Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Is een cardan nu ook al een slijtageonderdeel (bij de nieuwste BMW 1300)?

Rijdt er ook eentje vaak bij de MAC Zandvoort.
Eerst als excuus dat de Suzuki GSX-R momenteel bij de garage stond.
Maar zag hem keer op keer, jaar na jaar voorbij komen terwijl ik op de baanpost stond.
Blijkbaar beviel het toch.
Gillen moet zo'n ding
 
Leg uit zou ik zeggen. Want ik zie niet in hoe hetzelfde motorblok andere emissies kan hebben afhankelijk van de eindaandrijving.
Ik sleep er even een auto bij. In de jaren 90 was er de Suzuki Swift. Er was ook een Subaru Justy, wat feitelijk een Swift was maar dan met vierwielaandrijving. Met hetzelfde motorblok was het verbruik van die Subaru hoger, want zwaarder en meer energieverlies door de aandrijving. Meer verbruik --> meer uitstoot.

Zo werkt dat ook bij een motorfiets, zij het dat de verschillen wat kleiner zijn.
 
Maar bij mijn Subaru heb ik laatst cardan vervangen toen stond de teller ergens op 280.000km en de kruiskoppelingen zijn gesloten kan je niet smeren.
Dus een cardan kan wel heel blijven.
Ik denk dat het grote euvel is die eenzijdige ophanging van bmw.
Dat krijgt gewoon teveel voor z.n kiezen.
Denk ik dan hé.
 
Daar zit de cardanas toch geen last van moeten hebben? Dat door die eenzijdige ophanging de cardantunnel meer te verduren krijgt snap ik, maar de as?
 
Waarom gaan ze dan zo snel kapot?
Ik ben blijven hangen bij de 1150gs en gsa
Maar daar gingen die conische kloklagers al niet lang mee.
Heb van bijna al m.n gs met cardan ook lekkende bak keringen gehad.
Ergens zal er toch wat trillen of wurmen.
Maar probeer voor mezelf te zeggen dat ik ouwe lul begin te worden en niet zo moet zeuren. Van m.n zoon dat alles zo duur is.
Maar bijna €1000 voor een cardan om de 80.000km dat kan er nog steeds niet goed bij mij in.
De vanco banden van m.n transporter gingen nog langer mee.
 
Waarom gaan ze dan zo snel kapot?
Naar ik begrijp is het door gebrekkige smering en roestvorming, ook doordat het water/vocht er niet uit kan.

Daarnaast alles tot op de milligram afgewogen/geschrapt en dus een in zijn geheel niet al te best ontwerp?
 
Smering van de kruiskoppelingen bedoel je dan?
Tot op de mg. zal nog wel iets meevallen vermoed ik, het is duits daar zit echt wel fatsoenlijke marge ingebouwd tuv is streng.
Er bestaat natuurlijk wel kans dat er wilde handel in cardan.s komt.
Net zoals toenertijd de airbags van audi A3.
 
Mooie is wel, een gemiddelde japanner van 20 jaar oud heeft meestal nog geen 50.000km gelopen. En hier maken we ons enorm zorgen over meer kosten bij 80.000km.
Inderdaad, breng maar eens een GSX oid met 80K op de klok op de markt, dan mag het voor de rest al een hele nette zijn wil je nog 1000 beuren.
Met andere woorden, de gemiddelde Jap is financieel afgeschreven tegen de tijd dat de cardan van een BMW vervangen moet. En de 2e hands prijzen van een Boxer BMW met 80K op de klok zijn dan nog aanzienlijk.
 
Naar ik begrijp is het door gebrekkige smering en roestvorming, ook doordat het water/vocht er niet uit kan.

Daarnaast alles tot op de milligram afgewogen/geschrapt en dus een in zijn geheel niet al te best ontwerp?
Heb in een filmpje gehoord dat het door de grotere hoek die het cardan maakt bij een gs en de extra pk’s doet er ook geen goed aan
Grappig dat de duitser hem op een weegschaal gezet hebben en dat hij 4 kg lichter was dan de 1250 ( en dus niet 12 kg )
 
Mooie is wel, een gemiddelde japanner van 20 jaar oud heeft meestal nog geen 50.000km gelopen. En hier maken we ons enorm zorgen over meer kosten bij 80.000km.
Ik heb in 7 jaar 74.000 km gereden met m’n toenmalige GSXR1000 (nieuw gekocht) .
 
Mooie is wel, een gemiddelde japanner van 20 jaar oud heeft meestal nog geen 50.000km gelopen. En hier maken we ons enorm zorgen over meer kosten bij 80.000km.
Er staat nog geen 50k op de klok, hoeveel hij daadwerkelijk gereden heeft is vaak niet duidelijk.
 
Dat ben ik er 2 x goedkoop vanaf gekomen, de laatste keer in 2018.... binnen de pan club werd dat gedaan voor 400 euro incl nieuwe thermostaat, koelmedium en olie met filter.
En bij de ST1100 moest je in de cardanklok ook die rubbers vervangen, en wee als je het verkeerde vet had gebruikt op splines. Maar....mijn cardan had inderdaad 230.000 km gelopen toen ik hem inruilde
 
Naar ik begrijp is het door gebrekkige smering en roestvorming, ook doordat het water/vocht er niet uit kan.

Daarnaast alles tot op de milligram afgewogen/geschrapt en dus een in zijn geheel niet al te best ontwerp?
Smering voert de dealer uit, want volgens mij krijg je geen nieuwe cardan als je zelf sleutelt.
Vocht probleem...is een update geweest en dus aangepakt.
 
Statisch gezien niet. En dynamisch hangt er maar net vanaf hoeveel km iemand per jaar aflegt. Dus eigenlijk niet helemaal eerlijk. Stel je hebt die Justy en je zet er elk jaar maar 5.000km bij op en je buurman zet jaarlijks 10.000 km weg met z'n Swift - ben jij uiteindelijk toch de gebeten hond?!
 
Afschrijving of niet heb tijdje met de Xt1200 rondgetokkeld daar blijft de cardan gewoon heel er hoeft maar 0.2 ltr in de cardanklok af en toe.
Ben niet metkengeil al vaker gezegd maar bmw maakt het motorrijden een beetje voor de elite.
Wie heeft er nu een motor staan van €30.000?
Echte liefhebbers of rijke stinkerds die moeten laten zien hoe breed hun gs wel niet is met volledige kofferset.
Eerder waren dat de mannetjes met een zeer nette harley zonder skulls.
Maar wel stoer harley jasje of op z.n minst een donkere bril.
Ach ik lul ook maar wat na 3ltr bier.
De steam brew van lidl bevalt me dan ook weer wel.
Trusten ik denk niet dat ik de rest van m.n leven ooit meer bmw rijd.
Toch was het leuk met de xchallenge.
De andere 8 bmw,s heb ik weinig leuke herrinneringen aan over gehouden.
De ergste waren dat je niet welkom was bij van Harten op de Bergstraat.
De leukste dat je wel welkom was bij Jan Gol met biertje erbij.
En dat vindt je dus bijna nergens meer.
En ja tuurlijk krijg je fantastisch bakje espresso bij van Harten tegenwoordig achter de Ikea.
Maar die reken je gewoon af bij je cardan en dan is het een dure espresso kan ik je verzekeren.
 
 
Je hoeft geen BMW te kopen he...
Ik koop ook geen Bentley als auto.
Verder gewoon minder zuipen.
 
Wie heeft er nu een motor staan van €30.000?
Vergeten we voor het gemak even de Harleys en Honda Goldwings? En laatst kwam hier ook nog ergens een motor voorbij die je kon configureren tot ver over de 30.000 euro. Dus er zijn genoeg motoren van 30,000 euro of meer te koop. Alleen zjn er altijd meer goedkopere motoren. Net als met auto’s.
Edit: even zitten zoeken. Een Ducati die begint bij meer dan 31,000 euro
 
Smering voert de dealer uit, want volgens mij krijg je geen nieuwe cardan als je zelf sleutelt.
Vocht probleem...is een update geweest en dus aangepakt.
Bij de 1300 "krijg" je niks.

Als de update bij de 1200/1250 genoeg was, zou men bij BMW niets meer ondernemen. En zeker niet 700.000 motoren terugroepen elke 60k km.

Daar krijg je dus wel wat, ook na de update, dan lijkt het niet slim om dat geschenk niet aan te nemen.