Span aan m'n bmw

Intussen weer wat verder met het span. Achterwiel is nu een smartvelg geworden 15 inch. daardoor kon op het span de belachelijk hoge 80 band worden vervangen door een 65. Voor is er de 17 inch velg van een R1150R in gekomen, kon een heel nette kopen bij baboon (mag ik hier namen vernoemen??) voor 75euro, vond ik een koopje. en, toevallig nog in dezelfde kleur van de vorkpoten.
Het geheel is ongeveer 30mm verlaagd, daar kan ik op termijn nog iets mee spelen door lagere banden te plaatsen. Geen idee of ik dat ga doen. de Adapter komt van bij Tripteq. Ik heb nog een paar keer gebeld met de eigenaar van tripteq en dat is een heel vriendelijke man. Hij heeft me een boel tips gegeven in info doorgemaild. Niet dat ik aandelen heb in tripteq of reclame wil maken maar, bon, hij was echt behulpzaam en dat mag toch even vermeld worden.
span ziet er sowieso een stuk beter uit vind ik. Gisterenavond een tocht gemaakt van dik drie uur, het rijdt zeker goed, strakker, maar, de omstandigheden waren er nu niet naar om even flink door te sjezen. of veel plaatsen toch nog sneeuw en ijs op de baan. Wel leuke rit gehad. Mooie test ook voor het AET straks.
de velgen ga ik wel nog zwart laten poederlakken, denk dat dat mooier gaat zijn.

Rest nu nog de voorzijde, het zou mooi zijn moest daar ook een smart velg in komen, maar, dan moet er ook een andere vork in. hoe groot is de kans dat ik dat ergens in tweedehands kan vinden?

en plaatjes uiteraard :)
fijn weekend iedereen. Bekijk bijlage 1965120
Smart velg achterop smoelt goed, maar ik denk, nee weet zeker dat ik deze voorkant veel mooier vind dan met een smart velg. Niets meer aan doen zo. Zie je op het AET
 
Waarom zou je voor een Smart wiel willen? Voor de looks? Houd er rekening mee dat een motorband aan de voorzijde lichter stuurt dan een autoband.
Een Smart in je standaard vork kan ook (met een adapter). Ruud had dat op z'n 1100GS. Een tweedehands schommel voor een R1150GS ga je waarschijnlijk niet vinden...
Waarom? tja, vooral om het technisch kan en omdat ik het niet kan laten om eindeloos te sleutelen ;). Tis ergens een uit de hand gelopen streven naar beter maken denk ik. Of althans proberen.
Ik heb geen tv en zit bijna elke avond in de schuur, heb een boel projecten waar aan gesleuteld wordt. Heel uiteen lopend.
Een smart velg in de GS voorvork? ik heb even gemeten, momenteel heb ik 155 banden op de velg liggen, die zijn ongeveer 152mm breed, tussen de poten meet ik +/- 150mm. Ik zou dus nog voor een 145 band kunnen gaan maar die zal dan toch ook heel nipt tegen de poten aan lopen, ik vraag me af of dat goed komt bij vervorming van van de band door remmen of insturen? de remmen zullen ook niet eenvoudig worden, een schijf aan elke kant lukt denk ik echt niet, zou dan een grote schijf worden die in de velg loopt met twee remtangen. Kan lukken.
Denk je dat er een foto valt de regelen van de fiets van Ruud? ik ken hem nl niet.
 
alu velgen van een smart staan ook mooi, koop je ook voor 25 euro 't stuk
Dat was het oorspronkelijke plan, alleen kon ik die niet vinden voor een min of meer betaalbare prijs. mensen verkopen uiteraard graag een set van 4 en voor minder dan 300 vond ik die niet.
 
Ik vind dit technisch wel heel knap bedacht! maar, vind het er ook niet uitzien om eerlijk te zijn. Tis ook heel veel mekaniek, hoor meer mekaniek hoe meer er kan stuk gaan...
Dit is technisch helemaal niet knap! Hoe kun je nou 3 scharnierpunten op één lijn leggen, das altijd overbepaald! En d'r zit ook een hoop ijzer dat constructief niks doet, dan alleen maar gewicht toevoegen. Dat ziet zelfs een schilder!
 
Dit is technisch helemaal niet knap! Hoe kun je nou 3 scharnierpunten op één lijn leggen, das altijd overbepaald! En d'r zit ook een hoop ijzer dat constructief niks doet, dan alleen maar gewicht toevoegen. Dat ziet zelfs een schilder!
tja, ik wou de bouwer niet affronteren... elementaire beleefdheid zeg maar. mijn eerste idee was ook gelijk van wat een gigantische berg staal hangt daar...
 
Dit is technisch helemaal niet knap! Hoe kun je nou 3 scharnierpunten op één lijn leggen, das altijd overbepaald! En d'r zit ook een hoop ijzer dat constructief niks doet, dan alleen maar gewicht toevoegen. Dat ziet zelfs een schilder!

Ik vind het technisch ook niet zo knap, maar 3 scharnierpunten op 1 lijn leggen dat kan toch wel?
Bijvoorbeeld een deur van een huis, of een krukas.
 
Waarom? tja, vooral om het technisch kan en omdat ik het niet kan laten om eindeloos te sleutelen ;). Tis ergens een uit de hand gelopen streven naar beter maken denk ik. Of althans proberen.
Ik heb geen tv en zit bijna elke avond in de schuur, heb een boel projecten waar aan gesleuteld wordt. Heel uiteen lopend.
Een smart velg in de GS voorvork? ik heb even gemeten, momenteel heb ik 155 banden op de velg liggen, die zijn ongeveer 152mm breed, tussen de poten meet ik +/- 150mm. Ik zou dus nog voor een 145 band kunnen gaan maar die zal dan toch ook heel nipt tegen de poten aan lopen, ik vraag me af of dat goed komt bij vervorming van van de band door remmen of insturen? de remmen zullen ook niet eenvoudig worden, een schijf aan elke kant lukt denk ik echt niet, zou dan een grote schijf worden die in de velg loopt met twee remtangen. Kan lukken.
Denk je dat er een foto valt de regelen van de fiets van Ruud? ik ken hem nl niet.
Ik ben met @PaulRS aan het meten geweest met mijn EML voorwiel. Dan passen de schijven van mijn R1100RS met de remklauwen op de originele vork precies in de 15" velg. Het kan dus precies. Ruud had een complete Smart setup in het wiel. Dus een naaf, schijf en klauw. Duitsers doen het vaak met twee klauwen op de enkele schijf. Er zijn dus mogelijkheden.
Ik heb toevallig dat EML wiel, maar als ik dat niet zou hebben zou ik de volledige Smart setup gaan gebruiken. Maar puur voor de hobby. Een motorband voor rijdt gewoon beter.
 
Ik vind het technisch ook niet zo knap, maar 3 scharnierpunten op 1 lijn leggen dat kan toch wel?
Bijvoorbeeld een deur van een huis, of een krukas.

Bij een krukas is de fout in de uitlijning minder dan de lagerspeling.
Zoniet dan zit er een zwaar punt in een omwenteling.
Bij een deur is de speling op de pen en de vering in de deur groter dan de uitlijn onnauwkeurigheid.
Zoniet dan zit ook hier een zwaar punt in tijdens het verdraaien van de deur.
De overbepaaldheid wordt tegengegaan door een heel hoge productie nauwkeurigheid of door ingebouwde speling en flexibiliteit.
3 stangkoppen op een rij, aan weerszijden strak opgesloten in een gelaste constructie, hebben het geen van allen.
Niet nauwkeurig genoeg, geen speling en geen flexibiliteit.
En daarmee zijn ze overbepaald. Wat Kwastert dus ook al zei.

Daarnaast worden ze ook nog eens zijdelings belast en daar houden stangkoppen ook niet van.
 
Bij een krukas is de fout in de uitlijning minder dan de lagerspeling.
Zoniet dan zit er een zwaar punt in een omwenteling.
Bij een deur is de speling op de pen en de vering in de deur groter dan de uitlijn onnauwkeurigheid.
Zoniet dan zit ook hier een zwaar punt in tijdens het verdraaien van de deur.
De overbepaaldheid wordt tegengegaan door een heel hoge productie nauwkeurigheid of door ingebouwde speling en flexibiliteit.
3 stangkoppen op een rij, aan weerszijden strak opgesloten in een gelaste constructie, hebben het geen van allen.
Niet nauwkeurig genoeg, geen speling en geen flexibiliteit.
En daarmee zijn ze overbepaald. Wat Kwastert dus ook al zei.

Daarnaast worden ze ook nog eens zijdelings belast en daar houden stangkoppen ook niet van.

Dit zijn stangkoppen met draad eraan. Ik schat zo in dat die radiaal op het draadeind net zo flexibel zijn als bij de deur. In de axiale richting kun je het afstellen. Ik denk dus dat het met de over bepaaldheid wel meevalt.

Dat je in deze toepassing beter geen stangkoppen kunt gebruiken daar ben ik het mee eens, maar daar ging het dacht ik niet over.
 
Ik ben met @PaulRS aan het meten geweest met mijn EML voorwiel. Dan passen de schijven van mijn R1100RS met de remklauwen op de originele vork precies in de 15" velg. Het kan dus precies. Ruud had een complete Smart setup in het wiel. Dus een naaf, schijf en klauw. Duitsers doen het vaak met twee klauwen op de enkele schijf. Er zijn dus mogelijkheden.
Ik heb toevallig dat EML wiel, maar als ik dat niet zou hebben zou ik de volledige Smart setup gaan gebruiken. Maar puur voor de hobby. Een motorband voor rijdt gewoon beter.
Bedankt! hier heb ik wat aan. Nu, de komende maanden blijft het span zoals het momenteel is. Het vlak waarop het meest te halen valt ben momenteel ikzelf. Ervaring opdoen. Veel rijden dus de komende maanden, helemaal geen straf :).
 
Smart velg achterop smoelt goed, maar ik denk, nee weet zeker dat ik deze voorkant veel mooier vind dan met een smart velg. Niets meer aan doen zo. Zie je op het AET
dju, zie nu pas je berichtje... ik heb op AET een GS suus gezien, mooi ding! lekker oldskool sportief!
 
Intussen voor de eerste keer met het span naar het AET geweest. Fijne dagen gehad. Was voor mij de eerste keer met span op een autosnelweg die kronkelt tussen de bergen (heuvels). Geen idee of het zo hoort, of het aan m'n span ligt of aan mij maar twas toch met de billen toe. Gisteren in het terugrijden stond er een felle wind, echt felle wind. die kreeg ik op m'n rechterkant. in de bochten naar rechts had ik er echt geen idee van hoeveel marge ik nog had vooraleer het bakwiel ging heffen. tvoelde voor mij echt creepy. sommige stukken hadden op die plaats een verkanting waardoor de combi nog meer vlucht kreeg, dan forse wind aan de rechterkant en een rechterbocht insturen. ik was er niet gerust op. dat in combinatie met aan de voorzijde een TKC 80 noppenband (had ik gemonteerd voor de modder op het AET, bleek er uiteindelijk bijna geen modder te zijn...) gaf me geen fijn gevoel. Kan een combi dan omkieperen? of is dat enkel mijn gevoel.
te vermelden waard: de shock van het span is niet goed, daar moet nog iets mee gebeuren, ding is vreselijk slap. komt het rijden niet te goede.

verder gaat deze avond de TKC 80 eraf, maar, wat dan te leggen? ik heb nog een quasi nieuwe Roadsmart III band liggen, top bandje voor op een sportieve toerder, maar, is dat ook een goeie keuze voor op mijn span? is een 120 70 17, of probeer ik beter een iets bredere band eronder te frotten?

Groeten, G.
 
Tja, een noppenband voor doet al niet heel veel. ik zou een degelijk wegprofiel kiezen daar. Afhankelijk van het type voorvork kan een motorband daar beter op zijn plaats zijn.

Ja, je kunt omkiepen maar daar moet je wel heel wat voor doen. Ga eens op een parkeerplaats staan en laat een maatje je zijspanwiel optillen, je voelt dan heel snel wanneer het ongemakkelijk wordt. Denk dat je schrikt hoe weinig het wiel dan van de grond is. Meestal is even gas los genoeg om het wiel naar de grond te krijgen.

Een slechte schokdemper op het span is niet fijn maar beter dan een op de motor. Voor en achter op de motor mogen ze best een beetje stevig zijn om onnodig inzakken te voorkomen, dan voelt het ook direct minder eng.
 
Ik geef liever wat gas d'r bij als het zijspanwiel licht wordt in een rechter bocht.
Er is me door meerdere partijen verteld dat dat de gebruikelijke techniek is. Alleen ben ik als bestuurder nog zo ver niet. Ik rij span sinds eind vorig jaar, intussen een 4000km gereden, het gaat vlotter en vlotter maar er is ook nog heel veel werk aan de winkel. Als je echt jong bent dan draai je met gemak de gaskraan helemaal open, ik ben 54 nu en dan denk je toch iets meer na. Denk dat dat ook niet slecht is.
 
Het heeft niks met leeftijd of jeugdige overmoed te maken hoor.
Het is al een hele poos geleden dat ik 54 was.
Het gaat een beetje tegen je gevoel in maar meer gas erbij houdt echt je zijspanwiel beter aan de grond.
En je gaat ook soepeler door de bocht.
Maak alsjeblieft niet de fout om het gas dicht te draaien als je wijd dreigt te gaan want dan kom je gegarandeerd op de linker weghelft terecht.
Waarschijnlijk nog op 2 wielen ook.
 
Ik geef liever wat gas d'r bij als het zijspanwiel licht wordt in een rechter bocht.
Hangt bij mij van de bocht af. Lange snelwegbochten vragen erom om gas te blijven geven om het spul aan de grond te houden. Korte bochtjes rechtsom werk af en toe fijner met gas lossen. Hangt heel erg van de snelheid af en het span natuurlijk wat het prettigste werkt.
 
Het heeft niks met leeftijd of jeugdige overmoed te maken hoor.
Het is al een hele poos geleden dat ik 54 was.
Het gaat een beetje tegen je gevoel in maar meer gas erbij houdt echt je zijspanwiel beter aan de grond.
En je gaat ook soepeler door de bocht.
Maak alsjeblieft niet de fout om het gas dicht te draaien als je wijd dreigt te gaan want dan kom je gegarandeerd op de linker weghelft terecht.
Waarschijnlijk nog op 2 wielen ook.
Dank! Hier heb ik echt wat aan. Zoals je aangeeft, het gaat tegen je gevoel in. Hoofd zegt remmen. Dan is het moeilijk om gas bij te geven.
Maar, als ervaren rijders me garanderen dat gas geven de oplossing is dan ga ik dat ook doen.
ook je opmerking omtrent het op linkervak terecht komen klopt, een paar keer uit schrik het gas dicht gedraaid, ding wringt gewoon keihard naar links dan. Fijn forum dit :)
 
Interessant om te lezen, dit. Ik ben geen techneut, maar ik heb wel vaker profijt gehad van deskundigen die een rondje op mijn span reden. Mijn tip: Zoek iemand op (bijvoorbeeld op dit forum) die wel alles van geometrie weet, en laat m een stevig rondje op je zijspan doen. Met jezelf in de bak. Ik weet dat er een aantal zijspan-zelfbouwers in de omgeving Middelburg zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan