Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zet je de chromen delen ook in de Action-primer? Ik heb het geprobeerd met een std. bouwmarkt-primer, maar dat liet snel los. Heb begrepen dat Hamerite non-ferro primer geschikt is voor chroom ed. Iemand ervaring?
Ik heb zelf de binnenpoten van mijn voorvork eerst met een lamellenschijf helemaal kaal geschuurd. Dat was misschien 20 minuten werk, zo dik is de chroomlaag op een jawa helaas niet. :(

Ik vraag me overigens af of ik de originele bobines niet door een willekeurige andere kan vervangen. En dit voorlopig met behoud van de nog originele contactpunten.
Jaren geleden bij mijn KLX650R crossmotor had de motorzaak er ook een bobine opgezet die ze nog hadden liggen.
Dat zou in principe gewoon moeten kunnen, de bobine doet niets anders dan 12 (of 6) volt omhoog schoppen naar een spanning hoog genoeg voor een vonk, dat is vrij universeel toepasbaar. Ik heb ooit gelezen dat 6 en 12 volt bobines in principe gelijk zijn, de spanning op de bougie zou bij 6V gewoon een stuk lager zijn. (correct me if I'm wrong :))
 
Dat zou in principe gewoon moeten kunnen, de bobine doet niets anders dan 12 (of 6) volt omhoog schoppen naar een spanning hoog genoeg voor een vonk, dat is vrij universeel toepasbaar. Ik heb ooit gelezen dat 6 en 12 volt bobines in principe gelijk zijn, de spanning op de bougie zou bij 6V gewoon een stuk lager zijn. (correct me if I'm wrong :))
Ooit eens gelezen dat Harley rijders de bobine van een 2CV toepassen om de betrouwbaarheid te verhogen.
En bij het Googlen gisteravond laat kwam ik uit op een 2CV forum die Harley bobines installeren. :+

Wat is trouwens de onstekingsvolgorde van de Jawa?
Het is toch geen paralleltwin. :? :$
 
Ooit eens gelezen dat Harley rijders de bobine van een 2CV toepassen om de betrouwbaarheid te verhogen.
En bij het Googlen gisteravond laat kwam ik uit op een 2CV forum die Harley bobines installeren. :+

Wat is trouwens de onstekingsvolgorde van de Jawa?
Het is toch geen paralleltwin. :? :$

Ehm je hebt intussen toch wel op je motor gereden en horen/zien lopen????
Je lijkt weer aan te geven dat je geen idee hebt hoe het spul in elkaar zit-niet lullig bedoelt-
lees het WPH eens door, uiteraard zijn de kruktappen 180 graden t.o.v elkaar verdraaid.
Bobines kun je bij de autosloperij halen. liefst 1 met contactpunten. Die met electr. ontsteking zouden een hogere aansturingsspanning hebben??
Ik heb dnepr's, mz'tjes, triumphs en andere motoren met autobobinse goed laten lopen..
 
Laatst bewerkt:
;)

Leuke verbouwing trouwens, wat voor onsteking heb je erop, en wat merk je van de Mikuni? :)
Wie heeft die uitlaatjes aangepast, eerste stukje is wel origineel denk ik. (tot de veer)


Ik vraag me overigens af of ik de originele bobines niet door een willekeurige andere kan vervangen. En dit voorlopig met behoud van de nog originele contactpunten.
Jaren geleden bij mijn KLX650R crossmotor had de motorzaak er ook een bobine opgezet die ze nog hadden liggen. :? :)

Ik heb een vape ontsteking erin, bij Jaap Lenting gekocht. Met de mikuni is de stationair loop een stuk beter geworden, gasreactie beter en de vermogensafgifte ook vloeiender :)
Wat betreft de uitlaten heb ik alles zelf gedaan, ik heb zelf de spruitstukjes gemaakt en de uitlaten zelf zijn van een RD350. Nu is een RD natuurlijk hoogtoeriger maar het verlengen van de voorbochten op deze manier maakt de uitlaat weer wat koppelrijker onderin.
 
Wat is trouwens de onstekingsvolgorde van de Jawa?
Het is toch geen paralleltwin. :? :$

Haha een 2takt parallel twin zou ik wel eens willen zien, in tegenstelling tot een 4takt is de verbranding dan wel in beide cilinders tegelijk
 
Die met electr. ontsteking zouden een hogere aansturingsspanning hebben??

Dat is inderdaad iets om in de gaten te houden. Als je een ombouw naar electronische ontsteking doet kan het best voorkomen dat je bobines het begeven. Die sterkere vonk die je met een electronische ontsteking krijgt betekend een zwaardere belasting voor je bobine.
Het lijkt mij daarom logisch dat die een minder grote wikkelverhouding hebben, zo'n bobine zal dus niet goed werken op een contactpunt ontstoken motor (zeker niet op een 6volt syst.)

Die viertakt parallel-twins schijnen enorm te trillen, met name stationair. Niet geheel onverwacht :P
Een trabant heeft ook een verschil van 180 graden, er was toen een kerel bezig om er 0 graden van te maken. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit afgelopen is :)
(elke week naar de tandarts om je vullingen te laten vervangen :P)
 
moah vind zo'n rsv-4 met V-4 toch mooier klinken hoor helemaal met open pijp :9~
 
Ehm je hebt intussen toch wel op je motor gereden en horen/zien lopen????
Ja het leek me dus al heel sterk, maar er wordt nooit ergens in de pers over gesproken op hoeveel graden de kruktappen staan, 180 graden leek me het meest voor de hand liggend.
Dus bij hoor en wederhoor. :Y

Een parallel twin zal ook wat meer donderen, vind het bij een 2 takt wel lastig om te horen, mede omdat ik een beschadiging in de beide binnenoren heb.

WPH ligt thuis, die kan ik volgende week dinsdag pas weer inkijken.
Crossed my mind. :Y
Je lijkt weer aan te geven dat je geen idee hebt hoe het spul in elkaar zit-niet lullig bedoelt-
Er zijn mensen die zich open durven te stellen hoor. :P

Soms kan je kennis op deze manier ook getest worden, even kijken hoe anderen er over denken. Met een vraag laat ik geen mening klinken.
Mijn oude directeur deed dit achteraf heel vaak, naar mijn idee domme vragen stellen, daardoor gaf ik de beste antwoorden. En hem bevestiging of hij het produkt moest inkopen. 8-)
 
Ik heb een vape ontsteking erin, bij Jaap Lenting gekocht. Met de mikuni is de stationair loop een stuk beter geworden, gasreactie beter en de vermogensafgifte ook vloeiender :)
Wat betreft de uitlaten heb ik alles zelf gedaan, ik heb zelf de spruitstukjes gemaakt en de uitlaten zelf zijn van een RD350. Nu is een RD natuurlijk hoogtoeriger maar het verlengen van de voorbochten op deze manier maakt de uitlaat weer wat koppelrijker onderin.
Ok, mooi werk. :)

Ik wil wellicht eens een 2 in 1 uitlaat. Misschien een projectje voor Fedor Copal. :+

Zou je Jawa wel eens willen zien en horen. :Y (en even aan het gashandle jengelen ;) )
 
Tip, op youtube rammelt het van de sleutelfilmpjes van de jawa 350.
Een makkelijke manier om te zien hoe het in elkaar steekt..
 
Inderdaad :) daar maak ik ook regelmatig gebruik van.
 
Tip, op youtube rammelt het van de sleutelfilmpjes van de jawa 350.
Een makkelijke manier om te zien hoe het in elkaar steekt..
Ha! Die zal ik eens bekijken, lijkt me wel cool. :9
Vorig jaar het motortje van de motorscoot gerepareerd, kon ook e.a. op Youtube vinden.
Achteraf. :+

Maar het is zo gek nog niet of het staat erop.
Zelfs Jawa dus. *O* ;) :}

DSC_0172.jpg


Zuigertje van de motorscoot was iets versleten. :+

Moest nog wel wat aanpassen. _O-

DSC_0173.jpg


Overigens met mijn tweede 640 in 1996 een gat in de zuiger geboort.
De vorige eigenaar had een autobougie gemonteerd met de verkeerde hittegraad. :(

Toendertijd wel de olie vervangen, maar niet de bougie.. dus de week na aankoop.. '(
 
Laatst bewerkt:
Lekker, dat heb ik met de trabi ook wel eens gehad. Toen was de v-snaar van de ventilator gebroken.
 
hmmm rijwindkoeling is dus duidelijk niet genoeg voor die dingen? of zit er een bekapping omheen t.b.v geforceerde koeling?
 
Ze hebben praktisch geen rijwind koeling, de grille is helemaal dicht. Er zit een grote stalen ventilator met een v-snaar aan de krukas, om de cylinders zit een plaatstalen luchttunnel.
Als de V-snaar breekt gaat er een lampje op het dashboard branden, maar dat moet je dan wel in de gaten hebben :p

Mooie techniek hoor, lekker simpel en degelijk. (ik heb toen de v-snaar vervangen en nooit meer motorproblemen gehad.)

030707-102817Motor%20Trabi.gif
 
oja, ik heb toen natuurlijk ook de zuigertjes en cylindertjes vervangen, met alleen een v-snaar kom je er niet :p
 
Trabantje lijkt me ook wel wat. Vorig jaar nog even voor gekeken, en in het verleden ook.
Rij amper 100 km per maand met de auto..
Maar Rutte wil wel iedere drie maanden 200 euro wegenbelasting. O-)
 
Laatst bewerkt:
in dat geval, we hebben veel lol gehad met seat marbella's, goedkoop, kan erg veel in, zuinig, betrouwbaar.
Nadelen; niet veilig en roestgevoelig.
 
Sinds kort de eigenaar van een Jawa 640 Red Style. *O*

Nog wat kleine mankementjes om op te lossen, maar niks ernstigs.
Ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen *D

Weet iemand nog een leuke site om spulletjes voor mijn jawa te bestellen?
Ik heb een oliekeerring nodig, hij lekt langs mijn versnellingspook als die scheef staat.
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort de eigenaar van een Jawa 640 Red Style. *O*

Nog wat kleine mankementjes om op te lossen, maar niks ernstigs.
Ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen *D

Weet iemand nog een leuke site om spulletjes voor mijn jawa te bestellen?
Ik heb een oliekeerring nodig, hij lekt langs mijn versnellingspook als die scheef staat.


Hoi Arjantje,

gewoon even contact opnemen met Jaap Lenting in Hoek van Holland, staat vast wel ergens op MP als je onderdelen googled :)
 
Met mr. Lenting ik ik inderdaad ook erg goede ervaringen, zeker als je nog niet zo thuis bent in de jawa wereld. (zoals ik, ik heb nog geen andere verkoper geprobeerd :) )

Ik zal binnenkort trouwens eens foto's van m'n ontsteking project posten, dat begint al aardig op te schieten. Ik heb reed-contacten gekocht ipv hall-sensoren en ben nu begonnen aan het ontwerpen van de nieuwe grondplaat.
 
Sinds kort de eigenaar van een Jawa 640 Red Style. *O*

Nog wat kleine mankementjes om op te lossen, maar niks ernstigs.
Ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen *D

Weet iemand nog een leuke site om spulletjes voor mijn jawa te bestellen?
Ik heb een oliekeerring nodig, hij lekt langs mijn versnellingspook als die scheef staat.
Gefeliciteerd! Waarom niet de zwarte met de Mikuni en het nieuwe spuitwerk gekocht? :)

Hier of hier kan je aardig shoppen. _O-

Ik heb gisteren twee bobines gescoord van een Yamaha TZR.
Volgende week even kijken of dit wil werken. Experimentje. :9
Wil ze ook nog in trillingsdempers ophangen..

En via MP een paar nieuwe Chinese :+ schokbrekers, 4.5 cm langer dan origineel.
Misschien gaat het middenbokkie er ook nog af, en voor moet wat hoger.
Met een bus wellicht de voorspanning verhogen.
Al is dat niet helemaal top voor de negatieve veerweg. :)

Een andere voorvork past geloof ik lastig door de eigen-wijze diameter van de Jawa vorkpoten. :)
 
Laatst bewerkt:
in dat geval, we hebben veel lol gehad met seat marbella's, goedkoop, kan erg veel in, zuinig, betrouwbaar.
Nadelen; niet veilig en roestgevoelig.
Ik heb zelfs een tijdje naar brommobielen gekeken _O- maar helaas teveel schade en mankementen onder de 1.500 euro.
En Smartjes hebben een zwakke motor. :?
8 van de 10 die ik bekeken heb was wel wat mee motorisch. :')
Ik zal binnenkort trouwens eens foto's van m'n ontsteking project posten, dat begint al aardig op te schieten. Ik heb reed-contacten gekocht ipv hall-sensoren en ben nu begonnen aan het ontwerpen van de nieuwe grondplaat.
Ik kan niet wachten. :}
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan