How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Nou ik ben geholpen! En tevens een tip voor anderen met dit euvel.
Koop een KOSO teller (scooter/caferacer/enduro tellertje).
Via de manual van KOSO kun je een user setting ingeven in het laatste menu met je eigengemaakte km stand. De totale stand blijft zoals die origineel is, maar in je dashboard geeft ie de userstand weer. Je kunt dit later weer terugzetten.
Het gaat om een KOSO DB EX-02 die op veel basic motoren standaard zit maar dan met hun eigen merknaam erop.
 
Ik ben wel benieuwd hoe het RDW ermee omgaat als er gewoon origineel geen km teller op zit?
Standaard minder dan 6000km rekenen?
Vanaf x jaar oud meer dan 6000km rekenen?

Laat dus vooral weten hoe de keuring gaat @mike26racing
 
Ik ben wel benieuwd hoe het RDW ermee omgaat als er gewoon origineel geen km teller op zit?
Standaard minder dan 6000km rekenen?
Vanaf x jaar oud meer dan 6000km rekenen?

Laat dus vooral weten hoe de keuring gaat @mike26racing
Een snelheidsmeter/km teller is al heel wat jaren verplicht om door de EU goedkeuring te komen,je moet dus al een hele oude motor kopen om er één zonder teller te vinden.
Vroeger werden enduro en trial motoren nog wel eens zonder teller (en achter reflector,spiegels,knipperlichten) verkocht,dat is al lang verleden tijd.
Het zal nog wel zo zijn dat die wel eens verwijderd worden door eigenaars,of bij aflevering door de dealer.
 
Een snelheidsmeter/km teller is al heel wat jaren verplicht om door de EU goedkeuring te komen,je moet dus al een hele oude motor kopen om er één zonder teller te vinden.
Vroeger werden enduro en trial motoren nog wel eens zonder teller (en achter reflector,spiegels,knipperlichten) verkocht,dat is al lang verleden tijd.
Het zal nog wel zo zijn dat die wel eens verwijderd worden door eigenaars,of bij aflevering door de dealer.
Helemaal correct wat je zegt.

Ik heb in 2014 nog een nieuwe 2takt enduro gekocht en inderdaad met belachelijk lange grote spiegels, zeer lange kentekenplaathouder, tig reflectors, een kneuterig pijpje met een katalysator erin, fim/dot goedgekeurde band, firescreen in het luchtfilterrekje, egr terugslagklep, veel te kleine sproeiers en naald in de carb, veel te klein achtertandwiel, knipperlichten etc.
In de doos erbij: raceuitlaat, kleine kentekenplaatplaathouder, andere kabelboom, de juiste (rijke) carb setting, ketting/tandwielset.

Maar hee, de aflevering klopt conform EU/NL regelgeving....8)7
 
Ik ben wel benieuwd hoe het RDW ermee omgaat als er gewoon origineel geen km teller op zit?
Standaard minder dan 6000km rekenen?
Vanaf x jaar oud meer dan 6000km rekenen?

Laat dus vooral weten hoe de keuring gaat @mike26racing
Nou, hoe ging het? Een frietje kopen is moeilijker.
Ze checken het VIN, motornr en de kmstand.
Niets technisch bekijken of iets dergelijks. In 5 minuten weer klaar.
Complimenten incl knipoog van de keurmeester dat ik een motor had met minimaal 6k gelopen ivm de BTW en BPM aanslag......
 
Wellicht dat jullie het al weten maar ik kwam er pas recent achter. De belastingdienst heeft ergens in 2023 de BPM aftrek stilzwijgend versoberd.
In plaats van 100 maanden is een auto/motor tegenwoordig pas na 200 maanden BPM vrij !!!
 
Weet je het zeker?
Ik kan dat uit deze tabel niet afleiden, wel dat er iets verandert is maar geen verdubbeling van de BPM-vrij periode.

IMG_1659.webp


Bij de belastingdienst gaat de tabel tot 9 jaar en 6 maanden, in mijn herinnering was dat ook al zo.
 
Niet te vroeg juichen, misschien heb ik niet goed gekeken…
Dat heb je inderdaad: niet goed gekeken !
Wat jij laat zien is de grafische voorstelling van de nieuwe afschrijvingstabel. Zoals je ziet, schrijft deze de volledige BPM in 211 maanden af.
De "pre 2023" tabel deed dat in 100 maanden.
 
Even een vraag rondom een motor invoeren vanuit België. In de uitleg staat: "Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt."
Moet je deze nu voor de keuring of na de keuring invullen en opsturen? Of doe je het vooraf enkel zodat je de kosten weet? Zal in mijn geval niets zijn, motor is meer dan 20 jaar oud. Voor een Belgische motor heb je voldoende aan de papieren om een afspraak te maken en naar het RDW te gaan, je hoeft verder niets op voorhand te regelen?
 
Even een vraag rondom een motor invoeren vanuit België. In de uitleg staat: "Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt."
Moet je deze nu voor de keuring of na de keuring invullen en opsturen? Of doe je het vooraf enkel zodat je de kosten weet? Zal in mijn geval niets zijn, motor is meer dan 20 jaar oud. Voor een Belgische motor heb je voldoende aan de papieren om een afspraak te maken en naar het RDW te gaan, je hoeft verder niets op voorhand te regelen?
Moment van invullen maakt niet uit, gaat om het moment van inleveren/opsturen. Wacht tot na de keuring. Je wil niet de BMP aanvraag in gang zetten voor een voertuig dat afgekeurd is. Ik vul het meestal ter plekke in als ik er voor de keuring zit en na goedkeur geef ik het af aan de BD ter plekke.
 
Links afschrijvingstabel 2012, rechts 2023.
Voor voertuigen met een leeftijd tot 2 jaar en 6 maanden bouwt de nieuwe tabel de leeftijdskorting korting sneller af (gunstiger), daarna is de afbouw van de leeftijdskorting van de oude tabel gunstiger.

1727441403428.webp
1727441447412.webp
 
Laatst bewerkt:
Moment van invullen maakt niet uit, gaat om het moment van inleveren/opsturen. Wacht tot na de keuring. Je wil niet de BMP aanvraag in gang zetten voor een voertuig dat afgekeurd is. Ik vul het meestal ter plekke in als ik er voor de keuring zit en na goedkeur geef ik het af aan de BD ter plekke.
Wanneer was dat voor het laatst? Afgeven kan echt al jaren niet meer volgens mij.
 
Maakt het overigens nog uit dat de motor eerder al in Nederland geregistreerd is geweest? M'n vader heeft hem ruim 20 jaar in bezit gehad, ik sluit niet uit dat hij hem toen vanuit België heeft ingevoerd. Is toen later naar België verhuisd en heeft de motor toen daar weer ingevoerd. En nu gaat hij dus weer terug naar Nederland.
 
Maakt het overigens nog uit dat de motor eerder al in Nederland geregistreerd is geweest? M'n vader heeft hem ruim 20 jaar in bezit gehad, ik sluit niet uit dat hij hem toen vanuit België heeft ingevoerd. Is toen later naar België verhuisd en heeft de motor toen daar weer ingevoerd. En nu gaat hij dus weer terug naar Nederland.
Volgens mij mag de BD maar 1x BPM heffen op een voertuig en niet meerdere keren. Weet alleen niet of je BPM kunt terugvorderen bij export.
Dan zou je namelijk weer opnieuw BPM moeten betalen bij import.
Maar.... het zal jou financieel niks uitmaken voor die >20 jaar oude motor betaal je sowieso geen BPM meer. Het zou je wel enig papierwerk kunnen schelen. Dat moet je opzoeken/navragen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Smet
Even een vraag rondom een motor invoeren vanuit België. In de uitleg staat: "Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt."
Moet je deze nu voor de keuring of na de keuring invullen en opsturen? Of doe je het vooraf enkel zodat je de kosten weet? Zal in mijn geval niets zijn, motor is meer dan 20 jaar oud. Voor een Belgische motor heb je voldoende aan de papieren om een afspraak te maken en naar het RDW te gaan, je hoeft verder niets op voorhand te regelen?

Ik heb het begin van het jaar nog digitaal gedaan, stelt niks voor. (Wel digid nodig enzo)
Bij de rdw krijg je een formulier daarop staat een nummer. Dit nummer heb je nodig bij de bpm aangifte, indien je te vroeg bent "pakt" hij het nummer niet en kun je dus niks doen.
Volgende dag weer proberen.
Bij mij lukte het de volgende dag eind van de middag.
 
Keuring voor de Fantic van zoonlief staat gepland voor 10 oktober
Het was erg lang wachten bij het CBR voor zijn examen, eind oktober examen (uit mijn hoofd de 29e)
Staat hij mooi op ttijd gekentekend klaar is de planning :t
 
Zo, de voorbereidingen ff gedaan
Donderdag afspraak bij RDW voor de Fantic van zoonlief
Netto prijs (uberhaupt de prijs) was ff lastig, Importeur bestaat niet meer, dealer gebeld, historische prijzen zijn niet meer bij hun bekend
Opzoeken via een verzekerings site,..... Fantic staat niet in de lijst, als hij er al in staat, niet zijn type
Oh, vindt er maar 1 die al op kenteken staat, we hebben hem niet voor niets uit het buitenland gehaald

Dealer ff door gevraagd, of de prijs nu echt heel anders was in 2019,... ik gaf aan, zal toch geen paar duizend verschil in zitten??
Meer als de huidige prijslijst is er niet, dus op de gok/overleg/advies dealert 500,- euro van de huidige prijs af = prijs 2019 🤷‍♀️

Als wij de prijs niet kunnen achterhalen, zal de belastingdienst dat ook niet ff kunnen is het idee (ff gechecked ook, met de 2024 prijs is de rest BPM 18,- meer

Vandaag ff een rode reflector achterop geplakt (zat er niet op) en een setje spiegels van de zaak in de kofferbak, schroef ik er ff 2 gelijke op, zit er nu 1 op, nieuwe spiegels liggen klaar, maar dat doe ik naderhand wel, nu ff Mickey Mouse erop

Motor staat vooraan in de schuur, aanhanger is leeg, rijplaat voor het grijpen
Donderdag onderweg zoonlief oppikken en samen naar RDW

Komt helaas wel op mijn naam-O-"Meneer" kan zijn paspoort niet vinden, ligt op een vaste plek, maar hij heeft hem nodig gehad en niet terug gelegd |(|(te laat om een nieuwe aan te vragen, rij examen eind van de maand, dus nog geen rijbewijs, maw kan helaas niet op zijn naam geregistreed

Nee, we gaan hem over 2 weken niet overschrijven, heb je direct een 2e eigenaar, da's zonde

Roep donderdag wel hoe het ging :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan