How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Hierna kan je eventueel verder gaan met How-to: remmen reviseren incl foto's

How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen

Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.

Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar
full


Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.

Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef

Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.

Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.
full

full



Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.
full



Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.
full

full



Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).
full



Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.
full



Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem
full



De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.
full

full



Het spul is klaar om te monteren.
full

full

full



Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.
full

full

full

full



Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
 
Laatst bewerkt:
Als je thuis ruzie wilt hebben zou ik ze in de vaatwasser gooien. _O-
Anders is remmenreiniger de optie die ik zou gebruiken. Ultrasoon zou natuurlijk de beste oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even oma wegjagen.
Ik heb mijn zuigers er uitgekregen met de vetpers methode.
Hoe krijg ik nu de restanten vet het beste helemaaal verwijderd ?
Vaatwasser , remreiniger , dasty ?
Begin een met een doek al het bereikbare vet weg te vegen. Dan met een kwast en beznine al het vet weg poetsen waar je met de kwast bij kan komen. Blijven over de doorgang van de banjobout en de doorgang van het ontluchtventiel. deze zijn bijna altijd met een wattenstaafje schoon te krijgen.
 
Beginnen met de doek en daarna kwast klinkt ook wel goed.
Er zijn toch aardig wat dikke lagen.
En zomaar een bus remmenreiniger er doorheen.. het milieu heeft het al zwaar genoeg.

Ik vind het wel profi e.a. goed voorbereiden. :9

En als laatste inderdaad perslucht. :}
 
Laatst bewerkt:
@ Janbros,
Ik reageer toch even omdat ik jouw post in div. Topics altijd wel kan waarderen.
Motor staat in de achtertuin in de regen, remtangen op de werkbank in m'n schuurtje verderop .
Normaal gaan de zuigers er met perslucht altijd uit, nu niet.
De keus was : alles mee terug en in de zeiktegen op de moto terug monteren en op die manier, of een vetnippel in de ontluchting schroeven / vijzen en 10 ringetjes onder de banjo
en de vetpers eraan.( dat was ong. 5 min. werk).
Het nadeel is allleen de knoeiboel.
 
Je zou eigenlijk een vetpomp alleen voor de remmen moeten hebben/ gebruiken en die dan vullen met remvet :)

Ik gebruik ook wel ooit de vetpomp, dat is dan als ik losse onderdelen heb of als het remsysteem zo lang heeft stil gelegen dat er geen druk meer op zit. Dan is een vetpomp aansluiten een stuk minder werk dan proberen de boel te ontluchten met versleten onderdelen die allemaal gereviseerd moeten worden.
 
@ Janbros,
Ik reageer toch even omdat ik jouw post in div. Topics altijd wel kan waarderen.
Motor staat in de achtertuin in de regen, remtangen op de werkbank in m'n schuurtje verderop .
Normaal gaan de zuigers er met perslucht altijd uit, nu niet.
De keus was : alles mee terug en in de zeiktegen op de moto terug monteren en op die manier, of een vetnippel in de ontluchting schroeven / vijzen en 10 ringetjes onder de banjo
en de vetpers eraan.( dat was ong. 5 min. werk).
Het nadeel is allleen de knoeiboel.
Dus veel meer tijd dan 5 minuutjes.

Ik heb een oud krom stuur bewaard, met de rempomp er nog op, en een kort stukje remleiding.
Klauwen vd motor, bakje er onder, aan de leiding, dot er in, en floep.

Er ligt een lijmklem bij en wat plaatjes metaal, voor ongelijk floepende zuigertjes.
 
Dus veel meer tijd dan 5 minuutjes.

Ik heb een oud krom stuur bewaard, met de rempomp er nog op, en een kort stukje remleiding.
Klauwen vd motor, bakje er onder, aan de leiding, dot er in, en floep.

Er ligt een lijmklem bij en wat plaatjes metaal, voor ongelijk floepende zuigertjes.

Zo doe ik het ook, ipv een stuur heb ik een stuk verwarmingsbuis van 22mm, in de bankschroef, en alle zuigers komen los.
 
Zuiger vast :(

Heb geen ervaring met vetspuit, maar lijkt de enige oplossing nu rempomp en lucht niet werken.

aantal vragen voor ik verder kan:

1. Schroefdraad banjobout lijkt anders dan de m10 bout die ik heb liggen, klopt dat?
2. Zelf heb ik geen vetspuit, maar wat voor aansluiting moet ik creeëren op de klauw?
3. Heb banjogat en ontluchtingsnippels nu met wd40 ingespoten, dit zo laten weken of moet ik nog meer inspuiten?
 
Zuiger vast :(

Heb geen ervaring met vetspuit, maar lijkt de enige oplossing nu rempomp en lucht niet werken.

aantal vragen voor ik verder kan:

1. Schroefdraad banjobout lijkt anders dan de m10 bout die ik heb liggen, klopt dat?
Dat kan goed kloppen ja
2. Zelf heb ik geen vetspuit, maar wat voor aansluiting moet ik creeëren op de klauw?
Een aansluiting waar de vetspuit op past; een vetnippel
3. Heb banjogat en ontluchtingsnippels nu met wd40 ingespoten, dit zo laten weken of moet ik nog meer inspuiten?
Liever inspuiten met kruipolie, maar goed
 
Kan kloppen, kom ik niet verder mee ;-). Welke draad moet ik hebben daarvoor?

Vetnippel is dat dezelfde aansluiting als ontluchting?

Kruipolie zit er nu in, thnx!
Vannacht gaat ie de cola in

Banjo's zijn M10 x 1,00mm of M10 x 1,25mm Heel veel meer smaken zijn er niet (tenzij iets obscuurs engels misschien), dus even checken welke je hebt en dan de andere bestellen :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan