Howto: RVS remleidingen

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Ondanks dat het verschrikkelijk mooi weer was, is er soms ook nog wel ff tijd om te knutselen.
Skoezie wou al een tijdje RVS remleidingen en omdat dat eig maar een klein klusje is kon dat nog wel ff na het eten en gelijk maar ff wat piccies gemaakt voor een howto.
Voor degenen die het niet wisten, de fiets is een CBR600F2 uit 1994.

Materialen:
Nieuwe set remleidingen (Goodridge dit keer)
Nieuwe koperen ringetjes (zaten al bij het zakje in)
Nieuwe remvloeistof (Dot 4)
Momentsleutel 8-60Nm
Wat losse sleuteltjes om de bevestigingen los te maken.

Het begin is eig heel simpel, maak alles (de aansluitingen en de omgeving daarvan) goed schoon en haal alle vloeistof uit het remsysteem (om kliederen te voorkomen) met bijv een vacuumpompje. Wanneer je dit niet hebt kun je een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken en je reservoir "leeg-remmen" volgens de normale ontluchtingsmethode (knijp remhendel in, ontluchting los, ontluchting vast, remhendel los en weer opnieuw). Nu zit er nog wel vloeistof in de remleidingen, maar als je ermee oppast en wat poetsdoeken op standby hebt liggen komt dat allemaal wel goed.
Draai nu alle aansluitingen van de remleiding los en gooi de gebruikte koperen ringetjes weg. Er zitten immers nieuwe in de set. Hang de ouwe remleiding in mijn garage (je kunt nooit weten :+ ).
Leegreszonderremleiding.jpg


Voor je de leiding monteert altijd eerst controleren of ie wel leeg is (met het oog op rotzooi die er vanuit de fabriek nog in zou kunnen zitten):
Skoezmetremleiding.jpg


Nu kun je gaan uitzoeken hoe ze bij Goodridge gedacht hadden dat de leiding het mooiste past op de motor, aan het T-stukje zit een mooi oogje waaraan de remleiding kan worden opgehangen. Pak de bouten en de ringetjes en doe aan elke kant van de banjo een ringetje. Yamaha gebruikt het systeem van 2 banjo's naast elkaar, daartussen moet dan dus ook een ringetje. Deze ringetjes zijn nl de afdichtingen voor de verbindingen in het remsysteem.

Nu alles eerst los in elkaar draaien en daarbij zorgen dat je de leidingen niet tordeert/verdraait/knikt/whatever. Wanneer alles lekker soepel in elkaar past en je nogmaals gecontroleerd hebt of er overal wel koperen ringetjes tussen zitten kan alles worden aangedraaid.
Rvsremleidinglinks.jpg

Dit gebeurt met een momentsleutel en het moment zelf ben ik ff kwijt maar ik dacht dat het rond de 35Nm zat. Skoezie wil dat vast nog wel ff uitzoeken.

Wanneer alles goed vast zit kun je beginnen met het opvullen van het systeem. Altijd NIEUWE remvloeistof gebruiken.
Ontluchtingsslangetje.jpg

Voor het opvullen gebruikte ik een vacuumpompje waardoor het allemaal lekker vlot gaat. Pompje aansluiten op de ontluchtingsnippel, nippel open en pompen maar. Niet vergeten om op tijd het reservoir weer op te vullen anders kun je weer opnieuw beginnen met pompen.
Blijvenvullen.jpg

Dit gewoon 2 keer aan beide kanten doen. Wanneer er geen bubbels meer door het slangetje komen is het ontluchten in principe klaar. Ontluchtingsnippels weer vastdraaien en het rubberen dopje er weer op.

Nu een paar keer flink hard in je remhendel knijpen (pressure-test) en daarna ff alle aansluitingen nakijken of er nix heeft gelekt (of alles dus droog is).

Als alles goed is, geen lekkage en een hard gevoel in je broek remhendel is het klaar en kun je gaan testen.
fftesten.jpg

Aan de grijns te zien doen de remmen het wel goed. :)

Opmerkingen/suggesties/commentaar... --> SHOOT!
:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het opvullen gebruikte ik een vacuumpompje waardoor het allemaal lekker vlot gaat. Pompje aansluiten op de ontluchtingsnippel, nippel open en pompen maar. Niet vergeten om op tijd het reservoir weer op te vullen anders kun je weer opnieuw beginnen met pompen.


Opmerkingen/suggesties/commentaar... --> SHOOT!
:)

Heb je geen foto van dat pompje??
 
Heb ook Spieglers gekocht via Motorbazaar. Keurig afgehandeld en niet duur.

Voor het ontluchten bestaat er de Mityvac remontluchter. Werkt perfect, is een soort pistooltje met een reservoir er aan. Voordeel is ook dat je alles alleen kunt doen.
Ze zijn verkrijgbaar bij Motozoom/Louis voor rond de 70 Euries. Vond ik wat duur en heb er toen eentje in Amerka besteld. Kostte inclusief verzenden 40 dollar (28 dollar + 12 verzendkosten), ik had 'm 5 dagen later in huis.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook Spieglers gekocht via Motorbazaar. Keurig afgehandeld en niet duur.

Voor het ontluchten bestaat er de Mityvac remontluchter. Werkt perfect, is een soort pistooltje met een reservoir er aan.

Ze zijn verkrijgbaar bij Motozoom/Louis voor rond de 70 Euries. Vond ik wat duur en heb er toen eentje in Amerka besteld. Kostte inclusief verzenden 40 dollar (28 dollar + 12 verzendkosten), ik had 'm 5 dagen later in huis.

Ze zijn nu in de aanbieding bij louis.de voor 39,95. Ook van Mityvac
 
Koop iig NIET dat ander BREMSENENTLUEFTUNGSGERAET van Louis.
Ja, ik ben zo stom geweest |(
Da's verkeerde zuinigheid.
http://www.louis.de/shop/img250/10003445_910_FR_05.JPG ((Afbeelding))
Ding werkt voor geen meter :r

Doe het nu zelf met een 50 ml injectiespuit, lekker goedkoop :)

een injectiespuit :} bedankt voor de tip :) nooit aan gedacht
 
Hmmmm, ben toch maar op ebay gaan kijken naar een Mityvac.
Moest €23 kosten met P&H van $9 in de USA.
Om de juiste Shipping&Handling te weten moet je dat dus aan de verkoper vragen.
Had dus Buy Now gedaan en om de totale kosten gevraagd.
Berekend die oetlul $35 voor S&H naar Nederland |(
Komt ie dat ding persoonlijk overzwemmen ofzo :?
Ben ik nu aan die koop gebonden of kan ik diplomatiek mailen: "put it where you don't need sunblock" :?

Whatever, naar die centen kan ie fluiten.
Ik zet m'n volgende shot remvloeistof wel weer met de spuit
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, ben toch maar op ebay gaan kijken naar een Mityvac.
Moest €23 kosten met P&H van $9 in de USA.
Om de juiste Shipping&Handling te weten moet je dat dus aan de verkoper vragen.
Had dus Buy Now gedaan en om de totale kosten gevraagd.
Berekend die oetlul $35 voor S&H naar Nederland |(
Komt ie dat ding persoonlijk overzwemmen ofzo :?
Ben ik nu aan die koop gebonden of kan ik diplomatiek mailen: "put it where you don't need sunblock" :?

Whatever, naar die centen kan ie fluiten.
Ik zet m'n volgende shot remvloeistof wel weer met de spuit

Had je ook ff van te voren moet vragen :X
 
Met het risico dat ie weg is B|
Weer wat geleerd :X

ligt er aan wat de loop tijd van het item was. Ga nooit eerder bieden dan dat ik zeker weet wat de verzendkosten zijn en of ze het verzenden!

Plus dat ik de bij behoorende emails bewaar tot ik het item in huis heb of als ik weet dat ik overboden ben.

nu on topic: ga ook maar eens kijken voor een setje stahlflex voor de xj.
 
Die mytivac is een prima apparaatje, wat alleen niemand vertelt is dat je een compressor(tje)nodig hebt om eerst druk op de bouwen en zodoende een onderdruk te bewerkstelligen in de slang die op de ontluchtingsnippel van de remklauw komt.
Klinkt ingewikkelder dan het is. In de praktijk werkt het goed en kun je in principe alleen je remmen en zoals in mijn geval ook je koppeling ontluchten.
Ik kocht het dingetje voor 39 euries bij de automaterialenhandel.
Zo ziet ie er uit:
full
 
Vandaag zo'n leiding in elkaar gezet (dus banjo ringen los en leiding los) bij PHC Ritzen. Redelijk simpel om uit te leggen maar het uitvoeren is toch andere koek als je het niet gewoon bent, zou het dan laten doen :) Die mantel lospeuteren van die teflon leiding is toch een klere klus zeg :X Maar ook zulke klusjes moeten gebeuren :)

rem.jpg
 
Vandaag zo'n leiding in elkaar gezet (dus banjo ringen los en leiding los) bij PHC Ritzen. Redelijk simpel om uit te leggen maar het uitvoeren is toch andere koek als je het niet gewoon bent, zou het dan laten doen :) Die mantel lospeuteren van die teflon leiding is toch een klere klus zeg :X Maar ook zulke klusjes moeten gebeuren :)

http://users.skynet.be/DinX/rem.jpg ((Afbeelding))

Met een goeie scherpe tang was het misschien iets makkelijker geweest ?

En eej, die voorband ken ik :+
 
Mja, tang, ervaring, wat maakt het uit. Hij zit erop en werkt geweldig, meer moet je niet hebben :)

dat is waar :)

Aja, die divi was van mij. Jij was met de virago zeker :+

:j :j :j

Daar heb ik een speciaal stukje gereedschap voor. Zo gepiept en je vingertoppen blijven heel. Shit was is dat RVS scherp...

scherp en verdomd hard ja. Ach, word je man van (en anders wel speldenkussen :+ )
 
tjah maar ik zie zo direct niet hoe ge dat moet uitzuigen :S
Je zuigt de vloeistof toch mee of ben ik mis :?
Elke manier van ontluchten komt feitelijk neer op de leiding doorspoelen met remvloeistof zodat de bellen verdwijnen.
Het verdrijven van bel-rijke vloeistof door bel-arme vloeistof
Dus ja, je zuigt de vloeistof mee, en nee, je bent niet mis ;)
Het reservoir dus tijdens het zuigen op tijd bijvullen anders slobber je zo weer nieuwe bellen je leiding in.
 
Ik heb gisteren ook ff nieuwe teflon leidingen van goodridge gemonteerd. Het ging als volgt: Ontluchtingsnippelsdopjes eraf , slangetje erop, lossen en knijpen maar. Alle vloeistof eruit, leidingen eraf slopen, nieuwe (schone) leidingen erop, ff checken of alles goed zit, banjo's aandraaien. Remvloeistof in het reservoir en pompen maar. ??? nog steeds geen vloeistof in de leidingen??. Even raad gevraagd bij pa, ff blazen in het potje jongen zei die. Ok lippen erop en remvloeistof proeven, verrek het peil zakt. Hoppa nieuwe vloeistof erbij (pas op dat je niet onder het minimun komt i.v.m. luchtbellen) en pompen maar. Alles een paar keer ontluchten tot ie knetterhard is. Voila, en je hebt pornoremmen. En dan weer lekker :]
 
Vraagje van een groentje: hoe weet ik welke type/soort/afmetingen RVS-remleiding ik moet hebben voor mijn motor? ik heb een Yam xz 550 ('83). Ik kan wel een sleutel vasthouden maar maatwerk is te hoog gegrepen!

Groet, BD
 
Terug
Bovenaan Onderaan