How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Hierna kan je eventueel verder gaan met How-to: remmen reviseren incl foto's

How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen

Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.

Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar
full


Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.

Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef

Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.

Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.
full

full



Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.
full



Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.
full

full



Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).
full



Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.
full



Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem
full



De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.
full

full



Het spul is klaar om te monteren.
full

full

full



Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.
full

full

full

full



Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch maar eens rond kijken naar een nieuwe remklauw compleet. De klauw kan je misschien een beetje oppoetsen, ik heb mijn twijfels, doch die zuigers zijn echt rijp voor de schrootbak. Nu begrijp ik waarom men APK voor motoren wil invoeren
Pigion
 
Ik zou toch maar eens rond kijken naar een nieuwe remklauw compleet. De klauw kan je misschien een beetje oppoetsen, ik heb mijn twijfels, doch die zuigers zijn echt rijp voor de schrootbak. Nu begrijp ik waarom men APK voor motoren wil invoeren
Pigion
Lees eens 1 post boven de jouwe.
En verklaar het APK verhaal eens. Denk jij echt dat er mensen zijn die zo rondrijden?
 
Zo heb ik het 20 jaargeleden eens gedaan.Met zelfgemaakte smeernippel.
Nadeel is dat je hele klauw vol vet zit.
Doe ik dus nooit meer.
Met lucht en een beetje handigheid krijg je ze er echt wel uit.
die klauw ging trouwens bij mij de kliko in.
 
Zo heb ik het 20 jaargeleden eens gedaan.Met zelfgemaakte smeernippel.
Nadeel is dat je hele klauw vol vet zit.
Ontvetter does the trick.
Doe ik dus nooit meer.
Met lucht en een beetje handigheid krijg je ze er echt wel uit.
Hoeveel bar? Want bij mij ging remmen met 150 (?) bar niet. Dan ben ik benieuwd hoe je het met lucht dan doet?
die klauw ging trouwens bij mij de kliko in.
Iets wat te reviseren is gooi ik niet weg, zeker niet als het zeldzaam is.
 
Ik ging ook een zuiger vervangen, zat helemaal vast gerot in een halve remklauw. -O-
Kreeg hem er met geen mogelijkheid uit, uiteindelijk heb ik gat in de zuiger geboord, daar draad in getapt, bout erin en hem er zo uit getrokken.

Kostte me wel een nieuwe zuiger...
Aan de bovenstaande manier heb ik nooit gedacht :+

Waar heeft iedereen btw die vetspuit vandaan? Bij lokale doe-het-zelf zaak niet te vinden namelijk :?
 
effe googelen

http://www1.conrad.nl (Conrad | Uw online shop voor elektronica en techniek)
http://nl.rs-online.com/ (RS Components | elektrische en elektronische componenten)
http://www.leijenaar.nl/smeersystemen/groepen/Handsmeergereedschappen/vetspuiten.html
http://www.rt-trading.nl/index.html?lang=nl&target=d40.html (Gereedschap uitverkoop | sale | outlet | goedkoop Gereedschap op Gereedschaptekoop.nl - Altijd voordelig)
 
remsysteem is zeker geen 200bar (1)
normale stalen remleidingen barsten al open bij 169bar (2)
weet niet wat voor vliegtuigen jullie besturen , mijn BMWtje remt al bij max.17bar
en dat met 2 vingers handledruk..... ;)
(1): Welles
(2): Nietes

http://www.isa-racing.de/20071/leitungssysteme/Leitungssysteme_frameset.htm (Kijk hier maar eens op pagina 25) wat er bij serie-600 (rem-)leiding van Goodridge staat.

D-03 is standaard maat voor remleiding, met een werkdruk van 200 bar (tweehonderd!) en een burst-druk van 840 bar.
 
(1): Welles
(2): Nietes

http://www.isa-racing.de/20071/leitungssysteme/Leitungssysteme_frameset.htm (Kijk hier maar eens op pagina 25) wat er bij serie-600 (rem-)leiding van Goodridge staat.

D-03 is standaard maat voor remleiding, met een werkdruk van 200 bar (tweehonderd!) en een burst-druk van 840 bar.

O-)
 
(1): Welles
(2): Nietes

http://www.isa-racing.de/20071/leitungssysteme/Leitungssysteme_frameset.htm (Kijk hier maar eens op pagina 25) wat er bij serie-600 (rem-)leiding van Goodridge staat.

D-03 is standaard maat voor remleiding, met een werkdruk van 200 bar (tweehonderd!) en een burst-druk van 840 bar.


je kijkt bij remleidingen voor sportwagens op competitieniveau.
of heb jij zulke dikke doucheslangen aan je motor hangen...... :+
 
je kijkt bij remleidingen voor sportwagens op competitieniveau.
of heb jij zulke dikke doucheslangen aan je motor hangen...... :+
:?

Binnendiameter van D-03 leiding is 3.17mm. Zielige douche gaat dat worden.
Dat is gewoon een standaard maat voor remleidingen voor zowel auto's als motoren.

Sowieso heeft heel het competitieniveau er helemaal niets mee te maken. Of geloof jij echt dat de druk in het remsysteem van een Moto-GP fiets meer dan een factor 10 hoger is dan dat van jouw straat-beamer?
 
Laatst bewerkt:
je kijkt bij remleidingen voor sportwagens op competitieniveau.
of heb jij zulke dikke doucheslangen aan je motor hangen...... :+

Diameter van de remslang heeft niets met druk te maken. De diameter bepaalt de hoeveelheid olie die erdoor kan stromen per tijdseenheid, oftwel: flow.

Bovendien is de slang die erboven staat, ook gemaakt voor een werkdruk van 200 [bar]. :Y
 
Laatst bewerkt:
Nog niet IJzer, ik kan andere zuigertjes laten draaien door een mede MF-er, maar rubbertjes etc zijn bijna niet te krijgen. Ik zit er aan te denken om een andere vork te gebruiken, ik heb nog een nieuwe zonder klauw staan, ik dacht van een TT600, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik moet nu eerst even uitviolen waar ie wél van is.
 
Nog niet IJzer, ik kan andere zuigertjes laten draaien door een mede MF-er, maar rubbertjes etc zijn bijna niet te krijgen. Ik zit er aan te denken om een andere vork te gebruiken, ik heb nog een nieuwe zonder klauw staan, ik dacht van een TT600, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik moet nu eerst even uitviolen waar ie wél van is.


Is daar niet iets te koop met dezelfde afmetingen uit een ander soort klauw, bromfietszaak?? (Tegen bromfietsprijzen?? :X )
 
Zulke dingen zijn dan meestal goed bekend bij clubs etc, maar ook in Moffrica, waar toch veel TT350 bezitters zijn, is dat niet bekend. Ik zal nog wel eens even verder vragen.
 
Zulke dingen zijn dan meestal goed bekend bij clubs etc, maar ook in Moffrica, waar toch veel TT350 bezitters zijn, is dat niet bekend. Ik zal nog wel eens even verder vragen.


Dat is waar, als iets goed imitatie te krijgen is weten kenners dat snel.

Misschien heb je hier iets aan, schijnen ook losse seals ed. te verkopen. Zag Nissin zuigertjes voor 11,50 op deze site :9~

on2wheels_motorfietsonderdelen
 
Dat is waar, als iets goed imitatie te krijgen is weten kenners dat snel.

Misschien heb je hier iets aan, schijnen ook losse seals ed. te verkopen. Zag Nissin zuigertjes voor 11,50 op deze site :9~

on2wheels_motorfietsonderdelen
Handige site, in mijn favorieten gezet, ze hebben hem niet standaard in het assortiment, ik heb ze een mailtje gestuurd. Niet duur trouwens, Nissin zuigertjes, daar kan ik ze niet voor (laten) draaien. Jammer dat de exacte maten er niet bij staan, want Nissinzuigertjes uit een Honda zouden ook gewoon moeten passen, het gaat denk ik niet om het motormerk, maar om het remklauwmerk.
 
Dit is zeker een handige manier :Y

Maar, het kan ook nog simpeler zonder dingen te moeten tappen etc (hoewel dit wel heel netjes is zo):
Vetspuitnippel zoeken die past op de plek van de ontluchtingsnippel, dikke bout (met de juiste schroefdraad) op de plek van de banjo draaien om de boel af te sluiten en persen maar.

Zo heb ik een tijd terug de zuiger uit mijn achterremtang gekregen.
Inderdaad een vettige rotzooi, maar daar doet een bus remmenreiniger en een compressor veel tegen.

En, laatst de voorkant gedaan zonder dat ik beschikking had over alle bovenstaande zaken: stuk oude remleiding aan de remtang naar een verloopstuk (van 1 remleiding naar 2), daar 2 bouten ingedraaid om de boel luchtdicht te maken), fietspomp op ontluchtingsnippel en duwen maar. Zuigers klapten er meteen uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan