How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Die heb ik ook een paar 8-) op het werk dan!
Spuit echt super 8-)

Hoeveel spuiten heb jij tot je beschikking op het werk :?

Ik heb allemaal Sata spuiten.
2 voor basislak
1 voor blanke lak
1 voor nat in nat
1 voor 2k lak
1 voor M5
Mini spuitje 2k lak
Mini spuitje basislak.

En voor de voorbewerking (grondlak) Sata nr 95
Ik heb de volgende:

2 voor grondverf sata 95
1 voor spritzfiller
2 voor waterbasis
1 voor de nat in nat
1 voor de uni kleuren
1 voor de blanke lak
1 mini sata daar heb ik standaard spotblender in zitten!!!

En dat allemaal voor mij alleen :} :}
 
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan.
Het lakwerk komt van sikkens met de juiste mengverhoudingen, was wel wat werk in verband met het aantal kuipdelen.
Ik gebruik namelijk geen aftershave, mijn zoon wel.
Alles doen we zover mogelijk zelf.
 
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan.
Het lakwerk komt van sikkens met de juiste mengverhoudingen, was wel wat werk in verband met het aantal kuipdelen.
Ik gebruik namelijk geen aftershave, mijn zoon wel.
Alles doen we zover mogelijk zelf.

het ziet er goed uit :}
en alles zelf doen is goedkoper maar ook (vaak) veel leuker (behalve straten)
tenminste dat vind ik
 
:Y Ben vandaag maar weer eens aan het oefenen gegaan met spuiten. :Y

één ding is zeker, het valt nog niet mee om het echt mooi strak te krijgen. '(

Als ik bezig ben met spuiten dan heb ik zoiets van nu moet ik stoppen anders krijg ik zakkers in het spuitwerk, maar als het droog is dan denk ik, misschien had er nog wel een laagje bijgekunt. Maar goed, heb weer lekker creatief bezig geweest.

:Y Volgende keer de kachel toch maar flink opstoken tot ongeveer 25 graden, misschien was deze keer de temp. toch wat aan de lage kant. Had het warmgestookt tot 20 graden maar dan zet ik de afzuiger aan en dan daalt de temp. toch iets te ver denk ik. Het was nu ongeveer 17 graden tijdens het spuiten.

Aan de bijgevoegde foto's kun je ook zien dat het niet mooi gevloeid heeft volgens mij, maar ik ben een amateur en moet nog wel wat bijleren voor ik dat onder de knie heb.

O-) Kom maar op met aan en opmerkingen. En tips zijn natuurlijk ook welkom.

full
 
:+ Ben een beginneling, moet nog wat bijleren hé.
O-) Maar ik blijf oefenen ik geef het niet zo makkelijk op.

zo is dat Aartje,
het ziet er iedere keer weer beter uit als je wat gespoten hebt :Y


@silver schadow

en ja met de spuitbus gaat makkelijker, maar dat is vele malen minder sterk.
dus krasgevoeliger, en niet echt benzine bestendig :N

maar goed het zag er wel :9~ uit
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er wel strak uit, dat spuitwerk van jou.

|( Ik hoop dat ik dat zelf ook eens zo kan, dus ik blijf nog ff oefenen.


wat ik probeer te zegge is... ik doe alles met me spuit busje in een schuurtje of in de achter tuin.. dus zeker niet ideale omstandigheden... ennuh dit was me 1e echte spuitervaring (niet te letterlijk opvatten :+ ) dus het kan bij mij ook gewoon beginners geluk zijn :P
 
:Y Als het bij jou beginners geluk is , dan geeft je dat wel wat meer zelfvertouwen voor de volgende keer.

:Y Maar niet getreurd ik ga het in iedergeval nogmaals overdoen. Zal kijken of ik morgen weer alles kan schuren en hop naar de volgende ronde. :9
 
Laatst bewerkt:
ik zit er over te dubben of ik me motor niet de volgende keer naar een spuiter breng... hij is ondertusse keertje aangereden en omgewaaid dus hij moet een nieuwe paint job hebbe :X

alleen heb ik eigenlijk geen zin meer in al dat schuur en plamuur werk meer :+ dus ik blijf denk ik maar zo doorrijde... paar krasjes meer of minder doet er ook niet meer toe bij de mijne :P
 
Alle begin is moeilijk en al doende leert men, dus het komt best goed Opa Aart.


Effe een simpel truukje voor je zodat je niet hoeft in te zitten over zakkers en andere zooi:

Om te beginnen is je verf nog veel te dik en/of de druk te laag, daarom is het zo gebobbeld (ik vermoed het eerste)

Ik spuit ook heel veel zelf en ik spuit eerst een aantal dunne laagjes die ik tussendoor een minuutje of 5 laat drogen (eigenlijk is het meer nevelen), dit om voor voldoende dekking te zorgen.

Daarna spuit ik een zogenaamde "tack-coat" vrij vertaald een kleeflaag: Je spuit er zoveel verf op dat het nog net niet mooi uitvloeit, dus nog steeds een beetje dik ingeneveld. Deze laag laat je 10 a 15 minuten drogen waarna hij bijna droog is (nog net kleverig dus) Over deze laag kun je nu een veel dikkere laag verf zetten dan normaal omdat de plakkende ondergrond de dikke laag als het ware "vasthoudt". Op deze manier kun je een mooie dikke eindlaag spuiten die mooi strakvloeit zonder het risico op druipers.

probeer het 's je zult zien dat het werkt.

Proffessionals zullen hier waarschijnlijk hun neus voor ophalen, maar ik heb geen volledig geconditioneerde cabine tot mijn beschikking en dan moet je inventief worden.
 
Alle begin is moeilijk en al doende leert men, dus het komt best goed Opa Aart.


Effe een simpel truukje voor je zodat je niet hoeft in te zitten over zakkers en andere zooi:

Om te beginnen is je verf nog veel te dik en/of de druk te laag, daarom is het zo gebobbeld (ik vermoed het eerste)

Ik spuit ook heel veel zelf en ik spuit eerst een aantal dunne laagjes die ik tussendoor een minuutje of 5 laat drogen (eigenlijk is het meer nevelen), dit om voor voldoende dekking te zorgen.

Daarna spuit ik een zogenaamde "tack-coat" vrij vertaald een kleeflaag: Je spuit er zoveel verf op dat het nog net niet mooi uitvloeit, dus nog steeds een beetje dik ingeneveld. Deze laag laat je 10 a 15 minuten drogen waarna hij bijna droog is (nog net kleverig dus) Over deze laag kun je nu een veel dikkere laag verf zetten dan normaal omdat de plakkende ondergrond de dikke laag als het ware "vasthoudt". Op deze manier kun je een mooie dikke eindlaag spuiten die mooi strakvloeit zonder het risico op druipers.

probeer het 's je zult zien dat het werkt.

Proffessionals zullen hier waarschijnlijk hun neus voor ophalen, maar ik heb geen volledig geconditioneerde cabine tot mijn beschikking en dan moet je inventief worden.

daar ga ik ook eens over nadenken als dat mag ;)

moet binnen kort nog wat spuiten thuis
 
Wat ik van jou gezien heb Ian, is toch retestrak en super glimmend.
Doet OpaAart het dan toch anders dan jij (ik bedoel het verfverdunnen/mengen :9 )
het kan altijd beter. en iedere tip is het proberen waard.

ik heb vanmiddag nog even via msn gesproken met Opa Aart
die gebruikt toch wat minder verdunner dan ik,
en nog wat kleine dingetjes die hij anders doet
morgen zou hij wat meer gaan verdunnen .
dus waarschijnlijk gaat het morgen al wat beter
 
Alle begin is moeilijk en al doende leert men, dus het komt best goed Opa Aart.


Effe een simpel truukje voor je zodat je niet hoeft in te zitten over zakkers en andere zooi:

Om te beginnen is je verf nog veel te dik en/of de druk te laag, daarom is het zo gebobbeld (ik vermoed het eerste)

Ik spuit ook heel veel zelf en ik spuit eerst een aantal dunne laagjes die ik tussendoor een minuutje of 5 laat drogen (eigenlijk is het meer nevelen), dit om voor voldoende dekking te zorgen.

Daarna spuit ik een zogenaamde "tack-coat" vrij vertaald een kleeflaag: Je spuit er zoveel verf op dat het nog net niet mooi uitvloeit, dus nog steeds een beetje dik ingeneveld. Deze laag laat je 10 a 15 minuten drogen waarna hij bijna droog is (nog net kleverig dus) Over deze laag kun je nu een veel dikkere laag verf zetten dan normaal omdat de plakkende ondergrond de dikke laag als het ware "vasthoudt". Op deze manier kun je een mooie dikke eindlaag spuiten die mooi strakvloeit zonder het risico op druipers.

probeer het 's je zult zien dat het werkt.

Proffessionals zullen hier waarschijnlijk hun neus voor ophalen, maar ik heb geen volledig geconditioneerde cabine tot mijn beschikking en dan moet je inventief worden.


:Y Hier kan ik denk ik wel wat mee, ga ik zeker uitproberen.
:Y Dank je voor dit advies. :Y
 
ik zit er over te dubben of ik me motor niet de volgende keer naar een spuiter breng... hij is ondertusse keertje aangereden en omgewaaid dus hij moet een nieuwe paint job hebbe :X

alleen heb ik eigenlijk geen zin meer in al dat schuur en plamuur werk meer :+ dus ik blijf denk ik maar zo doorrijde... paar krasjes meer of minder doet er ook niet meer toe bij de mijne :P

Dat is natuurlijk je eigen keus, als je jou "brommert" naar de spuiter brengt.
:Y Neem wel genoeg eurie's mee. :Y

:( Als er op de mijne krassen zouden zitten ben ik echt 3 weken van slag, zou echt balen als een stekker.
 
Dat is natuurlijk je eigen keus, als je jou "brommert" naar de spuiter brengt.
:Y Neem wel genoeg eurie's mee. :Y

:( Als er op de mijne krassen zouden zitten ben ik echt 3 weken van slag, zou echt balen als een stekker.


ik heb t maar geaccepteerd.. ik heb een suicidale motor :+

bij het 1e krasje ging me hart idd behoorlijk veel sneller kloppe en raakte ik bijna in paniek, nu..tsja t went he :P
 
ik heb t maar geaccepteerd.. ik heb een suicidale motor :+

bij het 1e krasje ging me hart idd behoorlijk veel sneller kloppe en raakte ik bijna in paniek, nu..tsja t went he :P

@Opa Aart is nogal zuinig op zijn motor
die is van 1993 geloof ik, heeft hij toen nieuw gekocht
en volgends mij zit er niet eens een kras op.
wel meer dan 60.000 km's gelopen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan