Revisie Suzuki Bandit

Banditfan

MF'er
10 apr 2021
44
13
Goedemorgen,

Helaas startte mijn Suzuki GSF Bandit S 600 op 31 december niet meer. Begin het nieuwe jaar heb ik contact gezocht met de motor dealer, dit was hun antwoord:

We hebben de compressie op alle 4 de cilinders gemeten en die is op alle 4 veel te laag.

Na wat olie in de cilinders gespoten te hebben is de compressie een stuk beter wat er op duidt dat de zuigerveren versleten of compleet vast zitten.

En er helaas dus een revisie van het blok zou moeten plaatsvinden. De kosten daarvan bedragen ongeveer hetzelfde als de dagwaarde van de motor.

Mijn motor komt uit 2001 en graag zou ik erop willen blijven rijden omdat ik om mijn motor geef en ik met mijn baanverlies op mijn geld moet letten. Wie is technisch onderlegd en wil en kan mij hiermee helpen in Nijmegen zodat ik weer opweg zou kunnen?

Alvast enorm bedankt,

Mvg Lionel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Hi Lionel,

Hopelijk kan je iemand vinden die je hierbij kan helpen. Wat vaak helpt is even aangeven waar je ongeveer woont. En heb je zelf een schuur oid waarin gesleuteld kan worden? Of zoek je iemand die hem komt ophalen?
 
Is het een 600 of 1200? Deze blokken hebben wel vaker lage compressie, maar als ze daardoor niet meer starten is het wel heel erg geworden. Had hij toevallig een tijd stilgestaan? Dan zijn ze ook wat nukkiger.

Een tweedehands blok is een stuk sneller en goedkoper, en die vervangen is niet erg moeilijk. Natuurlijk weet je ook dan niet helemaal wat je in huis haalt, maar heb er nog niet echt slechte ervaringen mee gezien, zo lang je een beetje je verstand gebruikt.
 
Hi Lionel,

Hopelijk kan je iemand vinden die je hierbij kan helpen. Wat vaak helpt is even aangeven waar je ongeveer woont. En heb je zelf een schuur oid waarin gesleuteld kan worden? Of zoek je iemand die hem komt ophalen?
Hoi, het bericht heb ik aangepast. Ik heb geen schuur, eventueel een tuin of privé parkeergarage maar dat is enkel een optie om beschut te staan.
 
Ik zou het eerst met een goede flush van het motorblok proberen.

Dit soort problemen ontstaat ook vaak door vervuiling, zeker in de koude tijd van het jaar en als er veel korte stukjes worden gereden. Mocht de flush niet helen kun je altijd nog de boel opentrekken.

Het heeft bij een behoorlijk aantal van mijn klanten al geholpen.
Dan moet de motor wel starten. En korte stukjes zijn niet bepaal de kilometers die ik er meer reed.
 
Is het een 600 of 1200? Deze blokken hebben wel vaker lage compressie, maar als ze daardoor niet meer starten is het wel heel erg geworden. Had hij toevallig een tijd stilgestaan? Dan zijn ze ook wat nukkiger.

Een tweedehands blok is een stuk sneller en goedkoper, en die vervangen is niet erg moeilijk. Natuurlijk weet je ook dan niet helemaal wat je in huis haalt, maar heb er nog niet echt slechte ervaringen mee gezien, zo lang je een beetje je verstand gebruikt.
Hoi, 600 cc. Ik reed bijna iedere dag een aantal uur. Vervangen kan ik zeker niet zelf, die optie hadden we ook al bedacht in de werkplaats maar het arbeidsloon is erg duur voor mij.
 
Dan moet de motor wel starten. En korte stukjes zijn niet bepaal de kilometers die ik er meer reed.
Als je met wat olie in de cilinders spuiten de compressie al een stuk omhoog krijgt kun je hem daarna vaak (meestal) ook wel starten.

Het is het proberen waard.

Als dat niet lukt is het wel heel ernstig, dan is het ook de vraag hoe de rest van het blok er aan toe is. En of het dan wel de moeite is er aan te beginnen.

Half werk is helemaal zonde van tijd en geld.....
 
Als je met wat olie in de cilinders spuiten de compressie al een stuk omhoog krijgt kun je hem daarna vaak (meestal) ook wel starten.

Het is het proberen waard.

Als dat niet lukt is het wel heel ernstig, dan is het ook de vraag hoe de rest van het blok er aan toe is. En of het dan wel de moeite is er aan te beginnen.

Half werk is helemaal zonde van tijd en geld.....
Ik ga ervan uit dat een erkende Yamaha dealer alles heeft geprobeerd hetgeen wat ze ook in de e-mail mij hadden verzonden. Ik ga zelf in ieder geval niks eraan proberen omdat ik er echt geen verstand van heb vandaar mijn vraag.
 
Wat bedoel je?
zuigerveerslijtage komt niet ineens, dus de lage compressie kan moeilijk de reden zijn van niet starten overnacht. als het toch zo is, zou de motor moeten starten met wat olie op de zuigers, want dan is de compressie een pak beter.
dus de vraag : start hij terug of hebben ze hem zo kunnen starten ?
indien nee, zit er nog steeds slijtage in het blok, maar is er een andere reden waarom hij niet start, en gezien geld niet in overvloed aanwezig is, zou het best wel eens kunnen zijn dat hij goedkoop weer rijdbaar gemaakt kan worden.

heeft de dealer iets gezegd dat ze hem wel draaiend gekregen hebben ?
 
Hoe zat/zit het met het olie verbruik? Als ze veren ook echt zover versleten zijn zal hij ook wel een slokje gelust heb. Met eventueel blauwe rookpluimen tot gevolg.
 
Misschien zijn er bougies overleden/doorgeslagen/pikzwart van de roet door overmatig starten(aan je gashendel hangen) en motor toen verzopen is.
Dat ding moet gewoon starten .
 
Hoi, 600 cc. Ik reed bijna iedere dag een aantal uur.
Dan is het zo goed als uitgesloten dat de motor spontaan niet meer start vanwege de compressie. Die zal niet best meer zijn, maar dat is een probleem dat steeds ietsje groter wordt. Niet van de ene of de andere dag. Een reductie in compressie is overigens enigszins normaal voor deze blokken (binnen het redelijke), maar een monteur die moderne blokken gewend is schrikt wellicht meer dan noodzakelijk.

Heb je de garage verteld dat het plotseling was, of ze gewoon gevraagd een probleem te zoeken?
 
ik flush nooit, maar laat de klant regelmatig in zijn 3 op de snelweg rijden ipv de 6e versnelling. Daarna gewoon opie vervangen. Om 100 te rijden gebruik je maar 10 a 15 % van het vermogen en krijg je dit.
 
Dan is het zo goed als uitgesloten dat de motor spontaan niet meer start vanwege de compressie. Die zal niet best meer zijn, maar dat is een probleem dat steeds ietsje groter wordt. Niet van de ene of de andere dag. Een reductie in compressie is overigens enigszins normaal voor deze blokken (binnen het redelijke), maar een monteur die moderne blokken gewend is schrikt wellicht meer dan noodzakelijk.

Heb je de garage verteld dat het plotseling was, of ze gewoon gevraagd een probleem te zoeken?
Dat heb ik een zeker verteld
 
ik flush nooit, maar laat de klant regelmatig in zijn 3 op de snelweg rijden ipv de 6e versnelling. Daarna gewoon opie vervangen. Om 100 te rijden gebruik je maar 10 a 15 % van het vermogen en krijg je dit.
Italian tune up :t



In m'n oude auto speelt misschien ook vervuiling. Mij is aangeraden wat transmissie olie bij de motorolie te doen. Het zou een reinigende werking hebben. Hebben de doorgewinterde monteurs hier het al eens geprobeerd op een motor misschien?
 
Laatst bewerkt:
sommige dingen wil je gereinigd hebben andere niet. Alle flush vormen (waaronder atf) verminderen de smeerfilm.

Een motor moet gewoon regelmatig op zijn flikker krijgen, maar niet als de 11kw "motoren" die altijd volle damp moeten.
 
sommige dingen wil je gereinigd hebben andere niet. Alle flush vormen (waaronder atf) verminderen de smeerfilm.

Een motor moet gewoon regelmatig op zijn flikker krijgen, maar niet als de 11kw "motoren" die altijd volle damp moeten.
Aha, dat van die verminderde smeerfilm vermoede ik al maar zegt nooit iemand erbij.

Heb in het verleden ook wel eens wat langer vlotter gereden met een bandit 600. Liep daarna ook mooier. Soepeler als ik me goed herinner. Vervuiling/onbalans weg gestookt misschien..

Heeft deze bandit een verbinding tussen carter ventilatie en de lucht inlaat dat iemand weet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan