Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum Startdatum
Mooi ‘kerst-verhaal’ 😉 maar net als uitlaatgas wordt ook verlichting gecontroleerd met apparatuur, dus simpel licht werkt is er niet bij. Perfect beeld bestaat dus niet maar te-veel strooi-licht, niet waarneembaar voor het oog, kan op de lichthoek meter wel waarneembaar zijn. Conclusies: garanties zijn er dus niet. Onze oosterburen zijn er al bekend mee: TüV. Ander bandenmerk ‘ohne- freigabe’ is afkeur! Dus ja….
Mooie 'technische uitleg' 😉 ... maar waar het op neerkomt is dat ze je lichtbundel meten, of die goed afgesteld is, en niet te veel strooilicht geeft. En ik ben er zeker van dat dat bij mij zeer goed zit.

Waar het om gaat is dat de kans zeer groot is dat dáár weinig aandacht aan besteed zal worden, maar dat men eerder zal kijken of iets wel origineel is. En zo niet ... afkeur, ook al is het perfect, of zelfs beter dan origineel.

Dat van die beperkte bandenkeuze zie ik er hier nog niet bijkomen (hoop ik althans :X ).
Want wat is nu het probleem dat je nu Michelin, Dunlop, Good Year, Pirelli, of nog een setje van een of ander paar 100 andere merken van banden neemt, zolang de maten en eigenschappen van de betreffende banden maar voldoen voor je motor?

Zoals ik in de OP al aanhaalde, die keuring mág er van mij komen, doch ik ben geen vrágende partij. Maar dat ze dan GOED keuren ipv te muggenziften zoals ze al bij auto's doen.
 
Zolang ze het in België houden helemaal prima ;)

Ik ben er ook zeker niet om gevraagd. Als het in NLD ook komt tja dan zij dat zo.

Ik persoonlijk zou zeker niet op een twijfelachtige motor stappen B|
 
Mooie 'technische uitleg' 😉 ... maar waar het op neerkomt is dat ze je lichtbundel meten, of die goed afgesteld is, en niet te veel strooilicht geeft. En ik ben er zeker van dat dat bij mij zeer goed zit.

Waar het om gaat is dat de kans zeer groot is dat dáár weinig aandacht aan besteed zal worden, maar dat men eerder zal kijken of iets wel origineel is. En zo niet ... afkeur, ook al is het perfect, of zelfs beter dan origineel.

Dat van die beperkte bandenkeuze zie ik er hier nog niet bijkomen (hoop ik althans :X ).
Want wat is nu het probleem dat je nu Michelin, Dunlop, Good Year, Pirelli, of nog een setje van een of ander paar 100 andere merken van banden neemt, zolang de maten en eigenschappen van de betreffende banden maar voldoen voor je motor?

Zoals ik in de OP al aanhaalde, die keuring mág er van mij komen, doch ik ben geen vrágende partij. Maar dat ze dan GOED keuren ipv te muggenziften zoals ze al bij auto's doen.
Bij auto's kijken ze nu toch ook niet of iets al dan niet origineel is? Maar wel of het voldoet aan de (veiligheids)eisen.
Autokeuring in België verloopt als volgt (en dat weet je ;)):
- Uitstoottest
- Lichttest (afstelling)
- Functioneren van lichten, gordels, claxon,...
- Ophangtest
- Remmentest
- Visuele inspectie onderkant: ophanging, uitlaat, banden, lekkages,...
Nergens wordt er gecontroleerd op originaliteit, maar wel of bv. de banden overeenkomen met de maten gespecifieerd door de constructeur.

En in jouw geval van de nummerplaat, het is ruim in de media aan bod gekomen dat duplicaatplaten vooraan moesten voldoen aan reflectie & reliëfvereisten en dat de meeste oude platen daar niet aan voldoen. Als je er dan toch zelf voor kiest om het te proberen... tsja.

Ik ben zelf trouwens ook geen vragende partij, daarvoor heb ik nog een aantal motoren te koop staan die niet door een keuring geraken (bv. circuitmotor die ingeschreven is) maar wel zo kan verkocht worden. Maar ik vind wel dat je de correcte informatie moet gebruiken ipv een buikgevoel. Just my 2 cents.
 
Bij auto's kijken ze nu toch ook niet of iets al dan niet origineel is?
Nee, maar er wordt afgekeurd voir de idiootste dingen. Zoals bijvoorbeeld op een niet conforme voirste nummerplaat |(

Van motoren weet men dat daar veel aan "geknutseld" wordt, reken er maar op dat daar op gefocusd zal worden.
 
En in jouw geval van de nummerplaat, het is ruim in de media aan bod gekomen dat duplicaatplaten vooraan moesten voldoen aan reflectie & reliëfvereisten en dat de meeste oude platen daar niet aan voldoen. Als je er dan toch zelf voor kiest om het te proberen... tsja.
Afkeur is sterk overdreven daarvoor. Een opmerking zou volstaan.
Ik zeg het je, er rijden zo nog een miljoen auto's rond met zulk een type nummerplaat.
Ze hebben de juiste afmetingen, juiste karaktertype, juiste kleurinstelling, reflecterend, maar het ontbreekt alleen aan reliëf. Niemand staat daar bij stil bij aanschaf van een (ander) voertuig.
 
Van motoren weet men dat daar veel aan "geknutseld" wordt, reken er maar op dat daar op gefocusd zal worden.
Mijn motoren houd ik het liefst zoals de fabrikant dat ooit heeft bedoeld.
Die hebben een hele afdeling met ontwerpers, dus denk niet dat jij als Hobby-Bob het beter zal kunnen.
In die zin geen enkele angst voor een APK voor motoren.

Het enige wat me tegenstaat is dat je weer €48 kwijt bent voor een technische beoordeling waarvan je zelf al de uitkomst weet.
Of ze gaan lopen zeiken over een dingetje die toch al op de 'todo-winterlijst' staat.
 
Jammer van het geld en in de motorwereld volstrekt overbodig.

Wij zijn liefhebbers en vertroetelen onze motor.
Een groot verschil met de meeste automobilisten.
 
Vroegāh was licht -> ligt. Lantaarn met petroleum. Maar met de komst van gloeilampen-poly-elepsoide-led in willekeurige volgorde ging men zich toch eens afvragen, we hebben APK voor de autootjes en hoe gaan we ermee om. Straks de motoren? met een vette aftermarket 4-1 met E-keur😉 ja ja… kun je er donder op zeggen dat er gemeten gaat worden. Hoeveel rijden er nu rond met een power-commander, kat vervanger, lambda eliminator, vervangende Led lamp etc. Daarom: bewaar je oude orginele zooi, t word geld waard. En tot die tijd: nee, ik hoop het enerzijds ook niet dat het er komt maar…. Tja
 
Die hebben een hele afdeling met ontwerpers, dus denk niet dat jij als Hobby-Bob het beter zal kunnen.
Dus bijvoorbeeld hyperpro vering is niet beter dan de originele vering?
Betere remmen dan origineel plaatsen kan ook niet?

Niet elke motor (auto) is af fabriek als "beste" gemaakt, iets met budget dat de klant eraan moet kunnen besteden versus aanvaardbare kwaliteit/eigenschappen.

En geloof mij maar, mijn koplamp is écht veel beter dan origineel. Dat durf ik gerust te zeggen. Veel beter dan veel af fabriek LED koplampen zelfs.
 
Dus bijvoorbeeld hyperpro vering is niet beter dan de originele vering?
Betere remmen dan origineel plaatsen kan ook niet?

Niet elke motor (auto) is af fabriek als "beste" gemaakt, iets met budget dat de klant eraan moet kunnen besteden versus aanvaardbare kwaliteit/eigenschappen.

En geloof mij maar, mijn koplamp is écht veel beter dan origineel. Dat durf ik gerust te zeggen. Veel beter dan veel af fabriek LED koplampen zelfs.
Origineelfreaks zijn niet voor rede vatbaar.
 
Dus bijvoorbeeld hyperpro vering is niet beter dan de originele vering?
Betere remmen dan origineel plaatsen kan ook niet?

Niet elke motor (auto) is af fabriek als "beste" gemaakt, iets met budget dat de klant eraan moet kunnen besteden versus aanvaardbare kwaliteit/eigenschappen.

En geloof mij maar, mijn koplamp is écht veel beter dan origineel. Dat durf ik gerust te zeggen. Veel beter dan veel af fabriek LED koplampen zelfs.
Vindt je tegenligger dit ook? Vindt RDW dit ook? Ik durf dat ook best te zeggen, maar ene Mark R. uit D-H heeft daar geen boodschap aan denk ik. Als Hyperpro beter is, dan zullen ze typekeur moet aanvragen. Maar goed, nog niet aan de orde, maar W-P, en Öhlins deden dit wel, net als Brembo, doen ze slim.
 
Ik heb net de originele schokbreker uit 1984 vervangen door een instelbare YSS op één van mijn motoren, moet ik die straks voor een APK terug gaan zetten? _O-
 
Vindt je tegenligger dit ook?
Ja. Al goede commentaar gehad van collega's. Diezelfde die wel klagen over de full LED koplampen van onderandere Volvo's. Maar ja, die zijn origineel, dus die mogen.


Vindt RDW dit ook?
De RDW bij jullie, en de technische controle bij ons, vinden dat ook, maar die werken volgens het principe, "het is niet origineel, dus ... gaan wij muggenziften."


ene Mark R. uit D-H heeft daar geen boodschap aan
Net zoals de B politiekers er ook geen boodschap aan hebben idd.
Het is immers al duidelijk genoeg bewezen dat ongevallen met motoren voor 95% komen door automobilisten, niet door de motorrijder.

Bij ongevallen waar de motorrijder de oorzaak is, komt het doorgaans door de motorrijder zijn rijgedrag, een gekeurde motor verandert het gedrag van die kleine minderheid niet.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat zeker.
Maar procentueel gezien zijn er veel meer auto's op de baan die niet goed verzorgd worden door hun baasje dan motoren. Dat is een feit.
 
Ben bang dat de relatie met mijn dealert een beetje ‘anders’ gaat worden. Maar ja, mijn gebakkies zijn nooit nieuw, 15 jaar +, maar technisch doe ik mn best ‘m in orde te houden, rijd 235km per dag, en ook vandaag weer…
 
Origineel of aftermarket is niet van belang voor de keuring (net zomin als voor auto's) en wordt ook niet nagekeken. Enkel de werking telt. Een versleten originele schokbreker is afkeur en een goede aftermarket is goedgekeurd. Zo wordt het momenteel gekeurd en waar staat dat dit nu gaat veranderen?
Veel stemmingmakerij hier. Lees anders de documenten eens door die wat hoger gepost zijn.
 
Screenshot_20211222-191704_Chrome.jpg

Tja, dus als mn motor in de kreukels is gereden gaan ze kijken of?
Hoop toch wel dat ze alle restjes opvegen en aanbieden.
Screenshot_20211222-192937_Chrome.jpg

En moet ik dan de kosten betalen of mn nabestaande?
 
Laatst bewerkt:
Dus bijvoorbeeld hyperpro vering is niet beter dan de originele vering?
Betere remmen dan origineel plaatsen kan ook niet?

Niet elke motor (auto) is af fabriek als "beste" gemaakt, iets met budget dat de klant eraan moet kunnen besteden versus aanvaardbare kwaliteit/eigenschappen.
En geloof mij maar, mijn koplamp is écht veel beter dan origineel. Dat durf ik gerust te zeggen. Veel beter dan veel af fabriek LED koplampen zelfs.
Je hebt wel een punt.
Als een motor in de markt wordt gezet met van alles de 'beste' onderdelen, dan is ie slecht te verkopen vanwege extreme prijs.

Een Hyperpro is echt wel (te verwachten) beter dan de originele veer.
Toevallig heb ik vandaag zelf zo'n Hyperpro veer gekocht voor de achterkant van de BB.

Ik heb 't vooral over gasten die de slijptol in hun motor zetten en daarmee dan de hele motor misvormen.
 
Je hebt wel een punt.
Als een motor in de markt wordt gezet met van alles de 'beste' onderdelen, dan is ie slecht te verkopen vanwege extreme prijs.

Een Hyperpro is echt wel (te verwachten) beter dan de originele veer.
Toevallig heb ik vandaag zelf zo'n Hyperpro veer gekocht voor de achterkant van de BB.

Ik heb 't vooral over gasten die de slijptol in hun motor zetten en daarmee dan de hele motor misvormen.
ja , je ziet inderdaad heel veel zeer slecht verprutste motoren voorbij komen op internet , ik heb altijd al gezegd dat dat voor problemen gaat zorgen
 
ja , je ziet inderdaad heel veel zeer slecht verprutste motoren voorbij komen op internet , ik heb altijd al gezegd dat dat voor problemen gaat zorgen
En als dat prutswerk nou eens gekeurd word bij verkoop? Toch niet zo verkeerd denk ik dan.
 
Aha.............................Pas een keuring bij VERKOOP!! Dat klinkt al veel beter.:t
Dan wordt de dader die dacht dat ie met een slijptol het model zou gaan verbeteren met z'n eigen gepruts geconfronteerd!
Technisch onvolkomen motoren zijn dan niet meer te verkopen, tenzij een flinke investering om alles weer een beetje in fatsoen te krijgen.
Wrs komt 't er dan meestal op neer dat het 'kunstwerk' naar het schroot kan.
In beste geval nog te verkopen in onderdelen die aan slijptol en las-braadwerk ontsnapt zijn.
 
Het is immers al duidelijk genoeg bewezen dat ongevallen met motoren voor 95% komen door automobilisten, niet door de motorrijder.
Deze bewering klopt alvast niet: uit onderzoek blijkt al decennia lang dat juist circa 49 procent van de letsel- ongevallen met motorrijders eenzijdig zijn, plaats vinden bij lage snelheid en door eigen falen (logisch, want eenzijdig). Oftewel, je poot vergeten uit te steken als je stopt, en dan omvallen, vrij letterlijk. Eigen onhandigheid dus (gebrek aan rijvaardigheid).

In de overige 51 procent van de gevallen is in circa 80 procent van de ongevallen de schuld toe te wijzen aan een andere weggebruiker, meestal een onoplettende automobilist. Het betreft dan veelal voorrangssituaties, waaronder in de helft van de gevallen een zgn. “afdekongeval“: motorrijder maakt zichzelf onzichtbaar, door zich te verstoppen achter een ander voertuig, dat voor de motorrijder rijdt, en wil afslaan in een zijweg waar toevallig een andere wegebruiker staat te wachten om de voorrangsweg op te rijden (en de motorrijder dus helemaal niet kan zien). Oftewel, te weinig afstand houden dus, wederom een gebrek aan rijvaardigheid c.q. verkeersinzicht. Ook onhandig.

Toegeven, dat gaat allemaal over rijvaardigheid en verkeersinzicht van motorrijders, waar in algemene zin nogal het eea aan schort. Dat is op zich niet raar, want een gemiddelde motorrijder is eigenlijk een automobilist die af en toe op een motor gaat zitten, en pakweg 3 tot 5 duizend km per jaar rijdt (afhankelijk van de bron), dus hoeveel oefening, of besef van eigen faal- en kwetsbaarheid - heeft zo’n gemiddelde motorrijder dan helemaal? Soit.

APK keuringen: ik heb er geen moeite mee, omdat ik zorg dat mijn spullen in orde zijn, dus zal ik er niet veel van merken. En tegelijkertijd heb ik wel moeite mee, want ik hou niet van verplichtingen, haha. Het door hippe hobbyisten - met baardjes en paardenstaartjes, die tegen alles dat beweegt “bro” zeggen - verprutste ononderhouden motoren (of andere voertuigen) van de weg halen vind ik alleen maar goed: er is buiten dat ge-hobby al genoeg troep te koop.
 
Laatst bewerkt:
Deze bewering klopt alvast niet: uit onderzoek blijkt al decennia lang dat juist circa 49 procent van de letsel- ongevallen met motorrijders eenzijdig zijn
Klopt. Maar de onderzoeken waar ik het over had gingen over de niet-éénzijdige ongevallen.

Want bij de meeste éénzijdige ongevallen is het duidelijk dat het idd meestal de schuld van de motorrijder zelf is. En niet van de motor. Dus APK verandert er niets aan, want het komt idd doorgaans door gebrek aan rijvaardigheid ... en overmoed. Want we weten toch allemaal hoe het er elk jaar bij het aanbreken van de lente aan toe gaat? Ja, dan komen al de wannabe Rossi's weer op straat, denkend dat ze onoverwinnelijk/onsterfelijk zijn.


poot vergeten uit te steken als je stopt, en dan omvallen, vrij letterlijk
Been there, done that _O- :X :$


Toegeven, dat gaat allemaal over rijvaardigheid en verkeersinzicht van motorrijders, waar in algemene zin nogal het eea aan schort. Dat is op zich niet raar, want een gemiddelde motorrijder is eigenlijk een automobilist die af en toe op een motor gaat zitten, en pakweg 3 tot 5 duizend km per jaar rijdt (afhankelijk van de bron),
Het probleem zit hem dan ook dáár, en niet aan de motor zelf.
En wat kan je daar aan doen? Bij auto's komt het autonoom rijden eraan. (En ondanks ik er vroeger tegen was, zou ik het tegenwoordig maar al te graag zien komen, maar het zou in een net-onafhankelijk-systeem moeten kunnen (iets met hacking tegengaan, maar dat is niets voor in dit topic)). Én, het zou van de ene dag op de andere moeten omslaan, en ALLE voertuigen omzetten, niet een deel wel en een deel niet ... praktisch is anders. In het "systeem" zoals ik het in mijn hoifd heb (en lang niet alleen ik), zou dat heel goed werken, en ongevallen zo goed als nihil zijn. Files zouden nagenoeg verdwenenen zijn, enkel bij uitvallen van het net zouden er terug files ontstaan, maar géén ongevallen.
--- Negatief punt ... motoren passen NIET in dat systeem ... :$


APK keuringen: ik heb er geen moeite mee, omdat ik zorg dat mijn spullen in orde zijn, dus zal ik er niet veel van merken
Ik ook niet, om diezelfde reden. En zoals ik al zei, ik heb nog een originele koplamp liggen, dus ...
Maar het heeft in mijn ogen gewoon geen, of toch zeer weinig zin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Maar de onderzoeken waar ik het over had gingen over de niet-éénzijdige
En als je mijn bericht gelezen had, dan had je gezien dat ik een samenvatting gaf van onderzoek m.b.t. alle (niet slechts eenzijdige) letsel-ongevallen waar motorrijders bij betrokken zijn.
 
ongevallen zo goed als nihil zijn. Files zouden nagenoeg verdwenenen zijn, enkel bij uitvallen van het net zouden er terug files ontstaan, maar géén ongevallen.
--- Negatief punt ... motoren passen NIET in dat systeem ... :$
En fietsers, en voetgangers. Vooral kinderen. En al dat andere geneuzel wat zig tegenwordig op de weg begeeft.....

Een verplichte opfriscursus voor alle weggebruikers,( O, en een rijbewijs voor alle 14 + voertuig gebruikers van de openbaren weg) zal op termijn meer opbrengen. Vervelende is er aan, dat onze ned. Roverheid dat dan direct uitbesteed aan private klupjes die er dan verschrikkelijk veel geld voor vragen.

Werd laats bijna van mn voeten gereden door een bestuurder van een step. Dit gebeurde terwijl ik via een vop de weg overstak en de daaraan naastgelegen fietspad. ( terwijl er een duidelijke witte streep over dat fietspad lag.)
Wat meneer enkel uit kon brengen (nadat tie bijna onderuit ging). Hé ik rij over het fietspad!
Meneer begreep duidelijk niet dat voetgangers op een vop voorrang verleend moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan