In welke mate concurrentie onder motorbedrijven

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Beste mensen,

Misschien een rare vraag, maar wie heeft er ervaring met de concurrentie op de motorbranche. En dan bedoel ik de onderlinge concurrentiestrijd tussen motorzaken in Nederland. Is er veel felle concurrentie? bv net als bij de supermarkten? Wat voor effect heeft dit op de marges en de winsten enzovoort.

Ik ben met een onderzoekje bezig voor mijn studie, en daarvoor heb ik deze informatie nodig. Bij het CBS heb ik nog niets kunnen vinden, en met de zoekfunctie hier op het forum en google ook niet.

Groeten Robin
 
Nou ik ben bezig met een 5 krachtenmodel van Porter, over de Nederlandse motorbranche. Eén van de 5 krachten is de concurrentie tussen aanbieders op de markt, maar ik heb hier nog niets over kunnen vinden..
 
Ik zou als ik jou was even bellen met een paar motorzaken, misschien kunnen zij je meer vertellen.
 
als ik bijv. naar mijn motorzaak kijk, dan zitten daar in de buurt ook andere motordealers. uiteraard is er sprake van concurentie maar ook specialisatie. er zit daar een kawasaki dealer, suzuki dealer, bmw dealer etc. ... wat betreft kleding verkoopt de ene revit, de andere alpinestars etc.

en ook service is heel erg belangerijk. het kan zijn dat de banden 2 tientjes goedkoper zijn bij de motorzaak om de hoek, maar als de service niet beter is, dan ga ik daar niet. ook is er sprake, in de motorwereld, van klantenbinding maar ook andersom. heel veel klanten gaan alleen maar naar 1 motorzaak!
 
op mijn werk zijn we merkdealer, maar als we iets nodig hebben van een japans merk gaan we gewoon naar collega's om onderdelen en dat gaat allemaal prima.
bij inruilers hetzelfde verhaal,we bellen wat rond zo van kan je die fiets voor ons verkopen evt of heb je interesse? dat gaat zo in beide richtingen.
het is leuker zaken doen als collega's dan als concurenten :)
 
gezien de prijzen die zo'n beetje de meeste dealers vragen ga je haast denken aan prijsafspraken onderling :')
 
Ik heb het idee dat de meeste zaken gewoon de adviesprijs hanteren, daardoor geen concurentie onderling en voor de zaak "vaste" marge op de produkten.

Werkelijke concurentie zit hem dan in de service, betrouwbaarheid enz enz, en natuurlijk de werkplaats tarieven en kundigheid van de monteur(s).
 
Ik denk ook dat de markt niet groot genoeg is voor een "supermarktoorlog" bij de motorzaken. Verder is er idd sprake van andere merken en specialisatie, waardoor er minder concurrentie is.
 
Robin,

Ik zou zeker als ik jouw was eens gaan kijken naar het effect wat "motoport" heeft gehad in Nederland. Want als je toch over een soort "eenheidsworst" hebt is dát toch wel een heel goed voorbeeld!
Kijken we naar de tijd van vóór die motoport zie je dat op het gebied van kwaliteit, vakmanschap, klantvriendelijkheid en prijzen veel meer concurerend waren dan heden!
Nou kan je niet alle motoport zaken over een kam scheren, ieder is nou eenmaal een aparte franchise met eigen personeel en vakbekwaamheid. Toch zijn ze gebonden aan regels, en dat valt heel goed te merken.
Had je vroeger een monteur die de welbekende "gouden handtjes" had, was je als bedrijf maar wat blij dat je zo iemand in dienst had, ook al verdiende hij iets meer. Tegenwoordig probeer je je personeelskosten zo laag mogelijk te houden met als gevolg dat de kwalitatieve uitstekende monteurs aan de deur worden gezet om er voor in de plaats een VMBO-er te krijgen die maximaal het minimum betaald krijgt....!!

En als we gaan kijken naar de speciale motorkleding zien we óók dat het allemaal heel erg dicht bij elkaar ligt. Als we een vergelijking trekken met Duitsland waar je complete supermarkten hebt in motorkleding (Louis en Polo) is er dus een heel groot verschil met Nederland! Zelfs tijdens de beurs in Utrecht waar elk jaar weer "hele mooie koopjes" te vinden zijn is naar verhouding vele malen duurder dan deze winkels in Duitsland. En de kwaliteit is hetzelfde...!!

Naar mijn mening is het er allemaal niet beter op geworden de laatste tijd. We hebben nog een paar specialistische dealers die als het goed is alles over die speciale motorfiets (zouden moeten) weten. Gelukkig zien we steeds meer en meer van die "een mans zaakjes". Kleine bedrijfjes waar de vroegere monteurs met de gouden handtjes nu werken en "eigen baas" zijn. Hier ben je verzekerd van een expertise die je echt niet zo snel zal krijgen bij een willekeurige Motoport!


Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je onderzoek en zal het graag willen lezen als je het hebt afgerond... Hopelijk lezen we het hier (of ergens anders) terug. En zullen wij onze conclusies daaruit kunnen trekken dat we eigenlijk hier in Nederland met de ogen open besodemieterd worden.

gr.
 
Concurentie op prijs zal in de praktijk wel meevallen denk ik. Je zou als motorzaakhouders toch wel gek zijn elkaar dood te gaan concureren. Loopt de consument lachend weg en zelf heb je niks meer te eten. Niet handig. Veel handiger om eenzelfde prijsniveau te hanteren als de andere zaken bij jouw in de buurt. Heeft iedereen een boterham.
 
Robin,

Ik zou zeker als ik jouw was eens gaan kijken naar het effect wat "motoport" heeft gehad in Nederland. Want als je toch over een soort "eenheidsworst" hebt is dát toch wel een heel goed voorbeeld!
Kijken we naar de tijd van vóór die motoport zie je dat op het gebied van kwaliteit, vakmanschap, klantvriendelijkheid en prijzen veel meer concurerend waren dan heden!
Nou kan je niet alle motoport zaken over een kam scheren, ieder is nou eenmaal een aparte franchise met eigen personeel en vakbekwaamheid. Toch zijn ze gebonden aan regels, en dat valt heel goed te merken.
Had je vroeger een monteur die de welbekende "gouden handtjes" had, was je als bedrijf maar wat blij dat je zo iemand in dienst had, ook al verdiende hij iets meer. Tegenwoordig probeer je je personeelskosten zo laag mogelijk te houden met als gevolg dat de kwalitatieve uitstekende monteurs aan de deur worden gezet om er voor in de plaats een VMBO-er te krijgen die maximaal het minimum betaald krijgt....!!

En als we gaan kijken naar de speciale motorkleding zien we óók dat het allemaal heel erg dicht bij elkaar ligt. Als we een vergelijking trekken met Duitsland waar je complete supermarkten hebt in motorkleding (Louis en Polo) is er dus een heel groot verschil met Nederland! Zelfs tijdens de beurs in Utrecht waar elk jaar weer "hele mooie koopjes" te vinden zijn is naar verhouding vele malen duurder dan deze winkels in Duitsland. En de kwaliteit is hetzelfde...!!

Naar mijn mening is het er allemaal niet beter op geworden de laatste tijd. We hebben nog een paar specialistische dealers die als het goed is alles over die speciale motorfiets (zouden moeten) weten. Gelukkig zien we steeds meer en meer van die "een mans zaakjes". Kleine bedrijfjes waar de vroegere monteurs met de gouden handtjes nu werken en "eigen baas" zijn. Hier ben je verzekerd van een expertise die je echt niet zo snel zal krijgen bij een willekeurige Motoport!


Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je onderzoek en zal het graag willen lezen als je het hebt afgerond... Hopelijk lezen we het hier (of ergens anders) terug. En zullen wij onze conclusies daaruit kunnen trekken dat we eigenlijk hier in Nederland met de ogen open besodemieterd worden.

gr.


Ik weet niet of jouw verhaal wel klopt.
De reden dat er iets als Motoport ontstaat is nou juist het collectieve waardoor ze goedkoper kunnen werken dan eenmans zaken.
Kijk maar eens op hun algemene site en type een bepaalde nieuwe motor in en je ziet een overzicht van zaken die dat model hebben staan.
Op die manier kunnen ze natuurlijk veel goedkoper werken dan eenmanszaken want de kans dat een nieuwe motor voor de nieuwprijs verkocht gaat worden is nou eenmaal groter als je een groot netwerk hebt.
En daar komt dan de algemene inkoop nog bij en dan is het plaatje compleet.
 
Blijft de vraag of ze wel concurerend zijn of dat men de "winst" van het inkoopvoordeel in eigen tasje steekt?
 
Ja, want dat soort zaken delen bedrijven maar wat graag met willekeurige bellers.



ja zeker en we schrijven het ook graag op een openbaar forum.
En de concurrentiestrijd is heel erg moordend, is zelfs zo erg dat we samen uit eten gaan en circuitdagjes boeken.
 
Ik denk inderdaad dat de meeste motorzaken het zich niet kunnen veroorloven om flink op prijs te concurreren, maar dat er vooral wordt geconcureerd op service en kwaliteit.

Het verhaal van Motoport ben ik het wel enigszins mee eens, want alles moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk met zoveel mogelijk winst, alleen zijn inderdaad niet alle Motoport vestigingen over één kam te scheren. Over Motoport Zelhem bijvoorbeeld hoor ik altijd erg goede verhalen!

Ik denk dat er ook een verschil is tussen merkdealers en tweedehands dealers. Tweedehands dealers hebben natuurlijk veel meer concurrentie van online verkoopsites als 'Marktplaats' en 'Speurders'. Mijn ervaring is dat veel mensen voor een paar honderd euro verschil bereid zijn naar de andere kant van Nederland te rijden..
 
Dealer - Importeur/ Leverancier verhouding:
Dealer = representatief, 5% extra korting op de inkoopprijs.
Dealer (ver)koopt meer dan x motoren per jaar, 5% extra korting op de inkoopprijs.

Let op: die 5% is een voorbeeld, maar zo werkt het.

Het mooiste waar ik achter ben gekomen, geen idee of dit bij motoren ook het geval is, maar bij de autobranche is dit het geval (exclusievere auto's, niet van die Lada's/ Dashia's), is dat wanneer een dealer van merk X iemand zo ver krijgt zijn auto van merk Y in te ruilen op een auto van merk X zodat hij van merk over stapt ontvangt de dealer soms een bonus voor het feit dat hij iemand van merk heeft weten te wisselen.

Ook worden er vaak kortingen gegeven aan de hand van jouw verleden bij de dealer, mocht je altijd netjes daar je beurtjes laten doen dan krijg je meer korting; simpelweg omdat ze meer aan je verdienen. Dealers moeten het hebben van de omzet in de werkplaats, niet van de marges op de verkopen, want die zijn vaak nihil als je de bonus van de importeur/ leverancier buiten beschouwing laat.

Verkopers vinden het trouwens niet leuk als je op een droogkloot-toon dit verhaal tegen hun verteld, want dan weten ze je opeens niet meer 'in te pakken met geweldige kortingen' ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan