Is de schade op de uitlaatklep acceptabel?

27 feb 2019
80
11
Hier
Ik was al begonnen met slijpen, maar wil niet te veel materiaal verwijderen.

Wat is jullie mening? Kan ik hem zo terug monteren
 

Bijlagen

  • B128DB81-1541-4A47-93AE-1C2754313D22.jpeg
    B128DB81-1541-4A47-93AE-1C2754313D22.jpeg
    113,9 KB · Weergaven: 32
Normal gesproken kan het met slijpen vanaf komen, maar als die kuiltjes te diep zijn niet ik idd nieuwe monteren. Hoop het niet
De kuiltjes zijn te diep, zo afgaande op de foto.
Een afsluitvlak van een klep moet een ring afsluiting zijn, een dunne ring rondom, je zal zoveel moeten slijpen dat je arm lam is en de klep niet meer goed is.
Voor 35euro ofzo heb je een nieuwe .
 
Eerst maar eens met pasta inslijpen.. dan zie je wat je doen moet
Heb ik naderhand gedaan. Er zitten nog steeds putjes in
De kuiltjes zijn te diep, zo afgaande op de foto.
Een afsluitvlak van een klep moet een ring afsluiting zijn, een dunne ring rondom, je zal zoveel moeten slijpen dat je arm lam is en de klep niet meer goed is.
Voor 35euro ofzo heb je een nieuwe .
Ik gebruik een kolomboor en een messenslijper. Opzicht meer een kwestie van tijd dan moeite. Helaas kosten mijn kleppen 85 per stuk :N. Klote allemaal
 
Misschien is het handig dat je even gaat bellen met een revisiebedrijf. Deze bedrijven hebben een kleppenslijpmachine en daarmee heb je hem in 30 seconden weer helemaal super. Kan nooit veel kosten als je uitlegt dat het geen goedkoop klepje is.
 
Misschien is het handig dat je even gaat bellen met een revisiebedrijf. Deze bedrijven hebben een kleppenslijpmachine en daarmee heb je hem in 30 seconden weer helemaal super. Kan nooit veel kosten als je uitlegt dat het geen goedkoop klepje is.
Dat gaat zelfs goed tot dat de klep door de zitting schiet.

Je kan er niet teveel afhalen, op enig moment moet de steel ingekort worden. De vorm van de klep zelf is ook zo dat die optimaal gekozen is om warmte af te voeren en te absorberen. Als de rand mesdun wordt is het gauw gebeurd met kleppie
 
Titanium klep? Die kan dan in de kliko. Ti kleppen mogen alleen gereinigd worden zeker niet slijpen of leppen.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat zelfs goed tot dat de klep door de zitting schiet.

Je kan er niet teveel afhalen, op enig moment moet de steel ingekort worden. De vorm van de klep zelf is ook zo dat die optimaal gekozen is om warmte af te voeren en te absorberen. Als de rand mesdun wordt is het gauw gebeurd met kleppie
Goed punt. Ik lees in de wph ook niks over een minimale dikte van de rand zodat ik dat naderhand kan na meten. Dat is waar ik nu dus mee zit:

Ik ben gewoon doorgegaan met slijpen want heb toch niets te verliezen. Hij ziet er goed uit en ook na het leppen is er nog ruimte aan weerszijden van de ring. Hij zit nu iets dieper in de zitting, wat betekend dat ik de kleppen iets anders moet stellen. Hoeveel? Geen idee.

Hij steekt wel ongeveer evenveel uit als de inlaatkleppen wat de indruk wekt dat het wel meevalt.

Wat vinden jullie???
 

Bijlagen

  • 703714CB-6EE3-4BA4-960A-06C45E21412E.jpeg
    703714CB-6EE3-4BA4-960A-06C45E21412E.jpeg
    131,8 KB · Weergaven: 20
  • D94E553A-EA38-4F70-B5EA-6B653A3084E9.jpeg
    D94E553A-EA38-4F70-B5EA-6B653A3084E9.jpeg
    92,8 KB · Weergaven: 15
  • FBE0BD5E-7201-4546-A5DF-BA8F0A99AF92.jpeg
    FBE0BD5E-7201-4546-A5DF-BA8F0A99AF92.jpeg
    181,3 KB · Weergaven: 18
  • 8221E88F-9C72-4B1A-B1E3-52C7057237B8.jpeg
    8221E88F-9C72-4B1A-B1E3-52C7057237B8.jpeg
    164 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Hangt wel af van hoe de kleppen gesteld worden, is dat met stelboutjes dan is het eenvoudig, maar gebeurt dat het shims, dus stelplaatjes, dan komt wat Rob zegt langs en moet je de steel inkorten omdat het dunste plaatje nog te dik is.

Maar daar zijn ook grenzen aan.
 
Goed punt. Ik lees in de wph ook niks over een minimale dikte van de rand zodat ik dat naderhand kan na meten. Dat is waar ik nu dus mee zit:

Ik ben gewoon doorgegaan met slijpen want heb toch niets te verliezen. Hij ziet er goed uit en ook na het leppen is er nog ruimte aan weerszijden van de ring. Hij zit nu iets dieper in de zitting, wat betekend dat ik de kleppen iets anders moet stellen. Hoeveel? Geen idee.

Hij steekt wel ongeveer evenveel uit als de inlaatkleppen wat de indruk wekt dat het wel meevalt.

Wat vinden jullie???
Ik vind hem er zo op de foto's nu best prima uit zien, maar een foto kan verraderlijk zijn. Ik zou hem controleren op lekken (stevig dichtdrukken met een duim en dan een dunne vloeistof - bijvoorbeeld wat benzine - in het bijbehorende kanaal gieten. Als hij niet lekt (verbarndingskamer-kant blijft vijf seconden of meer droog) dan zou ik hem gewoon monteren. Qua klepstelling: er is een paar honderdste mm materiaal weg. Het zou me verbazen als je nu al buiten de stelrange gekomen bent. Zoveel materiaal haal je niet weg bij het klepslijpen.
 

Dit bedoelt ts (denk ik).
Okee, dan worden de termen in het topic ook duidelijk
Ik was al begonnen met slijpen, maar wil niet te veel materiaal verwijderen.
Da's dus een handeling waarbij de klep juist niet meer in de kop zit???
Eerst maar eens met pasta inslijpen.. dan zie je wat je doen moet
Wat dus leppen is
Misschien is het handig dat je even gaat bellen met een revisiebedrijf.
Waarbij ik zelf vermoed dat TS terzake zeer deskundig is en over apparatuur beschikt alleen voorzichtig is met de uitvoering

Titanium klep?
Is het er één??? Of gewoon een conventioneel kleppie?
 
Is het er één??? Of gewoon een conventioneel kleppie?

Ik denk geen titanium, maar een conventionele. Zulke hoge toerentallen of enorme massa die versneld/afgeremd moet worden is er bij een gilera 500 blok niet.
 
Da's dus een handeling waarbij de klep juist niet meer in de kop zit???
Waarbij ik zelf vermoed dat TS terzake zeer deskundig is en over apparatuur beschikt alleen voorzichtig is met de uitvoering
Ja het wegslijpen van die putjes deed ik met een kolomboor en een messenslijper/dremel. Dat had ik al staan. Setje voor het leppen kost 15 euro, dat doe je wel terwijl de klep in de kop zit. Ik ben niet deskundig. Het is de eerste keer dat ik dit doe. Überhaupt de eerste keer dat ik dit blok open heb.

Ik vraag om jullie mening omdat ik niet goed kan inschatten of het nu wel goed is. Ik gebruik hem voor lange toeren en als mijn klep na een lang dag kapot is in Italië heb ik een groot probleem. Onder andere jouw punt over dat die steel nu verder uitsteekt had ik geen rekening me gehouden. Daarom startte ik deze topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem er zo op de foto's nu best prima uit zien, maar een foto kan verraderlijk zijn. Ik zou hem controleren op lekken (stevig dichtdrukken met een duim en dan een dunne vloeistof - bijvoorbeeld wat benzine - in het bijbehorende kanaal gieten. Als hij niet lekt (verbarndingskamer-kant blijft vijf seconden of meer droog) dan zou ik hem gewoon monteren. Qua klepstelling: er is een paar honderdste mm materiaal weg. Het zou me verbazen als je nu al buiten de stelrange gekomen bent. Zoveel materiaal haal je niet weg bij het klepslijpen.
Goeie. Die manier van controleren staat ook zo in mijn wph. Ze lekken momenteel niet. Ik ben ook direct gestopt met slijpen zodra ik die putjes zag verdwijnen. Hij zag er eerst zo uit:

de diepte van die putjes is niet veel. Klepspeling is normaal 0,15mm dan maak ik er een iets ruimere 0,15mm van. Ik heb er vertrouwen in gekregen.
 

Bijlagen

  • B01D6A4C-4948-4A5B-9012-E44C57D89C3C.jpeg
    B01D6A4C-4948-4A5B-9012-E44C57D89C3C.jpeg
    121 KB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan