Howto: RVS remleidingen

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Ondanks dat het verschrikkelijk mooi weer was, is er soms ook nog wel ff tijd om te knutselen.
Skoezie wou al een tijdje RVS remleidingen en omdat dat eig maar een klein klusje is kon dat nog wel ff na het eten en gelijk maar ff wat piccies gemaakt voor een howto.
Voor degenen die het niet wisten, de fiets is een CBR600F2 uit 1994.

Materialen:
Nieuwe set remleidingen (Goodridge dit keer)
Nieuwe koperen ringetjes (zaten al bij het zakje in)
Nieuwe remvloeistof (Dot 4)
Momentsleutel 8-60Nm
Wat losse sleuteltjes om de bevestigingen los te maken.

Het begin is eig heel simpel, maak alles (de aansluitingen en de omgeving daarvan) goed schoon en haal alle vloeistof uit het remsysteem (om kliederen te voorkomen) met bijv een vacuumpompje. Wanneer je dit niet hebt kun je een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken en je reservoir "leeg-remmen" volgens de normale ontluchtingsmethode (knijp remhendel in, ontluchting los, ontluchting vast, remhendel los en weer opnieuw). Nu zit er nog wel vloeistof in de remleidingen, maar als je ermee oppast en wat poetsdoeken op standby hebt liggen komt dat allemaal wel goed.
Draai nu alle aansluitingen van de remleiding los en gooi de gebruikte koperen ringetjes weg. Er zitten immers nieuwe in de set. Hang de ouwe remleiding in mijn garage (je kunt nooit weten :+ ).
Leegreszonderremleiding.jpg


Voor je de leiding monteert altijd eerst controleren of ie wel leeg is (met het oog op rotzooi die er vanuit de fabriek nog in zou kunnen zitten):
Skoezmetremleiding.jpg


Nu kun je gaan uitzoeken hoe ze bij Goodridge gedacht hadden dat de leiding het mooiste past op de motor, aan het T-stukje zit een mooi oogje waaraan de remleiding kan worden opgehangen. Pak de bouten en de ringetjes en doe aan elke kant van de banjo een ringetje. Yamaha gebruikt het systeem van 2 banjo's naast elkaar, daartussen moet dan dus ook een ringetje. Deze ringetjes zijn nl de afdichtingen voor de verbindingen in het remsysteem.

Nu alles eerst los in elkaar draaien en daarbij zorgen dat je de leidingen niet tordeert/verdraait/knikt/whatever. Wanneer alles lekker soepel in elkaar past en je nogmaals gecontroleerd hebt of er overal wel koperen ringetjes tussen zitten kan alles worden aangedraaid.
Rvsremleidinglinks.jpg

Dit gebeurt met een momentsleutel en het moment zelf ben ik ff kwijt maar ik dacht dat het rond de 35Nm zat. Skoezie wil dat vast nog wel ff uitzoeken.

Wanneer alles goed vast zit kun je beginnen met het opvullen van het systeem. Altijd NIEUWE remvloeistof gebruiken.
Ontluchtingsslangetje.jpg

Voor het opvullen gebruikte ik een vacuumpompje waardoor het allemaal lekker vlot gaat. Pompje aansluiten op de ontluchtingsnippel, nippel open en pompen maar. Niet vergeten om op tijd het reservoir weer op te vullen anders kun je weer opnieuw beginnen met pompen.
Blijvenvullen.jpg

Dit gewoon 2 keer aan beide kanten doen. Wanneer er geen bubbels meer door het slangetje komen is het ontluchten in principe klaar. Ontluchtingsnippels weer vastdraaien en het rubberen dopje er weer op.

Nu een paar keer flink hard in je remhendel knijpen (pressure-test) en daarna ff alle aansluitingen nakijken of er nix heeft gelekt (of alles dus droog is).

Als alles goed is, geen lekkage en een hard gevoel in je broek remhendel is het klaar en kun je gaan testen.
fftesten.jpg

Aan de grijns te zien doen de remmen het wel goed. :)

Opmerkingen/suggesties/commentaar... --> SHOOT!
:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook hier geldt dat goed gereedschap het halve werk is: voor het splisten van de RVS buitenmantel heb ik een soort doorn. Deze klem je in de bankschroef je drukt de leiding erin et voila... Verder heb ik juist een GROTE tang die RVS omvlochten leiding perfect wegknipt. Maar ik gebruik dit gereedschap waarschijnlijk iets vaker als jij, dus voor mij loont het wel. RVS leiding is toch lastig om mee te werken. Heb regelmatig de vingertoppen open liggen. Vlijmscherp, dat spul!

Ik snap niet precies hoe zo'n "doorn" er uit ziet heb je er misschien een foto van ??
Ik ben erg voorzichtig geweest dus ik heb mijn vingertoppen nog helemaal heel :P
en dat voor de eerste keer zo'n ding in elkaar schroeven.

Prijs technisch is het een stuk voordeliger en ik heb zo iets van als andere er ook mee rijden moet dat toch best goed zijn anders was het in NL wel bij wet verboden.

Mzzl Muppet
 
Laatst bewerkt:
Strikt gezien is het monteren van andere remleidingen dan ook bij wet verboden.....

Je motor moet nl. voldoen aan de goedkeuringseisen. Vervang je onderdelen, dan mogen in feite alleen de OEM onderdelen worden gebruikt. In de praktijk wordt hier gelukkig weinig tot niets mee/aan gedaan. In veel gevallen is het vervangende onderdeel beter/betrouwbaarder dan het OEM onderdeel.

Maar goed, daar zou ik me minder druk om maken. Ik zou me eerder druk maken of je remmen het wel doen als je ze nodig hebt..... Ik weet het, in veel gevallen is er niks aan de hand en zorgen de mensen er voor, dat alles dik in orde is. Maar ik heb toch meer vertrouwen in een fabrikant, die alle benodigde apparatuur en kennis in huis heeft.....
 
duidelijk verhaal, alleen vraag ik me het volgende af:
blijft met deze methode niet een hoeveelheid oude remvloeistof in de remklauw?
Wanneer je de remklauw losschroeft en leeg giet voordat je met de vulprocedure begint dan weet je zeker dat alle oude remvloeistof eruit is.
Of zie ik beren op de weg en zal alle oude remvloeistof in de remklauw er wel uitgespoeld worden tijdens de vulprocedure
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma! :)

Ik zit er over te denken om een stalenremleiding op mijn motor te monteren. Ik heb maar 1 rempomp, en ook maar 1 remklauw, heel simpel dus. Ik heb net even gemeten, en de huidige (nog origineel) is +/- 87 cm. (excl. de banjobouten boven en onder)
Ik heb op de site van Goodridge gekeken, maar mijn model motor staat er niet bij. (CB 250 Two-Fifty uit '93)
Wat zijn nog andere merken? Of heeft er iemand nog een tip?
 
Hoi Oma! :)

Ik zit er over te denken om een stalenremleiding op mijn motor te monteren. Ik heb maar 1 rempomp, en ook maar 1 remklauw, heel simpel dus. Ik heb net even gemeten, en de huidige (nog origineel) is +/- 87 cm. (excl. de banjobouten boven en onder)
Ik heb op de site van Goodridge gekeken, maar mijn model motor staat er niet bij. (CB 250 Two-Fifty uit '93)
Wat zijn nog andere merken? Of heeft er iemand nog een tip?


Denk dat ik je wel kan helpen. Mail me off-list ff een paar foto's van de banjo's dan kan ik je meer vertellen...
 
Ik heb een vraag over de omschrijving van een hoop webshops.
Er wordt vaak gesproken over 1, 2 of 3 delig (mdi gaat zelfs tot 6 delig).
Is dit getal afhankelijk van het aantal remklauwen?
Meeste moderne motoren hebben 2 klauwen voor en 1 achter dus ik denk dat je in zo'n geval dan een 3 delige set moet hebben, klopt dit?
 
Deels....
Veel motoren hebben voor een driedelige set (vanaf de rempomp 1 leiding naar een splitsing met 2 of vanaf de rempomp 1 leiding naar de remklauw waar dan weer een afsplitsing naar de andere klauw)

Het is overigens geen enkel probleem om van zo'n 3-delige set naar een 2-delige set (2 leidingen vanaf de rempomp) te gaan. Voordeel: goedkoper, makkelijker te ontluchten en in theorie veiliger (minder aansluitpunten) Nadeel is dat de leidingen soms wat moeilijker te "routen" zijn.
 
JanB: Okay bedankt, ik snap wat je bedoelt, ik denk dat het toch mailen/bellen wordt voor de goede set.

Bedankt Slak maar ik ga toch voor een voorgeperste leiding, ik zie kant en klare setjes voor acceptabele prijzen, zo tussen de 60 en 70 euro voor een 2delige.
 
Zelf heb ik voor mijn Kawa LTD restauratie de leidingen aan de meter en ogen e.d. besteld. Was voor het hele setje (90 cm, compleet met ringen e.d.) nog geen 55 euries kwijt :)

Ziet er goed uit :9

Kun je bestellen bij http://www.onderdelen-struik.com in de webshop, hebben ook een duidelijke howto in de FAQ -> handleidingen staan :Y

(Afbeelding)

Da's eigenlijk best wel duur... O-)
 
Bovendien moet je er eigenlijk ook een doorn voor hebben om de RVS buitenmantel van de teflon binnenmantel te scheiden, zodat je het olijfje er goed en gemakkelijk opgeschoven krijgt. Verder moet je een scherpe en zware kniptang hebben, zodat de RVS mantel niet te erg gaat rafelen, oppassen met je vingers :X :X en goed weten waar je mee bezig bent...

Ik ben voor een setje eigenlijk altijd wel een half uurtje bezig en heb hier VEEL ervaring mee...
 
Nu we het hier toch over het vervangen van remleidingen hebben,
Nu een vraag over remvloeistof.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen DOT 4 en DOT 5 ?

en is het verstandig om als je op een oude motor(±10jaar)overgaat naar stalen remleidingen ook over te gaan naar DOT 5 remvloeistof ?
 
Nu we het hier toch over het vervangen van remleidingen hebben,
Nu een vraag over remvloeistof.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen DOT 4 en DOT 5 ?

en is het verstandig om als je op een oude motor(±10jaar)overgaat naar stalen remleidingen ook over te gaan naar DOT 5 remvloeistof ?


DOT 3,4 en 5.1 zijn synthetische remvloeistoffen. DOT 5 is op siliconenbasis.
Deze twee soorten mogen niet worden gemengd. Sterker nog, als je over zou willen stappen op siliconenvloeistof moet je alle componenten, dus rempomp, leidingen en klauwen volledig uit elkaar halen en reinigen (inweken in spiritus gaat prima. Maar echt alles moet uit elkaar... Verschillen tussen DOT3, 4 en 5.1 liggen in een hoger kookpunt. Verschil tussen synthetisch en siliconen is dat synthetisch hygroscopisch is (neemt water op) en siliconen remvloeistof niet.
Verder tast de siliconen vloeistof geen lak en plastic aan, in tegenstelling tot DOT 3,4, en 5.1
 
Zoooo....na 3 jaar maar eens even een nieuw berichtje hier posten....tenzij het antwoord als ergens anders staat.

Er wordt gesproken over een vacuum-pompje om de leidingen leeg te maken. Waar kun je zo'n pompje verkrijgen en wat zal zo'n ding kosten?
 
Je kunt ook voor ongeveer een euro een grote injectiespuit halen bij de plaatselijke apotheek. Handig om de oude leidingen leeg te zuigen en om de nieuwe van onderaf langzaam te vullen.
 
Wat is dan de procedure met de injectiespuit?
Omhoogspuiten van vanonder??


Veel Yamaha's hebben in het midden van de vork een verdeler voor de remleiding naar de twee vorkpoten. Daar wil nog wel eens een hardnekkige luchtbel blijven zitten.

Door de remvloeistof door de ontluchtingsnippel te vullen, ga je dat grotendeels tegen. Je drukt de luchtbel als het ware naar boven, richting vloeistof reservoir. Let er wel op, dat je niet teveel vloeistof vult, daar kan je lak niet zo goed tegen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan