Span aan m'n bmw

Mischien helpt het om de krachten te visualiseren....
Gas dicht.. motor remt af.. bak niet = combinatie naar links door duwen van de bak
Gas bij.. motor versnelt.. bak wil achterblijven = combinatie naar rechts door trekken van de bak
 
Interessant om te lezen, dit. Ik ben geen techneut, maar ik heb wel vaker profijt gehad van deskundigen die een rondje op mijn span reden. Mijn tip: Zoek iemand op (bijvoorbeeld op dit forum) die wel alles van geometrie weet, en laat m een stevig rondje op je zijspan doen. Met jezelf in de bak. Ik weet dat er een aantal zijspan-zelfbouwers in de omgeving Middelburg zitten.
En Middelburg is niet ver van bij mij ;)
 
En Middelburg is niet ver van bij mij ;)
Al vaker contact gehad, je bent welkom. Ik HAD een vergelijkbaar span, inmiddels verkocht. Maar ik wel jouwe weleens stukje proberen. Begrijp dat een gezamenlijke kennis, die zeer ervaren is, er ook al mee heeft gereden.

Gewoon welkom voor een bak koffie kan ook hè.
 
Al vaker contact gehad, je bent welkom. Ik HAD een vergelijkbaar span, inmiddels verkocht. Maar ik wel jouwe weleens stukje proberen. Begrijp dat een gezamenlijke kennis, die zeer ervaren is, er ook al mee heeft gereden.

Gewoon welkom voor een bak koffie kan ook hè.
Klopt, Koen heeft er al mee gereden. Maar die kan dermate goed span rijden dat ie met gelijk wel span dingen doet die je niet voor mogelijk houdt. We waren trouwens afgelopen weekend samen op het AET.
laat ons zo afspreken: ik ga het span nog voorzien van een en andere shock achter, als die eronder zit geef ik je een seintje en spreken we af.
de shock van de bak is heel erg slap, dat kan en moet beter. moet ik alleen even tijd voor uittrekken, moet er voor naar die duitse meneer, is op en af dik 1000km rijden.

wordt Vervolgd.
 
Klopt, Koen heeft er al mee gereden. Maar die kan dermate goed span rijden dat ie met gelijk wel span dingen doet die je niet voor mogelijk houdt. We waren trouwens afgelopen weekend samen op het AET.
laat ons zo afspreken: ik ga het span nog voorzien van een en andere shock achter, als die eronder zit geef ik je een seintje en spreken we af.
de shock van de bak is heel erg slap, dat kan en moet beter. moet ik alleen even tijd voor uittrekken, moet er voor naar die duitse meneer, is op en af dik 1000km rijden.

wordt Vervolgd.
Je gaat toch geen 1000km rijden voor een schokdemper voor een bakwiel??? Een zwardere veer erop zetten is hooguit een half uur werk, en als je Hyperpro even belt sturen ze je zo een veer op. Volgens mij kost dat iets van 7 tientjes ofzo. Even de windingen van de huidige veer tellen en de dikte van het materiaal
 
Je gaat toch geen 1000km rijden voor een schokdemper voor een bakwiel??? Een zwardere veer erop zetten is hooguit een half uur werk, en als je Hyperpro even belt sturen ze je zo een veer op. Volgens mij kost dat iets van 7 tientjes ofzo. Even de windingen van de huidige veer tellen en de dikte van het materiaal
Nee, dat zou ik niet doen, ook voor mij is tijd schaars. Rijden dat ik naar die man (Horst Ulrich) zou rijden is dat ik graag wel "profiteren" van zijn ervaring met de vering van een span. Ik heb afgelopen weekend op het AET heel veel spannen gecheckt op de vering, gewoon om te weten wie op welk span met wat rijdt. Het viel me op dat ongeveer de helft van de duitse spannen op vering van die meneer staat. Ik ga er dus van uit dat hij wel weet waar hij mee bezig is. Het zou dus fijn zijn als hij even naar mijn span in totaliteit wil zien, dus vering voor en achter op de motor en de vering van het span. Ik kan wel denken dat de vering van de bak te zacht is, en, ben daar ook wel vrij zeker van, maar, misschien heeft ook de vering van de motor bijstelling nodig. HK is voor mij een stuk dichter, maar, ik zou er me helemaal niet goed bij voelen om spullen te kopen bij de duitse meneer en dan HK de problemen te laten oplossen. En ja, misschien was ik gelijk naar HK moeten gaan maar dat zijn vijgen na pasen.
En goed, ja, het is 1000km, maar, een maat van mij gaat meegaan en we maken er een weekendje toeren in duitsland van. Geen autosnelweg maar fijn binnendoor. kwestie van de pijn te verzachten :)
 
de shock van de bak is heel erg slap, dat kan en moet beter. moet ik alleen even tijd voor uittrekken, moet er voor naar die duitse meneer, is op en af dik 1000km rijden.

wordt Vervolgd.
dat zijn de belangrijkste zaken , shock van zijspanbak moet keihard staan , als je erop duwt mag hij maar erg weinig inveren en dan natuurlijk schock achter motor , als die niet goed staat komt hij in linker bochten uit zijn veren en bij rechter bocht in de veren , kan hem zo maar 10 cm schelen van het ene naar het andere wat niet al te geruststellend werkt..
 
dat zijn de belangrijkste zaken , shock van zijspanbak moet keihard staan , als je erop duwt mag hij maar erg weinig inveren en dan natuurlijk schock achter motor , als die niet goed staat komt hij in linker bochten uit zijn veren en bij rechter bocht in de veren , kan hem zo maar 10 cm schelen van het ene naar het andere wat niet al te geruststellend werkt..
ik kan de bak nu met de tip van m'n voet tot einde veerweg duwen. niet goed dus....
 
dat zijn de belangrijkste zaken , shock van zijspanbak moet keihard staan , als je erop duwt mag hij maar erg weinig inveren en dan natuurlijk schock achter motor , als die niet goed staat komt hij in linker bochten uit zijn veren en bij rechter bocht in de veren , kan hem zo maar 10 cm schelen van het ene naar het andere wat niet al te geruststellend werkt..
Ik heb ook een tijdje gereden met te zwakke achterschokbrekers, dan krijg je inderdaad dat de neus van de bak gaat duiken bij linkerbochten. Dat is geen fijn gevoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan