Is een cardan nu ook al een slijtageonderdeel (bij de nieuwste BMW 1300)?

Politiemotoren gebruiken ook allemaal een Cardan en die wordt de hele dag "misbruikt" .. Vraag me af hoe die eruit zien als de motor wordt afgeschreven na x aantal jaren.
 
Ik wilde net zeggen dat mijn ex-politiemotor na 176000 Km nog een prima cardanas heeft maar ik weet nu waarom.

Krijgen politiemotoren dus ander onderhoud dan de standaard onderhoudsintervallen?
 
kosten inclusief montage 900 €
zie
 
kosten inclusief montage 900 €
zie
Zoiets verwachtte ik dus BMW kennende.
Ik ben helemaal geen BMW kenner,maar telkens ik een factuur zie van een BMW weet ik weer waarom ik er ook geen wil.
Iemand moet uiteraard die paleizen betalen waarin ze zitten.
 
Vreemd is het niet de gestegen vermogen en koppel heeft men doen besluiten om de betrouwbaarheid te vergroten om dan preventief de cardanas te verv.

Ik zou dat prima vinden ,tuurlijk kan je dat laten zitten dat gaat ook met de olie kan ook.

Prima zaak ,mag hopen dat de prijs van het onderdeel redelijk blijft.
Op dit moment staat de as voor een kleine € 900,- in de prijslijst......

Ik was vanmorgen bij een collega die BMW dealer is en die vond het ook onverkoopbaar naar de klanten toe. Gelukkig worden ze op dit moment nog onder coulance vervangen, maar hoe lang dat gaat duren is natuurlijk de vraag.
 
80,000km?
De kruiskoppeling op mijn '89 LeMans 1000 hield het zeker nooit zo lang vol....

1x kaduuk op de Isle Of Man en een keer in NL.
Lamers keek er niet van op....
 
80,000km?
De kruiskoppeling op mijn '89 LeMans 1000 hield het zeker nooit zo lang vol....

1x kaduuk op de Isle Of Man en een keer in NL.
Lamers keek er niet van op....
Italiaanse kwaliteit van 30 jaar geleden,het zal ook wel de reden zijn dat zonder overnemers MG al lang niet meer zou bestaan.

Maar van een peperduur merk dat zich "premium" noemt verwacht ik toch wel iets beter.
Zoals reeds opgemerkt is er geen enkel ander merk waar dat het geval is,ook voordien was het bij BMW niet het geval.
De kwaliteit gaat er blijkbaar op achteruit i.p.v. vooruit,dat is de enige conclusie die ik hieruit kan trekken.
 
Zoals de Duitse mijnheer verteld, de extreme hoek van de kruiskoppeling en de onregelmatige belasting gaat ie van kapot.
Er zit dus een beperking aan het ontwerp waar ze overheen gegaan zijn.
Nieuw is het niet. Ik heb van de 1100 en 1150 ook wel verhalen gelezen van ontplofte kruiskoppelingen die de tunnel aan puin sloegen. Er zijn ook bedrijfjes die de assen reviseren. Nieuw kruisje er in en je kunt weer. Kan je zelf ook trouwens als je een beetje handig bent. En een kruisje en clipjes zijn aanmerkelijk goedkoper als een kettingset.
 
Zoiets verwachtte ik dus BMW kennende.
Ik ben helemaal geen BMW kenner,maar telkens ik een factuur zie van een BMW weet ik weer waarom ik er ook geen wil.
Iemand moet uiteraard die paleizen betalen waarin ze zitten.
De duizend beurt van mijn BMW was €107,00 en die van de Yamaha dit jaar €155,00.
Maar dat kan ook vier jaar inflatie zijn. :X
 
Ach; wat boeit een Cardan asje van 900 euro op een motor van minimaal 24.000 euro aanschaf (en met wat opties erop 30k+)..

(wel eerst even 80.000km rijden erop)
 
Bedoelen ze niet de cardanolie? Volgens mij was de vervangingsinterval van de differentieel olie van BMW vierwielers ook 80.000. Sommige merken geven helemaal geen interval op, ook niet voor bakolie.

Kruiskoppeling en splines zijn wel slijtage delen, in ieder geval wel bij Guzzi. Maar dat is niet iets wat ik elk jaar controleer.
 
Bij de BMW zijn ze er 2 keer omheen gelopen, en bij de Yamaha 3 keer. :+
Ja, het is uiteindelijk slechts olie verversen voor de garantie.
Dat heb ik zelf in totaal ook al drie keer thuis gedaan voor de eerste en aankomende tweede beurt in februari (eigen kosten uiteraard maar drie tientjes).
 
Nee; voor "Olie eindoverbrenging" staat wel een interval in de handleiding. En dat is ook een karweitje van niets.

(Elke 2 jaar of 20.000km staat er bij mij bijv.)
 
Ach normaal onderhoud valt best mee bij BMW.
Paar bougietjes, beetje olie, paar filters. Juiste vet voor de cardan. Lekker zelf doen, ben je onder 200 klaar voor een grote beurt.
 
Zoals de Duitse mijnheer verteld, de extreme hoek van de kruiskoppeling en de onregelmatige belasting gaat ie van kapot.
Er zit dus een beperking aan het ontwerp waar ze overheen gegaan zijn.
Nieuw is het niet. Ik heb van de 1100 en 1150 ook wel verhalen gelezen van ontplofte kruiskoppelingen die de tunnel aan puin sloegen. Er zijn ook bedrijfjes die de assen reviseren. Nieuw kruisje er in en je kunt weer. Kan je zelf ook trouwens als je een beetje handig bent. En een kruisje en clipjes zijn aanmerkelijk goedkoper als een kettingset.
Dat gebeurd met 4x4 auto's veel, kost zo'n $40.
 
Hoe moet ik dat zien zo'n nippel? Die zit aan de bovenkant en druipt dan vet erop? Wat vervolgens weer door de kruiskoppeling door de hele behuizing wordt geslingerd?
 
Zo ziet er dat uit .
 

Bijlagen

  • 1698871029598.png
    1698871029598.png
    39,6 KB · Weergaven: 3
Op mijn 2007 GSA begon ik op vakantie in Italië een rare trilling te voelen die later licht gebonk werd. Motor naar een lokale BMW servicemonteur in Peschiera de Garda laten brengen. En het was inderdaad de cardanas waar één van de kruiskoppelingen licht was ingescheurd. Als ik er lang mee was doorgereden was de koppeling uiteindelijk gescheurd en dan ook de cardan tunnel beschadigd. En aangezien die ook het achterwiel draagt was dat niet fijn geweest. Dat was wel bij 150.000 km op de teller.

Bij mijn huidige GSA heb ik er steeds op gelet, nooit last van gehad en bij 180.000 op kosten van BMW een nieuwe as gehad. Wel op eigen kosten een nieuwe cardanklok omdat daar de lagers van versleten waren. De as was overigens nog goed maar het was onderdeel van de recall die te vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan