Hulp gevraagd bij revisie motorblok GS500E !

G-Dercks

Die hard MF'er
18 nov 2009
922
0
Bergen op Zoom
Hallo iedereen,

Even een introductie: Ongeveen een jaar geleden heb ik een gs500e optisch helemaal opgeknapt(link topic staat in ondertitel). Bij dat project heb ik al het motorisch werk uitbesteed aan de professionals ;) . Dit leek me toch wel de beste optie aangezien je toch wel enige vorm van handigheid en vakkunde nodig hebt om het tot een goed eindresultaat te maken.

Nu moet je toch een keer ergens beginnen met het motorisch werk. Een goede vriend van mij had ook wel zin een projectje(en heeft een lekkere werkruimte om in te werken)
De volgende GS kwam toen op ons pad
Foto-E8TP377X-D.jpg

Foto-D4DTDDRV-D.jpg

Foto-G3JFH6RC-D.jpg


Uiterlijk was nog in zeer goede staat! Het motorblok liet daarintegen wel wat te wensen over. Ik kon vrij normaal wegrijden tot de 4,5 a 5 duizend toeren. hier hield hij enorm in, en ik had zelf moeite om hier echt voorbij te komen. Na ongeveer 10 seconde vol gas te geven schoot hij dan toch door in zijn toeren. Dit deed hij welliswaar nog steeds niet zo als ik het op mij andere GS gewend ben. Ook geeft hij hierna een flinke knal uit de uitlaat vanwege(denk ik) onverbrande benzine die door het volgas geven bij 5000 toeren in de cilinder terecht gekomen is. De prijs was er ook zeker naar! heb de motor voor een prikkie op de kop kunnen tikken *D

Nu eenmaal thuisgekomen even flink sleutelen:
Foto-FDTSICJD-D.jpg

Foto-PN6GYOG4-D.jpg


Zo! dat was het makkelijke gedeelte, dit had ik al een keer of 3 eerder gedaan. Nu het moeilijke en onbekende. het motorblok!

Zoals ik al zei is het de eerste keer voor ons beide dat we zo een dergelijk motorblok uit elkaar trekken. Werkplaatshandboek erbij dus en een beetje rondkijken op forums. En sommige dingen werden ondervonden door het gewoon te proberen.
Omdat hij zo slecht liep hadden we het gevoel dat er iets mis was met de cilinders of ontsteking. We hadden niet zo zin om alles uit elkaar te halen en er vervolgens achter te komen dat het de bobine was. Hier had ik er nog 2(goede) van dus even verwisseld,,,,,dit was het helaas niet(hehe was het maar zo makkelijk :P )

Dan maar het blok zelf open gaan leggen. Het eerste wat opviel waren de bougies. Iets voor de verkoop zijn er(gelijktijdig) 2 nieuwe bougies ingegaan, maar er zijn hier wel een aantal km's (ik zelf ongeveer 2) mee gereden:
Foto-YPY7368V-D.jpg

De een bruin en de ander nog spierwit!

Achteraf gezien hadden we eerst moeten kijken of we een vonk hadden, maarja daarvoor lag het blok nu al tever uit elkaar. Heeft iemand hier een goede verklaring voor?

Dan het volgende de zuigers. Precies het zelfe verhaal(geen nieuwe) maar wel duidelijk kleur verschil
Foto-ASOM7YHV-D.jpg


Nou is mij vraag eigenlijk: heeft de een hele goede ontbranding en is hij daarom zo schoon? Of zou hij helemaal niet meedraaien(vonken)? Of is bij de vuile de zuigerveer kapot dat hij olie naar bovengooit en daarom vies is? Kort gezegd: wie heeft hier een goede verklaring voor?
Weer achteraf gezien hadden we beter de compressie kunnen meten. Nu hebben we het blok weer dusdaning terug in elkaar gezet. Man man dit kosten nog best wat moeite om de nokkenasketting goed te zetten en de spanner hiervan. Maar na veel lezen is dat toch gelukt, Morgen of overmorgen even de compressie meten en dan weten we meer.

De volgende vraag: Na het openen van de deksel van de ontsteking kwam hier olie uitlopen. Hoort dit? lijkt me een beetje raar, heeft dit dan geen invloed op de opwekking van de stroom voor de ontsteking(aangezien de spoel ook onder de derrie zat)
Foto-PXMPSPFP-D.jpg
. Het leek er wel op dat hier olie hoort te zitten maar weet dit niet zeker?


Zo dat was het even voor de eerste dag :P Voor de gene die door de toch wel aardige lap tekst en fotos heenkomen: Ik hoor graag wat voor ideeën of verklaringen jullie hebben voor de bovengenoemde problemen!

Alvast bedankt!
 
Lijkt er op dat die rechter cilinder helemaal niet mee loopt nee... Als je compressie gaat meten doe dan een drupje olie in de verbrandingskamer zodat deze beter afsluit ;) Mja eigenlijk moet je dat ook met nieuwe pakkingen doen en als de boel op temperatuur is..

Olie uit het dynamodeksel is normaal :Y

hier nog wat plaatjes, ik zal mee lezen, heb em zelf ook uit elkaar gehad.

[HOWTO] Demonteren cilinders Suzuki GS 500
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je beter eerst aan de carburateurs had kunnen beginnen.
de bougies zijn zo wit omdat de motor te arm staat afgesteld.

andere mogelijkheid is dat de motor af en toe op 1 cilinder loopt, en dan zou je bij de ontsteking moeten zijn.

de dynamo zou ik ook even nameten, want die ziet er aardig zwart uit.

dat 1 zuiger zo schoon is kan misschien komen omdat de boel eerder open is geweest.

en als je de compressie gaat meten, eerst zonder olie meten.
als je er meteen olie opgooit, weet je niet of de olie voor de afdichting zorgt of de zuigerveren.

een voorzichtige gok, ik denk dat je de cilinder er voor niets hebt afgehaald.
 
De bruin/zwarte bougie kwam zeker uit de cilinder die dr zwart uitziet?

Gok op olieverbruik van de betreffende cilinder, waardoor de bougie bruin wordt. Heb ook grote twijfels of daar nog een vonk uit kwam.

Zou je toleranties van de zuiger, cilinder en zuigerveren nameten. Dan weet je of je de cilinder moet laten honen, eventueel overmaatse zuiger er en wss nieuwe zuigerveren.

Als je toch bezig bent kun je het beste ook ff kijken of je lagers ed nog in orde zijn. Kost je miss halve dag of zo, maar je blok ligt nu toch open.

Kijk ook je carbs eens na, of daar alles nog op orde is.
 
GS500 is een leuke motor om aan te beginnen te sleutellen, heb ik zelf ook gedaan en ben nog steeds bezig dingen over het blok te leren.

Zoals bananeman al zij, ik had begonnen bij de carb's, mogelijk eerst synchroon stellen en afstellen.

Als je een werkplaatshandboek in PDF formaat wil, moet je me maar even een PM sturen, dan mail ik je wel een.
 
ik denk dat je beter eerst aan de carburateurs had kunnen beginnen.
de bougies zijn zo wit omdat de motor te arm staat afgesteld.

andere mogelijkheid is dat de motor af en toe op 1 cilinder loopt, en dan zou je bij de ontsteking moeten zijn.

de dynamo zou ik ook even nameten, want die ziet er aardig zwart uit.

dat 1 zuiger zo schoon is kan misschien komen omdat de boel eerder open is geweest.

en als je de compressie gaat meten, eerst zonder olie meten.
als je er meteen olie opgooit, weet je niet of de olie voor de afdichting zorgt of de zuigerveren.

een voorzichtige gok, ik denk dat je de cilinder er voor niets hebt afgehaald.

zo is het inderdaad :Y
 
Hmm dit soort problemen hebben meestal betrekking op de afstelling van de carburateurs of de onsteking oid, het hele blok direct uit mekaar halen lijkt me een beetje overdreven maargoed :P

Wat een spiegels zitten er trouwens gestoord grote spiegels op of lijkt dat maar zo?
 
Ik heb ook met een Gs500e gereden en ik had net hetzelfde probleem. Ik vind dit extreme uit elkaar gooien bijna lachwekkend. Bij mij was het een onnozel dom veertje in één van de carbs dat wat geplooid zat, meer niet. Succes met de puzzel, hopelijk krijg je hem terug in elkaar!
En die spiegels lijken inderdaad serieuze vlaaien :-)
 
Dank voor de snelle reactie's. En ja achteraf gezien had er inderdaad beter eerst naar de ontsteking gekeken kunnen worden. Maja met zo iets wordt je maar op 1 manier wijzer en dat is door trial and error toch? De volgende keer pak je het wel anders aan :P. Maar genoeg achteraf geluld wat er beter had gekunnen, neem aan dat niemand gelijk alles in 1 x goed heeft gedaan toch? Maar de huidige stand van zaken: Blok zit (ver genoeg) terug in elkaar om compressie te meten. Let je hierbij alleen op verschil tussen de cilinders of moet je ook een bepaalde waarde hebben? als dit geen gekke dingen oplevert gaat het blok er terug in en even kijken of hij vonkt. Vonkt hij wel. moeten de carbs eraan geloven. Volgens mij wel een logische volgorde (vanaf nu) toch?

Iig nogmaals bedankt voor de snelle(nuttige) info. en p.s. voor testa rossa ik denk dat jij hier nou toch de fout in gaat? want het meespuiten van de remvlakken was een bewuste keuze aangezien dit geen drol uitmaakt en geen nadelige gevolgen heeft voor de remmen? ik remde dit in ongeveer 1meter allemaal eraf?
 
Laatst bewerkt:
Mwah, denk dat het wel mee valt, het ging me niet specifiek om de remmen maar ook om de werkvolgorde hier. Maargoed onderaan de streep is het jouw motor, en je moet verder ook helemaal zelf weten wat je daarmee doet ;)

Voor de compressie is inderdaad een bepaalde ondergrens (zou je op moeten zoeken in WPH).
 
Dank voor de snelle reactie's. En ja achteraf gezien had er inderdaad beter eerst naar de ontsteking gekeken kunnen worden. Maja met zo iets wordt je maar op 1 manier wijzer en dat is door trial and error toch? De volgende keer pak je het wel anders aan :P. Maar genoeg achteraf geluld wat er beter had gekunnen, neem aan dat niemand gelijk alles in 1 x goed heeft gedaan toch? Maar de huidige stand van zaken: Blok zit (ver genoeg) terug in elkaar om compressie te meten. Let je hierbij alleen op verschil tussen de cilinders of moet je ook een bepaalde waarde hebben? als dit geen gekke dingen oplevert gaat het blok er terug in en even kijken of hij vonkt. Vonkt hij wel. moeten de carbs eraan geloven. Volgens mij wel een logische volgorde (vanaf nu) toch?

Iig nogmaals bedankt voor de snelle(nuttige) info. en p.s. voor testa rossa ik denk dat jij hier nou toch de fout in gaat? want het meespuiten van de remvlakken was een bewuste keuze aangezien dit geen drol uitmaakt en geen nadelige gevolgen heeft voor de remmen? ik remde dit in ongeveer 1meter allemaal eraf?
Sommige mensen leren eerst systematisch een probleem te achterhalen. Zijn zelfs cursussen voor.

Blok weer inelkaar gezet met nieuwe pakking? Zo nee, heb je niets aan de uitslag.
 
Oude pakking :+

Zo deed ik het de eerste keer ook, nadat hij iets zweette toch maar besloten om alle pakkingen te vernieuwen. Ook de voet :Y Moet je eens voor de grap kijken wat voor rotzooi daar tussen zit! je kan meteen de olie uit je bok verversen als je die voet er af trekt, zoveel zand valt er dan in je blok.

Misschien moet TS even goed nadenken wat hij aan het doen is voordat hij het open schroeft, anders leer je het ook maar kost het iets meer geld / tijd :)

GS is een simpel ding hoor, kan eigenlijk weinig aan mis gaan. WPHB er bij gaan met die banaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan