G-Dercks
Die hard MF'er
Hallo iedereen,
Even een introductie: Ongeveen een jaar geleden heb ik een gs500e optisch helemaal opgeknapt(link topic staat in ondertitel). Bij dat project heb ik al het motorisch werk uitbesteed aan de professionals . Dit leek me toch wel de beste optie aangezien je toch wel enige vorm van handigheid en vakkunde nodig hebt om het tot een goed eindresultaat te maken.
Nu moet je toch een keer ergens beginnen met het motorisch werk. Een goede vriend van mij had ook wel zin een projectje(en heeft een lekkere werkruimte om in te werken)
De volgende GS kwam toen op ons pad
Uiterlijk was nog in zeer goede staat! Het motorblok liet daarintegen wel wat te wensen over. Ik kon vrij normaal wegrijden tot de 4,5 a 5 duizend toeren. hier hield hij enorm in, en ik had zelf moeite om hier echt voorbij te komen. Na ongeveer 10 seconde vol gas te geven schoot hij dan toch door in zijn toeren. Dit deed hij welliswaar nog steeds niet zo als ik het op mij andere GS gewend ben. Ook geeft hij hierna een flinke knal uit de uitlaat vanwege(denk ik) onverbrande benzine die door het volgas geven bij 5000 toeren in de cilinder terecht gekomen is. De prijs was er ook zeker naar! heb de motor voor een prikkie op de kop kunnen tikken
Nu eenmaal thuisgekomen even flink sleutelen:
Zo! dat was het makkelijke gedeelte, dit had ik al een keer of 3 eerder gedaan. Nu het moeilijke en onbekende. het motorblok!
Zoals ik al zei is het de eerste keer voor ons beide dat we zo een dergelijk motorblok uit elkaar trekken. Werkplaatshandboek erbij dus en een beetje rondkijken op forums. En sommige dingen werden ondervonden door het gewoon te proberen.
Omdat hij zo slecht liep hadden we het gevoel dat er iets mis was met de cilinders of ontsteking. We hadden niet zo zin om alles uit elkaar te halen en er vervolgens achter te komen dat het de bobine was. Hier had ik er nog 2(goede) van dus even verwisseld,,,,,dit was het helaas niet(hehe was het maar zo makkelijk )
Dan maar het blok zelf open gaan leggen. Het eerste wat opviel waren de bougies. Iets voor de verkoop zijn er(gelijktijdig) 2 nieuwe bougies ingegaan, maar er zijn hier wel een aantal km's (ik zelf ongeveer 2) mee gereden:
De een bruin en de ander nog spierwit!
Achteraf gezien hadden we eerst moeten kijken of we een vonk hadden, maarja daarvoor lag het blok nu al tever uit elkaar. Heeft iemand hier een goede verklaring voor?
Dan het volgende de zuigers. Precies het zelfe verhaal(geen nieuwe) maar wel duidelijk kleur verschil
Nou is mij vraag eigenlijk: heeft de een hele goede ontbranding en is hij daarom zo schoon? Of zou hij helemaal niet meedraaien(vonken)? Of is bij de vuile de zuigerveer kapot dat hij olie naar bovengooit en daarom vies is? Kort gezegd: wie heeft hier een goede verklaring voor?
Weer achteraf gezien hadden we beter de compressie kunnen meten. Nu hebben we het blok weer dusdaning terug in elkaar gezet. Man man dit kosten nog best wat moeite om de nokkenasketting goed te zetten en de spanner hiervan. Maar na veel lezen is dat toch gelukt, Morgen of overmorgen even de compressie meten en dan weten we meer.
De volgende vraag: Na het openen van de deksel van de ontsteking kwam hier olie uitlopen. Hoort dit? lijkt me een beetje raar, heeft dit dan geen invloed op de opwekking van de stroom voor de ontsteking(aangezien de spoel ook onder de derrie zat)
. Het leek er wel op dat hier olie hoort te zitten maar weet dit niet zeker?
Zo dat was het even voor de eerste dag Voor de gene die door de toch wel aardige lap tekst en fotos heenkomen: Ik hoor graag wat voor ideeën of verklaringen jullie hebben voor de bovengenoemde problemen!
Alvast bedankt!
Even een introductie: Ongeveen een jaar geleden heb ik een gs500e optisch helemaal opgeknapt(link topic staat in ondertitel). Bij dat project heb ik al het motorisch werk uitbesteed aan de professionals . Dit leek me toch wel de beste optie aangezien je toch wel enige vorm van handigheid en vakkunde nodig hebt om het tot een goed eindresultaat te maken.
Nu moet je toch een keer ergens beginnen met het motorisch werk. Een goede vriend van mij had ook wel zin een projectje(en heeft een lekkere werkruimte om in te werken)
De volgende GS kwam toen op ons pad
Uiterlijk was nog in zeer goede staat! Het motorblok liet daarintegen wel wat te wensen over. Ik kon vrij normaal wegrijden tot de 4,5 a 5 duizend toeren. hier hield hij enorm in, en ik had zelf moeite om hier echt voorbij te komen. Na ongeveer 10 seconde vol gas te geven schoot hij dan toch door in zijn toeren. Dit deed hij welliswaar nog steeds niet zo als ik het op mij andere GS gewend ben. Ook geeft hij hierna een flinke knal uit de uitlaat vanwege(denk ik) onverbrande benzine die door het volgas geven bij 5000 toeren in de cilinder terecht gekomen is. De prijs was er ook zeker naar! heb de motor voor een prikkie op de kop kunnen tikken
Nu eenmaal thuisgekomen even flink sleutelen:
Zo! dat was het makkelijke gedeelte, dit had ik al een keer of 3 eerder gedaan. Nu het moeilijke en onbekende. het motorblok!
Zoals ik al zei is het de eerste keer voor ons beide dat we zo een dergelijk motorblok uit elkaar trekken. Werkplaatshandboek erbij dus en een beetje rondkijken op forums. En sommige dingen werden ondervonden door het gewoon te proberen.
Omdat hij zo slecht liep hadden we het gevoel dat er iets mis was met de cilinders of ontsteking. We hadden niet zo zin om alles uit elkaar te halen en er vervolgens achter te komen dat het de bobine was. Hier had ik er nog 2(goede) van dus even verwisseld,,,,,dit was het helaas niet(hehe was het maar zo makkelijk )
Dan maar het blok zelf open gaan leggen. Het eerste wat opviel waren de bougies. Iets voor de verkoop zijn er(gelijktijdig) 2 nieuwe bougies ingegaan, maar er zijn hier wel een aantal km's (ik zelf ongeveer 2) mee gereden:
De een bruin en de ander nog spierwit!
Achteraf gezien hadden we eerst moeten kijken of we een vonk hadden, maarja daarvoor lag het blok nu al tever uit elkaar. Heeft iemand hier een goede verklaring voor?
Dan het volgende de zuigers. Precies het zelfe verhaal(geen nieuwe) maar wel duidelijk kleur verschil
Nou is mij vraag eigenlijk: heeft de een hele goede ontbranding en is hij daarom zo schoon? Of zou hij helemaal niet meedraaien(vonken)? Of is bij de vuile de zuigerveer kapot dat hij olie naar bovengooit en daarom vies is? Kort gezegd: wie heeft hier een goede verklaring voor?
Weer achteraf gezien hadden we beter de compressie kunnen meten. Nu hebben we het blok weer dusdaning terug in elkaar gezet. Man man dit kosten nog best wat moeite om de nokkenasketting goed te zetten en de spanner hiervan. Maar na veel lezen is dat toch gelukt, Morgen of overmorgen even de compressie meten en dan weten we meer.
De volgende vraag: Na het openen van de deksel van de ontsteking kwam hier olie uitlopen. Hoort dit? lijkt me een beetje raar, heeft dit dan geen invloed op de opwekking van de stroom voor de ontsteking(aangezien de spoel ook onder de derrie zat)
Zo dat was het even voor de eerste dag Voor de gene die door de toch wel aardige lap tekst en fotos heenkomen: Ik hoor graag wat voor ideeën of verklaringen jullie hebben voor de bovengenoemde problemen!
Alvast bedankt!