How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Ian is net even bij mijn spuitwerk komen kijken, en vond ook wel dat de verf wat aan de dikke kant is geweest.

|( Ja dat klopt ook wel, Opa Aart was een beetje dom (lees Blind) zit ik de verf op 10% te verdunnen inplaats van 20%.

|( Opa Aart zit naar het verkeerde streepje te kijken. (er staan ook zoveel streepjes op die beker)

*O* Je bent dus nooit te oud om wat te leren.
 
Wat voor lak spuit je dan mee?

10% of 20% verdunnen?




Ik laat autolakken mengen die dan nog gewoon bijna 100% verdund moeten worden.


Voor de eerste lagen verdun ik iets minder, zeg 70 a 80%. Hiermee spuit ik een aantal lagen totdat het geheel gedekt is en laat dit drogen. Daarna even opruwen met ScotchBrite en afspuiten met 100% verdunde lak, bijna zo dun als water. Je hoeft dan niet zoveel lak meer te spuiten omdat de kleur toch al voor 100% gedekt is en je hoeft je alleen maar te concentreren op een mooi strak uitvloeiende toplaag.

Als je geen Din-beker hebt om de viscociteit te bepalen: Spuitlak moet ongeveer zo dik als melk zijn...
 
Bere-interessant topic dit.
Ik overweeg een paar kunststof voorspatborden te spuiten. Zijn 30 jaar oud en behoorlijk verweerd. Daarnaast zijn ze niet voor niets van kunststof, ze moeten nog kunnen buigen ook, zijn van een offroad motor. Ze zijn dus verweerd, er zitten ook krassen op, er zal wel was in de poriën zitten.

Hoe pak ik dit het beste aan?
 
Bere-interessant topic dit.
Ik overweeg een paar kunststof voorspatborden te spuiten. Zijn 30 jaar oud en behoorlijk verweerd. Daarnaast zijn ze niet voor niets van kunststof, ze moeten nog kunnen buigen ook, zijn van een offroad motor. Ze zijn dus verweerd, er zitten ook krassen op, er zal wel was in de poriën zitten.

Hoe pak ik dit het beste aan?

:( Ik zou je graag willen helpen met tips ofzo, maar ik heb echt geen idee.
Doe eens navraag in een spuiterij of bij een goede verfboer, misschien kunnen die mensen je verder helpen.
 
Bere-interessant topic dit.
Ik overweeg een paar kunststof voorspatborden te spuiten. Zijn 30 jaar oud en behoorlijk verweerd. Daarnaast zijn ze niet voor niets van kunststof, ze moeten nog kunnen buigen ook, zijn van een offroad motor. Ze zijn dus verweerd, er zitten ook krassen op, er zal wel was in de poriën zitten.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Een mal trekken en nieuwe maken. :?
 
Wat voor lak spuit je dan mee?

10% of 20% verdunnen?




Ik laat autolakken mengen die dan nog gewoon bijna 100% verdund moeten worden.


Voor de eerste lagen verdun ik iets minder, zeg 70 a 80%. Hiermee spuit ik een aantal lagen totdat het geheel gedekt is en laat dit drogen. Daarna even opruwen met ScotchBrite en afspuiten met 100% verdunde lak, bijna zo dun als water. Je hoeft dan niet zoveel lak meer te spuiten omdat de kleur toch al voor 100% gedekt is en je hoeft je alleen maar te concentreren op een mooi strak uitvloeiende toplaag.

Als je geen Din-beker hebt om de viscociteit te bepalen: Spuitlak moet ongeveer zo dik als melk zijn...


Als ik de volgende keer ga spuiten en ik lees de streepjes goed af op het mengbekertje is het 20% verdund.

Dit is een nieuwe tip die ik nog niet ben tegengekomen, is de lak jij koopt dan zo dik dat ie 100% verdund moet worden?
 
30 jaar oude verweerde plastic spatborden die nog moeten buigen ook zonder dat de verf eraf springt???Door die spatborden in de vuilnisbak te pleuren en een paar nieuwe te kopen. :X
(Geen geintje, niet aan beginnen..............)

Oh, gewoon even ergens een paar NOS op de kop tikken? :?
Als die al te krijgen zijn, betaal je een godsvermogen.

Ik heb eens een XL500 uit 1984 gekocht, daavan waren de spatborden ook overgespoten. Ik heb die motor een jaar gehad en er mankeerde niets aan de lak. Het kan dus wel.
 
Als ik de volgende keer ga spuiten en ik lees de streepjes goed af op het mengbekertje is het 20% verdund.

Dit is een nieuwe tip die ik nog niet ben tegengekomen, is de lak jij koopt dan zo dik dat ie 100% verdund moet worden?
Als je lak 100% moet verdunnen praat je over basis lak waar je weer blanke lak overheen spuit....... O-)
 
Oh, gewoon even ergens een paar NOS op de kop tikken? :?
Als die al te krijgen zijn, betaal je een godsvermogen.

Ik heb eens een XL500 uit 1984 gekocht, daavan waren de spatborden ook overgespoten. Ik heb die motor een jaar gehad en er mankeerde niets aan de lak. Het kan dus wel.
Yep het kán wel maar je wilt niet weten wat je aan verf kwijt zal zijn en dan nog is het garantie tot op het einde van de oprit.
Je hebt een speciale plastic primer nodig,verf met weekmakers erin zodat ie niet doorhard maar flexibel blijft, blanke lak kan je vergeten daar mag geen weekmaker in wegens verkleuren.
Al met al is het een hachelijk iets om te spuiten met heel vaak een resultaat om te huilen, spul word ontzettend moeilijk te verwerken met al die bende erin.
 
Als je lak 100% moet verdunnen praat je over basis lak waar je weer blanke lak overheen spuit....... O-)

Juist, dat klopt inderdaad, de basecoat die ik koop moet behoolijk verdund worden en met een 2K clear afgelakt worden.


@Bolski:

Ik wist niet dat originele crosser spatborden zo duur waren. Ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen om zulke flexibele spullen te spuiten, het scheurde er altijd weer af, ondanks alle weekmakers en andere troep.

Maar ik ben dan ook geen profi, laat dat duidelijk zijn... O-)
 
Laatst bewerkt:
@Bolski:
Ik wist niet dat originele crosser spatborden zo duur waren. Ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen om zulke flexibele spullen te spuiten, het scheurde er altijd weer af, ondanks alle weekmakers en andere troep.
Maar ik ben dan ook geen profi, laat dat duidelijk zijn... O-)

Nou, het is klassiek spul, en imitatie is al duur.

Overigens, naar mijn bescheiden mening ben jij behoorlijk profi hoor!
 
Vrijdag heb ik 'mijn' spuitcabine ook ff gebruikt ;) :P

Om mijn Pa zijn motor (BMW) te spuiten :

De spullen erin

Spuiten_BMW_002.jpg


Ff de basislak in de gleuven voor de zekerheid nog droogblazen, altijd moeilijk te zien

Spuiten_BMW_020.jpg


En de blanke lak laag

Spuiten_BMW_024.jpg
 
Laatst bewerkt:
:Y Dat is nog eens een spuitcabine. :Y Gaaf man.

:Y Spuitwerk ziet er ook helemaal toppie uit voor zover ik dat hiervandaan kan bepalen.

8-) Hier kan ik wel een strakke plasser krijgen denk ik.
 
ik spuit in de schuur, tussen de fietsen, gereedschap en de koelkast, electrische kachel aan

hang me onderdeel op en hang er een krant achter, spuitbussen wil ik nog wel eens een tijdje in een emmer warm water houden. daarna gaat de mondkap om, en spuiten maar met de spuitbus

om de paar minuten weer ff de deur uit als de nevel me teveel wordt, en ff paar keer goed ademhalen en weer naar binnen :) :)
opzich heb ik altijd wel mooie resultaten, meeste gekloot heb ik met de blanke lak die wittig uitslaat. of dat de boel na een paar weken weer losbladerd nadat ik een keer geen primer had gebruikt.

ja, me neus kan ik daarna onder het douchen uitbaggeren, maar het is altijd leuk als je het zelf hebt gespoten, en het ziet er goed uit.
 
:Y Daarom ben ik ook zelf bezig met oefenen, want we kunnen alles wel naar een proffesionele brengen. Kunnen we ook gelijk de knip leegschudden bij de spuiter. En ik zie het zelf als een uitdaging om toch een zo strak mogelijk resultaat te krijgen. Ik blijf daarom ook nog steeds oefenen, en was nog niet van plan om dit op te geven want ik vind het leuk om te doen.
 
ik spuit in de schuur, tussen de fietsen, gereedschap en de koelkast, electrische kachel aan

hang me onderdeel op en hang er een krant achter, spuitbussen wil ik nog wel eens een tijdje in een emmer warm water houden. daarna gaat de mondkap om, en spuiten maar met de spuitbus

om de paar minuten weer ff de deur uit als de nevel me teveel wordt, en ff paar keer goed ademhalen en weer naar binnen :) :)
opzich heb ik altijd wel mooie resultaten, meeste gekloot heb ik met de blanke lak die wittig uitslaat. of dat de boel na een paar weken weer losbladerd nadat ik een keer geen primer had gebruikt.

ja, me neus kan ik daarna onder het douchen uitbaggeren, maar het is altijd leuk als je het zelf hebt gespoten, en het ziet er goed uit.

Echt joh zo'n manier van werken voor wat gepruts is je gezondheid niet waard hoor. :N Draag dan op zn minst een redelijk stofmasker (houdt de dampen niet tegen) en werk beschut buiten of met deur open of hele goede ventilatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan