik ga op mijn motor de aparte rempomp eraf halen en alles op één rempomp zetten. Dan hoef je veel minder kracht te zetten. Ik heb ondertussen al een remdruk verdeler van marktplaats gescoord.
Nou nog tijd vinden om hem erop te zetten.

Remdrukverdeler is eigenlijk niet de juiste benaming. Het is eigenlijk een reduceer ventiel want de druk aan de uitgaande kant wordt verminderd. Je moet dus even uitvinden welke van de 2 remmen te hard remt en die zet je op de uitgang.
 
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html
deze zijn ook niet zo heel duur,en daarmee kun je wel in alle gevallen de druk snel regelen
99 euro :)
full

Ik ga op mijn motor de aparte rempomp eraf halen en alles op één rempomp zetten. Dan hoef je veel minder kracht te zetten. Ik heb ondertussen al een remdruk verdeler van marktplaats gescoord.
Nou nog tijd vinden om hem erop te zetten.

Remdrukverdeler is eigenlijk niet de juiste benaming. Het is eigenlijk een reduceer ventiel want de druk aan de uitgaande kant wordt verminderd. Je moet dus even uitvinden welke van de 2 remmen te hard remt en die zet je op de uitgang.
 
Laatst bewerkt:
Dank je,

ja ik weet het moet weer nodig aan de gang.
Okay, heb dus bij Roger een prijs opgevraagd van een enkelzijdige voorvork en een adapter voor mijn smartnaafje op mijn achterwiel.

Verder heb ik een complete naaf incl remmerij van een smart gesloopt en die moet ik nu passend zien te krijgen op de as van de wiel ophanging (zit nogal wat speling in zeg maar)
Verder moet ik de hoeklijnen vast zetten op het subframe en nog steeds een stuk pijp halen om het subframe aan de blokophanging te bevestigen en een bevestiging fabriceren voor de schoorstangen (die heb ik dan weer wel liggen, maar daar zitten nu stangkoppen op ipv gaffels)
 
Terug
Bovenaan Onderaan