Opa Aart
MF veteraan
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoe pak ik dit het beste aan?
Bere-interessant topic dit.
Ik overweeg een paar kunststof voorspatborden te spuiten. Zijn 30 jaar oud en behoorlijk verweerd. Daarnaast zijn ze niet voor niets van kunststof, ze moeten nog kunnen buigen ook, zijn van een offroad motor. Ze zijn dus verweerd, er zitten ook krassen op, er zal wel was in de poriën zitten.
Bere-interessant topic dit.
Ik overweeg een paar kunststof voorspatborden te spuiten. Zijn 30 jaar oud en behoorlijk verweerd. Daarnaast zijn ze niet voor niets van kunststof, ze moeten nog kunnen buigen ook, zijn van een offroad motor. Ze zijn dus verweerd, er zitten ook krassen op, er zal wel was in de poriën zitten.
Wat voor lak spuit je dan mee?
10% of 20% verdunnen?
Ik laat autolakken mengen die dan nog gewoon bijna 100% verdund moeten worden.
Voor de eerste lagen verdun ik iets minder, zeg 70 a 80%. Hiermee spuit ik een aantal lagen totdat het geheel gedekt is en laat dit drogen. Daarna even opruwen met ScotchBrite en afspuiten met 100% verdunde lak, bijna zo dun als water. Je hoeft dan niet zoveel lak meer te spuiten omdat de kleur toch al voor 100% gedekt is en je hoeft je alleen maar te concentreren op een mooi strak uitvloeiende toplaag.
Als je geen Din-beker hebt om de viscociteit te bepalen: Spuitlak moet ongeveer zo dik als melk zijn...
30 jaar oude verweerde plastic spatborden die nog moeten buigen ook zonder dat de verf eraf springt???Door die spatborden in de vuilnisbak te pleuren en een paar nieuwe te kopen.
(Geen geintje, niet aan beginnen..............)
Als je lak 100% moet verdunnen praat je over basis lak waar je weer blanke lak overheen spuit.......Als ik de volgende keer ga spuiten en ik lees de streepjes goed af op het mengbekertje is het 20% verdund.
Dit is een nieuwe tip die ik nog niet ben tegengekomen, is de lak jij koopt dan zo dik dat ie 100% verdund moet worden?
Yep het kán wel maar je wilt niet weten wat je aan verf kwijt zal zijn en dan nog is het garantie tot op het einde van de oprit.Oh, gewoon even ergens een paar NOS op de kop tikken?
Als die al te krijgen zijn, betaal je een godsvermogen.
Ik heb eens een XL500 uit 1984 gekocht, daavan waren de spatborden ook overgespoten. Ik heb die motor een jaar gehad en er mankeerde niets aan de lak. Het kan dus wel.
Als je lak 100% moet verdunnen praat je over basis lak waar je weer blanke lak overheen spuit.......
@Bolski:
Ik wist niet dat originele crosser spatborden zo duur waren. Ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen om zulke flexibele spullen te spuiten, het scheurde er altijd weer af, ondanks alle weekmakers en andere troep.
Maar ik ben dan ook geen profi, laat dat duidelijk zijn...
Kwijl....
ik spuit in de schuur, tussen de fietsen, gereedschap en de koelkast, electrische kachel aan
hang me onderdeel op en hang er een krant achter, spuitbussen wil ik nog wel eens een tijdje in een emmer warm water houden. daarna gaat de mondkap om, en spuiten maar met de spuitbus
om de paar minuten weer ff de deur uit als de nevel me teveel wordt, en ff paar keer goed ademhalen en weer naar binnen
opzich heb ik altijd wel mooie resultaten, meeste gekloot heb ik met de blanke lak die wittig uitslaat. of dat de boel na een paar weken weer losbladerd nadat ik een keer geen primer had gebruikt.
ja, me neus kan ik daarna onder het douchen uitbaggeren, maar het is altijd leuk als je het zelf hebt gespoten, en het ziet er goed uit.
Echt joh zo'n manier van werken voor wat gepruts is je gezondheid niet waard hoor. Draag dan op zn minst een redelijk stofmasker (houdt de dampen niet tegen) en werk beschut buiten of met deur open of hele goede ventilatie.
www.nonpaint.nl
Verkoopt veel spuitbenodigdheden, ook verfmaskers.