Hierna kan je eventueel verder gaan met How-to: remmen reviseren incl foto's
How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen
Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.
Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar
Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.
Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef
Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.
Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.
Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.
Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.
Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).
Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.
Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem
De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.
Het spul is klaar om te monteren.
Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.
Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen
Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.
Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar
Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.
Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef
Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.
Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.
Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.
Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.
Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).
Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.
Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem
De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.
Het spul is klaar om te monteren.
Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.
Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
Laatst bewerkt: